Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
In de VS zijn ze vollop festivals aan het verplaatsen naar de maanden september-oktober, waarom zijn er bij ons nog geen festivals die dat doen (behalve dan Metronome Festival deze week)?

Bij ons andere weersomstandigheden om maar iets te noemen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.349
5.902
Yannick wrote:
In de VS zijn ze vollop festivals aan het verplaatsen naar de maanden september-oktober, waarom zijn er bij ons nog geen festivals die dat doen (behalve dan Metronome Festival deze week)?

Bij ons andere weersomstandigheden om maar iets te noemen.

Wel vroeger donker, dat kan de lichtshows alleen maar ten goede komen. En ach, zo’n herfststorm geeft een optreden van SOAD alleen maar een extra stukje geweld :lol:
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
In de VS zijn ze vollop festivals aan het verplaatsen naar de maanden september-oktober, waarom zijn er bij ons nog geen festivals die dat doen (behalve dan Metronome Festival deze week)?

Er zijn landen/plekken op de wereld waar het heel oktober onbewolkt 25 graden is. Het klimaat is niet overal zoals hier...
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
En moet je ook niet eerst afwachten wat de artiesten zelf willen?
Normaliter zijn er vanaf oktober vooral eigen optredens, dus dat moeten ze ook maar willen aanpassen.
Ik denk dat er dit jaar gewoon niets komt.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Vandaag in het nieuws: Voor de grote festivals, zoals Graspop (18-21 juni), Rock Werchter (2-5 juli) en Tomorrowland (17-26 juli), heeft de viroloog eveneens slecht nieuws. Die zouden volgens hem beter afgelast worden, in navolging van het Engelse Glastonbury (24-28 juni). Vanuit dezelfde redenering: "Laat je mensen uit landen waar het virus nog woedt naar België reizen, dan riskeer je corona hier te herintroduceren. Bovendien zullen veel artiesten afzeggen - ik verwacht immers nog meer reisverboden." Voor kleinere festivals ziet Van Ranst geen probleem. "Op voorwaarde dat we tegen dan op nul besmettingen zitten. En we zien in China dat de epidemie in de eindfase een lange staart kan hebben."
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.001
8.652
Yannick wrote:
In de VS zijn ze vollop festivals aan het verplaatsen naar de maanden september-oktober, waarom zijn er bij ons nog geen festivals die dat doen (behalve dan Metronome Festival deze week)?

Bij ons andere weersomstandigheden om maar iets te noemen.

Het weer in september is vaak beter dan het weer in juni. ?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
Paddy wrote:

Yannick wrote:
In de VS zijn ze vollop festivals aan het verplaatsen naar de maanden september-oktober, waarom zijn er bij ons nog geen festivals die dat doen (behalve dan Metronome Festival deze week)?


Bij ons andere weersomstandigheden om maar iets te noemen.

Het weer in september is vaak beter dan het weer in juni.
1f60a.svg

Eerste weekend van september heb ik altijd een toernooi. Prachtig weer gehad op veel edities. Dit jaar dook de temperatuur ‘s nachts naar het vriespunt. Heb ik op Werchter nooit last van gehad.
Het weer in de Lage Landen kan natuurlijk alle kanten op, maar als het in september (laat staan oktober) koud en nat is, dan is dat een stuk vervelender dan in juni/juli. Corona is vervelend, maar 90.000 man onderkoeld is ook niet prettig.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.168
4.314
Vandaag in het nieuws: Voor de grote festivals, zoals Graspop (18-21 juni), Rock Werchter (2-5 juli) en Tomorrowland (17-26 juli), heeft de viroloog eveneens slecht nieuws. Die zouden volgens hem beter afgelast worden, in navolging van het Engelse Glastonbury (24-28 juni). Vanuit dezelfde redenering: “Laat je mensen uit landen waar het virus nog woedt naar België reizen, dan riskeer je corona hier te herintroduceren. Bovendien zullen veel artiesten afzeggen – ik verwacht immers nog meer reisverboden.” Voor kleinere festivals ziet Van Ranst geen probleem. “Op voorwaarde dat we tegen dan op nul besmettingen zitten. En we zien in China dat de epidemie in de eindfase een lange staart kan hebben.”

Het herintroduceren van Corona door bezoekers uit andere landen, waar het dan nog woekert is natuurlijk vrij simpel tegen te gaan. Voor die landen geldt een reisverbod, die bezoekers hun ticket worden geannuleerd en de rest kan wel een festival hebben. Hangt natuurlijk wel af welke landen het betreft. Is dat NL, Frankrijk of Duitsland, dan zal het een vrij lastig verhaal zijn. Is het bv Spanje, maar is de rest van Europa ‘schoon’ dan is het weer makkelijker. Helemaal als het buiten Europa is.
Maar goed, je artiesten moeten natuurlijk ook kunnen komen. En of de VS Corona dan al onder controle hebben?

Of het wordt een Benelux versie. Zou Kensington nog vrij zijn?
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
568
534
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog

Dus .. morgen 16:00 nieuwe aankondiging?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.916
6.150
dinofest wrote:
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog

Dus .. morgen 16:00 nieuwe aankondiging?
Yep, de vrijdag headliner, toch?
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog

Toppie, betrouwbare bron?
Iedereen heeft tegenwoordig betrouwbare bronnen.
 

Ouwe Rockert

Campingartiest
20 dec 2015
76
4
dinofest wrote:
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog

Toppie, betrouwbare bron?
Iedereen heeft tegenwoordig betrouwbare bronnen.

Daar heb je geen "betrouwbare bron" voor nodig.
Het mag inmiddels algemeen bekend worden geacht dat de meeste festivals wachten met officieel afgelasten totdat vanuit de overheden afgelasting verplicht wordt. Alleen dan wordt, juridisch en verzekeringstechnisch, gesproken van overmacht. En dat is weer belangrijk om nog iets van de gemaakte kosten en onkosten vergoed te krijgen. Denk hierbij aan te betalen mensen in de opbouw, artiesten en leveranciers waarmee contracten getekend zijn en die op hun inkomsten rekenen en, niet onbelangrijk, terugbetaling van reeds betaalde tickets.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
dinofest wrote:
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog

Toppie, betrouwbare bron?
Iedereen heeft tegenwoordig betrouwbare bronnen.

Tja ik deel maar wat ik opvang. Ga mensen hun naam er hier niet bijzetten maar is wel betrouwbaar hoor. Wat ouwe Rockert hierboven zet is helemaal juist. Wachten op de overheid ivm verzekeringen.

Mss moeten we hopen dat in 2021 de headliners van 2 jaar samen op een dag staan ?
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.721
1.885
jimmywe wrote:

dinofest wrote:
Heb uit betrouwbare bron bij live Nation dat werchter niet zal doorgaan.. Maar mag nog niet gecommuniceerd worden. Een kwakkel zal het niet zijn, maar hopelijk wijzigt het nog


Toppie, betrouwbare bron?
Iedereen heeft tegenwoordig betrouwbare bronnen.

Tja ik deel maar wat ik opvang. Ga mensen hun naam er hier niet bijzetten maar is wel betrouwbaar hoor. Wat ouwe Rockert hierboven zet is helemaal juist. Wachten op de overheid ivm verzekeringen.

Mss moeten we hopen dat in 2021 de headliners van 2 jaar samen op een dag staan
1f609.svg

Ik geloof je wel hoor. Heb vanmiddag een heel artikel gelezen over het aflasten van evenementen en wie dat moet betalen.
Komt er kort gezegd op neer dat ze afhankelijk zijn van de overheid omdat die bepalen tot wanneer bepaalde maatregelen van kracht zijn. Als ze als organisatie zelf aflasten terwijl de datum van hun evenement buiten de datum valt de maatregelen gesteld door de overheid kunnen ze problemen krijgen met de verzekering. Veel festivals zullen dus waarschijnlijk 3 a 4 weken voor aanvang afgelast gaan worden.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.509
Lijkt me wel een riskante strategie. Stel dat de overheid niet besluit dat een evenement begin juli (nog 3,5 maand) afgezegd wordt maar het evenement heeft zelf er al wel de stekker uitgetrokken. Dan ben je pas echt de sjaak toch? Of gaat de voorbereiding nog wel op een laag pitje door zodat het eventueel nog wel georganiseerd kan worden als alles in een droomscenario wel mee blijkt te vallen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.402
627
Lijkt me wel een riskante strategie. Stel dat de overheid niet besluit dat een evenement begin juli (nog 3,5 maand) afgezegd wordt maar het evenement heeft zelf er al wel de stekker uitgetrokken. Dan ben je pas echt de sjaak toch? Of gaat de voorbereiding nog wel op een laag pitje door zodat het eventueel nog wel georganiseerd kan worden als alles in een droomscenario wel mee blijkt te vallen.

Dan zit je nog steeds met het verhaal van affiches vol gaten, omdat er zonder twijfel grotere namen af gaan zeggen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.509
Joslittel wrote:
Lijkt me wel een riskante strategie. Stel dat de overheid niet besluit dat een evenement begin juli (nog 3,5 maand) afgezegd wordt maar het evenement heeft zelf er al wel de stekker uitgetrokken. Dan ben je pas echt de sjaak toch? Of gaat de voorbereiding nog wel op een laag pitje door zodat het eventueel nog wel georganiseerd kan worden als alles in een droomscenario wel mee blijkt te vallen.

Dan zit je nog steeds met het verhaal van affiches vol gaten, omdat er zonder twijfel grotere namen af gaan zeggen.

Klopt. Maar dan kan je niet meer juridisch terugvallen op overmacht en je bent te laat om de boel alsnog wel te organiseren maar met een fors aangepaste line-up. Alle opties zijn niet ideaal, maar dit kan ook slecht uotpakken voor een festival.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.721
1.885
Evenementen aan de lopende band afgelast, maar wie draagt de kosten? - https://nos.nl/l/2327611

Al gaat het hier wel om evenementen in Nederland. Ik heb geen idee in hoever Belgische wetgeving hierin gelijk is....
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.148
1.182
https://www.hln.be/showbizz/muziek/festivals/marc-van-ranst-voorspelt-annulatie-rock-werchter-ik-denk-dat-de-beslissing-al-genomen-is-enkel-afwachten-wanneer-ze-communiceren~a6c0c29a/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken