Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Kendrick Lamar lijkt nieuwe muziek te teasen! Here we go.

Hij deelde iets wat lijkt op een soort bedrijf? https://www.pg-lang.com/

Intrigerende video in ieder geval. En ik zie Jorja Smith. ?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Ik heb Pearl Jam 2 x live gezien op Werchter. In 2007 kwam Eddie een stukje meedoen bij Kings Of Leon (die toen nog lang haar hadden en vroeg in de namiddag speelden) en kwam Josh Homme mee op het podium bij pearl Jam zelf. In 2018 kwam Eddie op het podium bij Jack Johnson en kwam Jack ’s avonds mee Imagine zingen.

Wat zouden we dit jaar kunnen verwachten? Misschien iets samendoen met Wilco? Zou mooi zijn.

Pixies?
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
311
176
Black Francis die samen met Eddie Lukin' komt schreeuwen... Klinkt tof! :D
 

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
451
62
Mogen we morgen nog namen verwachten aangezien het stil is rondom pukkelpop? Of is dit de boutique week? Geloof niet dat dat ooit mee gespeeld heeft?
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik zie Guano Apes echt niet op Werchter verschijnen. Enkele jaren terug gezien op een klein festival in Torhout in de vooravond. Was vooral leuk nostalgisch, maar verder ook niet boeiend hoor. Ligt wat in het straatje van pakweg Dog Eat Dog, leuke band van vroeger, die toen relevant waren, maar nu gewoon buiten een bepaalde nostalgiefactor echt weinig boeien.

Voor de rest, gezien Pukkelpop angstvallig stil blijft, dan toch maar misschien de rest van de line-up vandaag met misschien wel timeschedule?
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
740
918
Ik zie het nog gebeuren dat er acts af gaan vallen ivm het coronavirus. Ben ook heel erg benieuwd of dit invloed uitoefent op de nog te onthullen co-head op vrijdag. Maar kaartverkoop-technisch lijkt het me handig, als de act vastligt, om deze zo snel mogelijk te onthullen niet?
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
youp92 wrote:
Bericht van RW gekregen n.a.v. vraag omtrent coronavirus. Absoluut geen zin in dat Rock Werchter het festival niet door kan laten gaan.. helaas wel een redelijk algemeen antwoord, maar toch:

‘Rock Werchter 2020 zal plaatvinden zoals gepland. We kijken ernaar uit jullie binnenkort te verwelkomen op het festival. De veiligheid van artiesten, fans en onze medewerkers blijft onze topprioriteit, en hiervoor worden de nodige maatregelen in acht genomen.’

Zullen alleen cancelen als ze verplicht worden door de overheid, maar zo ver zal het volgens mij niet komen.[/quotee]

Idd maar als er een serieuze stijging komt dan liggen de plannen klaar bij de overheid en zullen massa events niet doorgaan, weet ik via m'n job ?. Tot nu toe wijst niets daarop, en is het nog lang. Al beginnen ze toch al iets zenuwachtiger te worden bij de overheid.
In the end, gezondheid is nog altijd belangrijker natuurlijk al zou k het persoonlijk een lichte ramp vinden. Maar er moet er maar 1tje op het terrein zijn...
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
740
918
Lichte ramp zou het voor mij ook zijn ja. Qua grote dingen heb ik enkel Werchter & TW gepland staan. Ga waarschijnlijk dit jaar ook niet op vakantie dusja ..
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Komende maanden maar even afwachten hoe het loopt. Kans lijkt reëel dat ze het cancelen als het blijft uitbreiden. Hoop het niet.

Verwachten we vandaag namen? Pukkelpop heeft deze week (nog steeds!) niet van zich laten horen.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Het festivalseizoen gaat daar weinig van merken. We blazen het graag op hier, vanuit irrationele gedachten. Als je in de auto of op de fiets stapt, is de sterftekans aanmerkelijk hoger dan het risico dat je wordt besmet met het coronavirus én eraan overlijdt. Afijn, het is natuurlijk allemaal onzeker en onderschatten moet je het ook niet, maar het is niet zó erg als het nu wordt geschetst.

OT: Geen namen vandaag, gok ik.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Misschien een stomme gedachte, maar hoe veel zin heeft het eigenlijk zo'n festival te cancellen als die ziekte toch al zo hard verspreidt? Tenzij je echt iedereen in thuis-quarantaine plaatst, gaan mensen toch wel elkaar zien en de ziekte overdragen. Als dat al voor zo een serieuze stijging in de besmettingsgevallen zorgt dat men noodmaatregelen gaat overwegen, hoe veel zin heeft het dan nog een festival te cancellen, terwijl de ziekte daarbuiten toch vrolijk doorwoedt? Ik heb gelezen dat naar verwachting sws 40-70% van de wereldbevolking het virus een keer op gaat lopen, denk niet dat festivals cancellen nou veel aan die prognose gaat veranderen. Dan maar dansend ten onder toch?

En ja, ik begrijp het, alle beetjes helpen, mensen gaan er dood aan, etc. etc., ik ben niet achterlijk. Maar aan het eind van de dag is het gewoon een flinke griep, waar we helaas niet weerbaar tegen zijn, maar waar je wel weer gewoon van geneest als je niet tot een risicogroep behoort. Ik denk dat het overwegend jonge en vitale publiek van een festival niet tot de grootste risicogroep behoort. En natuurlijk, we geven het dan wel met zn allen door wanneer we besmet raken, maar nogmaals, die kans is sws al vrij groot. Waarom zouden we stoppen met leuke dingen doen uit angst voor een griepje, als het waarschijnlijk toch geen ruk uitmaakt?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Bij een festival als RW concentreer je 90.000 mensen, dat is nog al een verschil met het dagelijkse leven.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Bij een festival als RW concentreer je 90.000 mensen, dat is nog al een verschil met het dagelijkse leven.

Dat betwist ik niet. Wat ik mij alleen afvraag, is in welke mate dat nu werkelijk het risico om besmet te raken vergroot, voor die 90.000 mensen. Gegeven dat de ziekte in het dagelijks leven ook al flink snel lijkt te verspreiden, en het dagelijks leven anders gewoon doorgaat voor die mensen die niet naar het festival gaan.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.489
3.648
Misschien een stomme gedachte, maar hoe veel zin heeft het eigenlijk zo’n festival te cancellen als die ziekte toch al zo hard verspreidt? Tenzij je echt iedereen in thuis-quarantaine plaatst, gaan mensen toch wel elkaar zien en de ziekte overdragen. Als dat al voor zo een serieuze stijging in de besmettingsgevallen zorgt dat men noodmaatregelen gaat overwegen, hoe veel zin heeft het dan nog een festival te cancellen, terwijl de ziekte daarbuiten toch vrolijk doorwoedt? Ik heb gelezen dat naar verwachting sws 40-70% van de wereldbevolking het virus een keer op gaat lopen, denk niet dat festivals cancellen nou veel aan die prognose gaat veranderen. Dan maar dansend ten onder toch?

En ja, ik begrijp het, alle beetjes helpen, mensen gaan er dood aan, etc. etc., ik ben niet achterlijk. Maar aan het eind van de dag is het gewoon een flinke griep, waar we helaas niet weerbaar tegen zijn, maar waar je wel weer gewoon van geneest als je niet tot een risicogroep behoort. Ik denk dat het overwegend jonge en vitale publiek van een festival niet tot de grootste risicogroep behoort. En natuurlijk, we geven het dan wel met zn allen door wanneer we besmet raken, maar nogmaals, die kans is sws al vrij groot. Waarom zouden we stoppen met leuke dingen doen uit angst voor een griepje, als het waarschijnlijk toch geen ruk uitmaakt?
Eens met eigenlijk alles wat je zegt, zo denk ik er ook over.
Probleem is dat de organisatie verantwoordelijk wordt gehouden als er iets fout gaat natuurlijk.
Wat is het verschil tussen één zieke/dode/besmette meer of minder, niet veel, maar als organisatie kun je dat standpunt niet verdedigen. Worst case scenario is dat er iets concreets (sterfgeval, wat dan ook) tijdens RW gebeurt, gerelateerd aan het coronavirus. Dat kan je niet uitleggen als RW zijnde. "Het zal maar jouw broer/zoon etc zijn", makkelijk argument maar ja zo werkt het in pricipe wel..
Maar mag toch hopen dat dit begin juli geen grote rol meer speelt...
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Paddy wrote:
Bij een festival als RW concentreer je 90.000 mensen, dat is nog al een verschil met het dagelijkse leven.

Dat betwist ik niet. Wat ik mij alleen afvraag, is in welke mate dat nu werkelijk het risico om besmet te raken vergroot, voor die 90.000 mensen. Gegeven dat de ziekte in het dagelijks leven ook al flink snel lijkt te verspreiden, en het dagelijks leven anders gewoon doorgaat voor die mensen die niet naar het festival gaan.
Daarvoor is het allemaal nog veel te vroeg om daar een uitspraak over te doen lijkt me. Enkele evenementen en festivals werden in ieder geval al gecanceld om de kans op spreiding in te perken. Of het virus zich in juli nog aan het verspreiden zal zijn of überhaupt nog aanwezig is in België en bij uitbreiding Europa, dat valt alleen maar af te wachten.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.206
505
Misschien een stomme gedachte, maar hoe veel zin heeft het eigenlijk zo’n festival te cancellen als die ziekte toch al zo hard verspreidt? Tenzij je echt iedereen in thuis-quarantaine plaatst, gaan mensen toch wel elkaar zien en de ziekte overdragen. Als dat al voor zo een serieuze stijging in de besmettingsgevallen zorgt dat men noodmaatregelen gaat overwegen, hoe veel zin heeft het dan nog een festival te cancellen, terwijl de ziekte daarbuiten toch vrolijk doorwoedt? Ik heb gelezen dat naar verwachting sws 40-70% van de wereldbevolking het virus een keer op gaat lopen, denk niet dat festivals cancellen nou veel aan die prognose gaat veranderen. Dan maar dansend ten onder toch?

En ja, ik begrijp het, alle beetjes helpen, mensen gaan er dood aan, etc. etc., ik ben niet achterlijk. Maar aan het eind van de dag is het gewoon een flinke griep, waar we helaas niet weerbaar tegen zijn, maar waar je wel weer gewoon van geneest als je niet tot een risicogroep behoort. Ik denk dat het overwegend jonge en vitale publiek van een festival niet tot de grootste risicogroep behoort. En natuurlijk, we geven het dan wel met zn allen door wanneer we besmet raken, maar nogmaals, die kans is sws al vrij groot. Waarom zouden we stoppen met leuke dingen doen uit angst voor een griepje, als het waarschijnlijk toch geen ruk uitmaakt?

Wil niet op elke corona-opmerking reageren, maar dat dit virus aan het eind van de dag een flinke griep is en een is waar gezonde mensen van genezen is simpelweg te gechargeerd en echt niet waar. Hoor die opmerking in mijn omgeving ook vaker (krijg behoorlijk wat vragen gezien mijn opleiding farmacie en huidige bezigheden in medisch onderzoek) en stoor me daar toch wel aan, voel dan ook steeds de behoefte om te reageren.

Nu is echte griep al niet zo onschuldig als vaak wordt beweerd, maar door vaccinatie en medicatie komen de meest ernstige situaties (longschade, ziekenhuisopname, dood) veel minder voor dan anders het geval zou zijn. En die vaccinatie en medicatie is er voor dit coronavirus voorlopig niet.

Die longschade wordt bij dit coronavirus (net als bij griep) veroorzaakt door de lichaamseigen afweer op het virus dat zich vooral in longcellen nestelt. Die lichaamseigen afweer is dusdanig heftig dat het schade maakt aan de eigen longen. En dat leidt in 15 tot 20% van de virusgevallen tot ziekenhuisopname vanwege ernstige ademhalingsproblemen. Dar zitten ook jongeren en gezonde mensen bij, al komt het wel vaker voor bij ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid.

Longontsteking en de gevolgen daarvan worden regelmatig onderschat, en dat is toch wel onterecht. Lees eens (https://nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking) voor meer info en om een beeld te krijgen. Het is een serieuze aandoening die iedereen die dit coronavirus oploopt kan treffen. Ook wordt als gevolg van die genoemde heftige lichaamseigen afweer beginstadia van longfibrose gerapporteerd. Dat is onherstelbare en progressieve longschade als gevolg van littekenweefsel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Longfibrose).

Vertraging en voorkoming van besmetting is daarom van het grootste belang. Het is echt noodzaak dat daar vol op wordt ingezet.

Om die longschade te voorkomen, maar ook omdat de ziekenhuizen niet berekend zijn op (tien)duizenden patiënten die liefst geïsoleerd opgenomen moeten worden bij verdere verspreiding van het virus. Dat gaat ten koste van reguliere zorg en zal voor andere grote maatschappelijke problemen zorgen.

Je hebt wel gelijk dat als dit coronavirus zich enorm verspreidt het niet zo zinvol is evenementen af te gelasten. Alleen is die fase is er vooralsnog niet.

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Thanks voor die toelichting @gesp! Dat is inderdaad wel iets heftiger dan je gewone seizoensgriepje. Goed om dat duidelijk te maken. En inderdaad, die massale uitbraak is er nu nog niet, en blijft hopelijk uit. De situatie waar ik op door speculeer is echter juist wanneer dat wel gebeurt, en mensen dus bang zijn dat dán alles gecanceld zal worden. En uit je laatste opmerking lijkt het inderdaad geen gekke gedachte te zijn, dat cancelen dan juist niet zoveel zin meer heeft eigenlijk :)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken