Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Die combi’s verkopen blijkbaar echt niet (meer). Weer n deel omgezet naar dagtickets want opnieuw tickets te verkrijgen voor de “uitverkochte” zaterdag?

Noem me gek, maar ik ben al begonnen met het inpakken van de spullen voor Werchter.
Heb er al zin in ondanks die magere eerste dag.

Voor het eerst The Cure en Tool zien !

Die combi’s verkopen blijkbaar echt niet (meer). Weer n deel omgezet naar dagtickets want opnieuw tickets te verkrijgen voor de “uitverkochte” zaterdag
1f914.svg

Ook nog voor de vrijdag, wat volgens mij de eerste dag was die 'uitverkocht'. Is ook wel eens leuk, zo'n rustig jaartje :)

Tja, ik heb ook het gevoel dat het qua doelgroepen wat lastig is...

Doelgroep A: donderdag en zaterdag
Doelgroep B: vrijdag en zondag

Veel mensen, zoals ik, zullen dan 1 dag (in mijn geval de vrijdag) eruit kiezen om te gaan... Vrienden van mij gaan juist voor de donderdag omdat ze P!nk graag willen zien, terwijl M&S al op Pinkpop te zien is.

Tja, ik heb ook het gevoel dat het qua doelgroepen wat lastig is…

Veel mensen, zoals ik, zullen dan 1 dag (in mijn geval de vrijdag) eruit kiezen om te gaan… Vrienden van mij gaan juist voor de donderdag omdat ze P!nk graag willen zien, terwijl M&S al op Pinkpop te zien is.

Ik steek de tegenvallende combiverkoop op maar één naam en dat in Pink. Het duo Mumford en Florence zal, ookal staan ze er niet voor te springen, weinig festivalgangers afschrikken. Ik vermoed dat vooral het poppy Pink veel mensen toch weerhoudt om full combo te gaan. Als daar een Strokes/Tame Impala had gestaan, dan hadden ze misschien wel minder donderdagtickets verkocht, maar wel veel meer combi's. En dat laatste is toch net iets belangrijker.

P!nk verkocht in elke stad haar show binnen tellen uit. Haar shows zijn van keihoge kwaliteit. Raar dat die verkoop slecht loopt.

Misschien omdat de Werchterganger iets meer verwacht dan Pink met een flauw voorprogramma?

Is inderdaad denk ik vooral het "voorprogramma" wat ze met zich mee heeft gebracht wat mensen weerhoudt om een combiticket te halen. Al is P!nk nou ook niet echt de gedroomde headliner voor RW, had er graag een grotere act of eventueel dance-afsluiter na gezien. Ach, gelukkig is Elbow er om een groot deel van die popshow te kunnen ontwijken.

P!nk verkocht in elke stad haar show binnen tellen uit. Haar shows zijn van keihoge kwaliteit. Raar dat die verkoop slecht loopt.

Ja maar kwaliteit betekent in haar plaats 'grote productie'. Is niet hetzelfde, integendeel. Had er nog een beetje zin in gehad als ze die 200 dansers en gênante koorddansact had thuisgelaten. Maar nu vrees ik voor een kleffe en te 'Amerikaanse' show die meer in Vegas ofzo past dan op een festival als RW.

Less is more. ? En dan heb ik het niet over het aantal acts op de main stage. ;-)

Oneens. Kwaliteit betekent in haar geval ook gewoon kwaliteit. Loepzuivere liveoptredens boordevol goede nummers. Met daaromheen idd behoorlijk wat spektakel.

Is inderdaad denk ik vooral het “voorprogramma” wat ze met zich mee heeft gebracht wat mensen weerhoudt om een combiticket te halen. Al is P!nk nou ook niet echt de gedroomde headliner voor RW, had er graag een grotere act of eventueel dance-afsluiter na gezien. Ach, gelukkig is Elbow er om een groot deel van die popshow te kunnen ontwijken.

Waarom zou Pink niet een gedroomde headliner zijn? Ze is een stadionartiest, terwijl M&S en FATM Ziggo Dome artiesten zijn. Dat dr voorprogramma mensen irriteert dat snap ik, maar afgezien de jammere mainstage (op Pink na, en misschien zelfs Bastille) zijn er genoeg andere dingen te zien die donderdag. Ze hebben een goede move gedaan door de slope alsnog te programmeren en de tenten aan te vullen met namen.
En bovendien denk ik niet dat één headliner mensen er van weerhoudt om een combi te kopen. Als je overweegt een combi te kopen dan maakt 1 mindere headliner echt niet uit. Heb zelf wat minder met the Cure en vind M&S en FATM ook niet heel spannend, maar ga voor de totaalervaring en ga alnog met plezier die drie acts bekijken of alternatieven opzoeken als die me trekken.

Ironische uitspraak gezien je Rammstein avatar. :-P

Jij zou dan juist moeten weten dat het 1 het ander niet hoeft uit te sluiten. Spektakel en goede muziek kunnen prima samen gaan. Een dijk van een stem, prachtige pop en poprock nummers en daarbij een heel spektakel. Imo een perfecte headliner.

Laat ik voorop stellen dat ik RW wel enigzins snap want die dag verkoopt ook gewoon goed dagkaarten zo'n "popdag". Maar P!nk maakt gewoon te platte popmuziek met te veel nadruk op de show eromheen naar mijn mening, en als er dan een act na staat, vind ik dat nog wel oke, maar P!nk in d'r eentje vind ik gewoon zonde van de avond. Je krijgt er gewoon teveel (natuurlijk zijn er uitzonderingen, snap ik ook wel) dagjes mensen bij, wat ik niet vind passen voor een meerdaags grotendeels rock georiënteerd festival. Maar is ook wel deels subjectief natuurlijk dit, dat weet ik. P!nk is gewoon niet mijn associatie bij Rock Werchter, laat staan dat hele gedoe met het dagprogramma wat natuurlijk niet bijdraagt aan mijn (gebrek aan) positiviteit.

Ironische uitspraak gezien je Rammstein avatar.
1f61b.svg

Jij zou dan juist moeten weten dat het 1 het ander niet hoeft uit te sluiten. Spektakel en goede muziek kunnen prima samen gaan. Een dijk van een stem, prachtige pop en poprock nummers en daarbij een heel spektakel. Imo een perfecte headliner.

Ik wist het ;)

Ik geniet van beide hoor, spectaculaire en statische shows.
Vind Pink ook niet eens zo'n slechte headliner al zegt het mij zelf niet zoveel. Gedroomde gaat me wat te ver

Net een mooi ticketswapje gescoord voor mij en mijn vriendin! Niet de meest fantastische deal maar toch 30 euro onder de reguliere prijs, wat in effect betekent dat we gratis op The Hive staan haha. Vond het wel mooi geweest met het dealtjes jagen, nu nog een kleine 2 weken knallen om mn scriptie af te maken en dan op naar Werchter!

Gedroomde headliner vind ik een beetje overdreven voor rock werchter. En ook voor mij geldt dat de programmatie op donderdag gewoon te zwak is om de combitickets te laten uitverkopen.

Rockbeer wrote:
Tja, ik heb ook het gevoel dat het qua doelgroepen wat lastig is…

Veel mensen, zoals ik, zullen dan 1 dag (in mijn geval de vrijdag) eruit kiezen om te gaan… Vrienden van mij gaan juist voor de donderdag omdat ze P!nk graag willen zien, terwijl M&S al op Pinkpop te zien is.

Ik steek de tegenvallende combiverkoop op maar één naam en dat in Pink. Het duo Mumford en Florence zal, ookal staan ze er niet voor te springen, weinig festivalgangers afschrikken. Ik vermoed dat vooral het poppy Pink veel mensen toch weerhoudt om full combo te gaan. Als daar een Strokes/Tame Impala had gestaan, dan hadden ze misschien wel minder donderdagtickets verkocht, maar wel veel meer combi’s. En dat laatste is toch net iets belangrijker.

ik volg toch vooral die reden van de twee doelgroepen voor de tegenvallende verkoop. Als ze een paar 'hardere' rock acts van vrijdag naar op zaterdag en donderdag hadden gezet, had het er al anders kunnen lopen denk ik. Bijna alle namen op de main stage en the slope op vrijdag zijn wel in de categorie rock/punk/metal te zetten terwijl op donderdag en zaterdag hier misschien 2 of 3 kleine naampjes in die categorie passen. Ook Zeal & Ardor hadden ze (indien mogelijk) beter op de donderdag gezet i.p.v. meteen na Parkway Drive (alle metalliefhebbers die niet een hele dag aan de main stage gaan staan gaan dus op het einde van PWD meteen naar de slope die veel te klein gaat zijn). Maarja we kunnen niet alles zelf kiezen eh ;)

Ook omwille van de communicatie kan het wel zijn dat er minder verkoop is. Alle posters in het straatbeeld zijn nog posters zonder de nieuwe namen op donderdag, wat voor de gemiddelde werchterganger dus een matige donderdag is. Veel mensen hebben dan misschien al beslist om een jaartje te skippen of maar een dagje te gaan.

Maar goed ,ik heb er zin in :D (vooral dan vrijdag en zondag :))

Is inderdaad denk ik vooral het “voorprogramma” wat ze met zich mee heeft gebracht wat mensen weerhoudt om een combiticket te halen. Al is P!nk nou ook niet echt de gedroomde headliner voor RW, had er graag een grotere act of eventueel dance-afsluiter na gezien. Ach, gelukkig is Elbow er om een groot deel van die popshow te kunnen ontwijken.

Maar wat zal het druk worden in de Barn, die avond...

Gedroomde headliner vind ik een beetje overdreven voor rock werchter. En ook voor mij geldt dat de programmatie op donderdag gewoon te zwak is om de combitickets te laten uitverkopen.

Jij laat nu niet toe dat het uitverkoopt? :lol: Klinkt een beetje alsof je dat persoonlijk aan het tegenhouden bent zo haha

Maar alle gekheid op een stokje, ben ik het met je eens dat Pink duidelijk niet de gedroomde headliner is. Een gedroomde headliner heeft in ieder geval 2 belangrijke eigenschappen: aansluiting met de doelgroep en relevante muziek op dit moment. Mijn kijk op die punten wat Pink betreft:

1. Haar muziek is behóórlijk aan de poppy kant als het om Werchter headliners gaat, de enige naam die ik zo gauw kan bedenken die een beetje dezelfde pop-factor had was Black Eyed Peas? En heh, die stonden toen samen met Iron Maiden dus dat is een heel ander verhaal. Verder zit praktisch elke andere headliner de afgelopen 10 jaar veel meer in de gitaarrock hoek, of het nou om Mumford of Metallica gaat. Of wordt er een combinatie daarmee gemaakt, zoals Gorillaz + QOTSA of Pink + Rammstein.
2. Hoewel ze nu echt wel aan haar ticketverkoop en album sales/streams komt om headliner te zijn, voelt het toch alsof haar muziek behoorlijk passé is. De reacties die ik hoor als ik vertel dat zij headlined, komen meestal neer op verbazing dat zij (nog) zo populair is. Ik heb het idee dat, hoewel de fans wel blijven hangen, de rest van de wereld dat hoofdstuk 00s poprock wel heeft afgesloten. Het is een sound die net niet meer relevant is, maar ook niet oud genoeg om classic te zijn. En ik snap dat dit erg subjectief is en voor Pink fans of fans van deze sound absoluut niet herkenbaar is, maar dat is denk ik wel hoe een groot deel van de doelgroep van Werchter haar ziet.

En dan nog een bonus punt, speciaal voor deze situatie:
3. De rest van die donderdag is door directe invloed van Pink en haar management ook een zootje geworden. Goed, dat zegt niks over haar headliner kwaliteiten op zich, maar het zijn wel directe consequenties van haar als headliner. De hele deal om haar daar te krijgen heeft zoveel verpest. Een sterk dagprogramma of co/sub headliner kan de vorige twee punten wat compenseren, maar daarvan ontbrak in eerste instantie ieder spoor. De toegevoegde namen tillen het dagprogramma voor mij wel naar een acceptabel niveau, maar bovenaan het affiche blijft die dag zeer mager. Het geheel blijft zeer rommelig, met een absolute aanfluiting van een mainstage invulling. Een gedroomde headliner heeft niet zo'n negatieve impact op je festival, dat maakt het eerder een nachtmerrie.

Deze 3 dingen samen (matige aansluiting met het normale genre headliners, een sound die niet heel fris meer is én een zeer negatieve impact op de rest van haar dag) maken haar een headliner die wel dagtickets verkoopt aan haar fans, maar voor combi kopers (de hoofd doelgroep) toch een flink minpunt is. Of, als we heel gul zijn, in ieder geval geen groot pluspunt is. Ben je dan een gedroomde headliner? No way.

Users who are viewing this thread