Maar dat heeft Werchter doorheen de jaren zelf gecreëerd door totaal niet mee te gaan met zijn tijd en niet aantrekkelijk te zijn voor een groot deel jongeren die datzelfde bedrag wel neerleggen voor andere festivals. En je kan dat wel verdoezelen wanneer je de massieve headliners van vorig jaar kan neerleggen of bijvoorbeeld volgend jaar een RATM op de line-up hebt staan, maar ben toch benieuwd naar wat dit jaar teweegbrengt. De ticketverkoop lijkt me alleszins niet heel goed die cijfers van Pinokkio bekijkend.
Ja, klopt hoor. Vind ik ook.
Al wordt er wel te veel nostalgisch gekeken naar vroeger. Niet te vergeten dat Werchter na de dramatische verkoop van de editie in 1998 het roer omgegooid heeft en resoluut gekozen heeft voor commercieel valabele acts en een line-up gebaseerd op een doelgroep van de witte middenklasse. Dat is waar Roskilde en Werchter in de jaren 90 uit elkaar gegroeid zijn, en ook een volledig ander publiek aangesproken hebben.
Het doelpubliek van Werchter gaat uiteindelijk niet speciaal voor die ene band die in Klub C om half 3 ‘s middags speelt. Neen, die gaan en betalen de volle pot voor die headliners. De muziek- en festivalindustrie is geëvolueerd naar een moment waar dergelijke megafestivals zonder échte culturele relevantie (Werchter is het topfestival in België maar maakt of breekt geen acts meer) herleid zijn om ook dat kransje headliners te boeken om tickets te verkopen.
Niks mis mee, maar als er dan een Kendrick Lamar zou staan, krijg je jongeren die niet willen gaan, en de anderen die ook niet willen gaan omdat het geen traditionele act is die ze met Werchter associëren.
Stromae is zo’n uitzondering, maar ook die was ‘gemaakt’ voor die headlinede in 2014. Hij wordt dan hopeloos kapotgedraaid op élke radiozender en lam gehyped door élk commercieel kanaal. Dan associeer je die wel met: ‘hey, daarvoor wil ik wel naar Werchter!’.