TW Classic 2022 met Nick Cave

Ik ga volgende week voor het eerst naar TW Classic, weet iemand toevallig welk gedeelte van het Werchter terrein er dan open is? Is alleen het gebied bij de main open of zijn de North West Walls en het veld links naast de Klub C ook open? Ik lees nu net ook de verhalen van de parkeerchaos bij Werchter Boutique en ik vrees dat het filerijden wordt.

Ik ga volgende week voor het eerst naar TW Classic, weet iemand toevallig welk gedeelte van het Werchter terrein er dan open is? Is alleen het gebied bij de main open of zijn de North West Walls en het veld links naast de Klub C ook open? Ik lees nu net ook de verhalen van de parkeerchaos bij Werchter Boutique en ik vrees dat het filerijden wordt.

De ene keer dat ik er ooit was, was de mainstage + NWW open. Toen ook geen problemen met logistiek of drukte gehad terwijl het wel een uitverkochte editie was.

Dennis1808 wrote:

De ene keer dat ik er ooit was, was de mainstage + NWW open. Toen ook geen problemen met logistiek of drukte gehad terwijl het wel een uitverkochte editie was.
Normaal gezien doen ze een klein stukje van het linkse plein ook open (voor de drank/eetstanden daar).
Filerijden naar een 1dagsevenement in werchter is gewoon onvermijdelijk, spijtig maar helaas kunnen ze geen extra wegen aanleggen hiervoor :-)
De park&bike is hiervoor een heel goede oplossing

Tot nu toe is deze dag ook nog niet uitverkocht. Hopen dat het zo blijft.

Morgen is het eindelijk zo ver en er komt nog goed nieuws bij ook: Kraftwerk mag nog een kwartiertje langer spelen, dus een set van 75 minuten :D
Ik heb er heel veel zin in, hopelijk komen er niet al te veel mensen extra bij die enkel tickets kopen zodat ze op groot scherm voetbal kunnen kijken. Het gaat hoe dan ook een fantastische festivaldag worden!

Morgen is het eindelijk zo ver en er komt nog goed nieuws bij ook: Kraftwerk mag nog een kwartiertje langer spelen, dus een set van 75 minuten
1f600.svg

Ik heb er heel veel zin in, hopelijk komen er niet al te veel mensen extra bij die enkel tickets kopen zodat ze op groot scherm voetbal kunnen kijken. Het gaat hoe dan ook een fantastische festivaldag worden!

Elk dorp/stad/gemeente heeft grote schermen waar gratis naar voetbal kan gekeken worden... Gaan er mensen echt €90 (of hoeveel is het precies?) betalen om voetbal op een scherm te zien? :D

Dennis1808 wrote:
Morgen is het eindelijk zo ver en er komt nog goed nieuws bij ook: Kraftwerk mag nog een kwartiertje langer spelen, dus een set van 75 minuten
1f600.svg

Elk dorp/stad/gemeente heeft grote schermen waar gratis naar voetbal kan gekeken worden… Gaan er mensen echt €90 (of hoeveel is het precies?) betalen om voetbal op een scherm te zien?
1f600.svg

Eerst voetbal kijken, daarna nog wat bands kijken? Het kan denk ik voor een hoop mensen net die extra push zijn om een kaartje te kopen.

Tja, het is ook niet echt een belangrijke match. De loserfinale. Is het zo boeiend of we 3de of 4de worden dan? Geen haan die erom zal kraaien binnen een maand.

Tja, het is ook niet echt een belangrijke match. De loserfinale. Is het zo boeiend of we 3de of 4de worden dan? Geen haan die erom zal kraaien binnen een maand.

Als Nederlander kan ik dat beamen. Echt een wedstrijd voor de kat zijn kut.

Net terug van een zeer geslaagde editie van TW Classic! Het weer was fantastisch, de lineup was heel goed en ik heb eindelijk Kraftwerk te werk zien gaan!

- Blof (***) : We kwamen het terrein op toen Blof 'Zoutelande' inzette. Als Zeeuw zijnde kan ik het nummer niet meer aanhoren, maar het gaf toch een grappig gevoel om anderhalf uur in de auto te zitten en in het buitenland alsnog niet van de band af te zijn. Sloten af met een erg lang uitgerekte versie van 'Iedereen is van de wereld'. Best raar om je set met een cover te eindigen als je zelf zo'n enorm euvre hebt.

- Richard Ashcroft (***): Vorig jaar voor het eerst gezien op Crammerock, nu had hij bijna een identieke set. Goed eigen materiaal en natuurlijk afsluiten met materiaal van The Verve: 'The Drugs don't Work' en 'Bittersweet Symphony'. Beide nummers zijn werkelijk fantastisch en het is mooi te zien hoe euforisch de nummers werden ontvangen door het publiek.

- dEUS (****): Al heel lang stond dEUS op mijn lijstje om een keer te zien, deze fantastische band treed niet vaak op maar op TW Classic (met nieuwe gitarist!) knalde nog steeds erg goed. Spannende nummers, energieke set die steeds heftiger werd gespeeld. Helaas liep de band al een tijdje uit waardoor ze opeens hun grote hit 'Suds and Soda' moesten afkappen. Natuurlijk alle Belgen keihard boe-roepen. Het enige smetje op een geweldige set.

- The National (*): Ook The National wilde ik al een tijdje zien, maar wat een aanfluiting werd dit zeg. De zanger was enorm dronken, zo dronken zelfs dat het heel het optreden verpestte voor mij. De zanger was ronduit vervelend, schreeuwde heel vaak vals door de microfoon, smeet vaak de microfoon op de grond, zocht ruzie met zijn gitarist (die heel dapper de show probeerde te redden, props voor hem, hij bleef onder alles rustig). De band deed enorm zijn best om de nummers gewoon goed te spelen (en dat deden ze!) maar de zanger stond constant te kutten, gooide opblaasballen naar ze toe terwijl ze probeerden te spelen en je zag dat het iedereen op het podium irriteerde. Helemaal pijnlijk werd het toen 'Mr. November' ingezet werd en de zanger echt kattevals zichzelf stond te overschreeuwen en het publiek inrende. De band speelde goed, maar de zanger was werkelijk waardeloos door zijn enorme dronkenschap. Wat. Een. Lul. Heel wat prachtige nummers zijn dat optreden verpest, ik hoop ze nog eens te zien als de zanger zijn shit op orde heeft.

- Kraftwerk (*****)
Fantastische best of set van deze elektro-pioniers. 'Autobahn', 'Tour de France', 'Geiger Counter', 'The Robots', 'Trans Europe Express', 'The Man Machine', het kwam allemaal voorbij! Bij aankomst van het Werchter terrein kreeg je een 3D-bril, voor de visuals. Nu stond ik nog redelijk dichtbij (eerste geluidstoren in het midden) maar de 3D visuals deden het nét niet voor mij. Je merkte wel een beetje van het effect maar zonder bril kreeg je evenveel mee. Helaas speelde Kraftwerk niet helemaal in het donker aan het begin van hun set, maar naarmate het donkerder werd, kwamen de visuals toch beter uit de verf. Ik had het idee dat het publiek warm slap erop reageerde maar Kraftwerk zette een fantastisch optreden neer. Alleen deze show maakte het de entreeprijs al waard!

- Editors (****)
Goede show, beetje te vergelijken met de Lowlands show maar aangevuld met materiaal van het nieuwe album. Opvallend is hoe Editors zich nog meer gaat neerzetten als stadionact. Dat waren ze eigenlijk al ten tijde van 'The Weight of Your Love', maar nu ging er nog een schepje bovenop. Een catwalk, Tom Smith die bij nummers waarbij hij geen gitaar of piano speelde constant van links naar rechts ging op het podium en steeds dichterbij het publiek kwam. De set was fantastisch met een indrukwekkende uitvoering van 'Violence' waarbij de outro met een bak meer gitaren werd ondersteund dan op de plaat. Vuurwerk overal, Editors speelde erg strak en Tom Smith is nog steeds zo charismatisch als hij maar kan zijn. Tijdens het laatste nummer voor de toegift 'Smokers...' zijn we alvast naar de parking gegaan om de verkeerschaos voor te zijn maar het binnen drie minuten reden we voldaan weer naar Nederland.

Mijj laatste keer Werchter is alweer drie jaar geleden, maar het is goed om te zien dat het terrein zich steeds meer ontwikkeld, er meer etengelegenheden zijn en er ook meer aan rommel wordt gedaan. Het enige belachelijke is de prijs voor bonnen. Drie euro voor een biertje is erg veel, maar ik heb vier bonnen (Twaalf euro!) moeten betalen voor een bakje pasta. Ook struikelde je over alle mensen met die luchtzitzakken die tot ver aan de hekken van het tweede vak nog te vinden waren. Het werd me meteen weer duidelijk waarom ik geen combitickets meer voor Werchter haal: het is zeer prijzig, druk en er is geen randprogrammering. Over de lineup niets meer dan lof. Dit is een van de beste festivaldagen die ik heb bezocht want waar zie je op één dag nu Editors, Kraftwerk, The National en dEUS?

Over de lineup niets meer dan lof. Dit is een van de beste festivaldagen die ik heb bezocht want waar zie je op één dag nu Editors, Kraftwerk, The National en dEUS?

Beslissing om te gaan tot last minute uitgesteld, maar uiteindelijk toch niet gegaan. Is idd een fantastische line up.
Wel jammer om te horen van The National. In Vorst waren ze dan toch veel beter zo te horen (al was het daar ook niet perfect).
Heb je Nathaniel Rateliff and The Night Sweats niet gezien?

Heb je Nathaniel Rateliff and The Night Sweats niet gezien?

Nee, ik hoefde hem niet per se te zien en op het moment dat hij speelde was het zo ontzettend warm dat we de schaduw opzochten bij de North West Walls om meteen ook even wat te eten.

– The National (*):

Wow. Wowowow. Ik heb ongeveer het tegenovergestelde ervaren wat The National betreft. :wink: Vond het de beste show van heel de dag. Na enkele matige shows (Blof, Nathaniel Rateliff) en een voor mij ronduit slechte (een rommelig dEUS) was het een verademing om The National zo'n strakke, doorleefde set te zien spelen. Vond Matt ook helemaal niet dronken overkomen (was niet altijd het geval is), maar net heel gefocust. Hij was tussen de nummers door ook heel jolig en praatgraag. Leuk momentje toen hij de security een bekertje mojito (?) gaf om 'm te excuseren voor zijn belabberd beker-gooiwerk. Goede kopstoot van een set ook, met een About Today aan het einde die ik niet snel ga vergeten. Hoe dat nummer openbrak zeg!

Editors schoot trouwens wel erg uit qua bombast. Ik kan wel wat hebben van die band hoor, maar om nu tijdens bijna élk nummer een vuurwerkpijl, slingerkanon, knettergordijn of vuurspuwer aan te steken... Een beetje over the top was lekker, maar dit werkte soms wat om de zenuwen. Ook de gebaartjes van Tom Smith zijn een beetje een karikatuur geworden. Wel een heerlijk Ocean Of Night zeg. En Violence (het nummer) klinkt live ook een pak beter dan op plaat.

AL bij al vind ik het jammer dat TW Classic altijd zo veel te maken heeft met een mak publiek. Mensen die weigeren mee te zingen of klappen (ook als applaus tussen de nummers) maar wél een gezellig praatje slaan over het weer en de voetbal (ook in het voorvak!). Snap niet goed hoe dat komt. Ligt het verschil echt in de iets hogere leeftijd dan? Al kan ik me niet voorstellen waarom je als 40-50 jarige je niet minder zou willen smijten dan als 20-30 jarige. Een festivalticket kost al zoveel geld, maak er dan eens iets moois van he mensen.

Wow. Wowowow. Ik heb ongeveer het tegenovergestelde ervaren wat The National betreft. Vond het de beste show van heel de dag. Na enkele matige shows (Blof, Nathaniel Rateliff) en een voor mij ronduit slechte (een rommelig dEUS) was het een verademing om The National zo’n strakke, doorleefde set te zien spelen. Vond Matt ook helemaal niet dronken overkomen (was niet altijd het geval is), maar net heel gefocust. Hij was tussen de nummers door ook heel jolig en praatgraag. Leuk momentje toen hij de security een bekertje mojito (?) gaf om ‘m te excuseren voor zijn belabberd beker-gooiwerk. Goede kopstoot van een set ook, met een About Today aan het einde die ik niet snel ga vergeten. Hoe dat nummer openbrak zeg!

Om terug te komen op mijn post: ik lees nu een recensie van De Morgen waarin wordt gerefereerd aan het gooien van zijn microfoon. Dit zou volgens de Morgen traditioneel zijn. Misschien heb ik me vergist in zijn dronkenschap en is 'ie gewoon altijd zo op het podium. Wist ik veel. Desondanks wil ik de band graag nog eens een kans geven want het was inderdaad een setlist om je vingers bij af te likken en de band zelf was erg goed. Ik moet eerst nog even aan de zanger wennen vrees ik.

Zaterdag 14 juli 2019 dus.

Eerste namen:
headliner Bon Jovi en John Fogerty

Een ticket voor TW Classic kost 92 euro (inclusief servicekosten en mobiliteitsbijdrage). Tickets zijn te koop vanaf vrijdag 2 november om 9u.

Meer info: https://www.twclassic.be/nl/

Anouk, Skunk Anansie, John Butler Trio, Switchfood en Jimmy Barnes bij John Fogerty en Bon Jovi dus.

Mooie affiche nog wel, misschien wel het overwegen waard met de vriendengroep.

Ook voor het eerst kampeermogelijkheid bij TW Classic. Kan de hectische uittocht misschien wat ten goede komen.

Heeft iemand een update over de vvk van TW momenteel?

Is het btw normaal gezien goed parkeren bij TW?

Users who are viewing this thread