Rock Werchter 2016 - Geruchten

Iceman

Playlistbediener
8 mrt 2014
32
0
@blacklies De zanger was er niet bij en daarom deden ze een djset. Wat in mijn ogen een prima oplossing was. Ze lieten het "optreden" in ieder geval doorgaan en draaiden best een leuke set. Ze hadden ook af kunnen zeggen, dan vind ik dit getuige van meer respect naar je fans en het festival.

Ik verbaas me overigens echt over de stortvloed aan kritiek op Werchter op social media. Het enige verbeterpunt vind ik de bewegwijzering naar de parkeerplaatsen, die was onduidelijk en stond laat aangegeven op kruispunten. Voor de rest heeft de organisatie er wat mij betreft alles aan gedaan om het festival zo goed mogelijk te laten verlopen. Zeker als je zag dat op camping B1 het water een halve meter hoog stond, dan weet je hoe het festivalterrein er ook bij had gelegen zonder maatregelen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.161
De Morgen was ook al niet zo te spreken over Jagwar Ma, wat was er nou precies aan de hand met dat optreden?
Ik vond het wel nog heerlijke set, geen idee vanwaar die kritiek toch komt? Stel je voor dat ze hadden afgezegd 3u voor aanvang (want zo laat was het toch dat ze het lieten weten?) Wie vind je dan nog als vervanger?? Klub C was niet al te vol ook toen, des te meer plaats om te dansen denk ik dan :)

Volgens mij heeft De Morgen toch naar een aantal andere optredens geweest dan dat ik was, geven een aantal recensies alsof ze net als de stormloop fotografen de eerste 5 minuten van elk optreden hebben gezien..

Savages, 6.5. Erg naar dit optreden uitgekeken maar viel tegen. Komt waarschijnlijk door het tijdstip maar de muziek stond erg hard en klonk daardoor schel. Jammer.
Ja dit dus, ik snap niet dat mensen het nu juist zoo goed vonden? Het klonk gewoon veel te luid en tussen de nummers door was er precies een constant geschel van de micro ofso?
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Die DJ-set van Jagwar Ma had niks meer met Jagwar Ma te maken. Ik heb ze een nummer van hun zelf horen spelen en die rekte ze uit tot een versie van 10 minuten. Geen idee wat ze verder allemaal gedaan hebben maar dat klonk totaal niet boeiend. Maar ja, beter dan een lege tent als ik toch nog iets positiefs moet zeggen.

Hier kan je trouwens het hele 'concert' terugkijken, samen met nog andere (gedeeltelijke) optredens: http://vod.rockwerchter.be/?language=nl&mediaId=33575
 

Stevie

Playlistbediener
16 jan 2016
17
0
Kaiser Chiefs 6
De set was oké, strak gespeeld, fijne meezingers, maar ook veel mindere nummers. Niet meer of minder dan verwacht.

Paul McCartney 7
Van valse noten niet veel gemerkt. Zijn nummers na The Beatles konden me niet echt boeien. De manier waarop blackbird gebracht werd, met 1 spotlight en voor de rest complete duisternis, was 1 van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien.

James Blake 8
Geweldig om die supergetalenteerde muzikanten live aan het werk te zien.

Blackberry Smoke 6
Slaagde er (voor mij) niet in om hun goede nummers met overtuiging te brengen. Ik vind ze in de studio geweldig en op het podium veel minder geweldig, desalniettemin een fijn optreden om de dag mee te beginnen.

The Van Jets 7,5
Lekker optreden, goede setlist, veel energie en een geweldige versie van 'two tides of ice' als afsluiter.

Black Box Revelation 6,5
Op zich was er niets mis met hun optreden, het leek mij alleen niet echt over te slaan op het publiek. Ik had hun dan ook veel liever tegen 10 uur in The Barn gezien dan om half 6 op de main stage.

At The Drive-In 3
Slechtste optreden van werchter. De nummers sloegen niet over en het alles eindigde in een grote fail. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de zanger ook écht een arrogante lul.

The Offspring 8
Na hun gezien te hebben op pukkelpop lagen mijn verwachtingen niet erg hoog en ze werden dan ook zwaar overtroffen. Zeer goed optreden, niets op aan te merken. Ook de perfecte programmatie net voor Rammstein op de mainstage.

Rammstein 7,5
Geweldig show, iets dat je gezien moet hebben.

Courtney Barnett 9
Voor mij het beste optreden van werchter. Wat een aparte en geweldige sound die vrouw heeft. De manier waarop het gebracht werd met die vage en kleurrijke beelden op de achtergrond paste perfect.

Savages 7
Goed optreden, maar hun muziek is niet mijn ding. Leuk om te zien zo'n band bestaande uit enkel vrouwen.

Red Hot Chili Peppers 8
Wat een optreden. Van een duikvlucht van het niveau na het weggaan van Frusciante is er volgens mij geen sprake en Klinghoffer is een waardige vervanger. Ik miste enkele nummers zoals suck my kiss, otherside,... De setlist kon in ieder geval beter.

Foals 8
Zeer goed, vette sound, helemaal tevreden.

Beck 8,5
Veel beter dan ik verwacht had, nam ook niet altijd te serieus. De hits kwamen goed aan en de minder bekende nummers bevielen me ook heel goed.

Jamie xx 8
Goed optreden. Het toppunt vond ik hoe hij zijn set begon met 'oh my gosh' en er ook mee af sloot, geweldig gedaan.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
At The Drive-In 3
Slechtste optreden van werchter. De nummers sloegen niet over en het alles eindigde in een grote fail. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de zanger ook écht een arrogante lul.

Wut teh fuk. Eén van de beste optredens van Werchter imo! De zanger is een geval apart, maar hij deed er alles aan om het publiek het naar de zin te maken. Vooraan werkte dat ook zichtbaar. Dat alles eindigde in een grote fail klopt natuurlijk sowieso al niet wanneer je een nummer als One Armed Scissor als laatste speelt. Ik had deze band nooit op Werchter verwacht, dat ze volgend jaar maar weer met zo'n verassing mogen komen.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ik was dit jaar medewerker op rock werchter, en amai, ik heb het gevoeld. Normaal ligt onze camping achter het bos achter de main stage, maar door wateroverlast is onze camping 5 km verhuisd. Om de afstand te overbruggen had de organisatie een busregeling ingelegd, maar die was ruim onvoldoende. Eerste 2 dagen deden we er 2 uur over om op de wei te geraken (wegens: veel te veel volk dat staat te wachten op de bus, bussen rijden verkeerd, veel te weinig bussen,...). Toppunt was vrijdagnacht: een bus is in de gracht gereden en andere chauffeurs hebben gestaakt. Vanaf vrijdag werden er extra bussen ingelegd en toen bolde het wel goed. Ook de crewparking werd gesloten op donderdagnacht: het was zo modderig dat geen enkele auto zonder hulp uit de parking geraakte.

Desondanks blijft het een fine werkervaring: veel mensen ontmoeten, grotendeels gratis boefen en drinken, en vriendelijke festivalgangers!

Mijn ervaringen op de wei in het algemeen:
- ligt het aan mij of was werchter vrij stil dit jaar? Ik heb op geen enkel optreden doppen gedragen en ik heb geen last van mijn oren. Ofwel ben ik gewoon dover geworden, dat kan ook.
- Modder: Oké, er was wat modder, maar de organisatie heeft enorme inspanningen gedaan. Dit verdient een pluim.
- Het concept "88.000 en 3 podia" is toch niet aan mij besteed. Zelfs in de vroege namiddag moet je op tijd naar een optreden in de tent gaan als je een degelijke plek wilt. Zonde.

Ervaringen met groepen:

Donderdag

- Kaiser Chiefs: toch een beetje teleurstellend. Vroeger waren de optredens meer opzwepend, meer energiek. Nu was het allemaal flets. Ik had nooit gedacht van "wauw, dit is vet". Vroeger waren ze een pak beter. De nieuwe nummers zijn tegenvallers. Klinken heel ongeïnspireerd.

- Guy Garvey: Eventjes gezien, Wat een sympathieke gast en wat een stem. Ben niet zo fan van dat soort muziek, maar het was wel de moeite. En als je dan ook met kiwi's begint te gooien, dan wordt het helemaal leuk.

- Gutterdammerung: Grotendeels positieve ervaring. De film is best cool, maar zonder de sterren is die een pak minder. Mooie stijl, maar voor de plot moet je m niet kijken. Dan was de begeleidingsband veel overtuigender. Zeker de zanger was echt vet. Dijk van een stem! Ook de passages van Rollins waren goed gebracht. Ik heb echt genoten van de covers!

- Ellie Goulding: half uurtje mee kunnen kijken, waaronder enkele hits. Ellie was op pukkelpop vorig jaar een stuk persoonlijker volgens mij. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er geen connectie was met het merendeel van het publiek. Maar ik heb dan ook maar een half uurtje meegevolgd....

- Macca: Ben blij dat ik dat heb meegemaakt! Als je dat als 74-jarige kan presteren, chapeau! Ik kan mezelf niet eens voor een kwartier entertainen, hij doet dat eventjes meer dan 2 uur. Het concert heeft me voor geen enkele seconde verveeld.

Vrijdag

BMTH: Van middernacht tot 12 uur in de middag auto's uit de modder moeten duwen, dus ik moest wat frustraties kwijt. BMTH was daar ideaal voor. Nooit naar geluisterd, wel ideaal moshmuziek. Ik ga ze zeker eens checken op youtube. Al snap ik dat mensen hier niets aan vinden.

Black Box Revelation: ideaal festivalmoment: 2 sympathieke gasten, 2 sympathieke achtergrondzangeressen, een hoop geile gitaarriffs en wat pintjes. Klaar.

At the Drive Inn: echt weinig volk voor een band dat om 19u op de main stage speelt. De band heeft er wel moeite in gestoken, maar het pakte niet. Ben snel vertrokken.

Robert Plant: Hoogtepunt van de dag. In plaats van wat Led Zeppelin covers te brengen, artistiek er voor gaan en het publiek blijven verrassen. Zo moet dat! Enkel jammer dat ik laat arriveerde, waardoor ik tevreden moest zijn met een plaatsje aan de rand van de tent.

Offspring: Leuk bandje om wat te pilsen, meer niet. Zou in principe Werchter niet mogen subben. Soit, heeft het wachten op Rammstein wat verzacht.

Rammstein: Ik ben een fanboy, dus ik kan geen objectief commentaar over de show geven. Ik vond m wel wat minder dan 2013. Het nieuw lied was maar meh, en muzikaal was het precies niet strak. Ik heb me wel uitstekend geamuseerd. De show blijft fenomenaal! Sublieme uitvoering van Engel.

Zaterdag:

Savages: maar een stukje kunnen zien, maar ik ga er zeker meer van checken. Ik dacht aanvankelijk dat het 5 lesbiennes waren die muziek maken, bleken het er maar 4 te zijn. Wel goede muziek, het had direct mijn aandacht! En ik weet niet waarom, maar ik vond de frontvrouw integrerend.... Wordt zeker vervolgd!

- Werken + marginaal doen aan de Jupiler containers -

Goose: begrijpt niemand op Werchter wat dansen is? Goan met die perdekop verdoemme!!!! Goose is zo een kanjer van een band, verdiend een plaatsje als nacht headliner, zoals op pkp aantal jaar geleden.

- Werken, en daardoor PJ Harvey en Tame Impala missen, ik zou kunnen wenen -

Editors: Had meer van de band verwacht. Ondanks alles pas het eerste optreden dat ik van de editors zie. Oude nummers zijn nog redelijk, de nieuwe nummers pakken echt niet. Mijn medematen zeiden dat het optreden van 3/4 jaar geleden veel beter was, dit was allesbehalve memorabel. En had Tom Smith bollen gepakt? Die zijn pupillen stonden keistrak en die had echt vreemde danspasjes die ok zijn op een tienerfuif, maar niet als headliner van werchter.....

Zondag:

James Bay: Ik had me laten overtuigen om deze knaap te gaan zien. Ik weet echt niet waarom. Een aardig begin, maar daarna 40 minuten gezever, om dan af te sluiten met zijn grote hit. Had voor mij ook een optreden van een kwartier mogen zijn. En wat met zijn arrogante bek? Als die echt zo straf was als m dacht te zijn, speelde die hold back the river in het begin van zijn set om te zien wat er overbleef van zijn concert.

Iggy Pop: een redelijk optreden. Als 69 blijft hij vrolijk rondhuppelen en bracht hij redelijk zijn liedjes. Zijn band kon echt wel niet volgen. Totaal geen beleving, jaamer dat Iggy het daarmee moest doen.

Foals: Topoptreden! Ik ben niet zo bekend met hen, wat een schande van mij. Stevige power, een enthousiast publiek en geweldige songs. één van de hoogtepunten!

Beck: Zwak begin, maar dat werd goed gemaakt naar het einde toe. Ben blij hem een leer gezien te hebben! Hij had ook een fijne begeleidingsband mee. Loser had een geweldige reacte van het publiek.

Daarna wou ik me klaar maken voor Jamie XX. Maar omdat er een heel deel vrienden bij Macklemore stond, heb ik me laten overtuigen bij hen te gaan staan.

Macklemore: Ja what the fuck gast. Enerzijds liedjes en speeches versturen over gelijkheid en tolerantie en dergelijke. Ik wil hem best wel geloven. Maar dan die hele zever als Dance Off en die gigantisch wansmakelijke ode aan Prince met dat geschuur. Was dat echt nodig. Een dieptepunt!

Florence: Slechts 20 minuten gezien omdat ik daarna weer moest werken. Ik had daar graag meer van gezien. Wat een vrouw, wat een stem! Echt zonde, want het leek me een oerdegelijke afsluiter.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.184
Sinds gisterennamiddag thuis.

Ongelooflijk goede Werchtereditie achter de rug!

Mijn beste optredens:


1. Robert Plant & TSSS
2. PJ Harvey
3. Courtney Barnett
4. Savages
5. Paul McCartney
6. Daughter
7. Beck
8. Iggy Pop
9. Skunk Anansie
10. Rammstein
11. Band of Horses
12. Richard Hawley
13. The Strypes

Deze staken er echt bovenuit. Grootste flop van het weekend: Blossoms.

Weinig last gehad van regen. Die modder viel ook zeer goed mee, vooral dankzij het uitstekende werk van de organisatie.

Ik kom één van de volgende dagen met een uitgebreider verslag.


 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.161
– Het concept “88.000 en 3 podia” is toch niet aan mij besteed. Zelfs in de vroege namiddag moet je op tijd naar een optreden in de tent gaan als je een degelijke plek wilt. Zonde.

Zat tijdens die 6 dagen Werchter constant te vergelijken met PKP omdat ik daar al 2 jaar was geweest en wel dacht dat de 2 wel wat overlap hadden, dit is een van de grootste verschillen.. Als je in de Marquee, Dancehall of whever in welke tent je een optreden wil zien en je gaat 10 min op voorhand al wachten dan heb je nog steeds een redelijke plaats bij werchter is dit totaal anders en heb ik toch een pak gemist jammer genoeg (geen Foals, New Order etc etc) het werd donderdag al snel duidelijk dat we een aantal dingen zouden moeten laten schieten, want ik ben normaal iemand die als ie een concert gaat zien het graag uitkijkt of misschien de laatste 2 nummers weggaat om elders naartoe te gaan..

Ik stond in het 3e vak, dus net achter de centrale camera bij Goose en niemand rondom ons was aan het dansen, ik begreep er niets van?? Mensen stonden gewoon mee te wiegen alsof ze op de trein aan het wachten waren ofso, ik heb het echt niet begrepen en had zo veel liever nog een vak ervoor gestaan ofso want het was echt wel een feest?

Zijn die afsluitingen in het voorste vak er btw altijd al geweest? Ik snap wel dat hiermee een overrompeling willen voorkomen in het voorste vak maar die lange uitgang uit dat vak nam tenminste 15-20 min weg (aka 2 nummers vroeger doorgegaan bij TLSP bv om het volk te ontlopen..)
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik snap er echt niks van dat mensen Robert Plant tof vonden, maar dat zal dan dus wel aan mij liggen. Voor mij klinkt het echt als verkrachting van de Led Zeppelin-nummers zoals hij ze tegenwoordig brengt. Ik ergerde me er echt serieus aan. Maar goed, gelukkig zijn er dus mensen die het wel tof vinden. Goed wel om te lezen dat velen Daughter erg goed vonden. Sowieso grappig om allemaal verschillende meningen te lezen, daar blijft het muziek voor, iedereen beleeft het anders.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.184
Ik snap er echt niks van dat mensen Robert Plant tof vonden, maar dat zal dan dus wel aan mij liggen. Voor mij klinkt het echt als verkrachting van de Led Zeppelin-nummers zoals hij ze tegenwoordig brengt. Ik ergerde me er echt serieus aan. Maar goed, gelukkig zijn er dus mensen die het wel tof vinden. Goed wel om te lezen dat velen Daughter erg goed vonden. Sowieso grappig om allemaal verschillende meningen te lezen, daar blijft het muziek voor, iedereen beleeft het anders.

Hij is een echte artiest. Nog steeds aan het vernieuwen. Hij weigert gewoon te teren op vroeger succes. Vandaar dat hij de Led Zeppelin-songs die hij brengt, wat 'anders' brengt. (Vooral veel Afrikaanse accenten gedurende de hele show. Maar die nummers rocken toch nog steeds?) Vandaar dat hij ook diegene is die een Led Zeppelin-reünie tegenhoudt. Jimmy Page en John Paul Jones zouden maar al te graag willen.

Hij kon gemakkelijk geld scheppen met headline shows van Led Zeppelin, maar hij kiest voor zijn artistieke weg. Respect. En dan nog op zo'n manier: het spelplezier spatte er van af, het publiek was uitzinnig. Bij De Standaard staat hij ook op nummer 1 in hun Werchterlijst, en in zowat alle lijstjes van andere kranten/magazines een toppositie.

Ik denk dat het heden ten dage een foute instelling is om naar Robert Plant te gaan zien en uitvoeringen van Led Zeppelin-klassiekers te verwachten alsof het exacte covers zouden zijn. Ik denk dat daar het "probleem" bij jou lag. Pas op, versta me niet verkeerd, ik zou veel geld over hebben voor een Led Zeppelin-reünie! Maar het is hoe het is, en dit is Plant zijn weg.

 

Earlgrey

Playlistbediener
10 jan 2016
41
0
Dit jaar was voor mij de eerste keer Rock Werchter en ik ben erg enthousiast! Het weer viel mij uiteindelijk best mee en ook petje af voor de organisatoren die hebben geprobeerd het terrein een beetje begaanbaar te maken. Wel lang in de file gestaan rond Werchter. Op zich geen probleem, wel jammer dat we een paar bands aan het begin van de dag hadden gemist. Het was begrijpelijk vanwege het parkeerprobleem, maar naar wat ik begreep van anderen kon de organisatie de festivalgangers hier een stuk beter over informeren. Zelf hoefde ik gelukkig niet te parkeren omdat ik met een bus kwam vanuit NL (met een vriendin). De modder op het terrein was vies, maar prima te doen als je maar regenlaarzen mee had. Natuurlijk wel jammer dat je niet even op de grond kon gaan zitten, maar op stukken waar het minder modderig was gingen we gewoon zitten op de plastic tasjes die we bij de ingang kregen.
Ik verbleef op de Hive Resort en ben er tevreden over. Kan het echter niet vergelijken met andere werchter campings. Sanitair werd goed schoongehouden en er werd gezorgd voor wat houten loopplanken en extra houtsnippers. Er was op de hive resort eigenlijk geen modderpoel te bekennen, al waren sommige stukken waar veel gelopen werd natuurlijk een klein beetje drassig. Maar het was erg weinig in vergelijking met de modder op sommige andere campings (wat ik op foto's heb gezien). Op de camping was verder een soort lounge met veel plek om te zitten en een kantine waar je eten en drinken kon kopen. Sfeer op de camping was goed. Er was helaas in de tent vlak naast ons een man verschrikkelijk hard aan het snurken de hele nacht lang. Het gezaag ging dwars door de oordoppen heen. Kon die kerel wel wat aandoen ?
We hadden een tent geboekt met luchtbedden zodat we dat niet mee hoefden te zeulen en op te zetten. Het was wel lekker makkelijk, al kun je dit zelf natuurlijk ook meenemen. Luchtbed is ook wel erg fijn, vorig jaar Pinkpop op een matje en dat is toch een stuk minder comfi.

Nu op naar de muziek!

Dag 1 - donderdag
Kaiser Chiefs: 6,5
Hiervan heb ik alleen het laatste half uur gezien. Leuke band, maar moeten het wel echt van de hitjes hebben. Niet erg vernieuwend, wel vermakelijk en ze hebben een aantal leuke mee-blèr nummers.
Guy Garvey: 5
ik vond Guy Garvey best tegenvallen. Hij heeft een erg mooie stem, maar de muziek en het optreden vond ik vrij saai.
Gutterdämmerung: 7
ik vond het wel interessant, eens een keer wat anders als festival act. De band speelde goed en ze begonnen met hey man nice shot van Filter. Zelfs Henry Rollins was erbij als verteller.
Ellie Goulding 5,5. Nog net een voldoende omdat het gewoon wel vermakelijk was, maar het is gewoon niet echt mijn ding. Ze kon de aandacht van het publiek ook niet goed vasthouden.
New order 7,5. Goed optreden! De zanger zingt niet helemaal strak meer, maar ik vond het wel heel tof en goede nummers.
Paul McCartney 8. Dit was een feestje! Het kwam wel best formule matig op mij over, zo zei hij een keer iets wat hij ook precies op Pinkpop had gezegd. Toch was het gewoon leuk, ze speelden goed en het was gezellig op de weide. Ik hoorde nog drie dagen lang Hey Jude om mee heen!
James Blake 7. Hiervan heb ik maar een paar nummers gezien, maar ik vond het best aardig klinken.

Dag 2 - vrijdag
Blackberry Smoke 6,5. Gewoon beetje basic southern rock, niet heel speciaal maar wel leuk op de vroege middag.
Blossoms 5,5. Ik kan me hier niet meer veel van herinneren dus het zal wel niet heel bijzonder zijn geweest.
Gary Clark Jr. 8. Erg goed weer! Heb hem al eens in paradiso gezien en hij speelt zo goed gitaar! Leuk om de emotie te zien op zijn gezicht tijdens de solo's.
Bring me the horizon 5,5. Het publiek voorin was enthousiast en ze hebben een paar catchy nummers, maar je kon zijn stem gewoon nooit goed horen behalve als hij ging schreeuwen. Zal ook wel aan zijn stemprobleem liggen, maar technisch was het ook niet helemaal goed afgesteld naar mijn idee.
Oh Wonder 5,5. Wel aardig, maar het verveelde mij een beetje.
Black Box Revelation 6,5. Leuke band met catchy nummers. Er is alleen iets aan zijn stem wat me soms een beetje irriteert.
Robert Plant 7,5. Gaaf optreden. Gedurfd dat bijna de hele set nieuwer materiaal was, maar het pakte goed uit.
Even 5 minuten gestaan bij the 1975 maar kon mijn aandacht niet houden
The Offspring 7. Was wel een leuk feestje.
Rammstein 7,5 Het klonk allemaal erg goed en de show was gaaf al vond ik het soms wat over the top. Voor mij hoeft het niet allemaal. Maargoed dat hoort bij Rammstein he!

Dag 3 - zaterdag
Courtney Barnett 7. Goed optreden.
Savages 8. Dit vond ik erg verrassend. Ik vond de zangeres ook interessant om naar te kijken en ze speelden goed. Hier ga ik wat meervan luisteren.
Kensington lekker ontweken, dat vind ik echt een kut band. Vond de recensies van Humo en de morgen wel vermakelijk om te lezen.
Even langs Glen Hansard gelopen, klonk niet heel boeiend.
Band of Horses 7. Speelden goed!!!
Beirut 5. Ik viel hier bijna in slaap.
PJ Harvey 8,5. PJ was geweldig! Ook lekker gedurfd bijna alles van het nieuwe album spelen. Het nieuwe album heeft mij nog niet helemaal kunnen pakken maar dit optreden was erg goed. Mooie stem!
Red Hot Chili Peppers 6,5. Ze speelden goed, maar toch was het vrij formule-matig.
Editors 7 Goed optreden, mooi gezongen. Ik stond net achter het voorste vak alleen ik hoorde daar de bas echt keihard boven alles uitkomen. Niet helemaal goed afgesteld of lag het aan de plek?

Dag 4 - zondag
The Strypes 6,5. Leuk bandje voor in de middag.
James Bay 6. Hij speelde oke, maar het was vrij saai.
Iggy Pop 7,5. Gaaf! Wat een kerel is hij toch! Hij was goed bij stem en vond het ook vermakelijk om naar te kijken. Setlist was leuk.
Foals 8,5-9. Dit is een van de hoogtepunten voor mij! Ik vond het een erg goed optreden en stond vrij vooraan. De sfeer zat er goed in daar.
Last Shadow Puppets 8. Niet het hele optreden gezien, maar wat ik hoorde klonk goed. Ze zingen live allebei erg goed en leuk dat er strijkers mee waren. Ik zag trouwens op de achtergrond dat de toetsenist en de bassist van de mini mansions mee waren gekomen! Leuk.
Beck 8,5. Goed optreden, goed bij stem, leuke setlist en enthousiast publiek!
Macklemore 4,5. Saai. En hij verloor vooral de aandacht bij mij met die gekke speech van hem.
Skunk Anansie 8. Skin is echt een topwijf! Zo blij en enthousiast zie je ze niet vaak.
Florence and the machine 7. Laatste drie kwartier gezien. Goed gezongen en aantal goede nummers gehoord, terwijl het niet helemaal mijn 'stijl' is.


Mijn favorieten van rw 2016: Foals, Beck, PJ Harvey, Skunk Anansie, Iggy Pop, Rammstein, the Last Shadow Puppets, Gary Clark Jr., Paul McCartney, New Order, Savages, Robert Plant
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Savages: maar een stukje kunnen zien, maar ik ga er zeker meer van checken. Ik dacht aanvankelijk dat het 5 lesbiennes waren die muziek maken, bleken het er maar 4 te zijn.
Hier moest ik heel hard om lachen hahaha. Ik lees eigenlijk geen enkel verslag van iemand die James Blake gezien heeft? Was er zelf helaas niet bij..
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
896
313
James Blake was gewoon goed. Jammer dat het publiek achteraan in de loop van het concert wegliep.
Ik heb hem vorig jaar op Pukkelpop gezien, en daar vond ik de sfeer beter. Ik mis dit een beetje in KlubC.
The Barn is leuk aangekleed met de lichtjes, ik vind KlubC wat killer overkomen.

Als band staan James Blake en de twee anderen als een huis. Mooie mengeling van oud en nieuw werk.

Ben ik dan de enige die plaatsvervangende schaamte kreeg bij Paul McCartney?
Nostalgie is leuk, maar daar kan je geen heel concert op teren.
Hij had zijn mindere stem ook kunnen opvangen door bijv. twee achtergrondzangeressen.
Maar goed, heb helemaal New Order kunnen zien en dat was gewoon te gek.

Hoogtepunten:
1. PJ Harvey
2. Robert Plant
3. New Order
4. Rammstein
5. Beck
6. Gutterdammerung
7. James Blake
8. Editors
9. Lianne La Havas
10. Aurora
 

Kirsch

Campingartiest
27 okt 2015
71
2
Vandaag maar eens balans opgemaakt van GG16. Na enkele topjaren qua weer en line up was deze echt van minste gehalte. We hebben ons zeker vermaakt en prima dagen gehad, maar voor de editie GG17 zal Herman toch met beter line up en indeling moeten komen, wil hij ons overtuigen om meteen een weekendticket te kopen. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat de RHCP tegenover Tame Impala stond en na RHCP de Editors stonden. De zondag was echt een uitgeklede dag. Gelukkig was Skin in bloedvorm, waardoor het voor ons nog een mooi slot was van GG16. FaTM is met alle respect echt niet slotwaardig. Indien RHCP en FaTM van plek hadden geruild, waren en de Editors beter uit de verf gekomen en had de zondag meer waarde gekregen.

Niet alles is tegengevallen uiteraard. Enorm genoten van:
Ryan Bingham, Gutterdamerung, stukje New Order en Paul Macca (zonder verwachting naar toe geleefd en was echt een feestje)
Richard Hawley, The 1975, Rammstein
Kensington (gezever van Humo snapt ik niet), Band of Horses, Goose, Tame Impale en Editors
Foals, Last Shadow Puppets, Skunk Anansie

Heb tijd staan kijken bij Macklemore & Ryan Lewis. Hier begrijp ik niets van, er wordt van alles uit laptop toegevoegd, grote delen van zang bijvoorbeeld. Verder wordt er enorm veel tijd besteedt aan gepreek en gedoe. Is dit om tijd te rekken omdat men niet voldoende materiaal heeft. Zal wel aan mij liggen, want er stonden veel mensen bij te kijken. Kennelijk hoor ik bij andere doelgroep.

Vond Ellie Goudling prima show geven, maar weinig interactie met publiek helaas, beetje plichtmatig.

Tot Tame Impala begon bij RHCP staan kijken, dat was puik optreden, maar lag t aan mij of zat Flea er regelmatig naast ?

Aan het weer en ondergelopen velden kan de organisatie natuurlijk niets doen, maar wel aan de te nemen maatregelen. Sprak mensen die donderdag uren rond gedwaald hebben door Werchter op zoek naar een campingplek. Werden van camping naar camping gestuurd, daar is nog plek, om bij aankomst bordje complet te krijgen. Hoe moeilijk kan het zijn om dit te coördineren ! Verder was men dag te laat met houtsnippers gooien. En daar waar je echt droge voeten wenst op het eetgedeelte waar de bankjes staan, had men niet gestrooid, zodat daar op zondag als laatste nog de modderpoelen lagen. Vond de tenten op eetgedeelte sowieso stuk slechter tov vorig jaar. Minder gezellig, minder sfeer hierdoor.

Als laatste het gepruts met de in voorverkoop gekochte bonnen op voucher. Rijen om gek van te worden, maar een paar kassa's om te ruilen. Ook dit kun je logistiek zien aankomen, zorg dan op donderdag voor 5 dubbele aantal kassa's tov wat er nu stond bij ingang waar je kunt omruilen bij binnenkomst. Iets in het leven roepen (cash vooraf al wel binnen), is ook zorgen voor goede afhandeling bij aankomst. Wij hadden (en we waren niet de enige !!!) die de pech hadden dat onze streepjescode niet gelezen kon worden door scanapparaat (ook al zoiets !!). Hierdoor bij hoofdingang om moeten ruilen voor andere vouchers (dit ging wel snel) waarna we opnieuw in de rij moesten gaan staan :-(

Kort samengevat voor 2017 gaan we eerst maar eens aanzien wat Herman uit de hoge hoed gaat toveren. Vele festivals verkopen niet snel meer uit. Oftewel voldoende tijd om te oriënteren welke het gaan worden. Wie weet voor het eerst sinds lange tijd een keer geen RW




 

Bert

Support act
14 nov 2014
847
778
zondag was achteraf mijn favoriete dag, met een mooie begin (Vinage Trouble) en een top einde (Skunk Anansie)

waar ik afgelopen weekend het meest van genoten heb

donderdag
1. New Order
2. Nathaniel Rateliff
3. Guy Garvey

vrijdag
1. Rammstein
2. Daughter
3. the 1975

zaterdag
1. PJ Harvey
2.Glen Hansard, met een klein gastoptreden van Chad Smith
3. Two Door Cinema Club

Zondag
1. Skunk Anansie
2. Vintage Trouble
3. Beck

en een vermelding voor Elle King want het was haar Fucking Birthday
 

Medic92

Playlistbediener
1 jun 2015
31
0
Festival verslag Rock Werchter

Dit jaar voor de vierde keer op rij naar Rock Werchter geweest. Vanwege het slechte weer en de beperkte campingplaatsen op de niet-festivalcamping zijn we als groep van ongeveer 40-50 mensen al op dinsdag avond vertrokken. Uiteindelijk was het onnodig, maar wel erg gezellig z'n extra avond.

Op donderdag begon het festival dan eindelijk, met een Barn middag voor mij. Als eerste Nathaniel Rateliff & the Night Sweats. Heerlijke muziek, fijne sfeer en wat een stem heeft die man. Dus een prima begin van het festival. Vervolgens stond Guy Garvey op het programma. Garvey heeft een mooi album afgeleverd, waar ik van tevoren naar uitkeek. De verwachtingen werden prima waargemaakt. Grappig momentje was het uitdelen van een kiwi, waarbij Garvey vermeldde dat de jongen niet meer mocht klagen dat hij nooit iets van Garvey kreeg ;). Na Garvey mijn Werchter-groep nog even opgezocht bij de mainstage en Lightning Bolt van Jake Bugg meegepikt. Nice! Vervolgens weer terug kunnen lopen naar de Barn voor Gütterdammerrung. Wat een belevenis. Ik ben erg blij dat ik dit unieke project ben gaan bekijken. Met mijn metalroots paste dit precies in mijn straatje. De film was niet helemaal goed te volgen, maar de covers van Black Sabbath, Slayer, Metallica (stukje) en Motorhead waren geweldig goed! Een prachtig moment was het eerbetoon aan Lemmy Kilmister aan het einde van de film. Door mooie woorden van Henry Rollins en de volledige uitvoering van het nummer Ace of Spades, waarbij het publiek vooraan even helemaal los ging. Toe aan een pauze dus het volgende optreden werd pas Paul McCartney. Op Pinkpop klonk het uitgezonden nummer vals, op Werchter geen last van gehad. Paul=eindbaas, meer hoeft er niet gezegd te worden. Disclosure was prima vol te houden. Niet iets waar ik voor kom, maar z'n afsluiter van de dag hoort er wel bij, zodat je jezelf helemaal kapot naar je tentje terug moet slepen.

Vrijdag dan. Eerste optreden was Bring Me The Horizon. Achteraf helaas Gary Clark gemist, omdat de recensies vooraf slecht waren en het toch iets te vroeg was. BMTH was minder, de instrumenten stonden te hard, de zang te zacht en de zanger raakte zijn stem al halverwege de set kwijt. Wel gave nummers, jammer dat het er niet goed uit kwam. Daarna omschakelen, want Oh Wonder stond op het menu. Prachtige muziek en ook een prachtige zangeres die iets vrolijks en betoverends tegelijk had. Zelf waren ze beide zeer onder de indruk van de hoeveelheid mensen, maar desondanks leverde ze een strakke set af. Vervolgens rennen voor Richard Hawley. Dit was niet echt nodig, de tent stond voor een kwart vol, de muziek was verder prima en ik heb genoten. Weer een uurtje wachten in een drukke Barn met mensen die schuilde voor de regen. Robert Plant kon daarom zeker op een volle tent rekenen, wat natuurlijk niet alleen met het weer te maken had. Hij leverde op zijn beurt een goede set af die past bij een grootmeester. Na lekker warm gedraaid te zijn, werd het tijd voor The Offspring waar ik mij weer bij mijn Werchter-groep voegde. Gemiddelde leeftijd is z'n beetje begin 30 (ik ben 23), dus voor de meeste was het jeugdsentiment. Dat hebben we geweten. Helemaal achteraan de witte vloerplaten stonden wij in een pit elkaar de hersens vriendschappelijk in te slaan. Wat een geweldige feest bij The Offspring werd het daardoor. Erachteraan kwam Rammstein, voor mij de derde keer. Mijn avond kon niet meer stuk en met een goed gevoel verlieten we het terrein

Zaterdag begon met Kensington. Een band die ik inmiddels voor de vijfde keer ging zien. Ik stond daarbij in het voorvak en het was feest! Lekker om zo te beginnen, maar wel jammer dat die belgische recensie schrijvertjes ze zo wegzetten als 13 in een dozijn. Mensen die dit soort muziek te simpel vinden doen naar mijn mening alleen maar interessant met hun eigen "uitmuntende muzieksmaak" en zien niet in dat het moeilijker is dan het lijkt om z'n nummers te maken. Anders zou het wel zwart zien van bands die albums vol nummers zoals Kensington zouden hebben. Dat is er ook weer uit. Dus tijd voor Glen Hansard, toevallig een week voor Werchter ontdekt, omdat ik een gat na Kensington moest vullen. Ik had het zelf niet beter in kunnen plannen, want de haren gingen geregeld op mijn armen omhoog staan bij deze rasartiest. Ook grappig dat Chad Smith van RHCP nog even een nummertje met de sambaballen kwam schudden. Weer terug naar mainstage voor TDCC, wel leuk, maar toch minder geworden door de jaren heen. Goose was niet echt mijn muziek, maar ze kregen het veld wel redelijk mee en dat was mooi om te zien. Het was ook veel drukker aan het einde van de witte vloerplaten dan het later op de avond bij RHCP of Editors zou zijn. Daarna was het tijd voor mijn eerste keer RHCP. Niet te veel bij voorgesteld, dan kan het ook niet tegenvallen en dat deed het zeker niet. Een aantal klassiekers gespeeld. Dit hadden er meer mogen zijn. Alles bij elkaar ruim voldoende. Dan Editors, in 2013 verliefd op geworden en nooit meer losgelaten. Dit was de derde keer voor mij en mede door de groep mensen waar ik mee was, werd dit voor mij het beste optreden van het festival. Een intens geluksmoment waarbij het voor mij opnieuw duidelijk werd waarom ik een heel jaar naar Werchter uitkijk en waarom ik al 4 jaar op rij een aanslag op mijn lichaam pleeg ;) (vooral de rug).

Zondag, en al weer de laatste dag die begonnen werd met Bear's Den. Misschien wel een headliner of sub in spe. Geweldige muziek die het beste te vergelijken is met Mumford & Sons, maar waar ze eigenlijk ook te kort mee worden gedaan, want het is meer dan banjo muziek. Vooral tijdens Above The Clouds of Pompeii kon ik met moeite de emoties bedwingen. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik thuis kwam was kaartjes bestellen voor een show van deze waanzinnige band. See you in november met een zakdoek bij de hand ;). Veel hersteltijd na dit optreden was er niet, want James Bay was aan de beurt. Super album, maar live net iets minder dan het album. Desondanks toch een erg goed optreden. Iggy Pop liet vervolgens zien dat hij het nog heeft en dus was het genieten. Tijdens de TLSP leek het alsof iedereen toe was aan het einde van het festival. Er hing een dode sfeer, maar misschien was dit onze groep waarbij de extra avond op de camping zijn tol begon te eisen. Bij Macklemore was het helemaal om te janken. Ik zou hem op een schaal van 10, 3 punten hebben gegeven. 1 voor het opkomen dagen, 1 voor Thrift Shop en 1 voor Can't Hold Us. Opmerkelijk dat je het over je dochtertje van 1 hebt en vervolgens met een danseres aan het droogneuken bent. Graag een verbod op deze artiest voor Rock Werchter, danku! Macklemore had de stemming zodanig gedrukt bij onze groep dat een aantal besloten hadden om al te vertrekken. Uiteindelijk bleven we tijdens Florence met 5 mensen over. Zelf ben ik fan van Florence. Ze deed het wel redelijk, maar de positieve verbazing van een jaar eerder had plaats gemaakt voor verwachtingen die bij een festival afsluiter horen en die kon ze niet waar maken. Jammer maar desondanks was het een fantastisch festival. Met de volgende top 10:

1. Editors!!!
2. Bear's Den
3. Rammstein
4. The Offspring
5. Glen Hansard
6. Paul McCartney
7. Nathaniel Rateliff & the Night Sweats
8. Gütterdammerrung
9. Kensington
10. Oh Wonder

Top volgend jaar Rock Werchter!
 

amboly

Playlistbediener
22 jan 2016
23
2
Ik heb een prachtige RW gehad!

Ik stond zelf op camping De Klokkenberg in Rotselaar. Dit bleek uiteindelijk een gouden greep. De camping was lang niet zo druk als afgelopen jaar en bovendien droog! Er stonden ook geen files. Dit was dus werkelijk super geregeld.

Ik heb een aantal magnifieke concerten gezien. Mijn top 12 is als volgt:

1. Tame Impala
1. PJ Harvey


3. Gary Clark Jr
4. Paul McCartney
5. Rammstein (Ik had ze nog nooit gezien en stond helemaal vooraan: Prachtig!)
6. Beck
7. Beirut
8. Vintage Trouble
9. Jamie XX
10. Savages
11. Iggy Pop
12. Kaiser Chiefs

Ook nog een eervolle vermelding voor Robert Plant. Ik vond het jammer dat ik niet meer van zijn muziek kende, maar het optreden op zich was ontzettend goed! Wat een strakke band. Het stukje Lianne la Havas wat ik gezien heb was ook erg indrukwekkend.

Tegenvallers waren er ook:
Uiteindelijk had ik beter naar Skunk Anansie kunnen gaan i.p.v. Florence + The Machine, want die viel behoorlijk tegen. Die was vorig jaar veel meer op zijn plaats in het heerlijke warme weer bij de ondergaande zon. En The Offspring kan echt niet meer. Nu moet ik wel zeggen dat ik ze volgens mij al 1998 heb gezien en ze teren nog steeds op dezelfde nummers. Maar het was zo geroutineerd gespeeld en zonder enige vorm van vreugde: Jammer!

Ik had eigenlijk ook nog erg graag de Red Hot Chili Peppersgezien, maar helaas gemist omdat ik bij Tame Impala was. Glen Hansard heb ik ook gemist, en dat had ik niet moeten doen als ik de recensies mag geloven.

Als algehele opmerking wil ik nog zeggen dat het verlaten van het terrein na Rammstein een drama was. De weg tussen het festivalterrein en de kerk stond helemaal stil en over dat stukje heb ik ruim een uur gedaan. Er werd ook behoorlijk geduwd. Er was geen politie of organisatie te bekennen om dit in goede banen te lijden. En hoewel ik een groot van ben van het redelijk ongeorganiseerde RW-gevoel vond ik het in dit geval behoorlijk onverantwoord.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.184
Sinds gisterennamiddag thuis.

Ongelooflijk goede Werchtereditie achter de rug!

Mijn beste optredens:

1. Robert Plant & TSSS
2. PJ Harvey
3. Courtney Barnett
4. Savages
5. Paul McCartney
6. Daughter
7. Beck
8. Iggy Pop
9. Skunk Anansie
10. Rammstein
11. Band of Horses
12. Richard Hawley
13. The Strypes

Deze staken er echt bovenuit. Grootste flop van het weekend: Blossoms.

Weinig last gehad van regen. Die modder viel ook zeer goed mee, vooral dankzij het uitstekende werk van de organisatie.

Ik kom één van de volgende dagen met een uitgebreider verslag.

We waren er met een groep van 7 personen en hebben er een ongelooflijk goede tijd opzitten. OK, er was wat regen en er was veel modder, maar mede dankzij de organisatie stond dit een optimale festivalbeleving zeker niet in de weg. De boomschors en het zand dat elke nacht werd aangevoerd: top!

De eerste dag enorm genoten van Paul McCartney. Toch gekozen om zijn set van in het begin te volgen en vroegtijdig weg te gaan bij New Order. Van vals zingen (waarvan door velen sprake in het Pinkpoptopic) geen of bijna geen sprake eigenlijk. Hij creëert echt wel een gezellige sfeer met leuke anekdotes tussendoor en natuurlijk de vele hits van Beatles/Wings/solo. Zeker het laatste uur van de set was een collectief meezinguur. Discosure viel toch wat tegen, ondanks dat ze wel probeerden live over te komen, met gitaren, drums, live-zang enz.. Geef mij toch maar The Chemical Brothers zoals vorig jaar.

Vrijdag heel wat topmomenten. Robert Plant spande wel de kroon: de hele Barn at uit zijn hand, Led Zeppelin-covers werden afgewisseld met solowerk dat niet moest onderdoen. En wat een muzikanten die de man rond zich heeft! En vooral: wat een spelplezier! Tweede hoogtepunt: Daughter! Naartoe getrokken met grote twijfel of ik dit 'soort muziek' een vol uur zou trekken. Amai, dit was zeker wel het geval! Overweldigend, emotioneel, gevoelige snaren rakend... Voor mij dé revelatie! Ze waren ook danig aangedaan van de reactie van het publiek, maar dit was niet meer dan terecht. Gary Clark Jr. was wat je er mag van verwachten: leuke gitaarsolo's, goede show, een ideale festivalact. Nog hoogtepunten die dag: Frightened Rabbit, Rammstein, The Offspring en Richard Hawley uiteraard. Blossoms viel tegen, dat is gewoonweg niets. Zo oppervlakkig dat het mij werkelijk niets deed.

Zaterdag de dag begonnen met het viertal Bazart - Courtney Barnett - Savages - Band of Horses. Wauw zeg! Bazart gaat echt nog groot worden, de Klub C stond op dat vroege uur al overvol. Ze hebben de hoge verwachtingen ook waargemaakt moet ik zeggen. Courtney Barnett was zeer goed, authentiek, sympathiek... ik vind het live nog beter uit de verf komen dan op plaat, en dat wil wel wat zeggen in het geval van Sometimes I sit and I think and sometimes I just sit. Savages was enorm bezwerend, meeslepend, die vier meiden namen de Klub C mee op een waanzinnige trip. Ik ben echt fan geworden van deze groep, wat een live-prestatie en podiumpresence zeg! Band of Horses kon gewoon niet ontgoochelen met het prima nieuwste album en hun oudere bekende songs natuurlijk. Daar was ik al langer fan van geworden :) Volgend absoluut hoogtepunt: PJ Harvey. Wederom vooraan in The Barn en wat een magie kan deze dame creëren! Zonder veel (ik denk eigenlijk niets) te zeggen tegen het publiek nam ze de volledige tent mee in haar wereld, de nieuwste plaat werd bijna volledig gespeeld, aangevuld met Let England Shake-nummers (veel betere albums bestaan er niet) en ouder werk. Werkelijk subliem gebracht op haar eigenzinnige, maar klassevolle manier. De avond geëindigd met Red Hot Chili Peppers en Editors. Beiden goed. Editors zelfs bij de beste keren dat ik ze zag.

Zondag eerst The Strypes: rock 'n roll, strak gespeeld, veel speelplezier... ik voorzie toch een grote toekomst voor deze Ierse band, het is hun werkelijk gegund. Ook de mondharmonica die veelvuldig gebruikt wordt is een meerwaarde. Ander hoogtepunt die dag: Iggy Pop! Zo'n boekingen mogen ze nog meer doen! Er wordt wel eens gezegd: "een Rock Zottegem-act of Lokerse Feesten-act", maar van deze man zijn prestatie kunnen vele en vele artiesten nog iets opsteken. Alle klassiekers van zichzelf en van The Stooges kwamen aan bod, het recente Gardenia enz.. En wat een energie heeft die man nog! 69 jaar! Hij rende constant over het podium en was een ware volksmenner! Hoedje af. The Last Shadow Puppets overgeslagen ten voordele van Foals en Unknown Mortal Orchestra. En voor een goede plek voor Beck. Rasartiest zeg. En entertainer! Een ware greatest-hits-set. Dan naar SX (goed!) en Jamie XX (wat tegenvallend, ik had veel meer In Colour verwacht!). Dan naar Skunk Anansie. Wat een liveprestatie alweer! Dit blijft gewoon één van de beste livegroepen die bestaan, en dan nog in de kleinste tent van Rock Werchter, je kan je voorstellen wat een sfeer er heerste! Afgesloten met nog halfuurtje Florence + the Machine (echt niet bijzonder) en het vuurwerk.

Maandagnamiddag dan naar huis gekomen.


Hopelijk behouden ze het grote aandeel kwalitatieve acts (voor die vernieuwde tenten beteken daarin echt een meerwaarde, ik heb daar echt mijn beste optredens meegemaakt) en blijven ze de mix tussen jong, opkomend talent en oudere, gevestigde waarden behouden.

 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
https://twitter.com/pearljam/status/755809640043073537

Nog een kans dat Temple of the Dog volgend jaar op de Europese festivals staan?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken