Vrijdag ben ik bij North Sea Jazz geweest. Na een makkelijke binnenkomst met heerlijk relaxte security liep ik -een rolstoel duwend- tegen een plukje beveiliging en Maxima aan, voordat we konden starten bij Jalen Ngonda. Een aangename start met zwoele retro-soul. Top geluid en ook een top zicht zo vanaf dat rolstoelplatform.
Na een rondje terrein en wat proeverijen van het heerlijke eten (alleen BKS komt daarbij in de buurt) zijn we met een biertje bijven hangen op Congo Square bij de jaren 30 swing van The Jungle Jazz Band. Na afloop pakte we meteen Me, myself and I mee van De La Soul. De oude rappers hadden de sfeer er lekker in en kregen moeiteloos de zaal mee! Een praatje te veel, maar wat een flow hebben deze mannen nog. En de skills achter de platenspeler waren ook niet verleerd.
Asaf Avidan was de volgende halte. Het podium was als een jaren dertig kroeg ingericht en we waren benieuwd. Tja… hoe leg ik dit uit? Bijzonder is het eerste woord dat in mij opkomt. Een combinatie van theater met een dominee meets jacques brel meets eminem. En dat alles met die bijzondere stem.
Daarvan net bekomen zijn we teruggelopen naar de grootste zaal (Nile) voor Jon Batiste. Jon was zonder twijfel het hoogtepunt van de dag. Enorm energiek, muzikaal en met zichtbaar veel goesting voor het optreden werd vanaf noot 1 de zaal meegenomen in een aanstekelijke mix van allerhanden stijlen (soul, funk, latin, folk/country, gospel, klassiek). Daarbij werd Jon ondersteund door top muzikanten, met daarbij een geweldige zangeres. Wow
Sienna Spiro werd onze laatste halte. De zaal was overvol, vroegtijdig gesloten en de hitte was binnen niet te harden. De Engelse twintiger deed haar best, maar moet duidelijk nog groeien. Ca. drie goede nummers maken geen goed optreden. De covers, zoals ‘hard to handle’ van Otis konden het gebrek aan eigen encyclopedie kwalitatief niet vullen. De afsluiter ‘Die On This Hill’ was wel kippenvel gevend goed gebracht, waardoor ik met een tevreden gevoel de weg naar huis mocht inzetten.