Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat Blur en Oasis wat dat betreft redelijk in hetzelfde schuitje zitten hoor. In Engeland kent iedereen alle hits, maar hier niet.
Iedereen kent Oasis-nummers omdat de twee broers ieder jaar wel op Pukkelpop of Rock Werchter te zien zijn. Blur heeft in twintig jaar tijd twee keer in België gestaan.

Song 2 stond op #490 in de Tijdloze dit jaar. Dat is dé hit van Blur. Voor Oasis heb je Don't Look Back In Anger (#40), Champagne Supernova (#84), Wonderwall (#95), Live Forever (#173), Morning Glory (#473) daar allemaal nog boven. De legacy van Blur is geen grote.

• Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante
Jaaa die show op PkP was fantastisch. Heb effe moeten graven maar ik heb toch nog betere herinneringen aan hun optreden op het tweede podium op RW 1997, dat was nog genialer vond ik persoonlijk. Heb ze toen dat jaar ook nog in de AB gezien. Mooie tijden...
Heel veel mooie dingen over gehoord van mensen uit het wereldje. Was het in 1997 niet keihard aan het regenen en hadden die de hondenmaskers niet op?
Speelden ook in die tijd ergens op I Love Techno, ook veel over gehoord.

Soit ik was toen te jong. Steekt toch. Heb dat ook met David Bowie, de enige van mijn bucketlist die ik dan weer nooit live heb kunnen zien.

Zelfs in 1999 was Blur geen absolute headliner op RW. En toen waren ze wel de hits aan het stapelen.

• Leuk
Waarderingen: PJ
Angèle en Airbourne zie ik ook wel staan op RW van die eerste worp namen overigens.

Heel veel mooie dingen over gehoord van mensen uit het wereldje. Was het in 1997 niet keihard aan het regenen en hadden die de hondenmaskers niet op?
Speelden ook in die tijd ergens op I Love Techno, ook veel over gehoord.

Soit ik was toen te jong. Steekt toch. Heb dat ook met David Bowie, de enige van mijn bucketlist die ik dan weer nooit live heb kunnen zien.
Oud(er) zijn heeft zo soms zijn voordelen 😉
Welke maskers het nu weer net waren weet ik niet meer juist maar sowieso nog geen helmen. Slecht weer inderdaad wat de sfeer altijd weer ten goede komt, ook toen al. Dacht dat we daarna ook nog in de gietende regen stonden te dansen met duizenden op Roger Sanchez, maar dat was precies toch nog een andere editie.
Bowie was er trouwens ook in 97, fantastische editie overall trouwens.

Uh. Nee, echt niet.

Radiohead bracht sinds de eeuwwisseling zes albums uit, waarvan vijf critically acclaimed (TKOL blijft toch altijd een beetje hun zwakste). Blur twee waarbij enkel Think Tank wat waves deed. Radiohead is niet alleen een compleet andere band geworden sinds hun dagen van The Bends. Ze zijn zich blijven heruitvinden, niet alleen in de studio maar evenwel live kregen ze een soort status net omwille van die shows. Blur niet. Jezus wat een slechte vergelijking als je er langer dan vijf seconden bij stil staat.
Oke, allereerst vergelijk ik ze helemaal niet als bands met elkaar. Ik gebruik Radiohead alleen als voorbeeld van een band die ook nog steeds veel jonge fans heeft terwijl ze al lang geen hits meer scoren en ook niet echt vaste gasten zijn qua optredens.

Ik ben nog een veel grotere fan van Radiohead dan van Blur, dus je hoeft mij echt niet uit te leggen dat het totaal andere bands zijn. Natuurlijk drijft Blur vooral op de 90s nostalgie en doet Radiohead dat juist totaal niet, maar op die manier wilde ik ze ook helemaal niet vergelijken. Ik snap dat het er een beetje raar uit zag wat dat betreft. Het ging mij puur om de aanwas van nieuwe fans via internet zonder dat ze op de radio gedraaid worden of veel op festivals staan. En ja, natuurlijk heeft Radiohead live een stuk meer bereikt de afgelopen 20 jaar dan Blur. Qua live shows zijn ze totaal anders, op die manier vergelijk ik ze ook helemaal niet. Maar de laatste 10 jaar hebben ze allebei maar 1x in België gespeeld.

Dat Blur zich nooit heeft heruitgevonden is trouwens ook niet waar, want die band heeft hun sound door de jaren heen ook gigantisch veranderd. Ik denk misschien nog wel drastischer dan Radiohead. Ze begonnen veel poppier dan Radiohead ooit was en zijn daarna ook een compleet andere kant op gegaan. 13 kwam een jaar eerder uit dan Kid A, en is eigenlijk net zo experimenteel. Het is jammer dat het voor Blur na 2003 ophield, maar Damon heeft zich natuurlijk met Gorillaz en andere projecten nog veel vaker opnieuw heruitgevonden. Anyway, Radiohead staat voor mij ook nog steeds op een ander niveau met alles wat ze sinds de eeuwwisseling gedaan hebben, laat daar geen twijfel over bestaan. Overigens is TKOL een fantastisch album en zeker niet hun zwakste, maar dat is een hele andere discussie ;)

Ik ben 16 jaar en ik ben groot fan van blur! Ik heb genoeg vrienden die die naam ook kennen en 2 liedjes kennen… Oasis is wel veel groter, maar Blur heeft wel een 2 á 3 liedjes die veel worden gebruikt op tiktok waardoor de jeugd ze kent!

• Leuk
Waarderingen: bicky
Nah. Er zijn tal van andere bands die je beter kunt vergelijken met Blur dan Radiohead, de band waar zowat iédere muzieknerd op geilt. Kom op.
Ik ben juist een van die muzieknerds die op Radiohead geilt :ROFLMAO:

Nogmaals, ik vergelijk ze helemaal niet met elkaar. Maar daarnaast denk ik dat je onderschat hoeveel Blur ook door diezelfde muzieknerds gewaardeerd wordt...

• Leuk
Waarderingen: mattman
Het ging mij puur om de aanwas van nieuwe fans via internet zonder dat ze op de radio gedraaid worden of veel op festivals staan.
En op basis van wat zeg je dit? Zoals ik hierboven vermeldde is, volgens mij nog steeds wat de graadmeter mbt RW nl. populariteit op StuBru, hen niet echt gunstig.

Maar daarnaast denk ik dat je onderschat hoeveel Blur ook door diezelfde muzieknerds gewaardeerd wordt...
Hoe weet je dit..

Ik ben 16 jaar en ik ben groot fan van blur! Ik heb genoeg vrienden die die naam ook kennen en 2 liedjes kennen… Oasis is wel veel groter, maar Blur heeft wel een 2 á 3 liedjes die veel worden gebruikt op tiktok waardoor de jeugd ze kent!
Wel grappig dat Oasis net door weg te gaan populairder geworden zijn. In 2009 was er nog veel geklaag toen ze werden aangekondigd omdat velen het een te kleine headliner vonden. Tijdens die tour kregen die ook het Vorst Nationaal amper uitverkocht.

• Leuk
Waarderingen: emilejol en reaper
Goh ja, het gaat toch niet die algemene impact hebben hoor.

Mooi prototype van een Werchter ganger was gisteren te horen op Stubru. Die zaten hele middag met Music at work bij Kbc. Had je een vrouw en die vroeg The Killers aan. Door de leuke herinneringen op RW afgelopen zomer en vooral het spontane gebeuren dat de band toch iemand op het podium vroeg om mee te komen drummen. Ze vond dat toch zo geweldig.
Ik bedoel maar, er zijn echt heel veel mensen die naar Werchter gaan en totaal niet weten wat ze gaan zien, behalve bvb die of die band. En verder muziek en liveshows niet echt volgen. En dan krijg je zo’n toestanden zoals totale desinteresse in bvb The Strokes.

Wel grappig dat Oasis net door weg te gaan populairder geworden zijn. In 2009 was er nog veel geklaag toen ze werden aangekondigd omdat velen het een te kleine headliner vonden. Tijdens die tour kregen die ook het Vorst Nationaal amper uitverkocht.
Ja weide was ook leger dan Blur. Was wel een goede show.

• Leuk
Waarderingen: reaper en mattman
En op basis van wat zeg je dit? Zoals ik hierboven vermeldde is, volgens mij nog steeds wat de graadmeter mbt RW nl. populariteit op StuBru, hen niet echt gunstig.

Hoe weet je dit..
Wordt Radiohead veel gedraaid op StuBru dan?

En ik weet het omdat ik met een klein beetje begeef in die muzieknerd kringen en de latere albums van Blur daar best wel gewaardeerd worden.

Goh ja, het gaat toch niet die algemene impact hebben hoor.

Mooi prototype van een Werchter ganger was gisteren te horen op Stubru. Die zaten hele middag met Music at work bij Kbc. Had je een vrouw en die vroeg The Killers aan. Door de leuke herinneringen op RW afgelopen zomer en vooral het spontane gebeuren dat de band toch iemand op het podium vroeg om mee te komen drummen. Ze vond dat toch zo geweldig.
Ik bedoel maar, er zijn echt heel veel mensen die naar Werchter gaan en totaal niet weten wat ze gaan zien, behalve bvb die of die band. En verder muziek en liveshows niet echt volgen. En dan krijg je zo’n toestanden zoals totale desinteresse in bvb The Strokes.
Dan moet je eens naar Pinkpop gaan, daar is dat in verhouding nog vele malen 'erger'.

Wordt Radiohead veel gedraaid op StuBru dan?

En ik weet het omdat ik met een klein beetje begeef in die muzieknerd kringen en de latere albums van Blur daar best wel gewaardeerd worden.
Oké, ik haal de Tijdloze weer boven.:

- Creep (42)
- Paranoid Android (66)
- Karma Police (90)
- Street Spirit (Fade Out) (111)
- Fake Plastic Trees (161)
- Exit Music (For a Film) (221)
- Weird Fishes/Arpeggi (324)

Again. Allemaal boven de grootste hit van Blur.

Iedereen kent Oasis-nummers omdat de twee broers ieder jaar wel op Pukkelpop of Rock Werchter te zien zijn. Blur heeft in twintig jaar tijd twee keer in België gestaan.

Song 2 stond op #490 in de Tijdloze dit jaar. Dat is dé hit van Blur. Voor Oasis heb je Don't Look Back In Anger (#40), Champagne Supernova (#84), Wonderwall (#95), Live Forever (#173), Morning Glory (#473) daar allemaal nog boven. De legacy van Blur is geen grote.
Juist daarom zou ik denken dat die Oasis nummers het wel goed zouden moeten doen, maar dat viel de afgelopen keren best wel tegen dus.

En dat de Gallagher's elk jaar op PKP en Werchter staan is nogal overdreven. Liam heeft er zelfs nog nooit gestaan, die stond alleen op Les Ardentes en Hear Hear. Noel stond sinds de split 3x op Werchter en 1x op PKP, maar die leunt niet zo veel op de Oasis nummers als Liam doet. Laatste keer op Werchter speelde hij alleen Wonderwall, DLBIA, Little By Little en Half The World Away (wat eigenlijk gewoon een Noel nummer is).

Users who are viewing this thread