Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
Deel 2: Heel even wereldkampioen wanen
Weer goed op tijd vertrokken voor de eerste naam van de dag namelijk Dermot Kennedy (** 1/2). Leuk wakker worden met een indiefolk dat deed denken aan Ben Howard maar bleef een beetje in zichzelf gekeerd en pakte uiteindelijk toch niet helemaal in. Op naar iets vrolijkers, Isaac Gracie (** 1/2) dan maar op die gezellige Slope. De man was al eventjes bezig maar verwelkomde iedereen met een fijne glimlach, ook hier waren de deuntjes van de man vrij leuk en amusant maar ik snakte wel naar net iets meer. Toch denk ik dat Gracie meer in zich heeft dan dit, de nummers waren erg fijn maar kwam het allemaal gewoon wat rommelig over naar mijn gevoel.

Vervolgens naar de plaats van afspraak getrokken voor een FL-meeting. Eventjes gekeuveld over de optredens van Werchter thus far, muziek en andere concerten. Het was zeer gezellig jongens en voor herhaling vatbaar! Waar was de rest tho? :( Na de meeting direct naar wat gitaargeweld want ik voelde me eigenlijk nog niet helemaal opgewarmd. Wolf Alice (*** 1/2) was dan ook een stevig maar veel te kort antwoord op dit vraag. Ze hadden echt wel een betere spot verdiend hoor want de Slope stond afgeladen vol. De Britse banter was tussendoor trouwens ook best gezellig!

20180706_151058.jpg


Van die ene leuke Britse ontdekking naar die andere met een pak nostalgie. The Kooks (**) kregen een leuke middagspot op de Mainstage en leek perfect op maat voor een band die stillaan de afgrond in lijkt te duikelen maar nog overleeft op die ene heerlijke plaat. Klokslag vier uur en het regende indie hitjes aan de Main al konden deze me eigenlijk totaal niet raken (i.t.t. een aantal jaar terug op Crammerock, dat was wel eventjes magie in de lucht van Stekene). Pompen of verzuipen voor de jongens uit Brighton en het werd het tweede, kunnen voor mijn part in dezelfde categorie als de Kaiser Chiefs en eigenlijk ben ik daar best wel wat treurig om.

De zon begon hard op te steken en wij zochten de verkoeling op bij de soul van Curtis Harding (***). Ik kon maar niet de vergelijking uit m’n hoofd halen met Benjamin Clementine die vorig jaar nog de Klub C rond ongeveer hetzelfde uur de hele tent wist in te palmen en in vergelijking met dit was dit slechts een ‘oké’ bedoening, gezellig en leuk maar niets charismatisch of charmants, sorry Curtis. Angus & Julia Stone (**) begonnen leuk maar na een aantal nummers zakte het in als een kaartenhuis ineen en sloeg de verveling sterk toe. We zochten andere oorden op en kwamen terecht bij een lievelingetje van m’n maat, CHVRCHES (*** 1/2). Synthpop bezongen door de immer sympathieke Lauren Mayberry met een stevige lichtshow toverde ze de Klub C eventjes om tot een heuse dancehall. Daarna was het plan om richting Ben Howard te gaan maar de Barn leek echter al gevuld te zijn net na afloop van CHVRCHES? Hoe is het mogelijk? Ach, die rant bespaar ik wel tot het slot. Dan maar de match gaan checken op de Slope, de tweede goal van de Belgen nog net meegepikt en tegen de rust richting de Main Stage getrokken… Waar letterlijk niemand stond, of toch zeer weinig dus dan maar een vette spot gaan zoeken voor London Grammar (*****). Ik had nooit gedacht dat ’t zo magisch zou worden zoals die avond maar man, toch wat kan Hannah toch zingen hé? Op Pukkelpop hebben ze het al eens weten flikken en nu doen ze hier op Werchter (waar ik er nu dus wél bij ben) dus nog is opnieuw! Wat een band! Intieme muziek als deze kan dus toch werken op een gigantisch podium als dat van Werchter, zeker bij die prachtige zonsondergang.

20180706_220815.jpg


Net na London Grammar richting Barn gelopen voor Anderson .Paak (**** 1/2) om de al bekende rode kruizen te stuiten, licht geïrriteerd het optreden dan maar bekeken op het grote scherm tussen de twee tenten. Al is dat natuurlijk totaal niet hetzelfde als zélf in die tent staan en mee kunnen shaken op die heerlijke drumsolo’s van de man himself (vandaar ook geen vijf sterren al kun je dat de man natuurlijk niet kwalijk nemen).
Sinds noch Arsenal noch The Killers (**) ons beide wisten te boeien kozen we ervoor om die tweede van een afstandje te gaan bekijken en wat cliché Amerikaans te gaan tussen de liefhebbers van Flowers. Over the top show en visuals met een glimlach van anderhalf uur, Flowers leek wel een Duracell-konijn maar het kon me allemaal echt niet raken omdat het gewoon bijna fake over kwam. Ik kon echt niets met deze afsluiter, dat gebeurt ook I guess.

Op papier de zwakste dag en (spoiler) dat is ie uiteindelijk ook geworden met de verwachte twee hoogtepunten op de dag aan het adres van London Grammar en Anderson .Paak. Morgen deel 3 en 4, ben wat moe van al dat schrijven :lol:
 

Bas Gerrits

Playlistbediener
22 okt 2017
20
1
allereerst super genoten van het hele festival!! Het weer was warm maar gelukkig waaide er toch over het algemeen wel een klein briesje wat de hitte in bedwang hield. ik ga meteen door over de optredens die ik zag:

donderdag:
Rival Sons: eerste act van het festival. kende maar een nummer maar de anderen klonken ook goed. zoiets is een perfecte opener eigenlijk voor mij.
Gang of Youths: iets later aangesloten en vond er niet heel veel aan eigenlijk
Steven Wilson: na gang of youths eigenlijk heel makkelijk kunnen doorschuiven tot de eerste rij? Kende zelf een paar nummers maar en stond er met een vriend van mij die niks kende en eigenlijk meer fan was van the vaccines. Spijt van het doorschuiven hadden we allebei niet! geweldige show! we werden helemaal meegenomen in de muziek en mijn vriend had opeens geen zin meer om eerder weg te gaan voor the vaccines wat ik wel begreep en zelf ook blij om was.
The Vaccines: iets later aangekomen dus uiteindelijk. tijdens de show dan maar wat eten gehaald. het optreden klonk wel goed maar het deed me niet meer zoveel na Steven Wilson
Alice in Chains:van een afstandje van genoten. hoopte dat ze Heaven Beside You zouden spelen maar je kunt niet alles hebben.
The Script: leuke klassiekertjes met saaie speeches en hoopt blijkbaar volgend jaar te kunnen headlinen? wat een ego heeft die frontman, ik hoop van niet!
Queens of the Stone Age: hiervoor in het voorvak gestaan en wat heb ik hiervan genoten. Het hoogtepunt van het hele festival voor mij. Vond het al een hele leuke band maar sinds het optreden echt een fan geworden na het heerlijke optreden met al die moshpits(en spiderman!). Ook meteen een shirtje van meegepikt
Gorillaz: ook een leuk optreden, stond niet meer in het voorvak hierbij. heel erg genoten van Peven Everett ook, wat een stem!

vrijdag:
Isaac Gracie: heel jammer dat ik te laat aankwam en alleen de laatste drie nummers kon luisteren. Maar wat was het mooi! Wil zeker nog een concert van hem meemaken.
Air Traffic: misschien beledig ik nu iemand maar ik vond het eigenlijk een soort betere versie van the script. Van een afstandje geluisterd.
The Kooks: Ik vind het nog altijd een heerlijke band maar de rest van het voorvak wat minder volgens mij (of ze stonden allemaal op Russ te wachten). Leuk concert maar sfeer kon beter.
Russ: heb niks met zijn muziek en heb dat van een afstand bevestigd.
CHVRCHES: superleuk optreden! kende nog meer nummers dan ik dacht en het was een heel energiek optreden met een vrolijke sfeer.
Franz Ferdinand: Ik denk mijn nummer 4 optreden van het festival! het nieuwe album klinkt in mijn oren beter live en de andere klassiekers mogen er natuurlijk nog wezen. Ook lekker pitten weer.
The Killers:lekker de bekende nummers meegezongen. beetje jammer van die kerel met het "I'm a killer drummer" spandoek.

zaterdag:
Stereophonics: laat aangekomen maar wel die heerlijke douche gepakt. Klonk allemaal goed, hadden soms iets heavier nummers dan ik dacht.
MGMT: waarom ging meneer halverwege bij een nummer op een home trainer fiets zitten? Kon er wel om lachen, mooie visuals verder en Electric Feel was voor mij het hoogtepunt.
Fleet Foxes: op een bankje als ik niks doe kan ik ongelooflijk genieten van deze band, maar live deed het me helaas niet zoveel :(
Jack White: enorm spijt dat ik niet het voorvak in ben gegaan! alle verwachtingen voor mij overtroffen en ik ga zeker nog meer in zijn muziek duiken!
Pearl Jam: kende niet veel meer dan 5 nummers maar ik kan wel van de muziek genieten en vooral de stem van Eddie Vedder, liet Jack Johnson naar mijn mening in het niet. De covers waren sterk!

zondag:
PVRIS:kende hier niet veel van maar een heerlijke manier om wakker te worden!
Post Malone: kende meer nummers dan ik dacht maar vond het optreden nou niet bepaald geweldig. Komt ook omdat het niet zo mijn muziek is.
Kaleo: benieuwd hoe hun volgende album gaat klinken! heeft echt een prachtige rockstem die frontman!
Eels: had wat nummers ingeluisterd maar daarvan werd niet zoveel gespeeld, wel een leuk optreden en speech/praat!
Noel Gallagher: valt niks te beklagen aan lekker meezingen.
Nick Cave and the Bad Seeds: het gevoel alsof ik naar een toneelstuk keek de eerste drie nummers. Ik denk waar ben ik nu beland? Daarna werd de muziek in mijn oren een stuk beter en de interactie met het publiek was ook mooi.
Arctic Monkeys: Voelde ook voor mij niet echt als afsluiter maar ik houd erg van de muziek dus in het voorste vak van genoten!!!!
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
MGMT: waarom ging meneer halverwege bij een nummer op een home trainer fiets zitten? Kon er wel om lachen, mooie visuals verder en Electric Feel was voor mij het hoogtepunt.

Het nummer noemde 'She works out to much'.
En heeft tekst als volgend:
"The only reason we never worked out was, he didn't work out. She works out too much."

Dus was gewoon een extraatje dat bij dat nummer past. Vond het wel geinig maar denk dat vele het niet door hadden om dat de vocals bij MGMT niet altijd even goed doorkwamen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Steven Wilson: Rustig begin, mooi begin. Zoals al veel zeiden Pariah als hoogtepunt!
The Vaccines: Vrij hard vooraan gaan staan omdat ik wel zin had in een klein feestje om de dag 100% op gang te trekken. Set was goed en straks gespeeld. Ambiance was zeer matig voor zo'n typische festivalband.
Alice In Chains: Keek er hard naar uit deze grunge helden nog eens te zien, maar begon het halverwege wat beu te geraken en was best telleurgesteld. Dan maar vertrokken voor een mooi plaatsje bij At The Drive-In.
At-The Drive In: Favoriete show van de dag denk ik. Goede plaats vooraan. Meeste nummers kende ik vrij goed. Eerste moshpit (en enthousiast publiek) rondom mij. Was heel fijn. Korte maar stevige set!
Queens Of The Stone Age: Lekker zeg! Hebben het repertoire om het hele veld aan het feesten te brengen.
Gorillaz: Leuk, maar had (nog) hogere verwachtingen. Achteraf wel jammer dat Del The Funky Homosapein geen aparte show kreeg. Een van mijn favoriete in zijn genre.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Air Traffic: Niet mijn meest favoriete genre, maar toch een heel fijn bandje. Hun eerste rëunie show gezien maar die was wat uitgerekt en langdradig. Hier was het perfect. Goede nummers, meezing momentjes en gewoon een gelukkige, oprechte frontman. Fijn om bezig te zien.
Wolf Alice: Heel druk hier bij the Slope dus gewoon van in de verte gezien. Klonk oké, niet meer niet minder. Zeker als ik het vergelijk met hun show op Best Kept.
The Kooks: Fijne, zomerse nummers voor met een biertje in je hand. Bij deze ook niet meer, niet minder.
Angus & Julia Stone: Gemist wegens een volle Barn 5 minuten voor aanvang. Ontzettend jammer zeker omdat ik ze op Best Kept heb overgeslagen wegens 'ik zie ze wel op Werchter'.
Voetbal: Dan toch maar wat voetbal gaan zien aangezien er niemand speelde die me ontzettend hard boeide en mijn gezelschap de voetbal wel wou zien. Het idee was om wel op tijd door te gaan voor Franz Ferdinand. Net voor we wouden vertrekken werd het 2-1. Dus toch maar uitgekeken. Met het idee het is hier zooooo druk. We gaan als we snel zijn na de match nog wel binnen kunnen. Wat niet het geval was.
The Killers: Oude nummers zijn leuk, maar de act is zo fake dat het maar kan zijn. Past inderdaad meer op een schlager of songfestival thuis. In beschonken toestand wel hard meegezongen met de oudere nummers.

Vandaag had niet echt hoogtepunten, veel minder gezien wat aanvankelijk het plan was, jammer achteraf gezien. Maar deze dag was toch niet zo boeiend voor mij.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Millionaire: Stevig potje Belgische rock. Goed gebracht, goede nummers. Lekker stevig met momenten. Wat experimenteler met andere. Lekker begin voor de gemiddelde alternatievere rocker!
Stereophonics: Goed bandje, maar mocht wel wat meer schwoeng in zitten. Iets te vaak die akoestische gitaar naar boven. Iets te weinig stevigere rockende songs die ze zonder twijfel ook meer dan genoeg hebben.
Stone Sour: Kort stukje van meegepikt. Was graag langer gebleven, want zo een stevige schop onder je kloten op Werchter mag ook weleens. Maar wou echt MGMT niet missen en die Barn zat al vaak vol op voorhand hadden we door.
MGMT: Ik vond het visueel en muzikaal zeeeeer goed! Vocals mochten soms wat luider maar da's het enigste echte minpunt (en het feit dat ze Weekend Wars niet speelden). Jammer dat het publiek rondom mij enkel stond te wachten op Kids en in iets mindere mate Electric Feel.
Jack Johnson: 2e deel van zijn set gezien met een pintje en een hapje. Blijft toch lekker zo'n surfy akoestische dude. Maar de volledige set had voor mij persoonlijk te veel geweest denk ik. Te veel van hetzelfde. Had geen hoogtepunt meer verwacht na 'Better Together' maarja als je dan nog even Eddie Vedder erbij haalt...
Jack White: Lekker, lekker, lekker. Rockte stevig door. Met hier en daar wat oude uitbarstingen van zijn vorige bands. Lekker feestje
Pearl Jam: Zorgde voor het pijnlijkste moment van de dag: 3 eerste seconde van Yellow Ledbetter in de encore spelen om dan gewoon een ander nummer te beginnen. Ook geen State Of Love And Trust. Niet hun best mogelijke set. Maar dat kan natuurlijk voorvallen met zo'n reperoire als je constant wisselt van set. Jack Johnson en MC5 erbij waren mooie momentjes. Toch stiekem meer verwacht wegens weeral niemand rondom mij die even enthousiast als mij was.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Albert Hammond Jr: De show van het festival voor mij. Die nummers klinken een voor een gewoon lekker. Jammer dat hij zo vroeg speelde en zo'n korte settijd kreeg. En wat een man ook, zou gerust de headliner op de Main kunnen zijn met zijn andere band, maar staat er gewoon bij als een (h)eerlijke man met een zelfde persoonlijkheid. Zo heb ik mijn rocksterren het liefst!
George Ezra: De Barn zat ook weer te vroeg vol, dus gewoon buiten op het scherm bekeken. Klonk wel oké.
Idles: Nog eens een shop onder je kloten die we al niet meer kregen sinds Stone Sour. Lekker, ruige punk. Tof bandje om bezig te zien. Afschuwelijk accent (wat het nog eens des te beter maakt. Lekker! Jammer dat ik ook vooraan bij Eels wou staan, dus toch vroegtijdig door moeten gaan.
Eels: Mr. E blijft tocheen prachtige man! Zijn stem, zijn songs, zijn humor. Heerlijk gewoon. Plaatje klopte! Zonnetje erop. Goede songs.Heerlijke bindteksten. Jammer dat zelfs in het voorste 2e vak de groep naast/voor ons meer zin had in facebook en hun wekelijkse koffieklets... Weeral (ik ben wel koning van de slechte plaatsen kiezen dit festival precies)
Nine Inch Nails: Kreeg mijn gezelschap niet mee (die stilaan na 4 dagen wel wat meer rustpauzes wouden, dus dan maar op mijn eentje op tijd vertrokken voor een degelijke plek. Was gewoon goed. Geen gezeik, geen gedoe. Gewoon stevige set spelen met de knappe minimalistische belichting/visuals (wel stom dat tijdens het eerste nummer de Barn lichten gewoon aanbleven, was wat bizar om zo te beginnen.
Nick Cave: Dit is voor mij persoonlijk meet een 'thuis-zitten-glaasje-wijn-drinken-en-boek-lezen' act. Dus op een festival is het niet iets waar ik laaiend enthousiast over ga doen. Maar goed klonk het natuurlijk wel. Wegens bovenstaande redenen (en we al wat pils achter de kiezen hadden en gewoon zin hadden in een wild feestje) zijn we maar op tijd richting Slope getrokken.
Equal Idiots: Exact wat we nodig hadden om het festival stilaan af te sluiten. Zag deze band een jaar of 4 geleden nog verschillende keren lokale avondjes in jeugdhuizen openen voor nog geen 10 man. Zo zot om ze dan op Werchter te zien staan op zo'n laat slot. Maar man wat ging het lekker. De gemiddelde moshtpit-ganger vooraan had duidelijk ook wel wat pintjes te veel gedronken, maar dat hoort er des te meer bij.
Arctic Monkeys: Achteraan ons geamuseerd. Vandaag stevig in het bier gedronken, dus kan niet zeggen of het allemaal zo straks was gespeeld. Maar heb me wel ontzettend geamuseerd!
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Hierbij mijn verslag: http://sjoerdsonafspeellijst.weebly.com/blog/sjoerd-op-rock-werchter-2018
Voor de mensen die geen zin hebben om het helemaal te lezen, bij deze al wel mijn top 15:
1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Ben Howard
3. Pearl Jam
4. Jack White
5. Gorillaz
6. Eels
7. Arctic Monkeys
8. Queens of the Stone Age
9. Post Malone
10. Albert Hammond Jr.
11. Dermot Kennedy
12. Sam Fender
13. Wolf Alice
14. Isaac Gracie
15. Jack Johnson
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
Deel 3: Eddie De Veroveraar En De Vijvenzeventigduizend Verkochte Zielen

De derde dag was al wat moeilijker opstaan, met een beetje last aan longen en ogen door het stof dat we de eerste twee dagen al hebben weten vreten. Millionaire (*** 1/2) was al een minuutje of tien bezig toen we binnenkwamen in de Barn en schudde ons meteen wakker. Van Hamel staat altijd garant voor een stevig en gezellig optreden, Champagne werd trouwens weer heerlijk gebracht hoor. Vond het enigszins wel jammer dat ze deze vrij ondankbare vroege spot hebben gekregen anderzijds had daar ook gewoon Dotan kunnen staan en ik denk dat niet echt dat daar nog veel mensen op zaten te wachten.
Daarna zijn we gewoon doorgeschoven richting eerste rij voor popprinses van het moment, Angèle (***). Je merkte zeer duidelijk aan haar dat ’t voor haar ook echt vreselijk snel is gegaan, van kleine zaaltjes verspreid in ons land tot een compleet volgelopen Barn. De zenuwen en het soms wat akward aan elkaar praten van nummers in het Engels vergeef ik haar dan ook. De Franse chansons werden leuk gebracht en de hitjes deden gewoon hun werk, leuk setje.

20180707_143840.jpg


Daarna ons op de tribune gezet en klaargezet voor een act die ik eigenlijk niet zo goed kende maar begreep wel zeer goed te zijn. The Breeders (***) speelden in hoogtes en laagtes, vooral front zangeres Kim Deal kon me positief bekoren. Het inzetten van nummers vond ik op sommige momenten wel vrij lang duren waardoor je steeds uit het ritme van het concert geraakte, jammer. Vervolgens richting Klub C getrokken die afgeladen vol stond en volgens mij nog nét zijn binnen geraakt voor de rode kruizen weer zouden aanspringen. Stikstof (**) begon sterk maar zwakte daarna zeer snel af, het publiek druipte ook massaal af na een tijdje (stond wederom op een tribune dus kon het best goed zien veranderen). Ergens zag ik dat een magazine had geschreven dat het optreden iets in de aard was dat ze de Klub C omtoverden tot één grote moshpit.. Ik heb vooral een vrij mak publiek gezien waarbij de eerste tiental rijen af en toe eens zin hadden om te springen. Dat Rock Werchter Dour niet is weten de mannen van Stikstof nu hopelijk ook, want daar werkt het wél. Na 45 minuten Stikstof richting MGMT getrokken om weer te stuiten op die verdomse kruizen. Dit moet volgens mij het toppunt zijn geweest van het aantal mensen dat buiten stond te wachten, staff en crew aan de ingang nam ook gezellig foto’s terwijl wij buiten stonden te wachten. Na een dik halfuur te hebben gewacht hebben we het opgegeven en terug richting Klub C getrokken.

Jorja Smith (****) kon m’n teleurstelling snel omslaan. Daar waar Kali Uchis me wist te vervelen, wist Jorja vooral te bevestigen wat ze op haar prachtige plaat allemaal heeft gedaan. De ‘No Scrubs’ cover van TLC was een verrassing net zoals de prachtig gebrachte cover van Frank Ocean’s ‘Lost’. Blue Lights en afsluiter Don’t Watch Me Cry waren ook om in te kaderen. Volledig ingepakt, dat heeft ze gedaan.

20180707_185601.jpg


Daarna niets aan het toeval meer overgelaten om weer voor gesloten deuren te staan bij Fleet Foxes en met wat lekkers richting een leuke spot getrokken voor Jack White (**** 1/2). Dit was zo genieten met dat ondergaande zonnetje op de achtergrond, was White hét perfecte voorprogramma voor de rockers uit Seattle. De visuals zijn zeer leuk, Jack is zeer innemend als frontman en de nieuwe nummers van het meest recente album passen perfect binnen de setlist. Over and Over and Over, Lazaretto, Corporation, Connected By Love en Icky Thump waren allemaal hoogtepunten voor me. Bij die laatste zijn we (jammer genoeg) vertrokken richting de Slope en dus ook Seven Nation Army gemist.

De Slope dus, waar nog steeds de zon aan het ondergaan was en we ons klaarmaakten voor één van de eerste optredens op Europese bodem van de immersympathieke Australische housegoeroe’s Flight Facilities (****). Het duo had er goesting en hoewel er een immense massa naar Pearl Jam of Khalid uitkeek stond de Slope zeer goed gevuld om even te komen shaken. Het werd driekwartier lang genieten met zomerse beats en een uitzinnig publiek. Voor de gelegenheid hadden de twee ook twee vocalisten meegenomen die ook meer dan hun duit in het zakje deden (+1 daarvoor).

Na deze fijne set terug richting Main Stage getrokken om deze dag in glans te kunnen afsluiten. Voor de verandering gekozen om aan de rechterkant te gaan staan in de hoop dichter te kunnen geraken nog zo net voor de set en uiteindelijk vrede genomen met een plekje aan de eerste verlichtingspaal. Pearl Jam (*****) startte naar mijn gevoel oké met Elderly Woman, de MC5 cover mocht er ook wezen en eerste keer flink mijn keel openzetten gebeurde bij Even Flow. Habit en nieuw nummer Can’t Deny Me mochten er ook wezen, zat er op dit moment ook volledig mee in en werd totaal naar Eddie toegezogen. Het krakkemikkelige Nederlands was best schattig als rustpauze om daarna flink verder te gaan met heerlijke reeks Spin The Black Circle, Why Go, Jeremy, Lukin en Porch. Vervolgens maande Eddie ons weer aan tot kalmte met een wat verwarde politieke uitleg waarmee hij het prachtig gebrachte Imagine met Jack Johnson bezong. Ik heb al veel lichtjes-momenten gezien op een wei, maar dit was ronduit magisch en om kippenvel van te krijgen. Once en Black zorgden er helemaal voor dat m’n stem weg was en dan moesten afsluiter Alive en Baba O’Riley nog komen. Luchtgitaar op de grond gesmakt, stem weg en Eddie die m’n ziel heeft gewonnen net zoals waarschijnlijk duizenden anderen. Dít is waarom ik nu naar Werchter kom, sé. Magistraal, gewoon.
 

NiekBBQ

Randprogramma
21 nov 2016
167
87
Weet iemand of ergens het live verslag van Canvas terug te kijken is?

Mogelijk iemand die het heeft opgenomen het kan delen?

Mijn verslagje zal later vandaag/morgen volgen. Heerlijke Werchter gehad!
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.004
8.656
Opgetelde lijst van alle Festileaks stemmers:

20. SONS
19. Ben Howard
18. Alice in Chains
17. London Grammar
16. Fleet Foxes
15. Vince Staples
14. Jack Johnson
13. Snow Patrol
12. Jack White
11. Post Malone
10. The Killers
09. Franz Ferdinand
08. Nine Inch Nails
07. Anderson .Paak & The Free Nationals
06. Arctic Monkeys
05. Queens Of The Stone Age
04. Gorillaz
03. Nick Cave and The Bad Seeds
02. David Byrne
01. Pearl Jam


Ik vind dat de Arctic Monkeys nog redelijk hoog staan. Zelfs nog boven Anderson. Paak...

Morgen ga ik mijn verslagje hier maar eens droppen. :)
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
Wat een editie! Wat een weekend! Wat een top shows!

Op voorhand had Rock Werchter van menigeen al aardig wat lof ontvangen over de line-up, en ik sloot me hier ook wel deels bij aan. Vond het niet dusdanig beter dan voorgaande jaren(2017 heeft bijvoorbeeld best wel wat kritiek gekregen, maar was(of misschien is nog steeds) mij favoriete Werchter editie) op voorhand, maar wat heb ik een topdagen beleefd. Ik kan niet eens mijn favoriete dag eruit halen, omdat 3 vd 4 dagen echt fenomenaal waren. Alleen de vrijdag vond ik iets minder, maar was nog steeds behoorlijk goed.

Voordat ik tot al m’n tot de acts komt, eerst een paar kleine dingen. Woensdag de Hive binnenkomen was een hel. Waren volgens mij half 3 op de parkeerplaats en 6 uur op het terrein(dus door de 2 poortjes heen). Het leek allemaal 3x zo traag te gaan in die hitte en natuurlijk zijn wij gewoon braaf in de rij gaan staan, maar ondertussen zie je helaas wel teveel volk lekker buitenom vooraan er tussen schuiven. Je zou bijna denken dat ze de rijen met hekken moeten afschuiven. Enige andere wat ik deze editie best wel vond tegenvallen was de drukte. Ik heb het idee dat het flink drukker was dan normaal, en dan zou je nog kunnen bedenken dat met die hitte juist minder mensen zouden rondlopen. Dit idee had ik wel vooral op de zaterdag en zondag. Toen had ik ook het idee dat de tenten soms wat meer volgestouwd werden gek genoeg.

Dat was het negatieve(op bepaalde dingetjes bij acts na) wel. Paar complimentjes kunnen er ook vanaf. Waar het terrein betreden vorig jaar behoorlijk stroef ging steeds, heb ik dit jaar nooit langer dan 10 min in de rij gehoeven. Wat ging dat soepel. Die bakjes werkten ook stukken beter dan die zakjes van vorig jaar. Wat ook enorm fijn was waren de top medewerken en dan speciaal in het zonnetje gezet de medewerkers rondom de main stage. Als je in het vak stond, in die hitte, waren die topmensen er gewoon om je flesje water bij te vullen. Nooit eerder meegemaakt(en is ook nooit zo geweest volgens mij op Werchter), maar dat vond ik klasse. Ondanks dat in de reglementen stond dat je geen flesjes het terrein op mocht nemen, werd dit gewoon toegestaan.

Dan nu een uitgebreid verslag van mijn Werchter editie.


- Rival Sons(***1/4): Lekker optredentje wel. Ze gingen er duidelijk voor en dit is dan ook een heerlijke band om de dag mee te beginnen. Wel had ik weer hetzelfde gevoel als op Vestrock vorig jaar, langer dan 45 min(of toen 60 min) hoeft niet.
-Gangs of Youth(**1/2): Hiervan heb ik de laatste 25 min nog mee kunnen pakken. Kon helemaal tot de 7e rij links vooraan doorlopen ongeveer(het doorlopen in de Barn ging nog steeds niet bij iedereen al te soepel). Klonk wel aardig, maar niet heel bijzonder. Eerste waar ik aan moest denken was dat die vent lijkt op Jon Snow haha.
-Steven Wilson(****1/4): Hoppa, hoogtepunt 1 van dit jaar. Wat was de rete strak en goed zeg. Ken relatief weinig werk van hem, maar wat ik kende op voorhand vond ik dusdanig goed klinken dat ik er sowieso wel zin in had gecombineerd met de verhalen van anderen. Eigenlijk valt hij een beetje in het niets, waarmee hij tekort word gedaan, doordat er zoveel goede acts waren dit weekend waardoor je al bijna zoiets hebt van ‘Oja, dit verdomd goede concert was er ook nog’. Mocht die in de buurt zijn qua concerten, dan ga ik er sowieso heen.
-Black Rebel Motorcycle Club(*1/2): Tsja, teleurstelling 1 van het weekend. Had dus toch beter voor The Vaccines kunnen kiezen heb ik het idee achteraf. Ze begonnen nog best aardig, maar ik vond het al snel relatief saai worden. Miste de beleving erin en voelde alsof ze maar een beetje hun muziek aan het spelen waren, ipv performen.
-Alice In Chains(***3/4): Het waren misschien niet de grunge grootheden die Pearl Jam zijn, maar als je het over grunge hebt komen deze mannen altijd ook naar voren. Het optreden kwam moeizaam op gang, maar vooral het 2e gedeelte vond ik erg sterk. De hits redde de show niet alleen, maar zorgde uiteindelijk voor een erg goed optreden. Wat ik wel jammer vond dat 1 vd bandleden gewoon achter een tablet stond te spelen, oftewel ouderdom zal wel parte spelen.
-The Script(*): Well, hij heeft het in ieder geval geprobeerd? Zingen is niet z’n sterkste kant helaas, want oef wat was het soms goed vals. Hoogtepunt van z’n show van z’n atje, waarvoor applaus. Je moet het toch maar aandurven om dat midden in je nummer te doen en daarna door te zingen, althans, geluid te produceren. Het is een sympathieke vent en hij zal het vast allemaal goed bedoelen, maar ik zie soms de Foo Fighters hier(op het forum) commentaar krijgen voor hun praatjes, maar dit vond ik dus juist storend. Nee, een van de minste acts van het weekend, als het niet de misnte is. Ik hoop ook dat zijn zinnetje in z’n laatste speech nooit werkelijk zal worden. ‘Make some noise if you want to see us return to headline this festival’.
-Queens of the Stone Age(****3/4): BRING SPIDER MAN OVER HERE! Wat een weergaloos goede show. Derde keer Qotsa voor mij en derde keer raak. Het verraste me dat er geopend werd met Do It Again, totaaaal niet zien aankomen maar ik vond het een leuke verrassing. Verder een puike setlist waarbij je al snel opvalt dat ondanks ze zoveel goede nummers spelen, er nog kanonnen niet gespeeld zijn als ‘Sick Sick Sick’ en ‘Feel Good Hit Summer’. Ontbraken die? Nope, want het was helemaal top. Josh Homme lijkt de laatste jaren eigenlijk ook mooi in zo’n ‘I don’t give a fuck’ modus te zitten. Hij doet z’n ding, schuurt de pilaren, heeft fun met de crowd(spider man en de ‘We fuck to Qotsa sign’) en het gaat allemaal van een leije dakje. Qotsa is rock & rol land dit was een geweldige rock & roll show waar eigenlijk alles in zat. Heerlijk om hierbij in het voorste vak te hebben gestaan. 1 van de beste acts van het weekend.
-Gorillaz(****3/4): En als de dag nog niet eens over krijgen we nog zo’n geweldige show erachter aan. EDEN! EDEN! EDEN HAZARD! Qotsa was er al een mooi voorbeeld van, andere acts ook, maar ook Gorillaz laat dit weekend zien waar het allemaal om draait. Havin a good fucking time. De artiest hoeft per se goed te spelen(al is dat wel fijn), maar als zei een goede tijd hebben, heb je dat al publiek ook. De variatie op Kids with Guns is gewoon een mooi voorbeeld van. Sommige artiesten zouden hun ding doen en klaar is kees, maar het feit dat die de moeite neemt om zoiets te doen(en ik ben een NL’er, dus heb er eigenlijk niet heel veel mee) is gewoon prachtig om mee te maken. Het schept een band tussen artiest en publiek en creëert een soort magie waarop je kan voortbouwen. Petje af voor Gorillaz die hier ook 1 vd beste shows van het weekend neerzetten. Het was een genot om in het eerste vak er ook bij te staan. Vond Qotsa wel nips iets leuker/beter.

Vrijdag:
-Courteneers(*1/2): Begon de dag hier mee en dat was niet best. Vond het best wel generiek en dus heel erg tegenvallen.
-Isaac Gracie(***): Hoppa, eerste Slope Act(en uberhaupt eerste moment dat ik dat gebied met het podium bezocht(Ziet er heerlijk uit)) en gelijk een goede voltreffer. Lekker relaxte muziek dat soms wat harder gaan. Mooi voor de locatie en moment van de dag zo’n act.
-Air Traffic(***1/2): Ik vond de muziek op voorhand al leuker dan verwacht. Sure, het is beetje generiek wat ze doen, maar het klinkt gewoon erg lekker. Dit was live ook het geval vond ik. Heb me uiterst goed vermaakt.
-The Kooks(*1/4): Meh, dat was mijn reactie vooral achteraf. Best wel spijt dat ik niet voor Wolf Alice heb gekozen en dan wat Rust ipv andersom. Vond dit echt vies tegenvallen. Zat echt vrij weinig in gewoon.
-Russ(**1/2): Verrassing van de dag. Heb 0,0 met hem als artiest, kende ook vrij weinig en was een beetje standaard trap rapper(heb een goeds gruwelijke hekel aan trap hiphop over het algemeen) dacht ik. Dit viel reuze mee. Zat wel op een afstandje, want wat was het verdomme warm natuurlijk, maar kon er wel van genieten. Was wel een beetje te merken dat de energie op een gegeven moment weg ging.
-White Buffalo(**3/4): Dit was leuk, maar ook niet meer dan dat. Was sowieso al aardig vol toen we aankwamen, dus we zijn achterdoor ergens gaan zitten(en aardig wat pintjes gaan wegdrinken). Klonk goed, maar voelde wel een beetje te veel als achtergrond muziek aan.
-Snow Patrol(***): Weet altijd waar je speelt, wanneer, en wat de setting is. Snow Patrol deed dit als geen ander. Ze hadden volgens mij dondersgoed door dat ze de spot hadden net voor het voetbal(begonnen ook wat eerder daarom) en maakte daar ook goed gebruik van. Niet te veel poespas, maar gewoon lekker de muziek spelen, dat goed doen en ondertussen gebruik maken van de talloze hits die ze toch wel hebben. Het is niet mijn ding, maar (deels door de pintjes die begonnen op te hopen) heb ik me verdomd goed vermaakt.
-Franz Ferdinand(****1/2): Hoogtepunt 1 van de vrijdag. Klub C was letterlijk te klein en het dak kon er wel al, want het stond in vuur en vlam. De vloerplaten bonsden op en naar alsof er een halve aardbeving gaande was, maar het was het enthousiasme van het publiek. Take Me Out en This Fire zijn natuurlijk ook echt geweldige nummers om mee af te sluiten, aangezien je er elke festival weide wel mee kan overtuigen. Dit was m’n 3e keer Franz Ferdinand en het was uiterst aangenaam om dit in zo’n tent nu een keer te beleven. Enig minpunten waren een paar nummers van de nieuwe plaat. Komen niet allemaal even goed over.
-Anderson Paak & The Free Nationals(****3/4): Holy shit, wat ben ik blij datik nog net op tijd ben binnen geraakt. Vrienden gingen nog ff snel pissen en waren al te laat, want ik zag de deuren sluiten achter me. Dat was overigens belachelijk, maar je kon echt veel ste makkelijk doorlopen. Afijn, het optreden is een van de beste van het weekend. De sfeer was geweldig, de performance was geweldig, de muziek was geweldig. Een echt memorabel optreden was dit en kan in het rijtje geschaard worden met Gorillaz en Qotsa. Ook dit geef ik daarom ook erg hoog. Qotsa en Gorillaz beide nipt beter.
-The Killers(**1/2): Pfoe, dit viel me tegen. Vooraf was dit de minst aansprekende headliner voor me en dat hebben ze helaas zo gehouden. Te over de top, zang was soms echt matig en dat gedoe met die drummer was behoorlijk storend. Konden de aandacht niet goed vasthouden en de hits redde het optreden een beetje.

Zaterdag:
-Millionaire(****): Ik werd behoorlijk lastig wakker de zaterdag(de pintjes hadden daar niks mee te makken...) en de koffie kreeg me ook niet wakker. Wat doe je dan? Je gaat naar Millionaire toe. Goedendag wat ben ik wakker geschut. Steenharde en steengoede optreden. De zanger is een beetje een maffe vogel(letterlijk met zn bewegingen), maar wat kunnen die lekker herrie maken.
-Last Internationale(**): Dit was goed, leuk, maar daar is alles mee gezegd. Het kon me niet heel veel boeien, maar vond het ondertussen wel lekker klinken. Tegen het eind van het optreden wel ff de schaduw opgezocht in de Apero onder het genot van een lekkere Karmeliet. Heb het overgrote gedeelte meegekregen.
-Stereophonics(***): Prima optreden, leuke band, alleen soms beetje te veel van hetzelfde. Heb me in de brandende zon in ieder geval goed vermaakt.
-Stone Sour(****1/4): pfoe, dit had ik en de Werchter weide volgens mij wel ff nodig. Wat pit daar op de main stage, want de vrijdag en ook de zaterdag waren nog een beetje tam allemaal overdag had ik het idee. Ik ben wakker geschud en fan geworden van Stone Sour. Vond dit echt ontzettend goed en het verbaasde me hoeveel ik onbewust toch kende.
-Jack Johnson(***): Was bij Stone Sour het 2e vak weer uit gegaan om te eten en drinken en was er nu weer terug in. Dit was niet m’n ding, maar ik vond het prima vertoeven. Klonk lekker relaxte en als ik het op zak had was dit heerlijk geweest om een jointje te doen en in het gras te genieten. Heerlijke relaxende muziek. Hoogtepunt was natuurlijk de verrassing op het einde met Eddie, erg mooi om zoiets te doen(en het typeert Eddie ook wel dit zo even te doen).
-Jack White(****1/2): Ongelofelijk, wat kan Jack White gitaar speleuh. Hij gaf hier gewoon een masterclass in gitaarspelen weg en beukte even 1,5 uur kei, maar dan ook echt keihard door. 1 van de verassingen van het weekend. Vond dit sowieso goed en verwachte er ook wel wat van, maar ik werd weggebleven door de beste man. Hij is wel soms een beetje ongemakkelijk met z’n rare brabbels, maar dat neem ik voorlief. Erg fijn om in het eerste vak ook mee te hebben gemaakt.
-Pearl Jam(*****): Ongelofelijk, ze doen het weer! 2 uur leek op voorhand wat kort(was het ook), maar het maakte niet uit om een top concert te maken. Weer bliezen ze me weg. Heel wat mooie verassingen gedurende de set. 1 van de hoogtepunten was de cover met Jack Johnson van Imagine. Normaal heb ik een scheithekel aan dit nummer, maar dit was echt prachtig. Kippenvel gewoon. Z’n gebrabbel was soms ook wel aandoenlijk, al leek Eddie wel goed aan de fles te hebben gezeten volgens mij. Het doet echter zn performance niet ten onder gelukkig, dus dat betreft mag die zuipen wat die wilt van mij(zolang hij maar niet de andere grungehelden na gaat).

Zondag:
-Albert Hammond Jr.(***): Opnieuw voor elkaar gekregen lekker op tijd het festival terrein te betreden. Kan ook niet anders als je om half 9 je tent al uitgebrand wordt. Afijn, dit was een fijne opener. Niet helemaal afgekeken, er moesten hoognodig wat grote boodschappen gebeuren op het toilet, maar dit was een lekker optreden.
-Post Malone(***): Toen was het tijd voor Post Malone. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar ik vond dit best leuk. Kwam beetje moeizaam op gang, maar uiteindelijk hing er echt een lekkere sfeer en was het een goed optreden.
-Kaleo(*1/2): Oei oei oei, wat baalde ik hier van. Ik vond dit echt een behoorlijk zwak optreden. Was al jammer dat ze te laat begonnen, maar vervolgens begonnen ze te spelen en had ik echt zoiets van wat is dit nou. Zat geen bezieling achter, niks. En natuurlijk hebben meerdere artiesten dat wel eens, maar hier stoorde het me. Ben er uiteindelijk maar lekker bij gaan zitten in het gras en ik vind dit nog steeds erg jammer, want ik keek hier wel naar uit.
-David Byrne(****1/4): Apart, swingend, precies, maar vooral steengoed. Ik zal eerlijk bekennen dat ik helaas de tent uitgegaan ben wel. Ik had bij David Byrne het idee dat het echt tot het nokkie aan toe vol zat en kon de warmte op een gegeven moment niet meer handelen. Gelukkig wel buiten lekker dicht bij het scherm gaan zitten en wat was dit goed. Enigszins jammer dat ik het niet helemaal binnen heb af kunnen kijken, maar zo op dag 4 gaan de wetten der natuur toch een beetje meer werken. Een vd beste acts van het festival.
-Noel Gallagher’s High Flying Birds(***3/4): Dit was jammer, want dit was bij langer na niet zo goed als z’n show in AFAS of z’n show in HMH 2 jaar terug. Hij speelde goed, maar ik kreeg het idee dat Noel gewoon ze setje aan het afwerken was en thats it. Normaal gesproken is het een droogkloot eerste klas, maar er zat wat minder in. Uiteindelijk wel gewoon een erg goed optreden in mijn optiek, maar het had vele malen beter gekund.
-Nick Cave & The Bad Seeds(*****): Ongelofelijk prachtig! Ik ben overdonderd met wat hier in 1,5 uur tijd gebeurde. Het was rauw, vol emotie, in your face en beangstigend allemaal tegelijkertijd. De emotie die Cave erin legt, maar ook de passie en performance maken dit voor mij een van de meest memorabele concerten die ik ooit heb meegemaakt, maar ook vooral omdat ik dit niet zo goed zag aankomen. Na alle verhalen had ik iets goeds verwacht, maar zo goed? Ontzettend blij dat ik in het eerst vak stond hiervoor, want de man zoekt je op, zoekt het oogcontact en kan je gewoon diep aankijken en binnen komen. Ik blijf met een glimlach vol verbazing hier op terugkijken.
- Arctic Monkeys(****): Tsja, dit optreden werd helaas een klein beetje verpest om de verkeerde redenen. Dit had niks met de Monkeys zelf te maken, maar ik stond echt ongelofelijk kut tijdens het concert. Ten eerste stonden er voor me 2 personen met rugtassen om alsof ze er al hun kleren in hadden zitten. Is irritant, maar kan er mee door. Vervolgens stond er achter me iemand letterlijk alles te filmen en deed dit niet op een normale manier, maar ze drong ongeveer leunend(echt flink leunen) over mn schouder heen continue om beetje te filmen(enjoy the fucking god dammit). Even gevraagd of het leunen minder kon, maar neehoor, dan moest ik me maar meer naar voren duwen. Ja dat ging dus mooi niet, domme kut. De drukte in het vak leek steeds erger te worden aangezien ik steeds meer naar achteren gedrukt werd, erg ongemakkelijk. Afijn, dan de show. Die was goed, erg goed zelfs, maar er miste na mijn gevoel wat aan. De nieuwe nummers die ik op plaat erg goed vind, vond ik live niet allemaal goed overkomen. Het was tam en ik miste een bepaalde connectie. Tegen het einde vd show(en het begin natuurlijk) trok het wel weer erg sterk omhoog gelukkig en was dit wel een waardige afsluiter.

Top 10:
1. Pearl Jam
2. Nick Cave & The Bad Seeds
3. Queens of the Stone Age
4. Gorillaz
5. Anderson Paak & The Free Nationals
6. Franz Ferdinand
7. Jack White
8. David Byrne
9. Stone Sour
10. Steven Wilson

Favoriete dag uiteindelijk de zaterdag gebleken, al deden de zondag en donderdag er niet veel voor onder. De vrijdag wel duidelijk minder, maar dat heeft zeker te maken met de teleurstellende performance van The Killers. Al met al dus bijna alleen maar lof, heerlijk weekend.

 

Matjes

Campingartiest
20 okt 2015
72
65
Dit jaar mijn eerste Rock Werchter meegemaakt. Wat een fantastisch (Warm) weekend.
Donderdag samen met mijn vriendin afgezet op de kiss en rode. Nergens hoeven wachten. Camping C3 was al goed voel toen we kwamen, maar nog een mooie plek voor de tent kunnen vinden. Voor ons een prima camping. Niet bijzonder maar dat was.ook niet de verwachting.

Snel na het opzetten naar de poort gegaan. Na de Pinkpop verhalen was ik bang voor een lange wachtrij. Net als eigenlijk het hele weeken, heb ik niet hoeven wachten. Top geregeld.

Eerst in the Barn Steven Wilson en BRMC gezien. De eerste was echt een gaaf begin. Mooie show van een top Muzikant. De tweede vond ik niet veel aan. Veel hetzelfde voor mijn gevoel en weinig beleving.
Hierna tijdens het eten The Script van afstand bekeken. Nog nooit gezien, maar ik kan de verhalen over een matige band bevestigen. Na het eten alvast richting het voorvak voor QOTSA en Gorilla's. QOTSA gaf een heerlijke show, zeker na het fantastische Spiderman moment. Het ging hierna helemaal los. Gorillaz was daarna het perfecte toetje van de eerste dag.

Op de vrijdag meer toffe shows gezien. Angus en Julia Stone was heerlijk in de tent. Door de verhoogde balkons zijn de shows echt top te volgen. Franz Ferdinand was echt een hoogtepunt. Tijdens This Fire leek het wel of de tent ging instorten. The Killers als afsluiter keek ik erg naar uit. Dit was voor mij echter een enorme teleurstelling. Ik vond het totaal niet strak en de zang was erg matig. Toegift maakte veel goed maar toch een minpuntje.

De zaterdag hebben we rustig aan gedaan. MGMT was het eerste wat we zagen die dag. Ik hoor positieve verhalen, maar i deel dit totaal niet. Was een slaapverwekkende show. Ondanks dat the visuals fenomenaal waren, kwam de band over alsof ze er totaal geen zin in hadden. De halve tent was dan ook snel vertrokken. Hierna was het de beurt aan Pearl Jam. Wat een top optreden. Veel mooie momenten waaronder Imagine en een fantastisch Black. Mooie afsluiter.

De laatste dag keek ik het meest naar uit met torenhoge verwachtingen. Deze zijn echt helemaal waargemaakt. Begonnen met het optreden van Naaz. Mijn vriendin wilde dit graag zijn. Het meisje was heel enthousiast en heeft echt wel leuke liedjes. Met nog wat meer ervaring kan dit echt een goede showvrouw worden. De absolute hoogtepunten van dit festival kwamen in de vorm van David Byrne en Nick Cave. Byrne was echt fenomenaal. De hele show genoten met een gigantische grijns op m'n gezicht van puur plezier. Cave hierna was de perfecte volgende. Wat keek ik hier naar uit na alle verhalen op de forum. Echt ongelooflijk wat een emotie iemand kan laten zien. Nog wel veel last gehad van alle Arctic monkeys fangirls. Die bleven maar ouwehoeren tijdens info nu Arms. Echt ronduit asociaal. Hierna uit het voorvak vertrokken om vanaf het achterveld nog even los te gaan op de Monkeys. Maar mijn hoogtepunt was echt al geweest.

Al met al een top weekend. En na Pinkpop te hebben meegemaakt vond ik de organisatie helemaal top.

Top 20:
1. David Byrne
2. Nick Cave
3. Pearl jam
4. Franz Ferdinand
5. Queens of the stone age
6. Gorillaz
7. Angus and Julia Stone
8. George Ezra
9. Stone sour
10. Snow Patrol
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.304
6.506
Rock Werchter 2018: Dag 1

Om half 5 s'ochtends aangekomen bij de camping om te horen dat die en de camping nog niet open zijn. Geen probleem, stoel achteroven en proberen voor het eerst wel even te slapen die nacht. Voordat ik daar goed en wel de kans voor kreeg, mochten we toch al verder. Parkeren, camping op, controle, tentenkampje opzetten, ging allemaal vrij voorspoedig. voor 7 uur waren we met alles klaar en kon de voorpret genieten. Om 11 uur vertrokken richting het terrein want we konden niet meer wachten.

Aansluiten in niet al te lange rijen onder watersproeiers in het warme weer en om 5 over 12 stond ik op het gras, heerlijk. Snel een schemaatje, bonnen en een biertje opgehaald en toen aan het rondje begonnen. Nieuwe Barn vond ik van de buitenkant ontzettend lelijk maar van de binnenkant een stuk verbeterd. Mooi die tribune aan de achterwand ook. Klubc was niet heel veel aan veranderd. Slope zag er heel vet uit. Randstand stand om bij binnenkomst tanden te poetsen was weg, jammer want nu moeten we dat dus elke ochtend bij de tent doen.

Dan de muziek, Yannick ik gebruik jouw sterren systeem want die vind ik best handig.

Begonnen met Rival Sons (**1/2). Van een klei afstandje bekeken was het een prima opener van het festival. Lekkere blues rock met een set die nergens bijzonder was maar ook niet ging vervelen. Dat is voor een opener meestal al heel wat. Door naar Nog een goed half uur Gang of Youths (***) in the Barn. Muzikaal was het best lekker. De paringsdans van de zanger werkte alleen meer op de lachspieren dan dat het me uitnodigde mee te dansen. Gelukkig was het ook niet voor mij bedoeld. Maar goed, de muziek was goed naar te luisteren. Toen het eenmaal was afgelopen helemaal naar voren gelopen voor Steven Wilson (****1/2). Vooraf nog aan de praat geraakt met wat echte fans die me het een en ander over de muziek wisten te vertellen. Zeer leuke gesprekken die al snel gaan over details binnen de prog rock/metal. Vanaf het moment dat hij opkwam was het al duidelijk dat het een top optreden ging worden. Al snel speelde hij Pariah met Ninet Tayeb op de achtergrond. Heerlijke rustige meesplepende song. En meesplepend was wel het beste woord om dit concert te beschrijven. Hierna volgde meteen een van mijn favoriete Porcupine Tree nummers, The Creator has a mastertape. Die weer werd opgevolgd door People who Eat Darkness met een geweldig geanimeerde clip op de achtergrond. Tussen alle donkere platen werd lichtpuntje en haast disconummer Permanating gespeeld om vervolgens weer met een (voor mij iets minder bekendere) PT nummer Sleep together af te sluiten. Geweldig vroeg hoogtepunt. Na afloop de tent uitgelopen en schrok ervan dat het nog midden op de dag was. Had door de show en the barn echt het idee dat het een los concert was. Uur was veel te kort en bij de volgende passage in de buurt ben ik van de partij.

Wat te drinken en eten gehaald en terug the barn in voor Black Rebel Motorcycle Club (*1/2). Niet onder de indruk. Saai, eentonig, geen sfeer. Misschien kwam het ook omdat ik nog in een roes zat. Na 3 nummers the barn verlaten en schrok van de rode kruizen achter me. Als je de tent speciaal groter hebt gemaakt maar bij BRMC er al niet meer in kunt ... Dan maar een mooi plekje in het ras zoeken voor Alice in Chains. Ik wou wel wat verder doorlopen maar het nachtje doorhalen begon ik toch te voelen, zeker in de combinatie met de biertjes. Na een kwartiertje in de set per ongeluk in slaap gevallen, maar dat lag niet aan de energie die de heren erin legden. Wakker geworden vlak voor Would?, dus die nog wel lekker mee kunnen schreeuwen. Ik ga echter geen sterren geven voor een optreden wat ik grotendeels gemist heb .

Enige echt gat in het programma van het weekend. Beetje rond gelopen. Hele optreden van Keir (*) gezien onder het eten en dat was echt totaal niet aan mij besteed. Nog even langs Klubc gelopen bij Vince Staples en idem dito. Hij was ook al vol dus na 1 minuut doorgelopen. 3 nummers van The Script gekeken en het was echt zo ruk als ik van te voren dacht. Dus maar terug naar the Slope voor Jade Bird (**), want ik ben altijd wel in voor een beetje country. Vanaf de eerste tonen keken mijn kameraden en ik elkaar al pijnlijk aan. Wat een schel hoog stemgeluid. Gaandeweg werd het iets beter maar het was een behoorlijke afknapper voor mij. Dus op tijd naar de mainstage om de dag goed af te sluiten.

Beetje achteraan on het 2de voorvak gaan staan voor Queens of the Stone Age (****). Ik wou eigenlijk zo ver naar voren voor de Gorillaz, maar QOTSA daarvoor zien was zeker geen straf. Geen fan, maar nog nooit gezien dus was wel benieuwd. Wauw, wat werd ik weg geblazen. Ze grepen me meteen bij de strot met een heerlijk potje rock N roll. Grappig momentje met Spider-man, maar vooral veel goede nummers. Nummers die ik meer kende kwamen natuurlijk helemaal lekker binnen (Go with the flow, No One Knows, My God is the Sun & Make it With Chu). Ook de nieuwe nummers passen de goed tussen en maakten het lekker dansbaar. Wat voor mij onbekendere nummers deden het ook goed (Millionaire, Little Sister & A song for the dead) maar ik had het niet erg gevonden als ze tussendoor 2 a 3 nummers er tussen uit hadden gehaald. Uiteindelijk duurde het me toch net 10 min te lang.

Na QOTSA een mooie plek gevonden in het 1ste vak voor Gorillaz (*****). Wat een show. Damon Albarn was zo zat als het maar kon, maar dat maakte hem lekker los. Waar in de ziggo dome alles strak was, was het hier wat spontaner. En dat maakte het net een stukje beter. Lekker mee zitten zingen, rappen, springen en dansen. Iedereen om me heen deed ook mee en had er zin in. Geweldige uitvoering van Feel Good Inc. en natuurlijk de melige versie van Kids with Guns. De nummers van the Now Now pasten er goed tussen en zo had de set zowel de meespring momenten als de rust/meezing momenten. Top afsluiter.

Tekstje iets langer geworden dan gedacht en ben deze dagen heel druk. Dus ik ga ze lekker in 4 delen opdelen. Hoop deze week alles te kunnen posten want vrijdag staat Zwarte Cross alweer op de agenda en van het weekend Bospop. wat heb ik ook een kutleven deze festival zomer ;)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.925
6.156
Dag 4: Zondag, Piekdag!

M’n vriend was intussen vrij ziekjes geworden en de weg leek als maar langer te worden op dag vier. Nog een aantal nummers kunnen meepakken van Albert Hammond Jr (***) die de Barn al flink wist op te warmen voor een laatste festivaldag. De Barn was al aardig volgelopen maar of dat nu was voor Albert of de artiest daarna, is slechts de vraag. Leuk optreden en volgend jaar The Strokes, toch Herman? Maat van me ging uiteindelijk in de uitgang zitten voor wat frisse lucht en ik koos nog een betere stek om een van de meest charmante rappers in the game te gaan zien. Post Malone (****) speelde voor een gigantisch volle Barn een dijk van een set met de ene hit na de andere hit. Dat Posty nog wat jetlagged was (stond vorige week nog in Los Angeles) was wel duidelijk toen hij ons begroette met ‘Good evening ladies & gentlemen, how are you all doing tonight?’, maar dat vergeef ik ‘m wel. Better Now, Pyscho, rockstar, White Iverson.. Ze passeerden allemaal de revue. Haalde tussendoor ook nog even z’n gitaar boven om Stay akoestisch te brengen en nog meer zieltjes voor zich te winnen. Z’n zegetocht sloot hij dan ook op gepaste wijze af met Congratulations, voor alle twijfelaars weet je wel.

2018_07_09_02_33_47_1.jpg


Het plan daarna was om richting rijzend popprinses Sigrid te gaan zien, maar de kruizen staken daar weer maar ’s een stokje voor. Dan maar… Pale Waves (*). De band werd met afstand het meest teleurstellende bijna lachwekkende concert van deze editie. Niet omdat het slecht gebracht werd ofso, zangeres Baron-Gracie zong best wel oké maar als fan van het eerste uur van The 1975 werd dit optreden meer een soort copy-pasta. De ambient intro’s per nummer namen ze over. De vrij poppy melodieën uit I Like It When You Sleep... namen ze over. Het nogal akward heen en weer wiegen en dansen nam de frontvrouw over van Healy. Het nogal in zichzelf gekeerd en constant haar gezicht aanraken nam ze over van Healy. Dit was geen band maar een tribute band, weg ermee.
Dan maar richting de Mainstage voor Kaleo (* 1/2). De mannen begonnen jammer genoeg met een beetje vertraging, maar dat vond ik niet zo erg. Hun plaat A/B heb ik meerdere keren opgehad en luistert fijn weg maar op dit gigantische podium klonk het allemaal zo… Inspiratieloos? Saai? Ergerlijk? Na een tijdje zijn we gewoon weggegaan voor wat lekkers en richting de Byrn, ik bedoel Barn getrokken. Na wat gewacht, getrek en gesleur voor de gesloten poorten voor de toen nog spelende George Ezra redelijk vlot een fantastische plek gevonden op de 3e rij. Het plan was eerst eigenlijk op m’n favoriete bandje van dit moment, IDLES, te gaan zien maar ik wist gewoon zeker dat wanneer we ze zouden gaan zien dat we of geen goede plek zouden kunnen vinden of nog minder, niet eens zouden binnen geraken. Daarbovenop zie ik die gekkerds dit najaar al, dus dit voelde even als kiespijn maar eentje die snel wegebde. Want…. David Byrne (*****) zat opeens al op z’n stoeltje als een leerkracht biologie en had de hersenen op het tafeltje voor zich al vast. De toon werd meteen gezet met deze prachtige opener waarbij de bandleden een over een op het toneel verschenen en hun plaatsje toegewezen kregen. Het werd een show om met al u vingers af te likken met hits, nieuwer werk, een cover en alles op maat en juiste pas uitgevoerd door Byrne en z’n fantastische band. Constant was er beweging van ieder lid op het podium waardoor het een fantastisch schouwspel werd. Het applaus leek na het afsluiten van elk nummer ook telkens luider en langer te gaan duren. Dit is volgens mij, naast .Paak, dé show in de tenten waar je moest zijn bij geweest dit weekend of je hebt wat gemist.

2018_07_09_02_33_42_1.jpg


Na Byrne maar, ja je raad het al, weer wat gaan eten om daarna richting Klub C te trekken waar Rone (*** 1/2) echt een heerlijke experimentele techno set aan het spelen was. Hij bracht volgens mij alles live en ondanks het vrij ondankbare uur (zet zoiets alstublieft later op de avond) bracht hij een heerlijke show. Na driekwartier m’n wegen gescheiden met m’n makker. Ik ging richting Camping Main en hij zou die avond nog Nine Inch Nails en Parov Stelar zien, vooral van die tweede was hij fan en ik.. van Cave, dusja. Mainstage dus, waar Noel Gallagher (*** 1/2) een positieve indruk op me naliet. Het was de eerste keer dat ik man zag en ik vond ‘m toch wel zeer leuk. She Taught Me How To Fly herkende ik van het voorbeluisteren en kwam zo lekker over live. Het rijtje Wonderwall, What A Life, Don’t Look Back In Anger en All You Need is Love was echt zeer sterk einde, puur genieten. Gallagher is een échte festivalband geworden die de grote massa’s direct naar z’n hand kan zetten. Ik durf nu wel niet zeggen dat dat nu zo gigantisch het geval was maar waar ik stond, deed iedereen echt ontzettend mee. Genieten. Het was echter zoals ik eerder al eens vermeldde bij Alice In Chains ook hier dat ik het gevoel kreeg dat hij niet echt boven zichzelf wilde uitstijgen en een memorabele set neer te zetten maar meer van job’s done. Iemand die snapt wat ik probeer te zeggen?

Het voorste vak vrij gezwind binnen geraakt en ik maakte me klaar voor een dé finale van het weekend. Het werd wat schuiven en duwen maar uiteindelijk kon ik een goede stek vinden rond de 15e rij al had ik graag nog wat dichter willen staan, maar een hele dag kamperen zoals ik voor Radiohead vorig jaar heb gedaan wilde ik nu ook weer niet doen. Daarvoor was die zondag té goed. Ik kreeg uiteindelijk te maken met een vrij klote publiek rondom me, eigenlijk eerder net achter me die Cave helemaal niets vonden en dat dan ook meer dan duidelijk genoeg lieten horen en zien. Gelukkig waren er mensen die het groepje opzich meermaals het zwijgen wilden opleggen, wat uiteindelijk wel nog werkte. Nick Cave & The Bad Seeds (**** 1/2) dus. Jesus Alone en Magneto vielen compleet in het water door het luide gelul achter me, valse start dus. Maar vanaf het magistrale From Her To Eternity legde Cave iedereen het zwijgen op. Het nummer kreeg een soort noise uitvoering met vooral The Bad Seeds in de hoofdrol die Cave op een hoger niveau tilden. Iets met de bal perfect afgeven waarbij Lukaku alleen maar moet scoren, ofzoiets. Fenomenaal gebracht. Loverman en Red Right Hand werden vervolgens met dezelfde soort rauwe emoties gebracht. Into My Arms liet het groepje achter me weer toe om een aantal grapjes te maken, want het was een stiller nummer en dus werd er weer ge’ssht’. Doodzonde. Girl In Amber werd als een epos verteld door Cave eerder dan bezongen, wat ik wel iets vond hebben dan op de manier waarop hij zo emotioneel het nummer bezingt op de plaat. Jubilee Street was prachtig met die slow-mo beelden van Susie op het strand van Brighton. The Wheeping Song was zeer intens weer zoals in het begin van de set. Afsluiten deed ie met Stagger Lee en Push The Sky Away waarbij publieksparticipatie beter ging dan ik had gedacht. Ik heb nl. al andere dingen gezien, chaotischer. Dit ging beter maar het verliest toch een beetje zijn natuurlijkheid wanneer je zo’n groepje dat podium oproept, toch in zo’n setting. In een concertzaal vind ik dat anders, vraag me niet waarom. Afsluiter Rings Of Saturn werd net als Girl In Amber anders gebracht als op de plaat, een soort hymne werd het met die ‘oh-ooh’. Cave kwam zag en overwon en dat in een setting waar hij niet als headliner stond voor een wei die niet voor hem stond te wachten, palmde hij gewoon de hele wei in met zijn charisma.

2018_07_09_02_33_41_1.jpg


Een beetje ongewild kwam ik nog een aantal rijen dichter te staan, zo’n megafan van de Monkeys ben ik nu ook weer niet maar ik stond daar nu toch hé. Wat kon ik doen, weggaan? Geen sprake van. De Arctic Monkeys (** 1/2) begonnen zeer stevig met Four Out Of Five en Brainstorm, beetje onverwacht wel.. en.. daarna.. viel daarna compleet stil. De nieuwe nummers zitten goed in de setlist, of is het de setlist die zo hard is aangepast om die nummers te laten shinen? Bij She Looks Like Fun en titeltrack Tranquility Base kwam er terug vaart in de set waarbij het tweede deel van de set werd ingeluid namelijk de hitjes. Dat denk ik toch? De nummers van AM zijn nog steeds nummers die het beste werken voor dit soort publiek (in combinatie met hits van ouder werk) en dat hoorde je ook aan de respons bij het inzetten van die nummers. Do I Wanna Know?, I Bet You Look Good on the Dancefloor en Arabella waren nog een aantal hoogtepunten op het einde van een zeer povere set. Turner vond ik over het algemeen vrij apathisch en afstandelijk over komen. Dat z’n haar goed moest liggen snap ik maar tig aantal keren je haar kammen tijdens je set hoeft nu ook weer niet, Alex. Jammer van dit optreden en de fantastische spot die ik had bemachtigd. Ik had me een eerste keer Monkeys een pak beter voorgesteld.

Net na Arabella maar uit het voorvak getrokken en m’n makker opgezocht die het vanop een eindje had weten bezichtigen. Ik heb een fantastisch weekend beleefd met x-aantal optredens die wel eens hoog zouden kunnen eindigen in m’n eindejaarslijstje. Hulde toch weer aan het adres van Werchter om dit voor mekaar te spelen. Omdat ik morgen druk ga bezig zijn met pakken en me gereed maken voor het snoepreisje richting de Spaanse hoofdstad som ik graag ff een aantal positieve en negatieve zaken op die me zijn opgevallen dit weekend.

+ Ondanks dat ik telkens vrij vroeg op post was heb ik van verschillende mensen te horen gekregen dat er vrij vlot kon worden doorgewandeld aan de ingang. Klachten over wachtrijen heb ik nauwelijks gehoord of gezien en is dus een probleem van de afgelopen edities waar ze duidelijk mee aan de slag zijn gegaan.
+ Ik heb nooit lang moeten wachten voor noch eten noch drinken voor het gehele weekend en werd constant bediend met de grootste glimlach, zelfs in deze hitte waren de medewerkers en vrijwilligers zeer vriendelijk. +1 daarvoor, echt.
+ Er waren voldoende voorzieningen om je te verfrissen en water aan te vullen wat een zeer aangename vaststelling was op de wei. Bij optredens werd er door de crew vaak ook rond gewandeld met bekertjes water of werden flesjes zelfs terug gevuld.
+ Ik heb het pas op vrijdag gemerkt maar de mensen dit rondliepen met drinken op hun rug is een goede oplossing voor het niet meer naar buiten hoeven te gaan tijdens een concert. Ik heb dat vorig jaar op NOS Alive ook gezien en dat is gewoon super handig, zeker wanneer het zo warm kan worden in de tenten.
+ De Slope was een verademing voor het terrein en bood een plek om terug een soort van direct contact terug te krijgen met de artiesten. De Barn en Klub C zijn namelijk zo’n grote concerthallen geworden dat interactie vaak onbestaande wordt. Zeer fijne intieme concerten gezien daar!

- De rode kruizen boven de ingangen van de tenten. Alstublieft, regel het. Het was vorig jaar het geval en ik heb het gevoel dat het dit jaar gewoon erger is geworden. Dat staff bij het wachten voor MGMT ook nog eens foto’s staat te maken van de situatie wekt nog meer frustratie op. Ik zou graag willen dat ik ten allen tijde een tent binnen zou kunnen stappen om een concert te gaan checken. Ik begrijp zeker dat vol vol is maar wanneer ik op de grote schermen het aantal lege gaten zie dan is dat gewoon vrij frustrerend want sta je daar gewoon maar te kijken. Mensen lopen niet door en wekken de impressie dat een tent ‘vol’ staat terwijl dat totaal niet zo is. Ik kreeg verschillende verklaringen van de medewerkers wanneer ik ernaar vroeg, want ik heb wel degelijk meerdere malen uitleg gevraagd. Is er dan iets mis in de communicatie? Kijken die mensen niet goed? Wat is het? Het van een uur op voorhand beginnen kamperen om zeker geen concert te moeten missen is volgens mij compleet het tegenovergestelde van waar een festival voor staat en doet mij eerder twijfelen om volgend jaar wel nog terug te komen. Ben Howard gemist terwijl die tijdens de voetbal speelde, MGMT gemist ook al was ik een kwartier op voorhand al aan de Barn aan het wachten, Fleet Foxes gelaten voor wat het was uit voorzorg, Sigrid die voor een volle Klub C speelde om 3u in de namiddag, IDLES gemist uit voorzorg.. Einde rant, maar dit was echt een ongelofelijk frustrerend pijnpunt doorheen deze editie
- Goede intenties die benevelingsdraden maar had een tent hier en daar geen betere oplossing geweest? Het aantal schaduwplekjes overdag was zeer beperkt tot de tenten en achter of onder de Slope.
- Dat de warme lucht uit de tenten werd weggezogen heb ik eigenlijk amper gemerkt. Het was er nog steeds snikheet en had liever gehad dat die leuke benevelingsdraden daar dan werden gebruikt dan op de wei. Heb ’t een aantal jaren geleden al eens meegemaakt dat ze dat gebruikten op Pukkelpop in de Boilerroom. Kan dat hier ook niet gebruikt worden?
- De sets op de Slope waren vaak te kort. Vaak voelden optredens meer aan als showcases dan als echte festivaloptredens. Ik snap dat dit gedaan werd voor de soundbleed met de Mainstage (al had je die ook een beetje met de Klub C hoor).
- BRING BACK SOME ELECTRONICA. Sorry jongens, ik heb het echt gemist deze editie. Met Rone en Flight Facilities heb ik twee fantastische acts gezien maar ik snakte dit weekend toch echt naar meer. Todiefor en Petit Biscuit zijn niet echt meteen m’n cup of tea of het kwam niet echt uit maar ach. Ik miste dit wel heel erg deze editie.
- De buitenkant van de vernieuwde Barn is afschuwelijk en lijkt in de verste verte niet meer op de gezellige vertrouwde Barn die ik gewend ben :(

Ik denk dat dat het ongeveer wel was, zo laat nog op de avond zo veel nog schrijven waarbij m’n geheugen me al wat in de steek laat.. Ach, als ik nog op iets kom dan laat ik het wel weten! :)

Bij deze nog een top 12 (sorry vreemd getal, want wil enkel boven de vier sterren vermelden):
1. Pearl Jam (*****)
2. David Byrne (*****)
3. Gorillaz (*****)
4. London Grammar (*****)
5. Queens Of The Stone Age (**** 1/2)
6. Nick Cave & The Bad Seeds (**** 1/2)
7. Anderson .Paak & The Free Nationals (**** 1/2)
8. Jack White (**** 1/2)
9. Steven Wilson (****)
10. Post Malone (****)
11. Jorja Smith (****)
12. Flight Facilities (****)
 

HunterRule

Randprogramma
15 jan 2015
179
17
Wat een geweldig festival was dit zeg. Geweldige optredens, zonovergoten weer en een heerlijke sfeer.

Best of lijstje:
1 David Byrne (Wat een performance!)
2 Jack White
3 Anderson .Paak

4 Killers (Vooral het feestje)
5 Gorillaz
6 Nick Cave
7 MGMT
8 Rone / Noel Gallagher (Half/half gedaan maar vrijwel alle hoogtepunten wel gepakt)
9 Vaccines
10 The Kooks
11 CHVRCHES
12 Gang of Youths
13 Ben Howard
14 Arctic Monkeys
15 Pearl Jam
16 Sigrid
17 Vince Staples
18 Sigrid
19 Angus & Julia Stone
20 Isaac Gracie
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.981
557
Als je leest over dat soort figuren bij Cave die hun kankerbek niet kunnen houden, zou je spontaan willen blijven bij AM en er dan bij hen opzettelijk doorheen schreeuwen.

Maar fijn geschreven!
Hi @emmersmetglijmiddel, ik ben het helemaal eens met je boodschap dat publiek een optreden niet mag verzieken door er doorheen te praten. Ik zou je alleen willen verzoeken om het anders te verwoorden en je bericht aan te passen. Het k-woord gaat over de grens van wat FL op dit forum toelaatbaar taalgebruik vindt.

Ik hoop dat je hier begrip voor hebt!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
Opgetelde lijst van alle Festileaks stemmers:

20. SONS
19. Ben Howard
18. Alice in Chains
17. London Grammar
16. Fleet Foxes
15. Vince Staples
14. Jack Johnson
13. Snow Patrol
12. Jack White
11. Post Malone
10. The Killers
09. Franz Ferdinand
08. Nine Inch Nails
07. Anderson .Paak & The Free Nationals
06. Arctic Monkeys
05. Queens Of The Stone Age
04. Gorillaz
03. Nick Cave and The Bad Seeds
02. David Byrne
01. Pearl Jam


Ik vind dat de Arctic Monkeys nog redelijk hoog staan. Zelfs nog boven Anderson. Paak…

Mij valt vooral op dat The Killers nog zo hoog staan, aangezien ze overal waar ik wat lees met de grond gelijk gemaakt worden zo ongeveer. Zo blij dat ik daar niet heen ben gegaan ook...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken