Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
Ben er nog ééntje vergeten.

Donderdag:
Alice In Chains (***) : Prima optreden. Kende weinig van hun muziek, maar klonk wel goed allemaal.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
visdave34 wrote:

emmers met glijmiddel wrote:
Als je leest over dat soort figuren bij Cave die hun kankerbek niet kunnen houden, zou je spontaan willen blijven bij AM en er dan bij hen opzettelijk doorheen schreeuwen.

Maar fijn geschreven!


Hi @emmersmetglijmiddel, ik ben het helemaal eens met je boodschap dat publiek een optreden niet mag verzieken door er doorheen te praten. Ik zou je alleen willen verzoeken om het anders te verwoorden en je bericht aan te passen. Het k-woord gaat over de grens van wat FL op dit forum toelaatbaar taalgebruik vindt.

Ik hoop dat je hier begrip voor hebt!

Geen probleem hoor, al kan ik nergens een knop vinden om posts te editen.

Maar hierbij dan ook een verzoek aan iedereen hier: zeg wat tegen praters! (voor zover jullie dit al niet doen)
Want op de lange termijn zal het echt wel een verschil uitmaken, en je zult er zelf ook beter over voelen om iig iets te hebben gezegd i.p.v. stilzwijgend irriteren.
Hier ook vaker last van (al viel het op RW wel mee) en er dan ook beleefd iets van gezegd, maar vaak wordt je dan gewoon uitgelachen of er wordt in elk geval lacherig over gedaan. Mateloos irritant!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Ik heb dit jaar op RW zo goed als nooit last gehad van pratend publiek, een verademing. Bij elk concert luisterende omstanders. Voor mij onderscheidt RW zich hier ook mee van de meeste Nederlandse festivals. Al besef ik ook wel dat je mazzel moet hebben met de plek waar je staat.
 

omniversal

Playlistbediener
6 mrt 2018
26
0
Dit is by far het beste festival waar ik naartoe ben geweest. Ook al had het een hele ruige start.

Donderdag
We hadden een tent hadden die praktisch onmogelijk was om op te zetten. Mijn zussen waren uitgeput en best moe.
Was maar zelf gegaan om Rival Sons en Steven Wilson te kijken.
Black Rebel Motorcycle Club was prima te doen.
Het was al snel goed met dat fantastisch optreden van Alice in chains, QOTSA (tussen twee mosh pits), laat staan de crowd zwemmende spiderman en Gorillaz.
Al vond ik wel die versie van Kids with guns wat aan de flauwe kant. Maar goed.

Vrijdag
Beetje van the Kooks gepakt. Maar had nadat ik de zaal van First Aid Kit binnen kwam misschien liever daar gebleven.
Na Franz Ferdinand kwam Anderson Paak. Die was ook geweldig leuk. Goede dansfeer zat er wel in ;)
The Killers waren prima als afsluiter. Had niet verwacht dat het zou aanvoelen als nostalgische klassiekers.
De minst bijzondere dag was dan toch erg leuk gebleken.

Zaterdag
MGMT helaas niet binnen kunnen komen. DIe hadden echt op mainstage gemoeten als je dat vergeleek met de opkomst van Stone Sour.
Hadden ze in de planning misschien niet zien aankomen.
Jack Johnson en Jack White was erg leuk. Er kwam toiletpapier langs het publiek. Ik dacht eerst wat moet dit voorstellen? Toen begreep het! Ik schreeuwde OH WHITE STRIPES!
En iedereen keek direct met een blik van Ooooooh nu snap ik het!
Pearl Jam heeft in jaren niet zo hard gespeeld. Wat een feest was dat. Daarna gingen ook alle remmen los.
Had het gevoel dat zij veel beter de afsluiter hadden kunnen zijn.
Enorme gekte. Een vent stond met zijn vogel uit zijn broek op de grond te plassen. Als ik er langs probeer te lopen valt een dronken gast voor mijn voeten. En zag later iemand met klompen voorbij rennen. Completer kon deze dag niet.

Zondag
Voornamelijk in de barn lopen wachten op Nine Inch Nails. Maar David Byrne bleek de echte grote verassing te zijn van het festival! Wat een leuke/gave show! Goede muziek en allerlei verassingen die achter het gordijn vandaan kwamen. En dan nog de dansmoves die echt heel erg indrukwekkend waren. Ik voelde me weggeblazen. Burning down the house is voor mij wel het festival anthem.
Nine Inch Nails waren gaven ook weer een hele vette show met mist en licht. Toch vind ik het moeilijk om deze mijn favoriet te noemen met alle goede performances die ik op het festival heb gezien. Ook al keek ik hier het meest naar uit.
Nog even rustig Arctic monkeys gekeken. Dood op dat wel.

Een festival om niet te vergeten. Ben ik trouwens de enige die aan Ben Howard geen klap aan vond? Misschien wel leuk voor rustige sfeer maar ik viel praktisch in slaap van verveling.
 

dumbo

Playlistbediener
29 jul 2017
22
5
Wat was dit weer een top-editie! Ik had eerlijk gezegd niet zo een hoge verwachtingen maar werd bijna iedere dag door verschillende groepen weggeblazen!
Ik kan me goed aansluiten bij de verslagen die hier reeds verschenen zijn.

Met stip op 1 dit jaar voor mij was de show van David Byrne. Ik heb toch wat tijd nodig gehad om hiervan te bekomen.
Nick Cave vond ik geweldig maar het kwam niet voldoende over bij mij. Dit is natuurlijk mijn eigen schuld want ik stond wat te ver denk ik. Ik vermoed dat hij beter tot zijn recht komt in een zaal of als het effectief donker is.
Ik lees wat negatieve opmerkingen over de Killers en ik kan me hierin zeker vinden. Niettegenstaande heb ik me heel erg geamuseerd tijdens hun concert. Beetje nostalgie ook voor me.
AM vond ik heel strak maar ik had de indruk dat ze beter konden, voor mij een gemiste kans om het festival af te sluiten met een knaller.

Wij stonden op de camping A1 niet zo heel ver van de ingang en voor ons was het een leuke ervaring. Wij gingen iedere dag iets voor 8u douchen (slechts 4 uurtjes slaap) en dan viel het goed mee van volk, we konden meteen binnen en we hebben steeds warm water gehad. Ik denk dat het een probleem is dat de douches tijdens de nacht niet meer open zijn en vorig jaar was dit wel nog het geval. Vorig jaar zagen we veel mensen zich douchen na het terugkeren van het festival wat de rij 's morgen toch inkort. Misschien een tip voor volgend jaar. Het aanschuiven voor de ingang van het festivalterrein was dit jaar een verademing!!! Nooit meer dan 15 minuten moeten wachten. Dat heeft de organisatie toch fijn opgelost.
Ik had dit jaar ook nooit het gevoel dat er teveel volk was op het terrein, andere jaren had ik dit wel. Ik vermoed dat met het extra podium de mensen dit keer meer verspreid waren. (slechts een vermoeden). Voor mij is en blijft het enige minpunten de rode kruisen aan de Barn. Ik begrijp echt wel dat voor de veiligheid deze noodzakelijk zijn maar voer aub ergens een telsysteem in zodat er mensen bij kunnen eens er mensen de tent verlaten.

Dit is een vraagje voor de andere leden hier. Zou het geen idee zijn om ipv van 1 van de tenten nog een volwaardig 2de podium te voorzien. Op die manier kan iedereen makkelijker mee volgen. of zal dit teveel lawaaihinder geven voor de andere podia. het is maar eens opwerpen hoor . Ik hoop nog steeds stilletjes dat het terrein wat groter zou worden gemaakt (ruimte zat).

groetjes!
Dumbo :wink:
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.175
2.996
Dit is een vraagje voor de andere leden hier. Zou het geen idee zijn om ipv van 1 van de tenten nog een volwaardig 2de podium te voorzien. Op die manier kan iedereen makkelijker mee volgen. of zal dit teveel lawaaihinder geven voor de andere podia. het is maar eens opwerpen hoor . Ik hoop nog steeds stilletjes dat het terrein wat groter zou worden gemaakt (ruimte zat).

groetjes!
Dumbo
1f609.svg

Ik vrees inderdaad voor geluidsproblemen, soms gebeurt het nu al dat je de Klub C hoort aan de mainstage. Een tweede openlucht podium werkt denk ik enkel als er enkel muziek is tijdens de pauzes op main en dat hebben ze dit jaar dus gedaan met The Slope. Die kan nog een beetje groter gemaakt worden maar over het algemeen was ik dit jaar heel tevreden met de hele terreinindeling.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Er is al veel geschreven en benoemd, hierbij mijn duit in het zakje. Wil ook even inzoomen op de organisatorische zijde van het festival. Dit was mijn 5e editie en ik moet zeggen dat het terrein en de The Hive zich enorm positief ontwikkeld heeft in die 6 jaar. Als je dan naar bv. Pinkpop kijk (sorry dat ik de vergelijking erbij haal), dan voelt Rock Werchter een stuk dynamischer aan.

1. Grotere Barn: prima! De tribune aan de achterkant was top. De kruizen minder. Maar met 88.000 man op je terrein, kan je dat haast niet voorkomen. Je zou het kunnen oplossen door een open lucht podium, maar dat gaat ten koste van de Apero en je krijgt soundbleeding. Dus dat is ook geen optimale oplossing. Of het terrein moet groter worden, maar ik weet niet of daar mogelijkheden toe zijn.
2. Toen ik donderdag voor het eerst voet zette op de weide voelde het enorm open en weids aan. Na 10 minuten had ik het door: de kenmerkende bomen waren gekapt! Hierdoor miste je wel schaduw, maar zodra die nieuwe bomen wat groter zijn, gaat het geheel een stuk sfeervoller eruit zien denk ik. Ook goed dat ze die nevel bij de ingang en op het terrein hadden gemonteerd. Slim!
3. The Slope: wat een goede toevoeging! Sfeervol podium met die lintjes erboven. Leuk om wat 'kleinere' bands te zien. Het podium zorgt ook voor extra spreiding op het terrein, waardoor het minder druk aanvoelde dan andere jaren. En aan de picknicktafels was altijd wel een plekje te vinden om je eten rustig op te kunnen eten.
4. North West Walls: dit gedeelte wordt ieder jaar sfeervoller en sfeervoller. Onderscheid zich echt van de rest van het terrein. Veel toepassing van hout en groen. Leuk!
5. Wat was het terrein schoon ten opzichte van vorig jaar. Dit was vorig jaar echt een irritatiepunt bij mij, maar dit jaar heb ik aanzienlijk veel vrijwilligers gezien met prikstokken en vuilniszakken. De prullenbakken werden ook snel geleegd. Wat mij betreft mochten er nog wel wat meer prullenbakken aanwezig zijn. Achterop het veld bij de mainstage lag nog steeds wel behoorlijk wat troep en niet een prullenbak gezien.

Dan de bands:
1. Gorrillaz: ik wist niet wat ik kon verwachten, maar het overtrof mijn verwachtingen compleet. Wat een funky vrolijk geheel!
2. QOTSA: heerlijke setlist en een Josh Homme die goed geluimd was! Spiderman was top natuurlijk: ''dance you sexy weazel''
3. David Byrne: al vaak genoemd, maar verrassend goed en origineel optreden! Onze ruggen en voeten hielden het niet meer, dus helaas de laatste 20 minuten niet afgekeken. Op deze manier wel voor de drukte rustig wat eten kunnen bestellen en een zitplek bemachtigd aan een picknicktafel. Is ook wat waard op dag 4 haha!
4. Arctic Monkeys: sfeervolle set met een Alex Turner die goed bij stem was. Mooie afwisseling tussen rustig en hard. En ik las veel negatieve berichten op Facebook over dit optreden, maar die mensen verwachten denk ik een druk participerende frontman met een rock spring feestje. Dan weet je bij voorbaat dat dat bij Arctic Monkeys niet gaat gebeuren.
5. Voetbal. Tja, naast muziekliefhebber ben ik ook groot sportliefhebber dus ik heb als NL'er enorm genoten van de legendarische wedstrijd tussen duizenden Belgen. Wat een feest en sfeer. Alleen de drukte bij de bars in de rust was wel ergggg hoog. Daar had de organisatie beter op kunnen anticiperen en meer barpersoneel kunnen regelen. Maar dat is ook het enige moment tijdens het hele festival dat ik langer heb gewacht dan 5 minuten op een drankje. Chapeau!
6. Zoveel ander goeds gezien, maar teveel om alles te belichten.

Tegenvallers:
1. Ik had van Pearl Jam meer verwacht. Een stotterende Eddie Vedder (waar ik amper wat van verstond) en halverwege een nummer afkappen. Vreemd. Ik vond het ook niet slecht hoor, maar ik had hele hoge verwachtingen. Komt misschien ook omdat het groepje waarmee ik was niet echte rockfans zijn en dus niet enthousiast waren.
2. Nick Cave. Na alle lyrische verhalen op dit forum een poging gewaagd, maar this is not my cup of tea. Duistere, bonkende bassen die snoeihard over het veld loeiden. Nehhh, wij hebben snel een plekje bij the Slope opgezocht om rustig even te eten en ons klaar te stomen voor de grande finale met de Arctic Monkeys.
3. The Killers. Slechte zang en voelde heel neppig aan. Wel vermaakt met de laatste 2 nummers.
3. De lange wachtrijen op woensdag bij The Hive. En alle schreeuwende puberale kids tot een uur of 06.00, op The Hive. Maar dat laatste irritatiepunt komt waarschijnlijk omdat ik zelf te oud word :p Volgend jaar wordt het een camping in de buurt of het The Hive Resort voor mij.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Dit is een vraagje voor de andere leden hier. Zou het geen idee zijn om ipv van 1 van de tenten nog een volwaardig 2de podium te voorzien. Op die manier kan iedereen makkelijker mee volgen. of zal dit teveel lawaaihinder geven voor de andere podia. het is maar eens opwerpen hoor . Ik hoop nog steeds stilletjes dat het terrein wat groter zou worden gemaakt (ruimte zat).

Ik denk inderdaad dat als ze in de barn bands van dat kaliber willen blijven booken dat de enige optie is om een openlucht podium van de Barn te maken. Want een tent/club maken die nog groter gaat zijn is echt moeilijk en zou zelfs wat bizar aanvoelen denk ik.
En doe dan de Slope maar een half open/overdekte tent.

Het is ook gewoon niet chill dat je een half uur op voorhand naar binnen moet voor een show van meer dan een uur.
Op een festival wil ik echt vaker dan elke 2 uur een pintje kunnen gaan drinken. Of een bar in elke tent zou ook tof zijn.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.147
10.438
Dan zie ik een dubbele mainstage als de meest reële optie denk ik. Voor de mainstage is er al genoeg ruimte, dan kan The Slope een kleiner tentpodium worden. Op Graspop bevallen de twee mainstages mij echt meer dan goed.

Wat mijzelf betreft mag The barn gewoon blijven wat deze is. Veel acts komen simpelweg beter tot hun recht in een tent (dit jaar oa Ben howard en Fleet Foxes) en bovendien is het geluid erg goed. Die rode kruizen zijn enorm vervelend maar hangt ook samen met het feit dat er erg goede artiesten staan.

Het weer hielp dit jaar ook niet mee denk ik, er stonden veel mensen die de zon probeerde te ontvluchten.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.159
4.283
Slope lekker laten zoals die nu is (hoogstens de bar iets naar achteren, zodat er meer ruimte komt).

De Barn is net vergroot, dus groter hoeft die voorlopig niet te worden. Om de investering eruit te krijgen, zal dit de komende jaren ook niet gebeuren.

Een dubbele mainstage heb ik eerlijk gezegd ook mijn twijfels over. Voor Werchter lijkt het mij een behoorlijke investering, die je niet terugverdient door meer bezoekers. Het enige voordeel is, is dat je meer grotere namen kunt boeken. Maar dat betekent ook een forse extra investering. Als het terrein even groot blijft, kun je nauwelijks meer bezoekers kwijt. Dus terugverdienen gaat niet lukken. Terwijl Werchter er nu meestal al in slaagt om meer headliners op 1 dag te hebben.

Een bar in the Barn lijkt mij wel een goede zet.
Een verbeterpunt zou zijn om de drukte binnen beter in de gaten te houden en pas dicht te gaan als het echt nodig is. Heb er zelf geen last van gehad, maar lijkt mij loei irritant als je bij je favoriete band voor een rood kruis staat en er binnen nog plek zat is.

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.792
Bars in de tenten is inderdaad een top idee, en misschien ook een sanitair hoekje? Is volgens mij goed te regelen, en meer dan welkom nu je niet zomaar in en uit kan lopen. Heb zelf geen last gehad van de rode kruizen, maar wat ik ervan hoor is het inderdaad zaak beter te monitoren hoeveel ruimte er is. Voor een organisatie die overal zo bovenop zit (bij Graspop laten ze je veel meer je gang gaan, heb ik het idee) hadden ze dat best slecht in de gaten. Werk dan gewoon met bandjes scanners, weet je altijd hoeveel man er binnen is. Desnoods een grote counter boven de deur hangen, zodat ook de bezoeker makkelijk kan zien hoe druk het is.

Wat de dubbele mainstage betreft, op Graspop is dat inderdaad ideaal, maar ik betwijfel hoe goed dat zal werken op Werchter. Het hoofdveld voelt toch wat krapper aan, en bovendien krijg je dan nog meer overlap met andere stages dus sound bleed. Daarnaast weet ik ook niet goed wat daar qua programmering op zou passen, de overdekte stages zijn juist voor veel artiesten beter.

Kortom, ik denk dat Werchter er goed aan doet de podia te houden zoals ze zijn, maar meer voorzieningen bereikbaar moet maken binnen de overdekte (afgesloten) stage areas.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Ik heb persoonlijk 3 keer voor een rood kruis gestaan (bij George Ezra, Angus & Julia Stone en Franz Ferdinand). Die laatste was wel al bezig toen ik aankwam. De andere 2 was ik toch bijna zo'n 5 a 10 minuutjes op voorhand.

Mede door dit heel wat optredens geskipped wegens 'tegen dat we daar zijn zal het toch wel vol zitten'. En ook bij oa. MGMT en Nine Inch nails een halfuur op voorhand naar binnen gegaan om zeker geen risico te nemen. En bij optredens zoals MGMT was er echt tijdens het optreden heel veel volk naar buiten aan het gaan. En was er bij de dichtstbijzijnde uitgang tegen het podium echt een zee van plaats. Dat is echt jammer, dat ze dan de poortjes niet terug open zetten.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.959
531
Ja, er moet toch wat op te vinden zijn. De Barn was nu een flink stuk groter, maar door die rode kruizen heb ik het idee dat die extra ruimte nauwelijks gebruikt werd. Niet efficiënt in ieder geval. Ik vind ook dat ze tijdens optredens best wat mensen aan de zijkanten binnen kunnen laten bijvoorbeeld. Als het dan achterin blijft stropen en het daar te druk is om de poorten weer open te gooien, heb je inderdaad vaak in het midden en iets verder naar voren zeeën van ruimte. Dan kunnen die zijkanten toch ook best even open?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.978
2.022
Ivm die bars in de tenten, dit hebben ze dit jaar al opgelost door rondlopende tappers die bier, ice tea en cola schenken.
Dat is wel een pluspunt, al mogen er gerust wat meer van rondlopen.
Een wc-hoekje zou inderdaad ook wel handig zijn en moet perfect te doen zijn.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.792
Ivm die bars in de tenten, dit hebben ze dit jaar al opgelost door rondlopende tappers die bier, ice tea en cola schenken.
Dat is wel een pluspunt, al mogen er gerust wat meer van rondlopen.

Die ben ik geen enkele keer tegen gekomen, dus daar zouden er zeker meer van moeten lopen. Heb toch aardig wat shows in The Barn gezien, en ook een in Klub C, maar ik zag alleen af en toe een mobiele tap bij de ingangen staan. Heb je in de tent nog niks aan.

Ik ben sowieso voor een vaste bar die je gewoon zelf kunt opzoeken, in plaats van op zo'n gast met een rugzak te wachten als je dorst hebt. Bovendien zijn die lui woest irritant als je van een show probeert te genieten, en ze komen voor je neus bier staan te verkopen. Heb echt mensen boos zien worden toen zo'n figuur bij Steven Wilson in AFAS Live langs kwam, het heeft natuurlijk geen zin die jongens uit te kafferen die ook gewoon hun werk doen, maar ik snap de irritatie wel. Ik vind het ook storend, zeker bij goede Barn acts.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.472
2.958
Een paar jaar geleden had ik eens zowat ruzie met zo'n gast. Het was de 25e keer ofzoiets dat ze me aanstootten en in de weg gingen lopen doordat ze zo nodig moesten tappen waarop ik besloot zo'n gast maar een flinke duw te geven. Hij keek me toch een partij kwaad aan :-D
 

PasQuality

Playlistbediener
15 jun 2015
30
0
Ja, er moet toch wat op te vinden zijn. De Barn was nu een flink stuk groter, maar door die rode kruizen heb ik het idee dat die extra ruimte nauwelijks gebruikt werd. Niet efficiënt in ieder geval. Ik vind ook dat ze tijdens optredens best wat mensen aan de zijkanten binnen kunnen laten bijvoorbeeld. Als het dan achterin blijft stropen en het daar te druk is om de poorten weer open te gooien, heb je inderdaad vaak in het midden en iets verder naar voren zeeën van ruimte. Dan kunnen die zijkanten toch ook best even open?

DIt komt vooral doordat de helft op de grond zit en daardoor enorm veel ruimte innemen. Zodra het begint, staat iedereen op en kan men doorschuiven. Maar dan zijn die kruizen vaak net actief.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
visdave34 wrote:
Ja, er moet toch wat op te vinden zijn. De Barn was nu een flink stuk groter, maar door die rode kruizen heb ik het idee dat die extra ruimte nauwelijks gebruikt werd. Niet efficiënt in ieder geval. Ik vind ook dat ze tijdens optredens best wat mensen aan de zijkanten binnen kunnen laten bijvoorbeeld. Als het dan achterin blijft stropen en het daar te druk is om de poorten weer open te gooien, heb je inderdaad vaak in het midden en iets verder naar voren zeeën van ruimte. Dan kunnen die zijkanten toch ook best even open?

DIt komt vooral doordat de helft op de grond zit en daardoor enorm veel ruimte innemen. Zodra het begint, staat iedereen op en kan men doorschuiven. Maar dan zijn die kruizen vaak net actief.

Ik maak mezelf ook schuldig aan ‘het zitten’. Maar anders houd ik 4 dagen festival echt niet vol. Zeker als je ook nog eens een half uur van te voren in de tent aanwezig moet zijn. Even 20 minuten zitten scheelt een boel. Zeker op dag 3/4 ;)
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Al heb ik wel een paar keer voorgehad dat ze een tiental minuutjes voor het optreden kwamen vragen of je recht wou staan.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.142
1.176
Topfestival gehad zeg.

Wederom uitstekende organisatie: nooit langer dan 4 minuten moeten aanschuiven voor eten of drank. Aan de inkom maximum een kwartiertje (één dag, de rest bijna meteen binnen). Tijdens de WK-wedstrijd op groot scherm aan de Slope werden er verrijdbare toogjes/tapjes bijgezet, zalig, om zo snel aan jouw bier te geraken tijdens zulke piekmomenten.

De toevoeging van een extra Apero: super! Een rood wijntje of een Karmelietje tussendoor: zalig!

De toevoeging van The Slope: de beste vernieuwing in jaren! Dichtbij de bands staan, gezellig ingericht, leuk om wat onbekendere bands te checken.

Elke dag van de eerste tot de laatste groep op de festivalwei. En 's nachts nog veel leute gemaakt aan onze tenten op de camping. Het was dus zwaar, maar zeer zeker de moeite!

Donderdag:
Rival Sons even gecheckt, maar snel door The Barn voor Gang of Youths. Viel toch tegen. Op muzikaal vlak wel OK, maar de zanger wil er te veel een boyband van maken had ik de indruk. Dat stoorde toch. En dit is niet nodig met de songs die ze hebben. Dan Steven Wilson: nog nooit eerder gezien, maar wat een artiest zeg! Machtig gitaarspel en van elke seconde genoten. Dan Black Rebel Motorcycle Club; blijft toch één van mijn favorieten, zalige band en de wisselwerking met de twee frontmannen is mooi om zien/horen. Dan At the Drive-In. Toch wat een tegenvaller. Misschien had ik er te veel van verwacht... Zang middelmatig, te rommelig spel, de aandacht van het publiek erbij houden bleek ook moeilijker en moeilijker. Na het optreden even gaan eten en op de achtergrond Jade Bird meegepikt en dan Queens of the Stone Age. Die waren in form zeg! Goede setlist en uitstekend concert. Gorillaz als afsluiter: geniale zet! Veel sfeer, veel meezingmomenten en een fijne band aan het werk gezien. Het helpt natuurlijk wel dat ik Albarn-fan ben. Toch zou ik altijd Blur verkiezen boven Gorillaz, dat is gewoon meer 'mijn stijl'.

Vrijdag helemaal vooraan gaan staan bij het openingsoptreden op de mainstage: Courteeners. In VK staan die hoog op festivalaffiches en verkochten ze vorig jaar een eigen show van 50 000 tickets uit. Het stond dan ook vol Britten vooraan die alles konden meezingen, zalig zeg! Als Britpopfan vond ik het dan ook een zeer vermakelijk optreden dat zeker nog wat langer had mogen duren! Are you in love with a notion en Not nineteen forever bijvoorbeeld zijn gewoon goede Britpopanthems. Dan een trio Isaac Gracie - Air Traffic - Wolf Alice gedaan. Vervolgens Apero-time en dan naar The White Buffalo gaan kijken. Goed optreden, goede stem. Dan België-Brazilië gezien aan de Slope. Dan de dag afgesloten met The Killers. Mijn verwachtingen waren al niet te hoog, maar dan nog viel het tegen... Ze hebben nochtans (soms) geweldige songs, ook dat nieuwe album viel goed mee, maar live... Brandon Flowers was wel heel energiek, maar ik vond hem niet zo toonvast. Ook instrumentaal was dit geen sterk optreden vond ik. Daarenboven kwam het allemaal wat geforceerd over... Neen, toch een tegenvaller.

Zaterdag begonnen met Millionaire in The Barn: wat een optreden! Ze hadden er duidelijk zin in, topsongs en Tim Vanhamel is en blijft een HELD! Wat een moves ook :) Vervolgens vooraan gestaan bij The Last Internationale... Tja, onderhoudend optreden hoor, maar toch geen band die bijblijft vind ik. Te veel van hetzelfde wat mij betreft. Dan gekozen om Stereophonics helemaal uit te zien. Dat is een band die live staat als een huis en de stem van Kelly: uniek en live even goed als op plaat. Echt genoten. Dan het laatste deel van The Breeders gezien op de schermen. Gigantic en Cannonball uiteraard hoogtepunten. Dan MGMT: beter dan verwacht! Ze zeggen bijna geen woord tegen het publiek maar de muziek en zeker ook de visuals (echt wel spectaculair, de beste visuals van het weekend) spreken voor zich. Oracular Spectacular destijds grijs gedraaid en het was van 2008 geleden dat ik ze nog eens gezien had. Dik de moeite dit optreden. Vervolgens Aperotime en dan naar Jack White. Ik werd eigenlijk wel omver geblazen door deze man. Verbluffend sterk optreden, muzikaal, qua stem, qua performance... wereldtop en eigenlijk nog steeds een onderschatte artiest. Als afsluiter stond Pearl Jam geprogrammeerd. Topshow, Eddie Vedder zeer goed bij stem, ze kunnen als geen ander de juiste sfeer brengen op de festivalweide. Zeer goede setlist vond ik en afsluiten met Baba O'Riley: als grote The Who-fan het sein om nog een laatste keer uit mijn dak te gaan!

Op zondag begonnen met Albert Hammond Jr. in The Barn. Zeer goed optreden en hij had er zin in! Zoveel zin dat hij een zevental minuten langer doorspeelde dan gepland stond, tot ergernis van een meneer aan de zijkant van het podium :) Na een Aperobezoek naar Novastar. Zijn debuutplaat destijds grijs gedraaid dus ik kan deze band zeer waarderen. Mooi optreden, het werkte wel op het hoofdpodium. Hoogtepunt een uitgesponnen The best is yet to come. Dan naar Pale Waves op The Slope. Ik had op voorhand mijn twijfels, maar live vielen ze beter mee dan verwacht. Een band die ik verder ga volgen. Dan IDLES op de Slope. Legendarisch optreden! Verbluffend sterk live, grappig, de gitarist had enkel zijn onderbroek aan. Een act waar je blijft naar kijken! Mother en Well done de absolute hoogtepunten! Toen ze het laatste lied inzetten naar de Barn gegaan om binnen te kunnen bij David Byrne. Misschien wel het optreden van het festival. Bij elk nummer een andere choreografie, en dat met zoveel mensen. Een ongezien concept eigenlijk, constant een podium zonder staande instrumenten of microfoons. Dit moet echt moeilijk zijn, veel simpeler om gewoon achter een staande microfoon te staan dan constant een leeg podium te hebben zonder ankerpunten. Muzikaal ook zeer sterk en Byrne een echte heerser. Het publiek at uit zijn hand. Dan rond en in The Barn gebleven voor Nine Inch Nails. Het was mijn eerste keer, maar ik ben volledig mee! We hadden een goede plek net achter de PA, wat een zicht vandaar. Trent was in vorm, legde veel emoties in zijn performance en ze bliezen heel de tent omver! Wauw! Wel Noel Gallagher ervoor moeten missen (als grote Oasis-fan), maar ik had al zijn zaalshow deze tour gezien en heb dus echt geen spijt gehad om NIN te prefereren! Erna naar de mainstage, waar Nick Cave & the bad Seeds een lied of drie ver was. In het begin dacht ik: oei, het geluid is niet zo goed en het werkt niet zo goed voor een groot deel van het publiek. Maar halverwege de set ging hij nog bezwerender te werk, waardoor hij beetje bij beetje een heel groot stuk van de wei meehad! Topoptreden, zeldzaam hoog niveau dit. Jubilee Street blijft toch mijn favoriet, ook in deze meer opzwepende versie. Dan festivalafsluiter Arctic Monkeys. Mijn verwachtingen waren niet superhoog (is gewoon niet helemaal 'mijn groep'), maar ze overtroffen mijn verwachtingen! Niet te veel show, interactie, poespas, maar spelen, en hoe. Briljante liveband eigenlijk. Ook de Tranquility Base Hotel + Casino-nummers moesten voor mijn part niet onderdoen.


Zo:
mijn tegenvallers:
1. Gang of Youths
2. The Killers
3. At the Drive-In

Mijn top 10:
1. David Byrne
2. Pearl Jam
3. Jack White
4. Nine Inch Nails
5. Nick Cave & the bad Seeds
6. Steven Wilson
7. Millionaire
8. IDLES
9. MGMT
10. Queens of the Stone Age

Maar zoals hierboven geschreven nog veel meer uitstekende optredens gezien! Een top-10 eruit distilleren was echt moeilijk. Toont aan wat voor topweekend ik achter de rug had! Rock Werchter rocked!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken