Vermaak op 1e Paasdag. Naast mijn liefde voor Feyenoord heb ik de afgelopen tientallen jaren een grote sympathie opgebouwd voor die andere Rotterdamse club: Excelsior. Naast dat ik zelf talloze memorabele avonden heb beleefd in hun stadion, is het ook gewoon een heel aparte club met diverse zeer opmerkelijke resultaten. Zo verstierden ze al eens kampioensfeesten van AZ en Feyenoord en beleefden ze in de nacompetitie al eens miraculeuze ontsnappingen vanuit geslagen positie tegen Sparta en ADO Den Haag.
Vandaag lijkt er een nieuw hoofdstuk aan te worden toegevoegd. Met nog een klein half uur te spelen staan ze met 0-3 voor in en tegen Volendam, waar het hele dorp vandaag hun kampioenschap in de tweede divisie (en dus promotie naar de eredivisie) dacht te gaan vieren. Tot grote onvrede van het thuispubliek, wat zojuist al resulteerde in een tijdelijke staking van de wedstrijd.
Nu heeft Volendam een dermate grote voorsprong in de competitie dat het kampioenschap er uiteindelijk wel zal komen. Maar het blijft toch hoogst opmerkelijk dat het wederom Excelsior is wat betrokken is bij zo'n wedstrijd.