Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

gesp

Support act
11 jun 2018
1.211
510
xydroh wrote:

pigital wrote:

Thijs wrote:
met eventueel nieuw werk.


Zonder nieuw werk zou ik ze zelf helemaal niet op RW zien. Dan schuiven ze die wel door naar PKP.


Ik begrijp dat MCR jou genre niet is, en dat sommige bands niet voor iedereen zijn, maar je kan er niet om heen dat deze band gehyped is. de band stond 10 jaar stil maar heeft nog steeds meer dan 7 miljoen maandelijkse streams op spotify om maar 1 voorbeeld aan te halen. Dat is evenveel als SOAD, dat is dubbel zoveel als volbeat, dat is meer da, 3 keer zoveel als faith no more. De band is exclusief, een band na 10 jaar eindelijk eens kunnen zien trekt gewoon veel volk, beste voorbeeld hiervan is tool vorig jaar waardoor de vrijdag als eerste dag uitverkocht. Deze band heeft alle tekenen om de kaartverkoop te stimuleren en daar draait het toch om.

Heeft niets met mijn persoonlijke voorkeur te maken. Eerder met net geen persoonlijke voorkeur hierover te hebben.

Als je er realistisch naar kijkt zijn ze totaal geen hoge spot band.
Die zogezegde hype heb ik toch nog nergens iets van opgevangen buiten van enkele fans op de fora.

Elke band stimuleert hopelijk de kaartverkoop, deels voor de fanbase en anderzijds het brede publiek. En dat zal MCR wel doen. Maar niet genoeg voor een hoge spot op Rock Werchter.

Het gaat hier wel om het grootste festival (los van tml) van België hé. Daarmee zie ik ze logischerwijs naar PKP gaan.

De situatie van My Chemical Romance is toch erg vergelijkbaar met die van The Strokes - beide bands hebben jaren vrijwel niets van zich laten horen, zijn destijds behoorlijk hard gehyped en tegenwoordig minder bekend bij het grote publiek. Maar hebben wel beide een trouwe fanbase die hen graag wil zien.

Waarom kan de een wel (co-)headlinen en de ander geen hoge spot krijgen?

Denk dat smaak en persoonlijke voorkeur voor een groot deel meespeelt in het antwoord op die vraag.

Vind MCR op Werchter niet misstaan als 2- of zelfs 1-na-laatste op het hoofdpodium. Beetje als Placebo in 2014 of 2009.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
pigital wrote:

xydroh wrote:

pigital wrote:

Thijs wrote:
met eventueel nieuw werk.


Zonder nieuw werk zou ik ze zelf helemaal niet op RW zien. Dan schuiven ze die wel door naar PKP.


Ik begrijp dat MCR jou genre niet is, en dat sommige bands niet voor iedereen zijn, maar je kan er niet om heen dat deze band gehyped is. de band stond 10 jaar stil maar heeft nog steeds meer dan 7 miljoen maandelijkse streams op spotify om maar 1 voorbeeld aan te halen. Dat is evenveel als SOAD, dat is dubbel zoveel als volbeat, dat is meer da, 3 keer zoveel als faith no more. De band is exclusief, een band na 10 jaar eindelijk eens kunnen zien trekt gewoon veel volk, beste voorbeeld hiervan is tool vorig jaar waardoor de vrijdag als eerste dag uitverkocht. Deze band heeft alle tekenen om de kaartverkoop te stimuleren en daar draait het toch om.


Heeft niets met mijn persoonlijke voorkeur te maken. Eerder met net geen persoonlijke voorkeur hierover te hebben.

Als je er realistisch naar kijkt zijn ze totaal geen hoge spot band.
Die zogezegde hype heb ik toch nog nergens iets van opgevangen buiten van enkele fans op de fora.

Elke band stimuleert hopelijk de kaartverkoop, deels voor de fanbase en anderzijds het brede publiek. En dat zal MCR wel doen. Maar niet genoeg voor een hoge spot op Rock Werchter.

Het gaat hier wel om het grootste festival (los van tml) van België hé. Daarmee zie ik ze logischerwijs naar PKP gaan.

De situatie van My Chemical Romance is toch erg vergelijkbaar met die van The Strokes – beide bands hebben jaren vrijwel niets van zich laten horen, zijn destijds behoorlijk hard gehyped en tegenwoordig minder bekend bij het grote publiek. Maar hebben wel beide een trouwe fanbase die hen graag wil zien.

Waarom kan de een wel (co-)headlinen en de ander geen hoge spot krijgen?

Denk dat smaak en persoonlijke voorkeur voor een groot deel meespeelt in het antwoord op die vraag.

Vind MCR op Werchter niet misstaan als 2- of zelfs 1-na-laatste op het hoofdpodium. Beetje als Placebo in 2014 of 2009.

Toch wel een beetje een gekke vergelijking vind ik... The Strokes hun debuut was zeer sterk en dat hebben ze nooit 100% kunnen evenaren, maar toch hebben ze ook daarna nog wel leuke dingen gemaakt. Ze hebben een sterke live reputatie, zijn exclusief en worden gezien als een grote inspiratiebron voor latere bands als Arctic Monkeys etc. MCR was een hype en is hier nooit super populair geweest. Als ze inderdaad een hoge spot eisen lijkt het mij beter om ze in een zaal te zetten.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
De situatie van My Chemical Romance is toch erg vergelijkbaar met die van The Strokes – beide bands hebben jaren vrijwel niets van zich laten horen, zijn destijds behoorlijk hard gehyped en tegenwoordig minder bekend bij het grote publiek. Maar hebben wel beide een trouwe fanbase die hen graag wil zien.

Waarom kan de een wel (co-)headlinen en de ander geen hoge spot krijgen?

Denk dat smaak en persoonlijke voorkeur voor een groot deel meespeelt in het antwoord op die vraag.

Vind MCR op Werchter niet misstaan als 2- of zelfs 1-na-laatste op het hoofdpodium. Beetje als Placebo in 2014 of 2009.

Volgens mij heeft The Strokes nog nooit op een Belgisch festival gestaan? Zou sowieso wel 'een ding' zijn, als dat wel eens gebeurt.

MCR stond er wel al (meer dan) eens, maar -heb dit ook al twee keer gezegd- tijdens hun vorige passage stonden ze als tweede op de main (met Triggerfinger, White Lies, National, Arctic Monkeys Kings Of Leon, Arsenal nog NA hen op hetzelfde podium). Dit was de timetable toen: https://qplanner.co.uk/p/14, je moet nog je best doen om ze erop te vinden. En dat was op het jaar waarin ze R+L afsloten. Stel dat ze nu met die reunie een plek naar boven opschuiven, dan nog zie ik er geen sub, laat staan een co-head in. In België zijn ze totaal niet zo groot als in andere landen. StuBru heeft die band bijvoorbeeld echt genegeerd. Maar als The Strokes dat jaar (2011) op de lineup had gestaan, dan hadden ze ook dan de boel afgesloten.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.916
5.342
gesp wrote:
De situatie van My Chemical Romance is toch erg vergelijkbaar met die van The Strokes – beide bands hebben jaren vrijwel niets van zich laten horen, zijn destijds behoorlijk hard gehyped en tegenwoordig minder bekend bij het grote publiek. Maar hebben wel beide een trouwe fanbase die hen graag wil zien.

Waarom kan de een wel (co-)headlinen en de ander geen hoge spot krijgen?

Denk dat smaak en persoonlijke voorkeur voor een groot deel meespeelt in het antwoord op die vraag.

Vind MCR op Werchter niet misstaan als 2- of zelfs 1-na-laatste op het hoofdpodium. Beetje als Placebo in 2014 of 2009.

Volgens mij heeft The Strokes nog nooit op een Belgisch festival gestaan? Zou sowieso wel ‘een ding’ zijn, als dat wel eens gebeurt.

MCR stond er wel al (meer dan) eens, maar -heb dit ook al twee keer gezegd- tijdens hun vorige passage stonden ze als tweede op de main (met Triggerfinger, White Lies, National, Arctic Monkeys Kings Of Leon, Arsenal nog NA hen op hetzelfde podium). Dit was de timetable toen: https://qplanner.co.uk/p/14, je moet nog je best doen om ze erop te vinden. En dat was op het jaar waarin ze R+L afsloten. Stel dat ze nu met die reunie een plek naar boven opschuiven, dan nog zie ik er geen sub, laat staan een co-head in. In België zijn ze totaal niet zo groot als in andere landen. StuBru heeft die band bijvoorbeeld echt genegeerd. Maar als The Strokes dat jaar (2011) op de lineup had gestaan, dan hadden ze ook dan de boel afgesloten.

Hoe vaak moet het nog gezegd zijn dat ze tijdens hun vorige passage als invaller hier zijn bij gekomen op deze spot. Maar goed, ik hoop ook dat ze een zaalshow doen, ik zou het persoonlijk ook niet leuk vinden om een fantastische band als MCR tussen een hoop zuurpruimen te moeten zien, dan toch liever een sportpaleis of lotto arena vol fans.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
Hoe vaak moet het nog gezegd zijn dat ze tijdens hun vorige passage als invaller hier zijn bij gekomen op deze spot.
Minder vaak als dat gezegd moet worden dat MCR objectief gezien geen hoge spot op RW zal hebben.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.916
5.342
gesp wrote:
De situatie van My Chemical Romance is toch erg vergelijkbaar met die van The Strokes – beide bands hebben jaren vrijwel niets van zich laten horen, zijn destijds behoorlijk hard gehyped en tegenwoordig minder bekend bij het grote publiek. Maar hebben wel beide een trouwe fanbase die hen graag wil zien.

Waarom kan de een wel (co-)headlinen en de ander geen hoge spot krijgen?

Denk dat smaak en persoonlijke voorkeur voor een groot deel meespeelt in het antwoord op die vraag.

Vind MCR op Werchter niet misstaan als 2- of zelfs 1-na-laatste op het hoofdpodium. Beetje als Placebo in 2014 of 2009.

Volgens mij heeft The Strokes nog nooit op een Belgisch festival gestaan? Zou sowieso wel ‘een ding’ zijn, als dat wel eens gebeurt.

MCR stond er wel al (meer dan) eens, maar -heb dit ook al twee keer gezegd- tijdens hun vorige passage stonden ze als tweede op de main (met Triggerfinger, White Lies, National, Arctic Monkeys Kings Of Leon, Arsenal nog NA hen op hetzelfde podium). Dit was de timetable toen: https://qplanner.co.uk/p/14, je moet nog je best doen om ze erop te vinden. En dat was op het jaar waarin ze R+L afsloten. Stel dat ze nu met die reunie een plek naar boven opschuiven, dan nog zie ik er geen sub, laat staan een co-head in. In België zijn ze totaal niet zo groot als in andere landen. StuBru heeft die band bijvoorbeeld echt genegeerd. Maar als The Strokes dat jaar (2011) op de lineup had gestaan, dan hadden ze ook dan de boel afgesloten.

Om trouwens maar nog eens aan te tonen dat die vergelijking niet op gaat. TOOL stond in 2006 ook als tweede op de mainstage, en in 2019 waren ze headliner.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
TOOL stond in 2006 ook als tweede op de mainstage, en in 2019 waren ze headliner.
Derde.*

Matisyahu > Deftones > Tool > Manu Chao > RHCP > Black Eyed Peas
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.916
5.342
blijft zoizo een discussie zonder einde. Je kan toch niet verwachten dat een band die festivals headlined boven the offspring, evanescence en jimmy eat world opeens als 2e op de main van werchter gaat staan
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.474
716
mattman wrote:

gesp wrote:
De situatie van My Chemical Romance is toch erg vergelijkbaar met die van The Strokes – beide bands hebben jaren vrijwel niets van zich laten horen, zijn destijds behoorlijk hard gehyped en tegenwoordig minder bekend bij het grote publiek. Maar hebben wel beide een trouwe fanbase die hen graag wil zien.

Waarom kan de een wel (co-)headlinen en de ander geen hoge spot krijgen?

Denk dat smaak en persoonlijke voorkeur voor een groot deel meespeelt in het antwoord op die vraag.

Vind MCR op Werchter niet misstaan als 2- of zelfs 1-na-laatste op het hoofdpodium. Beetje als Placebo in 2014 of 2009.


Volgens mij heeft The Strokes nog nooit op een Belgisch festival gestaan? Zou sowieso wel ‘een ding’ zijn, als dat wel eens gebeurt.

MCR stond er wel al (meer dan) eens, maar -heb dit ook al twee keer gezegd- tijdens hun vorige passage stonden ze als tweede op de main (met Triggerfinger, White Lies, National, Arctic Monkeys Kings Of Leon, Arsenal nog NA hen op hetzelfde podium). Dit was de timetable toen: https://qplanner.co.uk/p/14, je moet nog je best doen om ze erop te vinden. En dat was op het jaar waarin ze R+L afsloten. Stel dat ze nu met die reunie een plek naar boven opschuiven, dan nog zie ik er geen sub, laat staan een co-head in. In België zijn ze totaal niet zo groot als in andere landen. StuBru heeft die band bijvoorbeeld echt genegeerd. Maar als The Strokes dat jaar (2011) op de lineup had gestaan, dan hadden ze ook dan de boel afgesloten.

Hoe vaak moet het nog gezegd zijn dat ze tijdens hun vorige passage als invaller hier zijn bij gekomen op deze spot.

Met andere woorden: RW wilde MCR niet graag genoeg om hen op de oorspronkelijke affiche te krijgen? Dat ze als invaller speelden verandert overigens niets aan het feit dat 1) MCR akkoord ging met een middagspot en 2) dat RW er een geschikte naam in zag om een middagspot op te vullen.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
blijft zoizo een discussie zonder einde. Je kan toch niet verwachten dat een band die festivals headlined boven the offspring, evanescence en jimmy eat world opeens als 2e op de main van werchter gaat staan
Headlinen boven bands die trouwens al lang niet meer aan bod komen op Rock Werchter.
Toont nogmaals aan dat ze geen hoge spot gaan krijgen.

Even tussendoor hou ik wel van jouw vastberadenheid! Ik hoop voor jou dat ze ergens op een festival waar je heen gaat staan op een plaats waar je ze graag zou zien.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.916
5.342
xydroh wrote:
blijft zoizo een discussie zonder einde. Je kan toch niet verwachten dat een band die festivals headlined boven the offspring, evanescence en jimmy eat world opeens als 2e op de main van werchter gaat staan

Headlinen boven bands die trouwens al lang niet meer aan bod komen op Rock Werchter.
Toont nogmaals aan dat ze geen hoge spot gaan krijgen.

Even tussendoor hou ik wel van jouw vastberadenheid! Ik hoop voor jou dat ze ergens op een festival waar je heen gaat staan op een plaats waar je ze graag zou zien.

komaan zeg, dat the offspring niet meer op hun hoogtepunt is ga ik wel mee akkoord maar dit zijn echt geen kleine namen meer, the offspring en jimmy eat world komen trouwens wel nog aan bod op werchter. En inderdaad, zou MCR veel liever zien op een graspop op een hoge positie en lange set maar ook daar vrees ik opnieuw voor zagend publiek. Dit beschrijft gewoon heel MCR hun carriëre, altijd waren er al felle voorstanders en felle tegenstanders.


We zullen wel zien als het zover is, normaal kondigen ze in januari aan als ik de anonieme bronnen mag geloven
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.384
2.737
Doe ze dan maar op de Lokerse.
Ik huiver ervan om er aan te denken dat ze een hoge spot zouden pakken op Werchter of Graspop.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.211
510
Toch wel een beetje een gekke vergelijking vind ik… The Strokes hun debuut was zeer sterk en dat hebben ze nooit 100% kunnen evenaren, maar toch hebben ze ook daarna nog wel leuke dingen gemaakt. Ze hebben een sterke live reputatie, zijn exclusief en worden gezien als een grote inspiratiebron voor latere bands als Arctic Monkeys etc. MCR was een hype en is hier nooit super populair geweest. Als ze inderdaad een hoge spot eisen lijkt het mij beter om ze in een zaal te zetten.

Je realiseert je dat je hetzelfde wat je van The Strokes zegt over MCR kunt zeggen?? Meer dan alleen 1 album, goed gerecenseerd door critici, exclusief, invloed op andere bands, nooit super populair bij het grote publiek etc.

In die zin vind ik die vergelijking tussen de twee helemaal niet zo gek.

Het lijkt me dat hier persoonlijke voorkeur de doorslag geeft op de vraag of MCR een hoge spot in kan nemen: de argumenten die je voor The Strokes geeft gaan namelijk óók voor MCR op.

Ze hoeven van mij (ook) niet geboekt te worden hoor - maar zie ze als ze komen toch wel als 2-na-laatste op het hoofdpodium staan.
 

parelconfituur

Geliefde act
7 dec 2019
1.312
2.066
Op dit punt begin ik, te hopen dat My Chemical Romance er hoog komt te staan...puur om i told you so te kunnen zeggen tegen de kerels hier die er zo rotsvast van overtuigd zijn dat die band slechts een namiddagslotje waard is.

....het is niet omdat een band 9 jaar geleden om 14 u speelde, dat dit nu ook gaat gebeuren. Het is niet omdat een band indertijd geen grote fanbase in Belgie had, dat een comeback concert in 2020 geen bommetje kan zijn. Ik denk dat sommigen de cultstatus van die band wat onderschatten..

Ik ga er nog steeds niet van uit dat ze een headlining act gaan zijn op Werchter, maar bijvoorbeeld op de dag van 21 Pilots voor Faith no More...rond een uur of 19, daar zie ik ze perfect passen. ( ook wel omdat 21 Pilots beinvloed is door My Chem en fanbases nogal matchen)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/my-chemical-romance-pennenzakpunk~b2cbad5e/

Die laatste passage van deze band verdiende trouwens een hele ster. ? Maar het zal vast weer ‘zure journalistiek’ zijn. Die vergelijking met 30 Seconds to Mars boezemt me ook niet echt hoop in.
 

Jochen De Smet

Randprogramma
6 okt 2016
100
18
Ik was erbij. MCR was in streamtermen ook enorm gehypet en superpopulair, maar daar was niet veel van te merken bij de sfeer op de wei. Concert was ook erg matig inderdaad.
 

parelconfituur

Geliefde act
7 dec 2019
1.312
2.066
Muzieksmaak is subjectief, maar...
Reptilia heeft 146 miljoen views op Facebook, Welcome to the black parade heeft er 133 miljoen.

The Strokes hebben 4,1 miljoen fans op Facebook, My Chemical Romance heeft er 10 miljoen.

 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.916
5.342
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/my-chemical-romance-pennenzakpunk~b2cbad5e/

Die laatste passage van deze band verdiende trouwens een hele ster.
1f605.svg
Maar het zal vast weer ‘zure journalistiek’ zijn. Die vergelijking met 30 Seconds to Mars boezemt me ook niet echt hoop in.
Het wordt al erg als we ons op Humo/de morgen recensies gaan baseren ...

Soad 2017 2 sterren (althans alvorens ze de score hebben aangepast door het groot aantal klachten)... Nuff said
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.211
510
Die vergelijking met 30 Seconds to Mars boezemt me ook niet echt hoop in.

Goed voorbeeld, 30 Seconds To Mars stond in 2013 als 2-na-laatste op het hoofdpodium.

Net als Placebo dus in 2014 en 2009. En At the Drive In in 2016. Blink 182 in 2017. Bring Me The Horizon in 2019.

Werchter boekt toch regelmatig bands uit de emo / poppunk hoog op het affiche. En qua status en populariteit doet MCR met die reünietour niet voor die bands onder.

Zie ze als ze komen zeker wel als 2-na-laatste en misschien zelfs wel als 1-na-laatste spelen, zoals The Offspring in 2016. Dat eerder dan ergens om 16 uur, eerlijk gezegd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken