Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Het gaat helemaal niet over ‘missen’. Het gaat hier over waar Livenation Kendrick kan neerpleuren en wie het het hardst nodig heeft.

Zet je Kendrick op Les Ardentes met een goede underbill verkoopt die dag meteen uit. Een gigantisch succes voor Les Ardentes dus, Doe je dat op Werchter, gebeurd dat niet specifiek voor Kendrick. De grootste doelgroep van Kendrick gaat geen 129 euro neertellen voor naar Werchter te gaan. Dus je riskeert zelf die dat niet uit te verkopen daar.

Ik zie het niet gebeuren. Al zeker niet met Opener en Roskilde. De week erna op Les Ardentes uiteraard wel.

Eigenlijk moeten we stoppen Werchter zo emotioneel te bekijken. Deze editie heeft voor de zoveelste keer aangetoond dat een commercieel algoritme meer de headliners bepalen dan puur wat wij als liefhebbers hier zouden willen.
Maar dat heeft Werchter doorheen de jaren zelf gecreëerd door totaal niet mee te gaan met zijn tijd en niet aantrekkelijk te zijn voor een groot deel jongeren die datzelfde bedrag wel neerleggen voor andere festivals. En je kan dat wel verdoezelen wanneer je de massieve headliners van vorig jaar kan neerleggen of bijvoorbeeld volgend jaar een RATM op de line-up hebt staan, maar ben toch benieuwd naar wat dit jaar teweegbrengt. De ticketverkoop lijkt me alleszins niet heel goed die cijfers van Pinokkio bekijkend.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Werchter is gewoon niet (meer) het festival om op herhaling elk jaar naartoe te gaan. Staan al veel dezelfde headliners en als er dan iets 'nieuws' komt, wordt erover geklaagd.
Als je puur en alleen naar headliners kijkt misschien niet, maar de lineup van Werchter is toch wel meer dan dat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.003
8.652
Als je puur en alleen naar headliners kijkt misschien niet, maar de lineup van Werchter is toch wel meer dan dat.
Ik snap die redenering nooit. “Dat ze elk jaar dezelfde headliners door onze strotten rammen is niet erg want in de undercard staan er 3-4 unieke namen in een tent!”.

Werchter heeft doorheen de jaren zelf iets gecreëerd waarbij het publiek aan de bovenkant elk jaar weer dezelfde oude en koude soep opgediend krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

TheGloaming

Gouden Tip
9 apr 2022
464
352
Maar dat heeft Werchter doorheen de jaren zelf gecreëerd door totaal niet mee te gaan met zijn tijd en niet aantrekkelijk te zijn voor een groot deel jongeren die datzelfde bedrag wel neerleggen voor andere festivals. En je kan dat wel verdoezelen wanneer je de massieve headliners van vorig jaar kan neerleggen of bijvoorbeeld volgend jaar een RATM op de line-up hebt staan, maar ben toch benieuwd naar wat dit jaar teweegbrengt. De ticketverkoop lijkt me alleszins niet heel goed die cijfers van Pinokkio bekijkend.
Ja, klopt hoor. Vind ik ook.

Al wordt er wel te veel nostalgisch gekeken naar vroeger. Niet te vergeten dat Werchter na de dramatische verkoop van de editie in 1998 het roer omgegooid heeft en resoluut gekozen heeft voor commercieel valabele acts en een line-up gebaseerd op een doelgroep van de witte middenklasse. Dat is waar Roskilde en Werchter in de jaren 90 uit elkaar gegroeid zijn, en ook een volledig ander publiek aangesproken hebben.

Het doelpubliek van Werchter gaat uiteindelijk niet speciaal voor die ene band die in Klub C om half 3 ‘s middags speelt. Neen, die gaan en betalen de volle pot voor die headliners. De muziek- en festivalindustrie is geëvolueerd naar een moment waar dergelijke megafestivals zonder échte culturele relevantie (Werchter is het topfestival in België maar maakt of breekt geen acts meer) herleid zijn om ook dat kransje headliners te boeken om tickets te verkopen.

Niks mis mee, maar als er dan een Kendrick Lamar zou staan, krijg je jongeren die niet willen gaan, en de anderen die ook niet willen gaan omdat het geen traditionele act is die ze met Werchter associëren.

Stromae is zo’n uitzondering, maar ook die was ‘gemaakt’ voor die headlinede in 2014. Hij wordt dan hopeloos kapotgedraaid op élke radiozender en lam gehyped door élk commercieel kanaal. Dan associeer je die wel met: ‘hey, daarvoor wil ik wel naar Werchter!’.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.264
3.841
Les Ardentes is nu wel een festival waar je mij nooit heen krijgt, ook alléén maar hiphop daar.
Dan doe je Les Ardentes echt tekort. Hiphop en aanverwanten zijn wel dominant aanwezig, maar het is zeker breed genoeg om ook niet-hiphop liefhebbers te amuseren. Ik kan zelf helemaal niks met hiphop, maar heb daar toch vaker fantastische weekenden gehad.
Kendrick gun ik dit festival en het publiek wel toe.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Hier gaan we weer. Heeft toch echt geen nut dat wij gaan zeggen welke koers, liever iets alternatiever/gedurfder/meer vinger aan de pols, ze moeten gaan varen. Zolang die zelfde waarden blijven verkopen gaan ze dat doen. Maakt niet uit of die binnen 10j er niet meer zijn.
Denk dat ze gewoon in tijden van naweeen corona en crisistijden dat zeker niet aandurven.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.560
2.040
Als je puur en alleen naar headliners kijkt misschien niet, maar de lineup van Werchter is toch wel meer dan dat.
Maar komt de Werchter bezoeker voor die kleine alternatieve namen? Als ik voor mezelf spreek: toen ik jonger was, ging ik jaren achter elkaar naar Werchter, omdat er altijd inderdaad een dikke line up te vinden was. Had ook de indruk dat dit de insteek van de meeste bezoekers was.
Toen ik zelf merkte dat mijn muzieksmaak wat alternatiever werd, ging ik niet gewoon niet meer omdat je daarvoor beter naar andere festivals kunt gaan.

Juist omdat Werchter niet de nieuwe headliners introduceert, moeten ze al jaren in hun eigen gecreëerde poultje blijven vissen(en blijkbaar is hier een grote markt voor, anders blijven ze dit niet doen). Als er dan een jaar is, waarin er niet al te veel interessante artiesten touren, krijg je het dus meteen lastig zoals je nu ziet.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Even een middag afwezig geweest en ik zie dat Kendrick gewoon in de buurt is tijdens RW.

Als ze die missen, loop ik naar Mechelen op Herman een oorveeg te geven.
Vertrek maar al. Is inderdaad mijn droom maar ik geloof er niet in. Anders toch maar ontgoocheling. Indien wel, trakteer ik wel een pintje aan wie er zin in heeft.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.677
7.439
Werchter heeft doorheen de jaren zelf iets gecreëerd waarbij het publiek aan de bovenkant elk jaar weer dezelfde oude en koude soep opgediend krijgen.

Hoe doen andere grote festivals buiten de Benelux het qua bovenkant?

Pinkpop, Werchter en Graspop heb ik wel een beeld bij, maar als dit bij veel grote buitenlandse festivals ook gewoon zo is, dan is dat misschien gewoon iets dat het beste verkoopt voor dat formaat festival…

Ga er vanuit dat jij en anderen hier daar toch iets meer kennis over hebben. Hoe doen Glastonbury, Primavera, Sziget etc het qua bovenkant affiche?
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
we vergeten natuurlijk de factor pech. Als RATM hun Tour doorgaat staan die op de vrijdag en hebben we het waarschijnlijk over een sterke en vrij gevarieerde headliner set.

Ik begrijp zeker dat ze RATM liefst vervangen met een gitaarband. Enkel jammer dat ze er vorig jaar nog stonden. Veel alternatieven van die grootte zullen er niet geweest zijn.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.003
8.652
we vergeten natuurlijk de factor pech. Als RATM hun Tour doorgaat staan die op de vrijdag en hebben we het waarschijnlijk over een sterke en vrij gevarieerde headliner set.

Ik begrijp zeker dat ze RATM liefst vervangen met een gitaarband. Enkel jammer dat ze er vorig jaar nog stonden. Veel alternatieven van die grootte zullen er niet geweest zijn.
RATM die wegviel was eindelijk een mooie kans om eens out of the box te denken qua naam en genre. En een beetje ballen te tonen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.163
RATM die wegviel was eindelijk een mooie kans om eens out of the box te denken qua naam en genre. En een beetje ballen te tonen.
Is dat niet iets te gemakkelijk gedacht? Het moet ook allemaal passen. En vergeet niet dat we pas de tweede editie na twee jaar corona gaan krijgen. Dat heeft er ook ingehakt.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.038
2.670
Dan doe je Les Ardentes echt tekort. Hiphop en aanverwanten zijn wel dominant aanwezig, maar het is zeker breed genoeg om ook niet-hiphop liefhebbers te amuseren. Ik kan zelf helemaal niks met hiphop, maar heb daar toch vaker fantastische weekenden gehad.
Kendrick gun ik dit festival en het publiek wel toe.
Vroeger had het een gevarieerd programma, maar tegenwoordig is dat een volbloed hiphop-festival?
Acts zoals Suede, Goat, Liam Gallagher en Massive Attack ga je er niet rap meer zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight en mattman

TheGloaming

Gouden Tip
9 apr 2022
464
352
RATM die wegviel was eindelijk een mooie kans om eens out of the box te denken qua naam en genre. En een beetje ballen te tonen.
Maar waarom? Waarom zou Werchter dat doen als ze gegarandeerd uitverkopen met een grote naam en daar voor gewoon bekendstaan?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.003
8.652
Juist omdat Werchter niet de nieuwe headliners introduceert, moeten ze al jaren in hun eigen gecreëerde poultje blijven vissen(en blijkbaar is hier een grote markt voor, anders blijven ze dit niet doen). Als er dan een jaar is, waarin er niet al te veel interessante artiesten touren, krijg je het dus meteen lastig zoals je nu ziet.
Deze post zegt het helemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
ik denk ook gewoon gezien de omliggende festivals, dat er ook niet zo heel veel in het ronde is. Denk nu niet dat RHCP een plan A, plan B of plan C is. dit is gewoon hoe een plan D er uit ziet als je nog steeds een goeie verkoop wil garanderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: liluzi en Timmetje

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Hoe doen andere grote festivals buiten de Benelux het qua bovenkant?

Pinkpop, Werchter en Graspop heb ik wel een beeld bij, maar als dit bij veel grote buitenlandse festivals ook gewoon zo is, dan is dat misschien gewoon iets dat het beste verkoopt voor dat formaat festival…

Ga er vanuit dat jij en anderen hier daar toch iets meer kennis over hebben. Hoe doen Glastonbury, Primavera, Sziget etc het qua bovenkant affiche?
Glastonbury, Primavera, Sziget, Roskilde en in mindere mate Open'er zijn de grote festivals in Europa die zijn durven meegaan met hun tijd doorheen de jaren en die nu een vrij grote vrijheid hebben in de headliners die ze er kunnen plaatsen. Ook niet voor niets de festivals die de afgelopen jaren het meest gegroeid zijn. Ook NOS Alive en Mad Cool hadden in 2020 eigenlijk wel een gedurfde line-up staan, maar lijken me nog wel erg afhankelijk van de gevestigde waarden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.003
8.652
Maar waarom? Waarom zou Werchter dat doen als ze gegarandeerd uitverkopen met een grote naam en daar voor gewoon bekendstaan?
Omdat je als festival, en zeker eentje als RW, toch ook erg naar de lange termijn kijkt naast het volgende snel willen uitverkopen?

Ik hoop dat RW meer langetermijnvisie dan dat heeft.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken