Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

jarne

Support act
14 feb 2013
966
290
Vraag me af of er niet al namen zouden vastliggen voor volgend jaar. Ik kan me voorstellen dat als bv Rage Against the Machine beschikbaar is dat festivals als Werchter daar niet mee gaan hebben gewacht voor volgend jaar. Als er nog geen grote namen vastliggen zullen ze wel heel snel (alsin meteen na de bevestiging dat het niet doorgaat) komen met enkele namen als ze gewoon zoveel mogelijk van de grote namen over te boeken. Anders is de puzzel natuurlijk wat moeilijker. Zelf hoop ik alleszins op een goeie mix van namen van dit jaar en ook enkele nieuwe verrassingen zodat we toch nog heel wat voorpret hebben, want dat is voor mij toch ook deel van de festival-ervaring :)

Ik hoop op volgend jaar RW XL met een extra dagje erbij voor alle podia en infrastructuur zijn de extra kosten niet groot voor een extra dag, en veel meer inkomsten aan eten en drinken, dus ook goed om het gat dat dit jaar is gelegd wat op te vullen :D + Meer muziek, en daar gaan we allemaal heeeeel veel nood aan hebben :D
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.403
627
Vraag me af of er niet al namen zouden vastliggen voor volgend jaar. Ik kan me voorstellen dat als bv Rage Against the Machine beschikbaar is dat festivals als Werchter daar niet mee gaan hebben gewacht voor volgend jaar. Als er nog geen grote namen vastliggen zullen ze wel heel snel (alsin meteen na de bevestiging dat het niet doorgaat) komen met enkele namen als ze gewoon zoveel mogelijk van de grote namen over te boeken. Anders is de puzzel natuurlijk wat moeilijker. Zelf hoop ik alleszins op een goeie mix van namen van dit jaar en ook enkele nieuwe verrassingen zodat we toch nog heel wat voorpret hebben, want dat is voor mij toch ook deel van de festival-ervaring ?

Dat is veronderstellend dat de tours volgend jaar doorgaan zoals oorspronkelijk gepland. Als alle artiesten gaan beloven om annuleringen goed te maken, dan kan het goed zijn dat alle kaarten nog eens opnieuw geschud worden.
 

micvet

Campingartiest
8 okt 2018
95
50
Paddy wrote:

parelconfituur wrote:
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de verkochte tickets. Gewoon terugbetaling of de optie om pakweg een combi over te zetten naar volgend jaar met bijvoorbeeld 40 Euro aan drankbonnen als gratis incentive om dat te doen.


Die drankbonnen kun je wel vergeten. Dat geld zullen ze hard zelf nodig hebben.

Er zijn festivals in het buitenland die net voor die optie kiezen…dus gratis drankbonnen indien je tickets over zet naar volgend jaar, omdat ze dan uiteraard hopen een stuk minder tickets te moeten terugbetalen.

Commercieel gezien is zoiets gewoon een slimme zet. En geld nodig hebben…uiteraard wel, maar we hebben het hier over Rock Werchter. Als kleine festivals als Labadoux gewoon netjes alles terug kan betalen en al een datum prikken voor volgend jaar, dan kan fucking Live Nation dat zeker.

Een klein festival heeft meestal geen mensen op de loonlijst, dat bestaat uit vrijwilligers. OK, voor sommigen zal het niet makkelijk zijn (vooral voor die waarvan de papieren vóór deze crisis al niet goed waren) maar indien bookers, artiesten, sponsors en leveranciers meegaand zijn dan kunnen die wel een soort van copy paste doen. Ik heb dat intussen ook al gedaan voor een paar events. De grote slachtoffers hier zijn o.a. de leveranciers en muzikanten.

'Fucking Live Nation' daarentegen heeft een serieuze loonlijst aan mensen die een jaar werken aan hun verschillende festivals. Die enkele dagen moeten er voor zorgen dat hun jaarloon betaald kan worden. Die festivals vallen nu weg, de loonkost niet.
'Fucking Live Nation' heeft daarnaast nog eens wekelijks concerten in de grootste zalen van BE waar dag in dag uit mensen voor aan het werk zijn. Die inkomsten vallen weg, de loonkosten niet.
'Fucking Live Natione' heeft een aantal bookers zitten om hun eigen bands weg te zetten. Die draaien nu overuren wegens alle annuleringen. Loonkosten waar op dit moment geen inkomsten tegenover staan.
'Fucking Live Nation' heeft vorig jaar rond deze periode net de volledige Sportpaleis Group overgenomen (Sportpaleis, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Ethias Arena, Schouwburg A,...) en dat was voor iets meer dan een paar drankbonnen. Al die concertzalen staan een jaar later voor maanden leeg, terwijl ze uiteraard op die inkomsten hadden gerekend bij de overname.

Om maar te zeggen dat we hier nier direct in iemands portefeuille kunnen/mogen kijken. Een marktleider kan veel centen verdienen, maar kan er ook snel heel veel verliezen. Live Nation zal dit uiteraard wel overleven. Maar te veel cadeaus mag je niet verwachten. Zo evident is dat allemaal niet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
'Fucking Live Nation' heeft zowat de hele muziekindustrie gemonopoliseerd, dude. De grote slachtoffers zijn organisatoren van kleinere beginnende evenementen, beginnende bands, zelfstandigen et al., wees maar zeker dat er een shift zal plaatsvinden volgende zomer en dat er talloze mensen de boeken toe zullen moeten doen.

‘Fucking Live Nation’ heeft vorig jaar rond deze periode net de volledige Sportpaleis Group overgenomen (Sportpaleis, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Ethias Arena, Schouwburg A,…) en dat was voor iets meer dan een paar drankbonnen. Al die concertzalen staan een jaar later voor maanden leeg, terwijl ze uiteraard op die inkomsten hadden gerekend bij de overname.
Ik bedoel maar.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.992
2.040
We gaan hier toch niet te hard inzitten met Live Nation zeker? Die gaan er heus niet aan kapot gaan hoor.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.722
1.889
We gaan hier toch niet te hard inzitten met Live Nation zeker? Die gaan er heus niet aan kapot gaan hoor.

De baas van Livenation in Nederland had al laten weten dat ze echt niet gaan omvallen. Ze houden er zelfs sterk rekening mee dat de boel pas ergens in 2021 weer op volle touren draait. Het gaat hun ook meer om de talloze zelfstandigen waar ze mee samen werken bij voornamelijk festivals en concerten...
 

micvet

Campingartiest
8 okt 2018
95
50
‘Fucking Live Nation’ heeft zowat de hele muziekindustrie gemonopoliseerd, dude. De grote slachtoffers zijn organisatoren van kleinere beginnende evenementen, beginnende bands, zelfstandigen et al., wees maar zeker dat er een shift zal plaatsvinden volgende zomer en dat er talloze mensen de boeken toe zullen moeten doen.


micvet wrote:
‘Fucking Live Nation’ heeft vorig jaar rond deze periode net de volledige Sportpaleis Group overgenomen (Sportpaleis, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Ethias Arena, Schouwburg A,…) en dat was voor iets meer dan een paar drankbonnen. Al die concertzalen staan een jaar later voor maanden leeg, terwijl ze uiteraard op die inkomsten hadden gerekend bij de overname.

Ik bedoel maar.

Je moet me wel volledig quoten 'dude'.
Ik zei toch duidelijk dat de grote slachtoffers o.a. de leveranciers en muzikanten zullen zijn.
Als ik zie hoeveel shows ik heb moeten cancellen en hoeveel partners ik hun job heb moeten annuleren zal de schade enorm groot zijn, ook bij ons.
Maar mij ging het erom dat we geen te grote cadeaus moeten verwachten van Live Nation. Ook voor hen is dit niet evident, zelfs met dat monopolie en jullie gedachten dat ze op bergen geld zitten. Van mijn part mogen ze in de eerste plaats zorgen dat hun onderaannemers er doorheen komen, en dan pas aan gratis drankbonnen denken. Want we zijn er nog lang niet, dat staat vast.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
Je moet me wel volledig quoten ‘dude’.
Ik zei toch duidelijk dat de grote slachtoffers o.a. de leveranciers en muzikanten zullen zijn.
Als ik zie hoeveel shows ik heb moeten cancellen en hoeveel partners ik hun job heb moeten annuleren zal de schade enorm groot zijn, ook bij ons.
Maar mij ging het erom dat we geen te grote cadeaus moeten verwachten van Live Nation. Ook voor hen is dit niet evident, zelfs met dat monopolie en jullie gedachten dat ze op bergen geld zitten. Van mijn part mogen ze in de eerste plaats zorgen dat hun onderaannemers er doorheen komen, en dan pas aan gratis drankbonnen denken. Want we zijn er nog lang niet, dat staat vast.
Ik quotte het punt waarop je uitermate defensieve houding z'n hoogtepunt bereikte alsof we met arm schaapje LiveNation medelijden zouden moeten hebben nu ze sinds kort zowat élke venue in België bezitten (naast zowat élk festival trouwens). Natuurlijk zal dat wel het geval zijn, zo zit zo'n organisatie die het hele speelveld voor zich heeft wel ineen natuurlijk; the bare minimum, daar volg ik je dus wel in hoor trouwens. Geen partners, geen boekers, geen podiumbouwers, geen techniekers etc. geen festivals, geen industrie.

Anyways, misschien ook wat te hard gereageerd op je bericht. Ik heb totaal geen idee over je situatie, waarvoor m'n excuses.


Waarom heeft Rock Werchter hier eigenlijk nog nooit aan gedacht trouwens?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=jjwilAja7Lc[/video]
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Dit is gewoon voor ieder bedrijf erg, voor iedere werknemer komen er moeilijke tijden aan. Ik verwacht niet dat live Nation gaat gooien met dranktickets om je ticket naar volgend jaar over te zetten, hoeft voor mij ook niet.
Het idee gaat wel om tickets 2 jaar geldig te maken. Bvb als het volgende jaar je niet bevalt, dat je het kan gebruiken het daaropvolgende jaar. Lijkt me al een mooie toegeving.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
40 euro aan drankbonnen vind ik wel heel veel. Heb inderdaad gelezen dat 1 festival dat aanbiedt, ben benieuwd hoe ze uit de kosten komen.
En LiveNation zal zich uiteindelijk wel redden.

Maar ik las ook dit volgende stuk:

https://www.hln.be/showbizz/muziek/rock-werchter-verliest-headliner-pearl-jam-weinig-kans-dat-festival-doorgaat~a634c317/

Dan blijkt toch ook maar dat het cancellen van Rock Werchter niet alleen LiveNation raakt.
 

Yann

Randprogramma
5 jan 2016
136
0
@Yannick Zoiets wat Belpop gedaan heeft over 40 jaar Rock Werchter? https://www.dailymotion.com/video/x2805u7
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
@Yannick Zoiets wat Belpop gedaan heeft over 40 jaar Rock Werchter? https://www.dailymotion.com/video/x2805u7
Net bekeken, leuke docu hoor alhoewel de lijn tussen fierheid/trots over verwezenlijkingen en volheid heel erg dun was soms en het wel heel erg rechtlijnig was qua storytelling. De verhalen van de mensen en artiesten achter de schermen waren dan weer heel erg cool.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.004
8.656
Yann wrote:
@Yannick Zoiets wat Belpop gedaan heeft over 40 jaar Rock Werchter? https://www.dailymotion.com/video/x2805u7

Net bekeken, leuke docu hoor alhoewel de lijn tussen fierheid/trots over verwezenlijkingen en volheid heel erg dun was soms en het wel heel erg rechtlijnig was qua storytelling. De verhalen van de mensen en artiesten achter de schermen waren dan weer heel erg cool.

Tja, ik vond dat die Coachella film, hoe interessant soms ook, ook één langgerekte reclamespot voor Coachella. En geef hen, en RW, maar eens ongelijk.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
Klopt, die soort profilering van constant ahead of the curve te zijn. Tsja, ergens schuilt er wel een waarheid in I guess. Hiphop en dance een plek gunnen is in zekere mate een bepaalde norm doorbreken, beetje zoals dat met Depeche Mode bij Werchter was.. Maar als je langs de andere kant het plaatje bekijkt dan zijn beide festivals eigenlijk altijd wel vrij conservatief geweest, vind ik persoonlijk. En daar is ook niets mis mee, maar dan moet je jezelf ook niet zo proberen profileren. Dat stuk over Kanye West sleepte, in die docu van Coachella, ook gewoon zó erg aan want eigenlijk had je met Jay-Z eigenlijk al veel, if not genoeg verteld.

Het fiasco van 2013 verdient ook zijn waarheid net als dat ze midden jaren 2000 bijna failliet waren, het volledigere verhaal achter de show van OutKast of Waters' iconische The Wall-show.. Idk. Je kunt er natuurlijk niet alles insteken en een verhaal vertellen kun je op verschillende manieren en op verschillende invalshoeken. Desalniettemin blijft het fijn dat festivals zo'n dingen willen delen, ook al is het misschien wat biased.

Zijn er nog festivalgerelateerde muziekdocus die ik zou moeten gezien hebben in deze tijden? ?
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.101
324
Klopt, die soort profilering van constant ahead of the curve te zijn. Tsja, ergens schuilt er wel een waarheid in I guess. Hiphop en dance een plek gunnen is in zekere mate een bepaalde norm doorbreken, beetje zoals dat met Depeche Mode bij Werchter was.. Maar als je langs de andere kant het plaatje bekijkt dan zijn beide festivals eigenlijk altijd wel vrij conservatief geweest, vind ik persoonlijk. En daar is ook niets mis mee, maar dan moet je jezelf ook niet zo proberen profileren. Dat stuk over Kanye West sleepte, in die docu van Coachella, ook gewoon zó erg aan want eigenlijk had je met Jay-Z eigenlijk al veel, if not genoeg verteld.

En ik stoorde me dan weer aan dat stuk over Jay-Z die er in 2010 headliner was en de impressie alsof Coachella daarmee een geniale vondst deed en trendsetter was. Niet bepaald eigenlijk, twee jaar daarvoor was Jay-Z al headliner op Glastonbury. En in datzelfde jaar voor Neil Young en Moby op de Werchterweide te zien (en naar mijn mening zeer verdienstelijk).

Maar buiten de te verwachten eigenpijperij wel een vermakelijke docu. Straks eens die over Werchter bekijken. En benieuwd naar dat verhaal van Outkast, zal eens googlen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
Eigenlijk was Beastie Boys ook gewoon de eerste hiphopheadliner als je het mij vraagt. Geen idee waarom die mannen niet méér hiphop zijn dan Jay-Z.. Of is het omdat ze blank zijn?

Op reddit deden twee producers een AMA en vond het verhaal van OutKast wel een leuke tbh.
"The one story that I would have loved to have had the ability to tell would've been OutKast (one of the reasons why that was an interview I hoped for mentioned earlier). The show was a little ragged the first week and Andre was so evidently conflicted about performing that it was still captivating, but not as polished as I'm sure they would have liked. Killer Mike told us a great story about being dejected after he was called out for the Whole World just as the plug was pulled on their set. But they came back much stronger weekend two and that would've opened up a conversation about how acts evolve and adjust over the two weekends, which is a super interesting topic. But alas, didn't get the interview we would've needed to really bring that beat to life."
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.561
4.480
Zijn er nog festivalgerelateerde muziekdocus die ik zou moeten gezien hebben in deze tijden? ?

Op Netflix staat een leuke documentaire over dat festival dat uiteindelijk niet is doorgegaan: fyre heet dat. Vond het wel interessant om te kijken
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.005
263
Yannick wrote:
Zijn er nog festivalgerelateerde muziekdocus die ik zou moeten gezien hebben in deze tijden? ?

Op Netflix staat een leuke documentaire over dat festival dat uiteindelijk niet is doorgegaan: fyre heet dat. Vond het wel interessant om te kijken
2de seizoen is er bijna, krijgt de naam Vestiville :-D
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.005
263
Blijkbaar belt de schuer morgen (na de veiligheidsraad) met minister Beke.
Vervolgens gaat de hele "cancel" procedure van start (gezamenlijke persconferentie, persbericht, verwittigen leveranciers, etc.)
Voorlopig alles tot Lokerse feesten een kruis over (en wss nog langer)

En blijkbaar is dat Belgisch festival met enkel Belgische bezoeker en Belgische bands echt wel een optie.
Dacht dat dit een "kwakkel" was maar wordt dus echt overwogen indien het mogelijk is...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken