Gedroomde headliner vind ik een beetje overdreven voor rock werchter. En ook voor mij geldt dat de programmatie op donderdag gewoon te zwak is om de combitickets te laten uitverkopen.
Jij laat nu niet toe dat het uitverkoopt? :lol: Klinkt een beetje alsof je dat persoonlijk aan het tegenhouden bent zo haha
Maar alle gekheid op een stokje, ben ik het met je eens dat Pink duidelijk niet de gedroomde headliner is. Een gedroomde headliner heeft in ieder geval 2 belangrijke eigenschappen: aansluiting met de doelgroep en relevante muziek op dit moment. Mijn kijk op die punten wat Pink betreft:
1. Haar muziek is behóórlijk aan de poppy kant als het om Werchter headliners gaat, de enige naam die ik zo gauw kan bedenken die een beetje dezelfde pop-factor had was Black Eyed Peas? En heh, die stonden toen samen met Iron Maiden dus dat is een heel ander verhaal. Verder zit praktisch elke andere headliner de afgelopen 10 jaar veel meer in de gitaarrock hoek, of het nou om Mumford of Metallica gaat. Of wordt er een combinatie daarmee gemaakt, zoals Gorillaz + QOTSA of Pink + Rammstein.
2. Hoewel ze nu echt wel aan haar ticketverkoop en album sales/streams komt om headliner te zijn, voelt het toch alsof haar muziek behoorlijk passé is. De reacties die ik hoor als ik vertel dat zij headlined, komen meestal neer op verbazing dat zij (nog) zo populair is. Ik heb het idee dat, hoewel de fans wel blijven hangen, de rest van de wereld dat hoofdstuk 00s poprock wel heeft afgesloten. Het is een sound die net niet meer relevant is, maar ook niet oud genoeg om classic te zijn. En ik snap dat dit erg subjectief is en voor Pink fans of fans van deze sound absoluut niet herkenbaar is, maar dat is denk ik wel hoe een groot deel van de doelgroep van Werchter haar ziet.
En dan nog een bonus punt, speciaal voor deze situatie:
3. De rest van die donderdag is door directe invloed van Pink en haar management ook een zootje geworden. Goed, dat zegt niks over haar headliner kwaliteiten op zich, maar het zijn wel directe consequenties van haar als headliner. De hele deal om haar daar te krijgen heeft zoveel verpest. Een sterk dagprogramma of co/sub headliner kan de vorige twee punten wat compenseren, maar daarvan ontbrak in eerste instantie ieder spoor. De toegevoegde namen tillen het dagprogramma voor mij wel naar een acceptabel niveau, maar bovenaan het affiche blijft die dag zeer mager. Het geheel blijft zeer rommelig, met een absolute aanfluiting van een mainstage invulling. Een gedroomde headliner heeft niet zo'n negatieve impact op je festival, dat maakt het eerder een nachtmerrie.
Deze 3 dingen samen (matige aansluiting met het normale genre headliners, een sound die niet heel fris meer is én een zeer negatieve impact op de rest van haar dag) maken haar een headliner die wel dagtickets verkoopt aan haar fans, maar voor combi kopers (de hoofd doelgroep) toch een flink minpunt is. Of, als we heel gul zijn, in ieder geval geen groot pluspunt is. Ben je dan een gedroomde headliner? No way.