Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Ik bedoel dat ik al kacheltje-lam onder mijn bureau lig (en het is in mijn tijdzone nog voor 12-en... ;-))
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.605
jefferke wrote:

Paddy wrote:
Als we het shotjes drinken van het Pinkpop forum overnemen, dan kunnen we dat hier wel doen bij de term ‘relevantie’.
Natuurlijk zou GNR niet geboekt worden vanwege hun recente hits, maar omdat ze tot de grootste rockbands ooit behoren. Veel groter dan GNR ga je niet vinden op de line-ups van de afgelopen jaren.


Het gaat hier een dronken middag worden zo
1f606.svg


Middag?
Hij is al dronken.
 

Jochen De Smet

Randprogramma
6 okt 2016
100
18
Het is denk ik vrij logisch dat beginnende bands (de motoren van muzikale vernieuwing zeg maar) eerst eens langs PKP of Dour passeren vooraleer ze op Werchter staan. RW is als grootste festival van het land uiteraard niet het ontdekkingsfestival bij uitstek, maar meer een platform voor artiesten die al iets bereikt hebben. Anderzijds is een goede spot op RW wel meer betekenisvol dan een spot als opener op Dour Festival. Wat dan wel of niet relevant is, daar mogen jullie over discussieren ;)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Dan nogmaals de vraag: Wat is jou definitie van ”een relevante act”?

Het feit dat GnR met een nieuw album komt maakt ze relevanter dan zonder.
Een act die je niet al op tig andere gelegenheden hebt kunnen zien. Al dan niet zonder nieuw werk. Is dat nu zo lastig?
 

Jochen De Smet

Randprogramma
6 okt 2016
100
18
Timmetje wrote:
Dan nogmaals de vraag: Wat is jou definitie van ”een relevante act”?

Het feit dat GnR met een nieuw album komt maakt ze relevanter dan zonder.

Een act die je niet al op tig andere gelegenheden hebt kunnen zien. Al dan niet zonder nieuw werk. Is dat nu zo lastig?
Nu ja, als je die redenering doortrekt wordt RW één groot repetitielokaal :p
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Indiaantje89 wrote:

Timmetje wrote:
Die was echt waanzinnig in Carré vorige week. Ik hoop met je mee.

Kendrick Lamar heeft al lang op Pukkelpop/Lowlands en zaalshows gestaan als headliner. Daarom been there.. done that… Dat wil net zeggen dat het geen goede boeking is, maar dan verwar je kwaliteit met relevantie.. en dat zijn 2 totaal verschillende zaken.


Wat is jou definitie van relevantie?

Een grote act met een nieuw album boeken is imo namelijk de definitie van relevant. Daarom is Lamar bv een hele goede, relevante, boeking.


Als je alleen maar Werchter bezoekt misschien wel ja… Als je genoeg optredens/festivals door het jaar doet niet. GnR komt ook met een nieuw album overigens. Dat maakt ze ook niet plots wel relevant. Werchter/Pinkpop hadden GnR dan ook de eerste keer na de terugkeer in Europa moeten boeken als ze echt komen.. nu is het idd weer een “been there, done that”.

Stel dat ze FKA Twigs boeken: relevant? Ik vind van wel, maar die heeft natuurlijk ooit al Belgische festivals gedaan (RW zelfs!) en net in een zaal gespeeld. been there done that?

Wat zou voor jou een goed RW lineup zijn? Qua toplaag dan.
Nogmaals, het gaat er niet om dat dit NIET goed is... dat beweer ik nergens. Ik zeg enkel dat het niet "relevant" is zoals jullie het hier steeds pretenderen, en Pinkpop gelijktijdig neerzetten dat het daar niet zo is.

Dat zijn ze beiden niet. Bijna geen enkel major is relevant. Dat kan ook niet, daarvoor zijn andere festivals opgericht.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Timmetje wrote:
Dan nogmaals de vraag: Wat is jou definitie van ”een relevante act”?

Het feit dat GnR met een nieuw album komt maakt ze relevanter dan zonder.

Een act die je niet al op tig andere gelegenheden hebt kunnen zien. Al dan niet zonder nieuw werk. Is dat nu zo lastig?

Tikkeltje wel ja, want het is iig niet de algemene en logische definitie van relevant. :p
Je lijkt relevant en nieuw een beetje door elkaar heen te halen. En een relevante en een nieuwe act zijn twee verschillende dingen.
 

Regi poortakkers

Playlistbediener
29 okt 2015
18
20
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker...
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004...waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main ...maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner...of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.657
2.272
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker…
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004…waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main …maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner…of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..
OK boomer...
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker…
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004…waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main …maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner…of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..

Amen. Niet elke nieuwe hype met 1 hit en geen debuutplaat moet op RW staan.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
Regi poortakkers wrote:
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker…
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004…waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main …maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner…of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..

Amen. Niet elke nieuwe hype met 1 hit en geen debuutplaat moet op RW staan.

En niet elke rockband met hitjes van ettelijke jaren geleden moet op RW staan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Indiaantje89 wrote:

Timmetje wrote:
Dan nogmaals de vraag: Wat is jou definitie van ”een relevante act”?

Het feit dat GnR met een nieuw album komt maakt ze relevanter dan zonder.


Een act die je niet al op tig andere gelegenheden hebt kunnen zien. Al dan niet zonder nieuw werk. Is dat nu zo lastig?

Tikkeltje wel ja, want het is iig niet de algemene en logische definitie van relevant.
1f61b.svg

Je lijkt relevant en nieuw een beetje door elkaar heen te halen. En een relevante en een nieuwe act zijn twee verschillende dingen.
Nee hoor, ik weet prima waar ik het over heb. Relevant en nieuw zijn idd 2 verschillende zaken, maar staan zeker niet volledig los van elkaar.

Ik vind het gewoon grappig om te zien dat de Werchter ganger hun festival pretendeerd "relevant" te zijn. Terwijl 198 van de 20 boekingen gewoon veilige boekingen zijn die zichzelf al lang ergens anders hebben moeten bewijzen. Dat iedereen zichzelf nu plots aangevallen voelt maakt het enkel alleen maar erger. Niet relevant hoeft niet per definitie slecht te zijn. Want nogmaals, geen enkele major is relevant.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
Wel even benadrukken dat dit de interessantste (of durf ik zeggen relevantste) discussie was in het RW topic van de voorbije weken. Love it!!!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Dat laatste klopt, maar het idee dat een band geen relevante boeking is omdat je ze al elders hebt kunnen zien gaat voor mij niet op. Dat staat echt compleet los van elkaar.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Regi poortakkers wrote:
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker…
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004…waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main …maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner…of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..

Amen. Niet elke nieuwe hype met 1 hit en geen debuutplaat moet op RW staan.

Helemaal akkoord
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
randyrw wrote:

Regi poortakkers wrote:
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker…
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004…waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main …maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner…of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..


Amen. Niet elke nieuwe hype met 1 hit en geen debuutplaat moet op RW staan.

En niet elke rockband met hitjes van ettelijke jaren geleden moet op RW staan.

Appetite for Destruction was tot voor kort het best verkochte debuut aller tijden dacht ik?
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.657
2.272
Michael Kiwanuka ook naar Open'er, komt dus in de buurt. Geen idee of die elders stond de laatste jaren, mogelijks is hij relevant. *Santé*
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
pigital wrote:

randyrw wrote:

Regi poortakkers wrote:
Wat een zinloze discussie zeg. Als het goede acts zijn en wat gevarieerd..dan is het toch goed zeker…
Ik cind wel dat bands die volgens mij in jou ogen relevant zijn ook niet zo makkelijk meer zijn. In het begin dat ik naar werchter ging 2004…waren er acts die 2 a 3 hits hadden dat jaar en vrede namen met een plek in marquee of vroeg op main …maar nu 2 hits en ze worde al sub of headliner…of staan al op aparte concerten die toch met moeite verkopen..


Amen. Niet elke nieuwe hype met 1 hit en geen debuutplaat moet op RW staan.


En niet elke rockband met hitjes van ettelijke jaren geleden moet op RW staan.

Appetite for Destruction was tot voor kort het best verkochte debuut aller tijden dacht ik?
Ja, het kwam ook uit in 1987 toen albums nog verkocht werden.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Dat laatste klopt, maar het idee dat een band niet meer relevant is omdat je ze al elders hebt kunnen zien gaat voor mij niet op. Dat staat echt compleet los van elkaar.
Niet volledig... als je al veel meermaals elders te zien bent geweest dan is het relevante er ook wel een beetje af. Maar ik snap ook nooit de behoefte om zaken onnodig relevant te noemen. Je kan je ook prima vermaken bij niet relevante acts. Zo ben ik een paar weken terug naar GWAR geweest. minder relevant ga je ze niet vinden. Toch was het prima te doen ;).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken