Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Is er niet een soort spoiler tag beschikbaar op dit forum? Zou anders wel een mooie toevoeging zijn voor dit soort dingen.

Ja zat ik ook aan te denken, net als op Reddit. Maar ik denk niet dat dat direct mogelijk is hier. Beste oplossing is in het vervolg gewoon linkjes plaatsen denk.

Ik heb nu (eindelijk) pas door dat de uren van The Slope en de Mainstage wel enorm goed aansluiten.. Ik verwacht dan ook dat het mogelijk is en zelfs de bedoeling gaat zijn dat The Slope dichter bij de mainstage gaat gepositioneerd zijn zodat de volksverhuizingen die ze (denk ik) hopen te creëren goed verlopen! Ik hoop dat dit goed gaat gaan, want was al van plan om een paar slope-artiesten te skippen tussen twee goede mainstagebands, maar dit zal dan hopelijk niet nodig zijn! Hopelijk snel een duidelijke plattegrond!

Mannekes, nog exact 1 maand en we staan weer met z’n allen op de wei!!
1f600.svg
Kan niet wachten, wordt weer een topeditie!

Weekendtickets nog niet uitverkocht. Is al jaren niet voorgekomen. Vorig jaar in Maart al uitverkocht.

Iemand die dit al ontdekt had? RW maakte al zijn eigen blokkenschema...
https://assets.rockwerchter.be/files/rw18-timetable-v4-5af5a192b3b4a.pdf
te vinden door op blokkenschema te drukken:
https://www.rockwerchter.be/nl/line-up/overzicht

Weekendtickets nog niet uitverkocht. Is al jaren niet voorgekomen. Vorig jaar in Maart al uitverkocht.

Bewijst nog meer dat je tegenwoordig meer volk trekt met een Imagine Dragons, Bazart, George Ezra dan met Eels, Nine Inch Nails, The Breeders en dergelijke.

Maurice wrote:

Bewijst nog meer dat je tegenwoordig meer volk trekt met een Imagine Dragons, Bazart, George Ezra dan met Eels, Nine Inch Nails, The Breeders en dergelijke.

Slechte vergelijking.

- Imagine Dragons stond vorig jaar op een niet-uitverkochte dag
- De vrijdag van vorig jaar is echt wel door Radiohead vol geraakt, en niet door Bazart
- George Ezra staat er dit jaar
- De dag met Eels en Nine Inch Nails is redelijk snel uitverkocht dit jaar. En die acts zullen daar zeker in meegespeeld hebben.
- De dag van The Breeders is zelfs in een recordtempo uitverkocht (vooral door Pearl Jam, maar kom)

Kijk ook eens naar het feit dat:

- vorig jaar Pinkpop een Bieber editie had, wat véél nederlanders Werchter als alternatief deed kiezen
- dit jaar Graspop een XL editie heeft, die veel rockfans naar daar trekt (die stonden vorig jaar nog bij FF, SOAD, POR en LP).
- er nog 2 events zijn voor RW die veel jongeren aanspreekt (Mars en Sheeran). En jongeren hebben nu eenmaal niet veel budget voor meer festivals.
- Werchter redelijk laat met hun namen kwam, terwijl pakweg Mad Cool en NOS wel al heel vroeg met hun headliners kwamen.

Rock Werchter heeft eigenlijk een ijzersterke lineup, wat mij betreft hun beste in jaren. Denk dat je vooral naar andere factoren moet kijken, in plaats van letterlijk die snelle vergelijking te maken. En kijk naar de zondag: misschien is dat wel hun alternatiefste dag ooit (?), maar die als wel al uitverkocht.

Ik noemde ook maar wat bands, bedoel niet per sé die bands maar, ze hebben al jaren niet meer zo 'alternatief' en minder radio toegankelijk geboekt dan dit jaar. En combi's zijn al jaren niet meer zo slecht gegaan.

En om combi's te verkopen moet de totale line up écht wauw zijn, dag tickets worden vaak verkocht als iemand alleen de headliner al goed vind, dus dat dagtickets goed verkocht geraken wil heel weinig zeggen over de totale line up vind ik. Ook normaal dat zaterdag en zondag (eerst) uitverkocht zijn, is bijna altijd zo of daar nu een Florence & The machine staat of een Radiohead of een Rammstein of een Paull McCartney. Zaterdag en zondag zullen er eerst doorgaan!

Versta me niet verkeerd, ik vind dit mogelijks de beste RW line up ooit. Maar ik geloof wel dat Imagine Dragons, Oscar & The Wolf, Clean Bandit, George Ezra, Bazart, Ellie Goulding, Macklemore, Florence & The Machine meer mensen over de streep trekken dan bv. Eels, Nine Inch Nails, David Byrne, Alice In Chians, Fleet Foxes,... de dag van vandaag.

Versta me niet verkeerd, ik vind dit mogelijks de beste RW line up ooit. Maar ik geloof wel dat Imagine Dragons, Oscar & The Wolf, Clean Bandit, George Ezra, Bazart, Ellie Goulding, Macklemore, Florence & The Machine meer mensen over de streep trekken dan bv. Eels, Nine Inch Nails, David Byrne, Alice In Chians, Fleet Foxes,… de dag van vandaag.

Ja, ik versta wat je wilt zeggen, maar vind het iets te kort door de bocht.

Dat de zondag altijd snel uitverkoopt klopt trouwens niet. Twee jaar geleden was de verkoop voor de zondag een absoluut en zelden gezien drama. En op die dag stonden daar Macklemore en Florence te headlinen. Sterker nog: ik geloof dat zogenaamde pop acts als The Script nu en Ellie Goulding in 2016 de verkoop eerder pijn dan goed doen.

Ik hoop dat Werchter wel gewoon financieel uitkomt dit jaar en dus toch een alternatieve koers durft te blijven varen. Als ze dit als signaal opvatten dat inderdaad deze namen niet werken, heb je kans dat ze volgend jaar toch eieren voor hun geld kiezen en de eerste de beste idioten met een paar radiohitjes programmeren. Ofwel een Pinkpop 2.0 met een bij elkaar geraapte line-up die meer vanuit commercieel oogpunt dan vanuit een muzikale visie is samengesteld. Ik gruwel bij het idee...

Maak u geen zorgen. Financieel gaat Werchter niet slecht boeren dit jaar, de verkoop loopt helemaal niet slecht hoor.
Denk dat andere festivals zich wat meer zorgen aan het maken zijn...

Maak u geen zorgen. Financieel gaat Werchter niet slecht boeren dit jaar, de verkoop loopt helemaal niet slecht hoor.
Denk dat andere festivals zich wat meer zorgen aan het maken zijn…

Eentje in Kiewit, bijvoorbeeld...

Versta me niet verkeerd, ik vind dit mogelijks de beste RW line up ooit. Maar ik geloof wel dat Imagine Dragons, Oscar & The Wolf, Clean Bandit, George Ezra, Bazart, Ellie Goulding, Macklemore, Florence & The Machine meer mensen over de streep trekken dan bv. Eels, Nine Inch Nails, David Byrne, Alice In Chians, Fleet Foxes,… de dag van vandaag.

Is het niet juist de combinatie van deze 2 groepen die een festival als RW maken tot wat hij is ? Beide groepen trekken een totaal andere doelgroep aan , dus heb je ook beide groepen nodig om publiek te trekken. Denk dat het juist de kunst is van de boekers om dit voor elkaar te krijgen.
Wil je specifiek 1 van die groepen zien, dan zijn er volgens mij genoeg alternatieve festivals die zich storten op 1 doelgroep.

Ik denk trouwens dat er ook genoeg namen van dat kaliber staan deze editie: The Script, James Bay, Marshmello, Sevn Alias, Khalid, Post Malone en zelfs The Killers, Snow Patrol en Gorillaz kunnen nog wel tot die "meer commerciële dan alternatieve" categorie gerekend worden. Dus inderdaad wat Benjamin @rockingmonkey zegt, die combinatie maakt Werchter ook wel een beetje tot wat het is. Zo bezien weet ik eigenlijk niet goed wat de oorzaak van de tegenvallende verkopen dit jaar is.

Cave heeft nog maar twee festivalshows gespeeld en hij heeft nu al zijn visitekaartje voor 2018 afgegeven. Zowel op Primavera als All Points East zo ongeveer als beste act uit de bus gevonden.

APE: http://www.gq-magazine.co.uk/article/nick-cave-victoria-park-review "all artist are disappointing after seeing Nick Cave"
Primavera: https://consequenceofsound.net/2018/06/primavera-sound-2018-festival-review/ "That One Performance"

:-)

Cave heeft nog maar twee festivalshows gespeeld en hij heeft nu al zijn visitekaartje voor 2018 afgegeven. Zowel op Primavera als All Points East zo ongeveer als beste act uit de bus gevonden.

APE: http://www.gq-magazine.co.uk/article/nick-cave-victoria-park-review “all artist are disappointing after seeing Nick Cave”
Primavera: https://consequenceofsound.net/2018/06/primavera-sound-2018-festival-review/ “That One Performance”

1f642.svg

Ik kijk echt ontzettend op tegen de wandeling barn - Mainstage zondag 8 juli omstreeks 21:00. Echt zonde dat ze Nick Cave niet als laatste hebben gezet in plaats van die overhypte monkeys.

Ben wel fan van de Monkeys maar andersom had inderdaad een stuk beter uitgekomen. Alleen ga je dan niet met een feeststemming naar huis, dat is natuurlijk wat ze willen. Afin, het is wat het is. Ik wandel met je mee...

Users who are viewing this thread