Rock Werchter 2025

Ik snap ook de negativiteit niet zo goed. Ik koop net een combiticket voor RW om de variatie aan muziek te ontdekken. En voor wie het echt geen kans wilt geven, is er naast die 3 grote popnamen toch altijd nog voldoende te beleven?

Als ik online zie hoeveel mensen hun tickets voor Hyde Park hebben verkocht om in de plaats af te reizen naar RW om die ‘booming’ popartiesten te zien op 1 dag is het een heel slimme zet geweest om ze al aan te kondigen. Ik heb van vergelijkbare festivals in Europa ook al veel slechtere drops gezien…

Uiteindelijk spelen er ook bandjes zoal While She Sleeps en Deftones dus voor ieder wel iets :)
Het zou natuurlijk wel aangenaam zijn mochten ze op zondag ook zulke bands programmeren in de tenten. Al hebben we ook wel de Slope waar de programmatie maar zelden tegen valt.

• Leuk
Waarderingen: frank foert
Nee, precies. Echt nieuwe rockbands die kunnen afsluiten zijn er amper tot niet.
Dit is denk ik juist: er zijn de laatste 10 jaar amper grote nieuwe rock headliners.
Pop en Hip hop (en dance) zijn bij de jeugd nu de belangrijkste genres: hier vind je wel grote headliners, zoals Billie Eilish, Beyoncé, Rihanna, The weekend, Ed Sheeran, Olivia Rodrigo, Stromae, Post Malone, Harry Styles, Taylor Swift, …

Ik snap ook de negativiteit niet zo goed. Ik koop net een combiticket voor RW om de variatie aan muziek te ontdekken. En voor wie het echt geen kans wilt geven, is er naast die 3 grote popnamen toch altijd nog voldoende te beleven?

Als ik online zie hoeveel mensen hun tickets voor Hyde Park hebben verkocht om in de plaats af te reizen naar RW om die ‘booming’ popartiesten te zien op 1 dag is het een heel slimme zet geweest om ze al aan te kondigen. Ik heb van vergelijkbare festivals in Europa ook al veel slechtere drops gezien…
Ja, mee eens.
Ik ga juist naar een festival als RW om een variatie aan genrès en artiesten te beleven!
Als ik metal wil, ga ik naar GMM want daar hebben ze echt een zeer pikante line-up!
Of als ik alleen EDM wil, probeer ik wel naar tomorrowland te gaan.
Aangezien ik niet naar 3 of 4 festivals per jaar wil, kies ik voor RW zodat ik van alles wat kan meekrijgen, daar vind ik RW juist zo leuk in!

Ik hoor niet zo graag popmuziek, maar begrijp wel dat grote Europese festivals evolueren en bijgevolg meer popnamen boeken dan vroeger. Je ziet hoofdzakelijk een groei op de hoge spots, want eigenlijk is het fenomeen op zich zeker de laatste 20 jaar al zichtbaar. Het maakt wel dat ik komende editie wel een dagje vroeger huiswaarts zal trekken. Helemaal niet tegen de artiesten, maar ik hoor het niet graag.

Is t zo nu goed?

• Leuk
Waarderingen: randyrw
Ik hoor niet zo graag popmuziek, maar begrijp wel dat grote Europese festivals evolueren en bijgevolg meer popnamen boeken dan vroeger. Je ziet hoofdzakelijk een groei op de hoge spots, want eigenlijk is het fenomeen op zich zeker de laatste 20 jaar al zichtbaar. Het maakt wel dat ik komende editie wel een dagje vroeger huiswaarts zal trekken. Helemaal niet tegen de artiesten, maar ik hoor het niet graag.

Is t zo nu goed?
Ik zou eerst even wachten tot het volledige zondagprogramma bekend is voordat je het besluit maakt eerder te vertrekken. Er zijn voor zondag nog maar zeven namen bekend.

Ik zou eerst even wachten tot het volledige zondagprogramma bekend is voordat je het besluit maakt eerder te vertrekken. Er zijn voor zondag nog maar zeven namen bekend.
Dit jaar werd de affiche voor 2024 pas duidelijk op 17 januari toen er 20 namen bijkwamen en je ook de indeling per podium kon zien (zie ook bijgevoegd artikel me de voorlopige affiche RW voor 2024) . Dus nog even wat geduld. En de kans is nu wel heel groot dat er flink wat rock namen bijkomen op de zondag.

uiteraard verdienen ze het om op grote podia te staan. Als het van mij afhangt heb je festivals die meer inzetten op de commercieelste acts en dat publiek plezieren en dan festivals met iets meer edge. Dat RW dit doet en er succes mee heeft en dus die weg verder zal volgen vind ik doodjammer. Want voor mij leidt dat naar meer giga grote pop headliners met hun eigen publiek en minder alternatieve of rock headliners. Minder combi gangers, minder old school sfeer. Noem mij nu maar een boomer
Ik snap wel jouw opmerking, te meer omdat sommige namen nou niet bepaald al een uitgebreide backcatalogus hebben om zo hoog op de affiche te belanden.
Als je van een hoge naam (een 'popsterretje') al moet afvragen: 'wie is me dat?', dan heb je het uiteraard niet over een grote naam als Dua Lipa en zo interpreteer ik dan ook jouw 'sterretje'. Niet zo zeer omwille van het genre, maar wel omwille van hun beperkte carrière.
Olivia Rodrigo op zondag vind ik een top boeking en heel normaal dat ze er staat - bij de undercard heb ik wel mijn bedenkingen.

Kijk maar naar deze editie van Torhout-Werchter 91 met twee pop headliners: Sting en Paul Simon
Daar zal toen ongetwijfeld ook kritiek op geweest zijn?
Twee namen die dan ook nog als sub en headliner geprogrammeerd stonden blijkbaar.

Maar het verschil hier is dat je het wel over twee acts hebt die echt wel groot waren op dat moment
Geen rock effectief (in het geval van Sting eerder jazz toen), maar zeker ook geen afgelikte commerciële pop.
Voor die affiche komen die echt wel over als het betere werk.

• Leuk
Waarderingen: randyrw
Olivia Rodrigo op zondag vind ik een top boeking en heel normaal dat ze er staat - bij de undercard heb ik wel mijn bedenkingen.
Die undercard op zondag heeft, tot dusver, twee klappers van namen in Kahan en Abrams. Ook beide met minstens twee albums onder de arm volgens mij. Vanwaar de bedenkingen?

Die undercard op zondag heeft, tot dusver, twee klappers van namen in Kahan en Abrams. Ook beide met minstens twee albums onder de arm volgens mij. Vanwaar de bedenkingen?
Van die twee vind ik Abrams eigenlijk wel een must-see waar ik best benieuwd naar ben en Noah een totale te-vermijden sof. Iets te hoge Passenger/Lumineers vibes bij die laatste.

Werchter is sowieso het meest conservatieve major festival in Europa op vlak van programmatie, dus de kritiek omdat ze ein-de-lijk eens wat breder beginnen programmeren dan enkel gitaarmuziek vind ik zo raar.

5 jaar geleden had Glastonbury bv. al Stormzy, Kylie Minogue en Janet Jackson als 3 van de 5 grootste namen op de affiche + dan nog een Miley Cyrus er net onder. Primavera deed het dat jaar met J. Balvin, Rosalia en Solange. Sziget had toen oa. Post Malone, Martin Garrix en The 1975 als headliners. We zijn ondertussen 5 jaar later en zelfs de boeking van een megaster als Olivia Rodrigo wordt hier neerbuigend bekeken :LOL: Terwijl pakweg Linkin Park toch ook gewoon makkelijk behapbare muziek maakt voor een heel breed publiek. Het enige verschil is dat er harde gitaren bij komen te kijken. Ze werden onlangs door Stijn Van De Voorde nog treffend beschreven als 'de Milc Inc van de rockmuziek'. Soit, ik heb persoonlijk niks tegen Linkin Park en dat is ook een sterke boeking, maar die dubbele standaarden van sommigen hier zijn toch opvallend.

De grootste genres van de voorbije 10 jaar zijn nu eenmaal pop en hiphop, daar geen aansluiting proberen mee vinden is als festival van die grootte gewoon je doodsvonnis tekenen.

Nogal hoog dertien in een dozijn gehalte.
Neem de buzz of hype weg en voor mij schiet er niet veel meer over dan een act die je evengoed KlubC kan laten openen, muzikaal gezien dan.

Users who are viewing this thread