Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Hé, waar is de hype voor Paolo Nutini gebleven jongens? Zal toch niet de enige zijn die 'm heeft ingevuld...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rikkie
De Belgische Camille is beter.
Nog niet gezien live.
Wel de Franse al gezien in het Koninklijk Circus en dat was impressionnant, maar wel redelijk theatraal. Wat vergelijkbaar met een David Byrne waar over elke noot zeer hard is nagedacht (niet negatief bedoeld).
 
1. Rage Against The Machine
2. Blur
3. Paolo Nutini
4. Alex G
5. Jamie T
6. Working Men's Club
7. Djo
8. Crack Cloud
...
 
Sinds een aantal jaar heb ik persoonlijk contact, als fan, met de gitarist van een vrij bekende Europese band (wiens naam ik hier logischerwijs niet kan vernoemen).
Desondanks alke tourmanagers en booking agencies, willen de muzikanten zelf blijkbaar wat voeling behouden met het terrein en daardoor hebben ze in elk land wel een aantal contactpersonen (fans) waarmee ze af en toe eens contact nemen.
Dat klinkt misschien hipper dan het is, maar heel veel moet je je daar nu ook niet bij voorstellen.

In maart/april kreeg ik van hem een berichtje dat ze "eindelijk in augustus nog eens in België konden spelen op een belangrijk festival". Ik al meteen al mijn plannen voor de zomer aan het verschuiven, om er zeker te kunnen bij zijn... Uiteraard... 😊

In een volgend berichtje echter bleek het om een boeking te gaan voor augustus 2023.

Ik was daar echt van versteld, vooral omdat het hier om een festival gaat die op dat moment nog maar amper namen had bekend gemaakt voor 2022.
En vooral, het gaat hier nu ook niet om een mega grote band.
Ze zijn bij mijn weten wel wereldbekend, maar nu ook niet erg exclusief of gegeerd.

Vraag me nu wel af of dat bij alle festivals zo zou zijn dat ze hun affiche (en vooral dan de undercard) al anderhalf jaar op voorhand vastleggen, nog voor dat alle namen van de eerstkomende editie al bekend zijn.

Want desgevallend zou dat betekenen dat eigenlijk alle namen voor Werchter al vastliggen (en dat ze enkel nog wat opvullen met namen die begin volgend jaar een hype zijn of worden).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Sinds een aantal jaar heb ik persoonlijk contact, als fan, met de gitarist van een vrij bekende Europese band (wiens naam ik hier logischerwijs niet kan vernoemen).
Desondanks alke tourmanagers en booking agencies, willen de muzikanten zelf blijkbaar wat voeling behouden met het terrein en daardoor hebben ze in elk land wel een aantal contactpersonen (fans) waarmee ze af en toe eens contact nemen.
Dat klinkt misschien hipper dan het is, maar heel veel moet je je daar nu ook niet bij voorstellen.

In maart/april kreeg ik van hem een berichtje dat ze "eindelijk in augustus nog eens in België konden spelen op een belangrijk festival". Ik al meteen al mijn plannen voor de zomer aan het verschuiven, om er zeker te kunnen bij zijn... Uiteraard... 😊

In een volgend berichtje echter bleek het om een boeking te gaan voor augustus 2023.

Ik was daar echt van versteld, vooral omdat het hier om een festival gaat die op dat moment nog maar amper namen had bekend gemaakt voor 2022.
En vooral, het gaat hier nu ook niet om een mega grote band.
Ze zijn bij mijn weten wel wereldbekend, maar nu ook niet erg exclusief of gegeerd.

Vraag me nu wel af of dat bij alle festivals zo zou zijn dat ze hun affiche (en vooral dan de undercard) al anderhalf jaar op voorhand vastleggen, nog voor dat alle namen van de eerstkomende editie al bekend zijn.

Want desgevallend zou dat betekenen dat eigenlijk alle namen voor Werchter al vastliggen (en dat ze enkel nog wat opvullen met namen die begin volgend jaar een hype zijn of worden).
Headliners worden soms tot 2 jaar op voorhand geboekt, zelfs de hele productie inplannen kan enkele maanden duren (dat doen ze allemaal voor de bekendmaking).

Bijvoorbeeld een naam die ze boeken voor het Sportpaleis die speelt in deze periode, wordt meestal samen geboekt voor een groot festival in het seizoen erachter.

Daarom dat het ook zo moeilijk is om een uitgevallen headliner te vervangen.

Met kleine bands is dit ook het geval. Een band die ze dit voorjaar hebben aangekondigd voor de AB voor deze herfst, is dan al meteen geboekt voor Werchter 2023. Dat principe is ook van toepassing op GMM, Alcatraz, Pukkelpop…

Goede organisaties hebben dan ook een lijstje klaar, moest er een band wegvallen.
 
Hoeveel nut heeft het dan om bands van formaat Rage Against The Machine in te vullen bij zo’n wishlist vraag van RW? Als headliners toch al wel vast zullen liggen
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke en TNFke
Hype creëren tiens. Het gros van de mensen weten dat toch niet.


Ik herinner me het verhaal van BKS en Radiohead dat ze zo'n 2-3 jaar zijn bezig geweest om de band uiteindelijk te kunnen strikken.
 
Natuurlijk als 1 of andere band hoog in die wishlist eindigt, is dat handig om te vermelden bij de aankondiging (AM in 2014 bvb).
 
Headliners worden soms tot 2 jaar op voorhand geboekt, zelfs de hele productie inplannen kan enkele maanden duren (dat doen ze allemaal voor de bekendmaking).

Bijvoorbeeld een naam die ze boeken voor het Sportpaleis die speelt in deze periode, wordt meestal samen geboekt voor een groot festival in het seizoen erachter.

Daarom dat het ook zo moeilijk is om een uitgevallen headliner te vervangen.

Met kleine bands is dit ook het geval. Een band die ze dit voorjaar hebben aangekondigd voor de AB voor deze herfst, is dan al meteen geboekt voor Werchter 2023. Dat principe is ook van toepassing op GMM, Alcatraz, Pukkelpop…

Goede organisaties hebben dan ook een lijstje klaar, moest er een band wegvallen.
En tussen vastliggen en effectief aankondigen is er ook nog heel veel verschil. Hoe vreemd dat ook klinkt.
 

Users who are viewing this thread