Vijftig piano’s in een grote cirkel in de Gashouder in Amsterdam. Ze vormen het uitgangspunt voor een overrompelende compositie, soms van een etherische schoonheid en op andere momenten dreigend aanzwellend tot een donderend geraas.
11.000 Saiten, ‘11.000 snaren’, heet deze nieuwe buitenproportionele compositie van grootmeester Georg Friedrich Haas. Klangforum Wien vroeg hem een stuk te componeren voor het ensemble en vijftig piano’s. Het idee voor dit project ontstond toen ensemble-intendant Peter Paul Kainrath tijdens een bezoek aan een Chinese pianofabriek van zijn sokken werd geblazen door het geluid van tientallen piano’s die, om ze te testen, tegelijkertijd, mechanisch werden bespeeld. Haas reageerde enthousiast op het verzoek en werkte het idee uit tot een indrukwekkende, emotionele luisterreis, als muziek bij een onzichtbare film.
In 11.000 Saiten is elk van de vijftig piano’s op zichzelf zuiver gestemd, maar zijn ze ten opzichte van elkaar juist in hele kleine stapjes 'verstemd': elke piano klinkt 1/50 van een halve toon hoger. Daardoor ontstaat een surround ‘piano-orkest’ dat zeker in combinatie met de fenomenale instrumentalisten van Klangforum een immens klankpalet biedt: van puur pianogeluid en timbres, waarvan je zou zweren dat ze uit een synthesizer komen, tot en met pure noise en indringende donder. Voeg daarbij de kunst van Haas, die in zijn experimenteerdrift nooit de menselijke maat vergeet, plus de monumentale sfeer van de gashouder: goed voor een onvergetelijke ervaring.