Ik zie niet waarom kleinere concertzalen vroeger zouden kunnen heropstarten dan grote. Het probleem blijft toch hetzelfde? Je zit met een grote groep mensen samen geduwd op veel te weinig plaats. Als het nu om 200 mensen of 10 000 mensen gaat, uiteindelijk zit je toch gewoon in elkaars nek te hijgen. Het spreekt voor zich dat je met meer mensen samen meer kans op besmetting hebt, maar je gaat in het Sportpaleis niet besmet raken door iemand die aan de andere kant van de zaal staat (tenzij je die passeert bij het binnen komen of zo).
Ons uitspreken voor oktober kunnen we volgens mij nog niet, maar het virus is niet overwonnen op het moment dat we onze “piek” hebben bereikt. Zelfs wanneer het aantal bevestigde besmettingen fors gedaald is, blijf je een kans hebben op een 2de uitbraak en da’s wel het laatste wat we willen. Net daarom vrees ik dat concerten en festivals toch een zeer lange tijd niet aan de orde zullen zijn … Los van het feit optredens al dan niet gaan kunnen/mogen doorgaan, is de vraag dan ook wat de impact op de ticketverkoop zal zijn. Want zelfs al mag je als concertzaal opnieuw de deuren openen, financieel sta je ook weer nergens als de ticketverkoop niet loopt. En de schrik zal er bij velen toch echt wel inzitten.