Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de verkochte tickets. Gewoon terugbetaling of de optie om pakweg een combi over te zetten naar volgend jaar met bijvoorbeeld 40 Euro aan drankbonnen als gratis incentive om dat te doen.

Volgens Jambon zit de veiligheidsraad woensdag samen om te beslissen over de festivals. Dus waarschijnlijk hebben we dan een officieel bericht.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de verkochte tickets. Gewoon terugbetaling of de optie om pakweg een combi over te zetten naar volgend jaar met bijvoorbeeld 40 Euro aan drankbonnen als gratis incentive om dat te doen.

Die drankbonnen kun je wel vergeten. Dat geld zullen ze hard zelf nodig hebben.

parelconfituur wrote:

Er zijn festivals in het buitenland die net voor die optie kiezen...dus gratis drankbonnen indien je tickets over zet naar volgend jaar, omdat ze dan uiteraard hopen een stuk minder tickets te moeten terugbetalen.

Commercieel gezien is zoiets gewoon een slimme zet. En geld nodig hebben...uiteraard wel, maar we hebben het hier over Rock Werchter. Als kleine festivals als Labadoux gewoon netjes alles terug kan betalen en al een datum prikken voor volgend jaar, dan kan fucking Live Nation dat zeker.

Nieuwe open brief van de muzieksector uit, gericht naar de politiek en -nog meer- de wetenschap. Om in dialoog te gaan en aan oplossingen te denken. Ondertekend door élk festival, élke venue, élke grote boeker en management. Heel mooi, heel juist, heel belangrijk.

https://vi.be/nieuws/belgisch-livecircuit-bezorgd-over-voortbestaan?fbclid=IwAR1A726s4gaW9hP6oMdTDdq9CIECZKhTGcDFOHe0BYYa1RRbO-Mw18mwzPo

Paddy wrote:

parelconfituur wrote:

Er zijn festivals in het buitenland die net voor die optie kiezen…dus gratis drankbonnen indien je tickets over zet naar volgend jaar, omdat ze dan uiteraard hopen een stuk minder tickets te moeten terugbetalen.

Commercieel gezien is zoiets gewoon een slimme zet. En geld nodig hebben…uiteraard wel, maar we hebben het hier over Rock Werchter. Als kleine festivals als Labadoux gewoon netjes alles terug kan betalen en al een datum prikken voor volgend jaar, dan kan fucking Live Nation dat zeker.

Dus zeg 50 000 bezoekers maal 40 euro. Kost je een headliner...

Rock Werchter op Twitter:

We fully understand the decision of Pearl Jam not to tour this summer. Happy to hear they plan on returning to Europe in 2021.
What about Rock Werchter 2020?’, we hear you ask. To be honest, it doesn’t look good. There’s little chance that we will gather at the Festivalpark early July. Medical experts, mayors, politicians and others already shared their concerns on the topic in press and media. It is however up to the National Security Council to decide on further measures. Thank you for your understanding and patience. We will keep you posted. For now: stay at home, practice social distancing, take care of yourself and each other.

Ik zie pearl jam die hele tour 1 op 1 verschuiven naar volgend jaar. Als het een beetje past met de data van de festivals volgend jaar...

En System natuurlijk.

Al mogen die ook naar Dessel wanneer Rage beschikbaar zou zijn.

Vraag me af of er niet al namen zouden vastliggen voor volgend jaar. Ik kan me voorstellen dat als bv Rage Against the Machine beschikbaar is dat festivals als Werchter daar niet mee gaan hebben gewacht voor volgend jaar. Als er nog geen grote namen vastliggen zullen ze wel heel snel (alsin meteen na de bevestiging dat het niet doorgaat) komen met enkele namen als ze gewoon zoveel mogelijk van de grote namen over te boeken. Anders is de puzzel natuurlijk wat moeilijker. Zelf hoop ik alleszins op een goeie mix van namen van dit jaar en ook enkele nieuwe verrassingen zodat we toch nog heel wat voorpret hebben, want dat is voor mij toch ook deel van de festival-ervaring :)

Ik hoop op volgend jaar RW XL met een extra dagje erbij voor alle podia en infrastructuur zijn de extra kosten niet groot voor een extra dag, en veel meer inkomsten aan eten en drinken, dus ook goed om het gat dat dit jaar is gelegd wat op te vullen :D + Meer muziek, en daar gaan we allemaal heeeeel veel nood aan hebben :D

Vraag me af of er niet al namen zouden vastliggen voor volgend jaar. Ik kan me voorstellen dat als bv Rage Against the Machine beschikbaar is dat festivals als Werchter daar niet mee gaan hebben gewacht voor volgend jaar. Als er nog geen grote namen vastliggen zullen ze wel heel snel (alsin meteen na de bevestiging dat het niet doorgaat) komen met enkele namen als ze gewoon zoveel mogelijk van de grote namen over te boeken. Anders is de puzzel natuurlijk wat moeilijker. Zelf hoop ik alleszins op een goeie mix van namen van dit jaar en ook enkele nieuwe verrassingen zodat we toch nog heel wat voorpret hebben, want dat is voor mij toch ook deel van de festival-ervaring ?

Dat is veronderstellend dat de tours volgend jaar doorgaan zoals oorspronkelijk gepland. Als alle artiesten gaan beloven om annuleringen goed te maken, dan kan het goed zijn dat alle kaarten nog eens opnieuw geschud worden.

Paddy wrote:

parelconfituur wrote:

Er zijn festivals in het buitenland die net voor die optie kiezen…dus gratis drankbonnen indien je tickets over zet naar volgend jaar, omdat ze dan uiteraard hopen een stuk minder tickets te moeten terugbetalen.

Commercieel gezien is zoiets gewoon een slimme zet. En geld nodig hebben…uiteraard wel, maar we hebben het hier over Rock Werchter. Als kleine festivals als Labadoux gewoon netjes alles terug kan betalen en al een datum prikken voor volgend jaar, dan kan fucking Live Nation dat zeker.

Een klein festival heeft meestal geen mensen op de loonlijst, dat bestaat uit vrijwilligers. OK, voor sommigen zal het niet makkelijk zijn (vooral voor die waarvan de papieren vóór deze crisis al niet goed waren) maar indien bookers, artiesten, sponsors en leveranciers meegaand zijn dan kunnen die wel een soort van copy paste doen. Ik heb dat intussen ook al gedaan voor een paar events. De grote slachtoffers hier zijn o.a. de leveranciers en muzikanten.

'Fucking Live Nation' daarentegen heeft een serieuze loonlijst aan mensen die een jaar werken aan hun verschillende festivals. Die enkele dagen moeten er voor zorgen dat hun jaarloon betaald kan worden. Die festivals vallen nu weg, de loonkost niet.
'Fucking Live Nation' heeft daarnaast nog eens wekelijks concerten in de grootste zalen van BE waar dag in dag uit mensen voor aan het werk zijn. Die inkomsten vallen weg, de loonkosten niet.
'Fucking Live Natione' heeft een aantal bookers zitten om hun eigen bands weg te zetten. Die draaien nu overuren wegens alle annuleringen. Loonkosten waar op dit moment geen inkomsten tegenover staan.
'Fucking Live Nation' heeft vorig jaar rond deze periode net de volledige Sportpaleis Group overgenomen (Sportpaleis, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Ethias Arena, Schouwburg A,...) en dat was voor iets meer dan een paar drankbonnen. Al die concertzalen staan een jaar later voor maanden leeg, terwijl ze uiteraard op die inkomsten hadden gerekend bij de overname.

Om maar te zeggen dat we hier nier direct in iemands portefeuille kunnen/mogen kijken. Een marktleider kan veel centen verdienen, maar kan er ook snel heel veel verliezen. Live Nation zal dit uiteraard wel overleven. Maar te veel cadeaus mag je niet verwachten. Zo evident is dat allemaal niet.

'Fucking Live Nation' heeft zowat de hele muziekindustrie gemonopoliseerd, dude. De grote slachtoffers zijn organisatoren van kleinere beginnende evenementen, beginnende bands, zelfstandigen et al., wees maar zeker dat er een shift zal plaatsvinden volgende zomer en dat er talloze mensen de boeken toe zullen moeten doen.

‘Fucking Live Nation’ heeft vorig jaar rond deze periode net de volledige Sportpaleis Group overgenomen (Sportpaleis, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Ethias Arena, Schouwburg A,…) en dat was voor iets meer dan een paar drankbonnen. Al die concertzalen staan een jaar later voor maanden leeg, terwijl ze uiteraard op die inkomsten hadden gerekend bij de overname.
Ik bedoel maar.

We gaan hier toch niet te hard inzitten met Live Nation zeker? Die gaan er heus niet aan kapot gaan hoor.

Users who are viewing this thread