Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

DennisvdBr wrote:
SOAD in ieder geval al voor NovaRock https://systemofadown.com/tour/

Nice. Er zit natuurlijk een eigen belang bij (ik zou SOAD erg graag op Graspop zien), maar ik denk ook echt dat dit een realistisch verhaal is. Van het eerste weekend van juni tot aan RW duurde de tour in 2020. Ze geven zelf aan nu minder tijd te hebben voor een Europese tour (het is mij ook een raadsel waar die lui voor de rest hun tijd aan besteden, al heeft de gitarist wel een toffe eigen band met Scars on Broadway). De tour zal daarom korter zijn en ze beginnen wederom in het eerste weekend van juni. Tenzij RW dit jaar een weekend eerder is, is de kans gewoon klein dat ze weer op RW staan.

Nu heb ik die mededeling al aantal keer gelezen. Maar nergens zeggen ze toch dat ze minder tijd hebben?

Joslittel wrote:

DennisvdBr wrote:
SOAD in ieder geval al voor NovaRock https://systemofadown.com/tour/

Nice. Er zit natuurlijk een eigen belang bij (ik zou SOAD erg graag op Graspop zien), maar ik denk ook echt dat dit een realistisch verhaal is. Van het eerste weekend van juni tot aan RW duurde de tour in 2020. Ze geven zelf aan nu minder tijd te hebben voor een Europese tour (het is mij ook een raadsel waar die lui voor de rest hun tijd aan besteden, al heeft de gitarist wel een toffe eigen band met Scars on Broadway). De tour zal daarom korter zijn en ze beginnen wederom in het eerste weekend van juni. Tenzij RW dit jaar een weekend eerder is, is de kans gewoon klein dat ze weer op RW staan.

Nu heb ik die mededeling al aantal keer gelezen. Maar nergens zeggen ze toch dat ze minder tijd hebben?

Dit komt direct uit de mail die ik van Ticketmaster heb ontvangen met de bevestiging van de cancel:

In een statement zegt de band: To our System of a Down family, We thank you for your patience as we have been working on what we can play in 2021, after the Covid-19 pandemic wiped out all of our touring plans for 2020. The time we have for touring is shorter than for this year and unfortunately, this has led to the cancellation of some of our headline shows that were planned for this year.

Dat is duidelijk, maar even duidelijk waarom Download naar voor is geschoven. Dus dan zit Graspop er net zo goed als RW niet in. Ik vermoed dat die al plannen hebben staan elders vanaf begin juli.
Maar dan gaan die de komende jaren hier nog eens verschijnen. RW en Hellfest oa.

Dat is duidelijk, maar even duidelijk waarom Download naar voor is geschoven. Dus dan zit Graspop er net zo goed als RW niet in. Ik vermoed dat die al plannen hebben staan elders vanaf begin juli.
Maar dan gaan die de komende jaren hier nog eens verschijnen. RW en Hellfest oa.
Ik denk dat Download is verschoven door de ADAC Zurich 24h Race op Nurburgring, 3 - 6 June 2021.
Hierdoor is Rock am Ring dus een week later en dus ook Rock im Park.
Met vrijwel vergelijkbare lineup is Download daarom dus van week gewisseld tov RaR/RiP.
Lijkt me...

Primavera Sound is nu (!) al door al zijn combitickets heen. Nadat ook Roskilde uitverkocht zonder ook maar 1 naam te delen.

Toch straf.

Primavera Sound is nu (!) al door al zijn combitickets heen. Nadat ook Roskilde uitverkocht zonder ook maar 1 naam te delen.

Toch straf.
En dat terwijl Werchter het elk jaar lastiger lijkt te krijgen om uit te verkopen met namen die - in principe - toch meer volk zouden moeten kunnen trekken. Als je bijvoorbeeld puur op headliners kijkt, staan er op Roskilde vaak toch minder 'grote' headliners (wel wat gevarieerder natuurlijk) dan op Werchter, maar verkoopt Roskilde de laatste jaren vaker en vaker uit.

Ik vraag me af aan wat dat zou kunnen liggen. Toch de totaalbeleving die minder is op Werchter?

Volgens mij valt dat best wel mee, ik vond onderstaande info op verschillende sites.

88.000 is wel een enorm aantal natuurlijk, ik weet niet hoeveel bezoekers er op bovenstaande festivals binnen kunnen.
In ieder geval, indien deze cijfers kloppen zie ik geen nood aan een radicale koerswijziging.
En qua belevenis is het voor mij meer dan genoeg.
Al mag het op straat wel wat meer zijn zoals vroeger maar dat wil de organisatie dan weer net niet.

2017
Inwoners uit 112 landen hebben dit jaar een ticket voor Rock Werchter gekocht. Dat melden de organisatoren bij het begin van het vierdaagse festival dat nu helemaal uitverkocht is. Dat betekent dat er elke festivaldag 88.000 concertgangers aanwezig zijn. Dit zijn de opmerkelijkste cijfers van deze editie.

2018
Donderdag tot en met zondag stond Werchter en omgeving in het teken van het enorme festival. Met drie dagen 88.000 bezoekers en een dag 85.000 was het een zeer succesvolle editie.

2019
De toeschouwers. Op enkele combi’s en wat dagtickets voor donderdag en zondag na was het festival volledig uitverkocht. 59.500 toeschouwers kwamen de volle vier dagen, dagelijks kwamen daar 28.500 mensen bij. Zowat 45.000 festivalgangers verbleven op een festivalcamping. Er was bezoek uit 109 landen. De top 10: 1) B, 2) NL, 3) F, 4) GB, 5) D, 6) LUX, 7) IRL, 8) USA, 9) ISR en – nieuwkomer -10) FIN.

Het is vooral opvallend dat 2019 kwa combi’s het niet goed deed maar wel boomde op het vlak van dagkaarten. Die aantallen zijn in voorjaar 2019 meermaals verhoogd.
Alhoewel ze erg mooi op schema lagen kwa combiverkoop in december, om te kunnen uitverkopen in sneltempo zelfs. Maar ergens in december viel dat volledig stil. Nooit een idee gehad waarom. Er was geen echte externe of interne reden.

Ook in 2020 deden de dagtickets het relatief veel beter. Er was ook nu weer sprake om de aantallen aan te passen. Maar zover zijn we nooit gekomen.

Het is vooral opvallend dat 2019 kwa combi’s het niet goed deed maar wel boomde op het vlak van dagkaarten. Die aantallen zijn in voorjaar 2019 meermaals verhoogd.
Alhoewel ze erg mooi op schema lagen kwa combiverkoop in december, om te kunnen uitverkopen in sneltempo zelfs. Maar ergens in december viel dat volledig stil. Nooit een idee gehad waarom. Er was geen echte externe of interne reden.

Ook in 2020 deden de dagtickets het relatief veel beter. Er was ook nu weer sprake om de aantallen aan te passen. Maar zover zijn we nooit gekomen.
Meer dagkaarten is meer tsjing tsjing natuurlijk.

Is inderdaad wel een opvallend gegeven.

Inderdaad opvallend ja... Maarreh, zover zijn 'we' nooit gekomen? Heb je zelf een functie bij RW/LN? Heb wel vaker het idee dat je inside info hebt... :)

jimmywe wrote:

Meer dagkaarten is meer tsjing tsjing natuurlijk.

Is inderdaad wel een opvallend gegeven.

Blijkbaar zijn de combi’s in zijn geheel toch degene die het meeste geld binnenbrengen. Die hebben minder een limiet heb ik mij laten vertellen. Er is een verschil in omzet blijkbaar.

Kan wel zijn dat ze de opmars van Graspop wat voelen.

Die was al langer bezig.
Denk eerder het complete plaatje. Mensen hebben zoveel keuze en zijn selectiever, kunnen het ook internationaal zoeken.
Vroeger voelde je vooral de verkoop van Pinkpop het meeste. Hadden die een goede editie, gingen de tickets van RW ietsje trager.

jimmywe wrote:

Inderdaad opvallend ja… Maarreh, zover zijn ‘we’ nooit gekomen? Heb je zelf een functie bij RW/LN? Heb wel vaker het idee dat je inside info hebt… ?

Niets speciaal. Als je wat netwerk hebt in en rond Werchter hoor je wel wat. Dat is een klein dorp hé. Zodra iemand van de gemeente, burgemeester of commissaris een overleg heeft weet erna het hele dorp het. Ticket toestanden is iets waarvan lokale overheden constant op de hoogte worden gehouden.

Noteer The Lumineers ook maar terug

Vond dat die wel enorm hoog stonden, en ook wat fout neergezet zo op de main. Bloedde volledig door in 2017 daar... Misschien nu beter in een tent?

jimmywe wrote:

Vond dat die wel enorm hoog stonden, en ook wat fout neergezet zo op de main. Bloedde volledig door in 2017 daar… Misschien nu beter in een tent?

Denk dat die dat zelf vragen hoor? Maar als we Jazebel moeten geloven moest daar nog Chem Brs bij. Waardoor je: Lumineers - Pixies - PJ - Chem Brs kreeg, dat voelt toch anders aan. En ergens onderweg is Chem Brs, waarschijnlijk door tekort aan grote namen, naar Pkp verhuist en heeft de Liam de omgekeerde beweging gemaakt.
Op zich was dat rijtje ook niet slecht, allemaal bands met aanhang en bekende nummers. De beste openden zelfs. Maar dat is mijn mening. Wat een band is Fontaines DC toch, die hun droomspot momenteel is toch de Slope afsluiten.

jimmywe wrote:

Vond dat die wel enorm hoog stonden, en ook wat fout neergezet zo op de main. Bloedde volledig door in 2017 daar… Misschien nu beter in een tent?

Aaj. Als je last hebt van doorbloeden vooral geen witte broek aantrekken! Is me toen niet opgevallen.

mattman wrote:

jimmywe wrote:

Denk dat die dat zelf vragen hoor? Maar als we Jazebel moeten geloven moest daar nog Chem Brs bij. Waardoor je: Lumineers – Pixies – PJ – Chem Brs kreeg, dat voelt toch anders aan. En ergens onderweg is Chem Brs, waarschijnlijk door tekort aan grote namen, naar Pkp verhuist en heeft de Liam de omgekeerde beweging gemaakt.
Op zich was dat rijtje ook niet slecht, allemaal bands met aanhang en bekende nummers. De beste openden zelfs. Maar dat is mijn mening. Wat een band is Fontaines DC toch, die hun droomspot momenteel is toch de Slope afsluiten.

Vond die donderdag in z'n geheel wel heel sterk ja. :-) En een betere opener als Fontaines DC kan je je niet wensen als festival.

Users who are viewing this thread