Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Rock Torhout wrote:
Ja, maar stel dat van de 80 000 bezoekers er ruwweg 50 000 uit België komen. Ga je dan echt 50 000 mensen samen op een weide (en in tenten – wat nog erger is) samenproppen? Daar hoeft er maar één besmet te zijn, zit je enkele weken later opnieuw met een zware uitbraak van het virus.

Dit risico loop je toch altijd, dat er iemand een griepje heeft dat zich razendsnel verspreidt als er veel mensen op een kluitje zijn?

Het is dan ook geen griepje...

Vanmiddag zal er mss meer duidelijkheid zijn
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.448
7.442
Rock Torhout wrote:
Ja, maar stel dat van de 80 000 bezoekers er ruwweg 50 000 uit België komen. Ga je dan echt 50 000 mensen samen op een weide (en in tenten – wat nog erger is) samenproppen? Daar hoeft er maar één besmet te zijn, zit je enkele weken later opnieuw met een zware uitbraak van het virus.

Dit risico loop je toch altijd, dat er iemand een griepje heeft dat zich razendsnel verspreidt als er veel mensen op een kluitje zijn?

Het is geen griepje.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.512
4.846
Rock Torhout wrote:
Ja, maar stel dat van de 80 000 bezoekers er ruwweg 50 000 uit België komen. Ga je dan echt 50 000 mensen samen op een weide (en in tenten – wat nog erger is) samenproppen? Daar hoeft er maar één besmet te zijn, zit je enkele weken later opnieuw met een zware uitbraak van het virus.

Dit risico loop je toch altijd, dat er iemand een griepje heeft dat zich razendsnel verspreidt als er veel mensen op een kluitje zijn?

Als een reden waarom Bergamo zo zwaar is getroffen, wordt de voetbalwedstrijd van Atalanta genoemd. Toen zaten er 40k in een stadium met als resultaat overspoelde ziekhuizen en krantenpagina’s vol rouwadvertenties. De regering gaat bij Werchter geen groot risico lopen om de epidemie weer aan te wakkeren, als het land net weer op de rails is.

FYI het sterftecijfer is geloof ik 10x hoger, dan bij een normale griep. En ook het besmettingsgevaar is hoger.
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
168
43
Rock Torhout wrote:
Ja, maar stel dat van de 80 000 bezoekers er ruwweg 50 000 uit België komen. Ga je dan echt 50 000 mensen samen op een weide (en in tenten – wat nog erger is) samenproppen? Daar hoeft er maar één besmet te zijn, zit je enkele weken later opnieuw met een zware uitbraak van het virus.

Dit risico loop je toch altijd, dat er iemand een griepje heeft dat zich razendsnel verspreidt als er veel mensen op een kluitje zijn?
In tegenstelling tot griep, heeft op dit moment niemand immuniteit voor covid-19. Noch door vaccinatie, noch door het maken van antistoffen na de ziekte eerder gehad te hebben.

Rock Werchter laten doorgaan is fictie op dit moment, deal with it. Een lightversie van Rock Werchter is trouwens ook klinkklare onzin. Het zou me al verrassen als er meer dan 2000 mensen mogen samenkomen tegen dan. Laat staan dat het er tienduizenden zouden zijn. Los van de drukte zijn festivals ook niet de meest hygiënische plaatsen.

Iedereen is nu gewoon wegens verzekeringsredenen aan het wachten op een concreet signaal van de overheid. Geen enkel festival wil de eerste zijn die het slechte nieuws komt brengen, maar reken er maar op dat zodra één festival annuleert, de rest snel zal volgen.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
Rock Werchter laten doorgaan is fictie op dit moment, deal with it. Een lightversie van Rock Werchter is trouwens ook klinkklare onzin. Het zou me al verrassen als er meer dan 2000 mensen mogen samenkomen tegen dan. Laat staan dat het er tienduizenden zouden zijn. Los van de drukte zijn festivals ook niet de meest hygiënische plaatsen.

Al die problemen zijn toch net ideaal voor creatieve oplossingen?
Als er een boom op de straat is gevallen, steek je je auto dan in brand of probeer je er rond te rijden?

Die mentaliteit van: oh nee, we hebben een probleem. Laten we gewoon het proberen vermijden en niet oplossen gaat ons nergens brengen. Dat we creatief onze economie en daarbij ook de muziekindustrie moeten laten doordraaien, dat is even belangrjk als de gezondheid van iedereen garanderen.
Maar het een sluit het ander niet uit.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.448
7.442
Je hebt het hier steeds over creatieve oplossingen.... draag eens een paar haalbare ideetjes aan! :)
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.367
2.710
cloudyshoes wrote:
Rock Werchter laten doorgaan is fictie op dit moment, deal with it. Een lightversie van Rock Werchter is trouwens ook klinkklare onzin. Het zou me al verrassen als er meer dan 2000 mensen mogen samenkomen tegen dan. Laat staan dat het er tienduizenden zouden zijn. Los van de drukte zijn festivals ook niet de meest hygiënische plaatsen.

Al die problemen zijn toch net ideaal voor creatieve oplossingen?
Als er een boom op de straat is gevallen, steek je je auto dan in brand of probeer je er rond te rijden?

Die mentaliteit van: oh nee, we hebben een probleem. Laten we gewoon het proberen vermijden en niet oplossen gaat ons nergens brengen. Dat we creatief onze economie en daarbij ook de muziekindustrie moeten laten doordraaien, dat is even belangrjk als de gezondheid van iedereen garanderen.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Je kan verzinnen wat je wil maar als er geen grote evenementen mogen doorgaan dan kan je niets anders doen dan uitstellen naar volgend jaar.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Je hebt het hier steeds over creatieve oplossingen…. draag eens een paar haalbare ideetjes aan!
1f642.svg

Zou vet zijn om een paar 'Rock Werchter presents' shows te doen in het Sportpaleis dit najaar, met grote acts die op deze lineup staan, met een tourschema die dat toelaat. Mensen met een huidig festivalticket krijgen een voorsprong/toegang tot de show. Een avondje 'Beck + The Strokes', 'Anderson Paak + Kendrick', 'Pixies + Placebo', etc.

Maar luidop gedroomd hé. ;-)
 

Jochen De Smet

Randprogramma
6 okt 2016
100
18
Er blijkt toch ook veel verwarring te bestaan over de uitspraken van Van Ranst in De Afspraak. Hij noemde de doorgang van Rock Werchter 'optimistisch'. Het 'onmogelijk' gedeelde sloeg op een festival zoals TML dat wereldwijd enorm veel bezoekers ontvangt. Met andere woorden, Van Ranst ziet vooral de massale import van buitenlands toerisme niet zitten. Er is dus nog een kleine mogelijkheid dat we naar een scenario gaan waar het toerisme aan banden wordt gelegd, maar grote evenementen wel nog kunnen plaatsvinden, hetzij in een andere of meer bescheiden vorm. Ook dat is al optimistisch gedacht natuurlijk, maar laat ons het ook niet wegzetten als complete onzin.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Of een mini-festival in september genaamd The Barn.

Uiteraard, met de Barn als hoofdpodium en The Slope als zijpodium. Kleinere capaciteit (22K, net zoals het Sportpaleis), uitgesmeerd over meerdere dagen (twee keer een weekend van 3 dagen ofzo). Alleen mensen met een huidig ticket mogen een dag/meerdere dagen 'uitkiezen'. Wilco, Jorja Smith, Thom Yorke, Jimmy Eat World, Rag N Bone Man, Sum 41, Michael Kiwanuka, The Streets aangevuld met nog wat Belgische acts.
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
168
43
Timmetje wrote:
Je hebt het hier steeds over creatieve oplossingen…. draag eens een paar haalbare ideetjes aan!
1f642.svg


Zou vet zijn om een paar ‘Rock Werchter presents’ shows te doen in het Sportpaleis dit najaar, met grote acts die op deze lineup staan, met een tourschema die dat toelaat. Mensen met een huidig festivalticket krijgen een voorsprong/toegang tot de show. Een avondje ‘Beck + The Strokes’, ‘Anderson Paak + Kendrick’, ‘Pixies + Placebo’, etc.

Maar luidop gedroomd hé.
1f609.svg
Mooi voorstel, maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Hoeveel van die avondjes kunnen het Sportpaleis uitverkopen? Hoeveel vraag je voor zo'n avondje? Past dit überhaupt in de agenda's van de artiesten?

Hou er ook rekening mee dat de evenementenkalender in heel het land ontzettend vol gaat zitten in het najaar door al die verplaatsingen. Nu zal bij iedereen de goesting ontzettend groot zijn om volop naar optredens te gaan, maar wanneer het eenmaal zo ver is, denk ik dat mensen een stuk minder tijd, zin en geld hebben om plots veel meer te gaan bezoeken. Organisatoren zullen moeten vechten om hun zalen vol te krijgen.

Al deze voorstellen zijn leuk, maar gaat er wel voldoende vraag zijn tegenover al dat extra aanbod in het najaar?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.367
2.710
Er blijkt toch ook veel verwarring te bestaan over de uitspraken van Van Ranst in De Afspraak. Hij noemde de doorgang van Rock Werchter ‘optimistisch’. Het ‘onmogelijk’ gedeelde sloeg op een festival zoals TML dat wereldwijd enorm veel bezoekers ontvangt. Met andere woorden, Van Ranst ziet vooral de massale import van buitenlands toerisme niet zitten. Er is dus nog een kleine mogelijkheid dat we naar een scenario gaan waar het toerisme aan banden wordt gelegd, maar grote evenementen wel nog kunnen plaatsvinden, hetzij in een andere of meer bescheiden vorm. Ook dat is al optimistisch gedacht natuurlijk, maar laat ons het ook niet wegzetten als complete onzin.
Werchter trekt ook bezoekers uit meer dan 100 landen hoor.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
mattman wrote:

Timmetje wrote:
Je hebt het hier steeds over creatieve oplossingen…. draag eens een paar haalbare ideetjes aan!
1f642.svg



Zou vet zijn om een paar ‘Rock Werchter presents’ shows te doen in het Sportpaleis dit najaar, met grote acts die op deze lineup staan, met een tourschema die dat toelaat. Mensen met een huidig festivalticket krijgen een voorsprong/toegang tot de show. Een avondje ‘Beck + The Strokes’, ‘Anderson Paak + Kendrick’, ‘Pixies + Placebo’, etc.

Maar luidop gedroomd hé.
1f609.svg


Mooi voorstel, maar ik vraag me af hoe realistisch dit is. Hoeveel van die avondjes kunnen het Sportpaleis uitverkopen? Hoeveel vraag je voor zo’n avondje? Past dit überhaupt in de agenda’s van de artiesten?

Hou er ook rekening mee dat de evenementenkalender in heel het land ontzettend vol gaat zitten in het najaar door al die verplaatsingen. Nu zal bij iedereen de goesting ontzettend groot zijn om volop naar optredens te gaan, maar wanneer het eenmaal zo ver is, denk ik dat mensen een stuk minder tijd, zin en geld hebben om plots veel meer te gaan bezoeken. Organisatoren zullen moeten vechten om hun zalen vol te krijgen.

Al deze voorstellen zijn leuk, maar gaat er wel voldoende vraag zijn tegenover al dat extra aanbod in het najaar?

Was ook maar een brainfart hoor Cloudyshoes. Als reactie op al die mensen die zomaar 'Gaat niet. 2021! Niets leuks meer in 2020!' roepen.

Laat ons zeggen dat mijn goesting om dit najaar liveshows bij te wonen in het rood zal staan. Ga echt overcompenseren denk ik. :)
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
168
43
cloudyshoes wrote:
Rock Werchter laten doorgaan is fictie op dit moment, deal with it. Een lightversie van Rock Werchter is trouwens ook klinkklare onzin. Het zou me al verrassen als er meer dan 2000 mensen mogen samenkomen tegen dan. Laat staan dat het er tienduizenden zouden zijn. Los van de drukte zijn festivals ook niet de meest hygiënische plaatsen.

Al die problemen zijn toch net ideaal voor creatieve oplossingen?
Als er een boom op de straat is gevallen, steek je je auto dan in brand of probeer je er rond te rijden?

Die mentaliteit van: oh nee, we hebben een probleem. Laten we gewoon het proberen vermijden en niet oplossen gaat ons nergens brengen. Dat we creatief onze economie en daarbij ook de muziekindustrie moeten laten doordraaien, dat is even belangrjk als de gezondheid van iedereen garanderen.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Indien je met "creatieve oplossing" nog steeds in je hoofd haalt om heel grote groepen mensen samen te brengen deze zomer, moet je je afvragen of er niet heel veel voetgangers wandelen naast die "boom waar je rond wilt rond rijden".
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
pigital wrote:

cloudyshoes wrote:
Rock Werchter laten doorgaan is fictie op dit moment, deal with it. Een lightversie van Rock Werchter is trouwens ook klinkklare onzin. Het zou me al verrassen als er meer dan 2000 mensen mogen samenkomen tegen dan. Laat staan dat het er tienduizenden zouden zijn. Los van de drukte zijn festivals ook niet de meest hygiënische plaatsen.


Al die problemen zijn toch net ideaal voor creatieve oplossingen?
Als er een boom op de straat is gevallen, steek je je auto dan in brand of probeer je er rond te rijden?

Die mentaliteit van: oh nee, we hebben een probleem. Laten we gewoon het proberen vermijden en niet oplossen gaat ons nergens brengen. Dat we creatief onze economie en daarbij ook de muziekindustrie moeten laten doordraaien, dat is even belangrjk als de gezondheid van iedereen garanderen.
Maar het een sluit het ander niet uit.

Indien je met “creatieve oplossing” nog steeds in je hoofd haalt om heel grote groepen mensen samen te brengen deze zomer, moet je je afvragen of er niet heel veel voetgangers wandelen naast die “boom waar je rond wilt rond rijden”.
Tuurlijk niet. Het moet verantwoord blijven en binnen de maatregelen passen die er dan nog zijn.
Maar ben gewoon al die negativiteit rond deze heisa wat beu. Ik heb veel liever dat mensen aan positieve en mogelijkse andere opties denken, dan alleen maar negatief van de daken te schreeuwen: NEE DAT KAN NIET.
Want hoop is nu nog net dat tikkeltje leuker om te hebben, dan continue paniek en doemdenken.
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
740
918
Ik stel voor dat we Rock Werchter door laten gaan met een maximale capaciteit van 100 man op het terrein (inclusief crew) tegelijkertijd met minstens 1,5 meter afstand. Verder stel ik voor dat eventuele wachtrijen richting het terrein hermetisch worden afgesloten van de buitenwereld en aan de hand van strepen men keurig netjes afstand van elkaar houdt. Op deze manier verwacht ik dat we met zijn allen (minus enkele duizenden maar dat is niet zo erg uiteraard) een fantastische en zekers memorabele editie tegemoet gaan waar enkelen nog jarenlang zullen praten. Een krachtig optreden van Pearl Jam, een paar pakkende meezingers van Oasis die tot ver vooraan het podium loeihard werden meegezongen, dat enorme feestje waar de menigte op-en-neer ging bij Marc Rebillet terwijl de massa nog altijd in de war was op wat voor feestje ze waren beland, die véél te lange rijen bij dixieland, het doodgeslagen voorgetapte festivalbier. Kendrick Lamar, ondanks de hooggespannen verwachtingen kon dan weer niet rekenen op een afgeladen mainstage, vermoedelijk was de massa verzadigd na het enorm uitbundige feestje van Twenty One Pilots. Mán wat ging het daar los zeg. Tsja je moet ook je energie sparen voor het mooie één-tweetje Volbeat-System of a Down op de afsluitende dag uiteraard. Met zo'n publiek kan het nog flink tekeer gaan in de moshpit (let nog wel eventjes op de 1,5 meter afstand!).

Verbeterpuntje voor 2021: kwaliteit bier liet te wensen over ... Ik had het idee dat ik op de zondag nog bier dronk dat op de donderdag al voorgetapt was ...

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ik denk dat dit een zeer werkbare oplossing is en ik kijk ernaar uit dat Rock Werchter in deze vorm doorgang kan vinden, zolang ik uiteraard met mijn enorme groep festivalvrienden het terrein maar op kan.
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Ik zeg een online festival. Elke band speelt in hun slot, maar streamen dit live vanuit hun studio/werkplek of weet ik veel waar(waar het in ieder geval kan) en bezoekers kunnen een online pas kopen(als ware per dag of voor het hele weekend) om dit te volgen. Ofcourse tegen een lagere prijs wel, maar je hebt iets in ieder geval. Toch al genoeg artiesten die ik nu wat thuis dingetjes zie doen, dus waarom niet als soort van festival organiseren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken