Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2024

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Zat eventjes te speuren en ik geloof dat dit deze week nog bekend wordt gemaakt, maar dan ben ik het even over.

Robert Finley, The War and Treaty en Walter Trout komen volgend jaar naar Rhythm and Blues Night in Groningen (11 mei). Zal vast al gelijk meer aangekondigd worden, maar voorlopig is dit het wat mij betreft.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Holland Festival heeft dus de eerste vier namen bekendgemaakt, waaronder twee muzikale acts. Dat zijn:
Tigran Hamasyan, Ruben van Leer, Boris Acket & Areni Agbabian (onder de naam The Bird of a Thousand Voices) op 8 en 9 juni in het Muziekgebouw aan 't IJ.
Een oud Armeens volksverhaal over de zoektocht naar harmonie in de wereld komt op spectaculaire wijze tot leven tijdens een concert in een fantastisch, bewegend decor met intrigerende lichtshow.

De virtuoze jazz-meets-rock-pianist en componist Tigran Hamasyan won onder andere een belangrijke prijs op North Sea Jazz en werd tot International Artist of the Year 2021 gekozen in Duitsland. Hij laat zijn composities en improvisaties ingenieus versmelten met traditionele muziek uit zijn geboorteland Armenië, waarnaar hij vanuit de Verenigde Staten is teruggekeerd. Hij werkt voor The Bird of a Thousand Voices samen met Ruben van Leer, die bekendstaat om zijn beeldschone, grensverleggende multimediaprojecten en met beeldend kunstenaar Boris Acket die het audiovisuele decor voor zijn rekening neemt. Met Hamasyans fonkelnieuwe pianomuziek, de engelachtige zangstem van Areni Agbabian en een interactieve lichtinstallatie komt de mythe tot leven die Hamasyan al sinds zijn kindertijd fascineert.

De andere is Georg Friedrich Haas & Klangforum Wien op 22 juni in de Gashouder.
Vijftig piano’s in een grote cirkel in de Gashouder in Amsterdam. Ze vormen het uitgangspunt voor een overrompelende compositie, soms van een etherische schoonheid en op andere momenten dreigend aanzwellend tot een donderend geraas.

11.000 Saiten, ‘11.000 snaren’, heet deze nieuwe buitenproportionele compositie van grootmeester Georg Friedrich Haas. Klangforum Wien vroeg hem een stuk te componeren voor het ensemble en vijftig piano’s. Het idee voor dit project ontstond toen ensemble-intendant Peter Paul Kainrath tijdens een bezoek aan een Chinese pianofabriek van zijn sokken werd geblazen door het geluid van tientallen piano’s die, om ze te testen, tegelijkertijd, mechanisch werden bespeeld. Haas reageerde enthousiast op het verzoek en werkte het idee uit tot een indrukwekkende, emotionele luisterreis, als muziek bij een onzichtbare film.

In 11.000 Saiten is elk van de vijftig piano’s op zichzelf zuiver gestemd, maar zijn ze ten opzichte van elkaar juist in hele kleine stapjes 'verstemd': elke piano klinkt 1/50 van een halve toon hoger. Daardoor ontstaat een surround ‘piano-orkest’ dat zeker in combinatie met de fenomenale instrumentalisten van Klangforum een immens klankpalet biedt: van puur pianogeluid en timbres, waarvan je zou zweren dat ze uit een synthesizer komen, tot en met pure noise en indringende donder. Voeg daarbij de kunst van Haas, die in zijn experimenteerdrift nooit de menselijke maat vergeet, plus de monumentale sfeer van de gashouder: goed voor een onvergetelijke ervaring.

Headbangers Parade heeft Textures en Mantar toegevoegd aan de line-up!

Present in Willem Twee het het volgende aangekondigd.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.600
606
405424078_950248073214123_2305342984600222314_n.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Ik heb het idee dat ik dit allemaal wel een keertje heb gezien of daar in ieder geval genoeg de mogelijkheid toe heb gehad. Weer Kadavar, weer Green Lung, weer Brant Bjork Trio en weer Kanaan. Niet dat ze niet goed zijn, maar er mag wel eens iets anders opstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.600
606
Ik heb het idee dat ik dit allemaal wel een keertje heb gezien of daar in ieder geval genoeg de mogelijkheid toe heb gehad. Weer Kadavar, weer Green Lung, weer Brant Bjork Trio en weer Kanaan. Niet dat ze niet goed zijn, maar er mag wel eens iets anders opstaan.
Mee eens, vind dit affiche ook niet bepaald sterk. Maar wie weet komt er toch nog wat moois bij.
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
584
428
leuke manier van aankondigen
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231130_120550_Instagram.jpg
    Screenshot_20231130_120550_Instagram.jpg
    303,2 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: Cooklu

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Zat eventjes te speuren en ik geloof dat dit deze week nog bekend wordt gemaakt, maar dan ben ik het even over.

Robert Finley, The War and Treaty en Walter Trout komen volgend jaar naar Rhythm and Blues Night in Groningen (11 mei). Zal vast al gelijk meer aangekondigd worden, maar voorlopig is dit het wat mij betreft.
En daar is de line-up tot nu toe. Opmerkelijk dat Robert Finley er nog niet opstaat.
406559112_811154901015642_2833434463281363794_n.jpg
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Samhain komt 11 december met de eerste drie namen. En ja, hier zit al een headliner bij!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Dit is wat je wil zien. Het Hilversumse Stadsfestival, zeg maar de lokale braderie, met de eerste namen.
407742807_752459210241942_8814539442978329021_n.jpg


Kliko Fest wordt volgend jaar op 22 juni weer gehouden in Patronaat. De verkoop start 8 december om 12.00, maar hier heb je alvast de namen die ze zelf nog moeten aankondigen: Beige Banquet, Blanco Teta, Dick Move, Enola Gay, The Gories, Lambrini Girls, Savage Beat en Traumatizer.

Eerste act van Bridge Festival (Eindhoven) is bekend: Floor Jansen speelt 1 juni in het Klokgebouw en de verkoop hiervoor start 8 december om 10.00.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken