Rock Werchter 2016 - Geruchten

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.504
780
hadden ze deze vorig jaar ook al?

Yes, zijn supertenten. Waren de halve tribunes aan de zijkant er ook nog?
Wat ze wel veranderd hebben, wat ik gezien heb, is dat ze niet iedereen meer toelaten. En de tent dichtgooien als het te vol zit. Voor de mensen die niet meer passen hebben ze nu dus ook een beeldscherm buiten neer gezet. Was echt het enige terechte kritiekpuntje van vorig jaar. Tenten overvol en niks meer te horen/te zien buiten de tent.
 

Iceman

Playlistbediener
8 mrt 2014
32
0
De tribunes aan de zijkanten waren we ook nog ja. Ze ogen nu ook groter dan de oude tenten al kan dat iok aan mij liggen natuurlijk. Het scherm met boxen erbuiten vond ik ook een verbtering, alhoewel ik iedere keer op tijd genoeg was om een plekje in de tent te hebben.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.165
Eerste keer Werchter en ik moet zeggen wauw, positief en negatief (jammer genoeg) ..!

+ Positieve punten +
Je kon er niet onderuit maar de medewerkers op het terrein, langs de weg of gewoon mensen die instonden voor de veiligheid waren allen goedgemutst en dat helpt wel bij hoe alles er uiteindelijk bijlag. Ik ben nooit iemand tegen gekomen die kortaf was en een babbeltje kon er altijd in aan de toog :)
De serieuze inspanningen die werden geleverd om het terrein dag na dag toch nog een beetje oké te houden, vond ik goed en nodig en blij dat ze hier en daar verbeteringen aanbrachten!
Van en af het terrein/Leuven gaan was heel makkelijk en er waren altijd voldoende bussen beschikbaar, mensen met een auto waren wel wat minder af had ik zo de indruk (de chaos kon je eigenlijk al merken op woensdagavond..)

- Negatieve punten -
Het terrein, geen idee waarom men op bepaalde plaatsen zand legt, dan weer hout en op zaterdag/zondag lag er zelfs een heus steentjes wegeltje.. Waarom ze niet directe een aantal platen legden op bepaalde plaatsen snap ik niet en bv de bushalte om naar Leuven te gaan was al snel omgetoverd tot een heuse modderweg..
Doordat het terrein er zo lelijk bijlag waren plannen om bv acts te zien die net na elkaar begonnen wat in de war geraakt (en zo bv Foals gemist..) omdat je er gewoon 10-20 over deed op bepaalde momenten om van de Mainstage naar de Barn te gaan

Het festival zelf vond ik fantastisch en er waren bepaalde zaken die me echt omver hebben geblazen dat ik totaal niet had verwacht dat ze zo goed waren ^^

Donderdag:
Kaiser Chiefs *** 1/2 : Zeer leuk begin, de sfeer zat er al snel in en iedereen rondom ons zong gezellig mee, jammer genoeg moeten ze het wel echt hebben van hun hits om van hun set iets degelijks te maken..
Guy Garvey ***: Als alternatief voor Jake Bugg en schuilen voor de regen.. Leuk optreden, schattige vent en wat een stem!
Ellie Goulding ** : Kon mij totaal niet overtuigen met haar set, zat eigenlijk met m'n hoofd al meer bij Flume dan bij wat ze zong.. Groot contrast toch ook bij wie er allemaal in het publiek zat, je had de tienermeisjes die uit volle borst elk nummer meezongen en dan had je een wat ouder publiek die wat zaten mee te wiegen maar eigenlijk gewoon zaten te wachten op Sir Paul..
Flume **** 1/2 : "Lopen geblazen" aka oppassen waar je loopt anders zitten je schoenen onder de modder, midset Ellie weggegaan en denken op tijd te zijn voor Flume (30 min op voorhand?) maar de Klub C stond dan al voor 80%¨gevuld ondervond ik.. Sterk optreden, mooie visuals (misschien toch ergens jammer dat Beck niet even Tiny Cities kwam zingen, maar afin..) Super optreden!

Paul McCartney **** : Genoeg tijd genomen en jammer genoeg New Order niet gezien om ons vooraan te posteren voor de Paul.. Leuk optreden met meezingers, piano etc etc, goed dat ik ben gegaan, legendarisch :)

Disclosure *** 1/2 : Na het optreden van Paul nog verder naar voor gedrongen om uiteindelijk ergens in het voorste vak terecht te komen om te kunnen genieten van een heerlijke set, een mixture van hun eerste en tweede (iets mindere) album.. Midset een raar stukje techno-achtig probeersel van de twee wat ik wat vreemd vond maar geweldige set ook weer, wat ik wel raar vond was dat er echt weinig volk meer was..Het gros kwam waarschijnlijk voor Paul maar dan nog, vreemd? Ik dacht dat er juist plaats te kort ging zijn en daarom snel naar voor gevlucht terwijl dit eigenlijk niet echt nodig was geweest hm

Vrijdag:
Gary Clark Jr *** 1/2: Toch wel een verrassing vond ik, nog niet echt iets van gehoord en werd eigenlijk gewoon meegesleurd door een paar vrienden hadden in een funky setje, no regrets :p
Bring Me The Horizon *** : (had liever Daughter gezien ://) Op aanraden van een paar vrienden weer naar BMTH gaan kijken, de muziek deed me niet echt veel want het is gewoon m'n stijl niet echt al was het wel een sterk optreden had ik zo de indruk
Oh Wonder **** 1/2: Weggeblazen! Te korte set! Geef me meer! Keer op keer, nummer na nummer weten ze me te verbazen en me bijna in vervoering te brengen.. Super jammer (ookal stonden we denk ik 5-10e rij) dat bijna niemand in het publiek meedeed of zelfs de nummers kenden.. Ik snap niet waarom je vooraan zou gaan staan om naar een groep te gaan kijken waarvan je niet eens 1 nummer kent, word ik een klein beetje ambetant dan van hm

Trixie Withley *** 1/2 : Kende aanvankelijk maar een aantal nummers van haar en eigenlijk stonden we gewoon te wachten voor The 1975, maar wat voor een stem heeft die vrouw seg?!!
The 1975 **** : Geweldig, maar ook veel te kort optreden (net zoals OW) Geen verrassing dat het goed ging zijn ookal waren er bepaalde jongeren (echt jong..) die er gewoon stonden voor de hype en geen enkel nummer kenden, jammer weer.. Waarom zo dicht staan als je er niets van weet??

Parov Stelar **** : Na The 1975 snel naar de Barn omdat een vriend van me hen had aangeraden en wauw, alles aan deze set was gewoonweg geweldig! Blazers, een zangeres, een drummer en allemaal om een soort van electro swingmuziek te maken, uniek ^^

Rammstein **** : Ondanks het gigantische aantal publiek dat voor de mainstage stond heb ik echt genoten van het optreden van Rammstein !! Met sommige nummers ben ik gewoon opgegroeid en het was zo'n geweldigde show vol vuur, licht en andere special effects !

Zaterdag:
Mura Masa *** : Vroeg opstaan vandaag want Mura Masa en Bazart waren must sees voor mij.. Mura Masa was heerlijk (nouja toch als je de nummers kende) aka ook hier weer veel mensen die er niet veel van hadden gehoord op voorhand, weer jammer ..
Bazart *** : Nooit gedacht dat er zoveel volk zou komen opdagen voor Bazart?! We dachten gewoon na Mura Masa rustig naar Bazart te gaan en nog redelijk vooraan te staan vanwege het vroege uur, niets daarvan! Klub C was te klein en hebben slechts van heeel ver een glimp kunnen opvangen van Bazart, ik vraag me af hoe ver hun succes nu zal reiken in de komende jaren na dit boerenjaar..

Savages * 1/2 : Geluid stond veel te luid, constant geschal van de micro en een Klub C die maar de helft meer was van een uurtje ervoor bij Bazart. Uiteindelijk vroeger weggegaan om naar Band Of Horses te gaan zien want het was niet om aan te zien, sorry not sorry
Band Of Horses *** 1/2 : Superfijne set gezien van BoH, publiek had er ook zin in zelfs al had het een beetje geregend
BADBADNOTGOOD *** : Ik had hier al veel positieve dingen over gelezen en was dus wel nieuwsgierig naar hun! Het samenspel van alle instrumenten tesamen was echt leuk om te zien, toch jammer van het uitblijven van het publiek ookal vond de band het echt overweldigend dat er zoveel mensen waren..?
Beirut ** Bijna in slaap gevallen tijdens deze set
Goose **** 1/2 : Velen waren kritisch na hun concert in de AB omdat volgens de ene het niet goed was en de andere zei dan weer dat het supergoed was? Ik was naar de launch geweest van hun album en daar klonken ze geweldig dus ik wilde maar al te graag dat nog is meemaken ! Switchten tussen de hits en de songs van hun nieuwe album en het pakte gewoon super uit op de mainstage. Dik minpunt was dat er bijna niemand aan het dansen was maar gewoon stonden te knikkebollen.. Goose, dat is toch om op te dansen he??

PJ Harvey ***** : Ik was niet overtuigd door haar album en was eigenlijk al aan het wachten voor Tame Impala maar wauw, wat een verrassing! Zo'n stem! Ze heeft me gewoon ingepakt en volgens mij ben ik niet de enige! Een feest!

Tame Impala ***** : Eerste rij en meegezongen van begin tot einde, geweldig en een van de beste optredens van RW vond ik !


Zondag:
Aurora *** 1/2 : Duidelijk overdonderd door de hoeveelheid mensen die klaarstond voor haar set, ook hier had een uur wel gemogen qua programmering.
Bear's Den *** 1/2 : Na Aurora was het tijd voor Bear's Den, ik had hun album op voorhand al beluisterd en ze maakten het voor mij helemaal waar, ook op dit vroege uur waren er echt al veel mensen in de Barn, wat het altijd veel leuker maakt vind ik, nouja toch als je het bekijkt in de plaats van de artiest..
James Bay **** : Had volgens mij gans de wei ingepalmd en was ronduit een geweldig optreden!
Iggy Pop **** : Na een sterk optreden was het tijd voor nog eentje, hoeveel energie kan een man van zijn leeftijd hebben?? Een icoon gewoon !
The Last Shadow Puppets *** : Bleef een beetje op m'n honger zitten in de richting van Alex Turner, het leek wel of hij er niet zoveel zin had ofso? De recenties zijn lyrisch maar dat heb ik toch niet gezien hoor, Miles Kane had er duidelijk zin en Bad Habits was gewoon een geweldige meezinger maar de stukken waar Alex zong vond ik toch een pak minder?
Beck ***** : Jammer genoeg redelijk achteraan gezien in de Barn omdat we er zo lang over deden om van de Mainstage naar de Barn te stappen maar wat een optreden!! Ik had helemaal niet verwacht dat hij me zo ging wegblazen, super ! En het einde waarbij hij zijn band voorstelde vond ik wel redelijk uniek!
Jamie xx *** 1/2 : Weinig woorden nodig voor zo'n leuke vinyl-set, niemand stond stil ^^

Florence + The Machine **** 1/2 : Ja, topwijf he? Geen idee wat ik erover moet zeggen anders dan dat die 2e x FATM op RW duidelijk geen fout was
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.187
3.008
Net terug van 4 dagen Werchter!

Kaiser Chiefs: Kende niet veel buiten hun hits, maar toch een toffe show! Fijne start van het weekend.
Jake Bugg: heeft me toch verrast. Kende ook niet zo veel van hem maar ik vind zijn stijl wel aangenaam.
Flume: viel een beetje tegen vond ik, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik niet in de tent stond.
Paul McCartney: Toch de verrassing van de dag. Na de reacties van Pinkpop te lezen had ik niet zo'n hoge verwachtingen maar uiteindelijk werd het toch nog een goeie show met veel energie en al bij al goede zang. Na Hey Jude weerklonk dit liedje nog het hele weekend over de wei!
Disclosure: Ik ben fan en stond dan ook op de tweede rij. Veel gedanst, maar vond hun zaalshow toch beter! Goede setlist en sfeer, ondanks dat er al veel volk naar huis was.
Ook stukjes van gezien: WOTE, Gutterdammerung, Sigma, Ellie Goulding, niet echt iets verrassend.

The Van Jets: Goed; Jagwar Ma: Toch wat gedanst, wel jammer dat het een DJ-set was; BBR: Oke
Bring Me The Horizon: Eerste dieptepunt van het weekend voor mij, is sowieso al niet echt mijn ding en het geluid stond echt vreselijk afgesteld.
Trixie Whitley: stukje van buiten gezien en ik vond het echt goed! Prachtige stem en goede energie!
The 1975: Had niet zo'n hoge verwachtingen maar heb me uiteindelijk toch geamuseerd. De zanger kan live echt nog goed zingen. De tent stond niet vol door de match (wat een faal was dat)
Parov Stelar: Al van lang voor Werchter vroeg ik me af: 'Wat wordt het meest memorabele concert? Tame Impala? Jamie xx?' Nee het werd Parov Stelar! The Barn veranderde 75min in een danstempel vol met swingende lachende mensen. Niemand stond stil! Sfeer: 11/10!

Mura Masa: Ik kende alle nummers (buiten de nieuwe) en was wel een toffe opener van de dag. Bazart niet kunnen zien door de drukte, 2 nummer gezien van op het scherm en zag er wel tof uit.
BADBADNOTGOOD: topmuzikanten, natuurlijk! Maar wat een kutpubliek... Volwassenen die een beetje zaten te praten over het weer met een pintje in de hand, dit verpeste de sfeer echt. Ook jammer dat er niet zo veel volk kwam opdagen.
TDCC: Van ver gekeken en er hing wel een positieve vibe over de weide. Kende opvallend veel nummers.
Goose: verrassend goed! De sfeer zat er goed in en vond de muziek nog wel lekker.
RHCP: eerste stukje gezien en viel nog mee. Uiteindelijk gemengde reacties gehoord: van 'slechtste optreden van RW' tot 'echt nog beter dan verwacht'
Tame Impala: Ik had hoge verwachtingen en ze werden ingelost! Ik heb er van genoten. Tegen het einde kwam iedereen in de stemming en werd het nog een feest!
Ook stukjes gezien: Courtney Barnett, Glen Hansard, PJ Harvey, allemaal goed!

James Bay: iets later op het terrein en de dag gestart met deze energieke man! Kreeg de wei goed mee en mooie opener voor mijn laatste RW-dag.
Iggy Pop: Toffe muziek en zeer energiek voor zijn leeftijd! De 'fucking fucker fuck' begon wel te storen na een tijdje.
Foals: Sterk! Tegen het einde ontstond er vooraan een springende bende die de sfeer wel bevorderde. Vooral hun stevigere nummers vond ik heel goed! Ik ben fan!
TLSP: Leuke muziek om van op het zand te kijken, maar ik bleef toch een beetje op mn honger zitten.
Macklemore: geen commentaar. Toen het geluid dan nog eens uitviel, ben ik gewoon vertrokken naar The Barn...
Jamie xx: In het begin hadden veel mensen niet door dat ze die avond niet veel muziek van In Colour gingen horen. Maar vanaf dat de clubsfeer doordrong, kwam iedereen in beweging en werd het een topset. Jamie is een meesterlijke vinylmixer en uiteindelijk geëindigd met een prachtig meezingmoment op Stand By Me! Ook respect aan de vijftiger die de ziel uit zijn lijf stond te dansen op de eerste rij en waarvoor altijd een luid applaus ontstond telkens hij op het grote scherm kwam. Ik snap dat deze set niet iedereen zijn ding is maar ik heb er enorm van genoten!
FATM: geluid stond een beetje slecht afgesteld, maar toch genoten van de hits en uiteindelijk nog een degelijke afsluiter!
Ook stukjes gezien: Lianne La Havas, Beck, allebei goed!
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.187
3.008
Vervolg:

Top 5:
- Parov Stelar
- Jamie xx
- Tame Impala
- Disclosure
- Foals

Sfeer: Top! 4 dagen Hey Jude zingen en constant grappige taferelen zien zoals mannen in badpak en mensen die zandkastelen bouwen! Ondanks de regen liep iedereen constant met een lach op zijn gezicht en dat zorgde alleen maar voor nog meer lachende gezichten!

Ik heb overigens niet veel gemerkt van de parkeerchaos. Ik kampeerde in de buurt in Rotselaar en vond het aan die kant opvallend rustig. Alles zeer vlot verlopen volgens mij.

Terrein: Vanaf de eerste dag modder maar elke dag werd het beter door de boomschors en extra zand. Proficiat aan de organisatie!

Beste moment van dit jaar: 2 zatte mensen op weg naar de fietsenstalling
Persoon 1: Helemaal naar de kloteeeuuuh.... Helemaal naar de JODEEEEEEEN!!!
Persoon 2: Huh? Zijn hier Joden?
Persoon 1: *stuikt van het voetpad en valt op de grond*
Persoon 2: *begint persoon 1 uit te lachen*, net zoals wij!

Uiteindelijk echt een geweldig weekend gehad met vooral de topsfeer en het dansfeest van Parov Stelar als memorabele momenten!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.165
Ik denk dat btw nu wel iedereen weet dat Will Grigg wel degelijk on fire is, begon bijna irritant te worden zucht.. Net zoals de "Hey Jude" die nog na FATM weerklonk op straat, best grappig
(geen idee wat er misging bij de foto's die ik hier neer zette ://)

Top 5:
- PJ Harvey
- Tame Impala
- Beck
- Goose
- Parov Stelar / FATM

Conclusie, graag meer Barn-tenten op werchter aub! Nee, maar serieus ik denk dat als je echt wat wilde zien je 9/10 wel juist zat in de Barn
 

RM

Playlistbediener
1 dec 2015
46
0
Ik heb ondanks het terrein een fantastische week gehad. De ellende op de wei( dit jaar meer een strand) en op de campings had haar chames vond ik. Iedereen die ik sprak was positief en kon er het grappige van inzien. Geweldige optredens gezien en ontzettend gelachen.

Dat er geen platen overal lagen heeft een reden. Deze waren namelijk erg lastig te krijgen (in ieder geval op a1). Ik vermoed dat de stalen platen op andere plekken in Belgie net zo gewild waren...

Ik neem mijn petje af voor de medewerkers van Livenation die de beslissing genomen hebben er het beste van te gaan maken. In de 5 dagen voor Rock Werchter heb ik de vrachtwagens zand/boomschors non-stop langs zien rijden. Ze hebben echt hun uiterste best gedaan om de hinder van het weer zo min mogelijk te maken.

Nu de belgische modder uit mijn spullen krijgen, mijn stem terugvinden en uitkijken naar volgend jaar. Heb er alweer zin in!
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Wij zijn gisteravond wat vroeger afgezakt, dus Jamie Xx en Florence + The Machine niet meer gezien, maar zeker geen gemis voor mij. Florence vorig jaar gezien en Jamie Xx had ik niet echt grote verwachtingen van, dus zijn we de grote uittocht voorgegaan.

Mensen die klagen over de weide beseffen duidelijk niet goed hoeveel moeite de organisatie heeft gestopt om de weide goed te houden. Ik ken mensen die er werken en die hebben mij gezegd hoe het in z'n werk gaat. Nadat iedereen de weide verliet, iedere dag, werd de weide opgeruimd en de ganse nacht door vrachtwagens houtschilfers, zand, ... geleverd. Zowat het ganse oppervlak van de weide (en dat is véél) lag bezaaid met een of ander verstevigend goedje. Echt een dikke pluim voor de organisatie voor het werk die ze hebben gestopt in het goed krijgen van de weide, die er ondanks de verschrikkelijk natte omstandigheden, al bij al behoorlijk bijlag. De organisatie heeft overigens voldoende benadrukt dat je moest zorgen voor goede en waterdichte schoenen. Ik heb niet kunnen klagen met mijn rubber laarzen :)

Wat betreft de optredens: op papier leek deze affiche misschien wat minder, maar ik heb NOOIT zoveel zo'n sterke optredens gezien. Ik ben overdonderd van bijna alles wat ik zag. Hier en daar wat matiger dingen, uiteraard, maar overal een fantastische 4 dagen. Mijn top:

5/5:
1. Red hot chili peppers: ik geef toe, ik ben een fan van het eerste uur en misschien moet je deze plaats met een korrel zout nemen, maar ik vond het schitterend. Strak gespeeld, de nieuwe nummers kwamen goed over live en Anthony zat goed bij stem. Vooral de versie van By The Way was super!
2. Robert Plant: Wat een show en sfeer. De nummers werden op een iets alternatievere manier gebracht, maar echt geniaal.
3. Goose: ik had hoge verwachtingen, maar nooit durven denken dat ze zo sterk zouden zijn. Fantastische live show, een iets trager begin met nieuwe nummers (die wel heel goed klonken) en de weide helemaal aan het dansen gekregen. Het was af.
4. Beck: fantastische zanger, super live show, heel homogene set ook, ieder nummer paste perfect in de show.
5. Foals: hoge verwachtingen, en ook helemaal ingelost. Wat een power en wat een geluid. Ongelofelijk strak, heel goeie sfeer in de tent ook.

4,5/5:
6. Guy Garvey: ik had niet zo'n hoge verwachtingen, gezien ik Courting the Squall niet zo super vind. Maar live klinkt alles zo heerlijk. Garvey is een fantastische zanger, maar de nummers werden zo opzwepend gebracht, er hing een ongelofelijke sfeer. Super!
7. Richard Hawley: getwijfeld tss BBR en deze show, heb het me geen seconde beklaagd dat ik voor Hawley ging. Fantastisch goed gezongen, heel sterke nummers en heel afwisselend ook qua stijlen. Soms relaxte rock nummers, daarna melancholische songs. Heel heel sterk.
8. Sx: niet verwacht, maar ook dit was super. Combinatie van triphop, electronica (en ja, soms zelfs wat industrial touches) kwamen live heel goed tot hun recht. Stefanie Callebout is ook een heel goeie en excentrieke zangeres. Sobere show, maar toch duister en intimiderend. Knap.

4/5:
9. Rammstein: sterke start met hun nieuwe nummer, de toon was meteen gezet: knallende gitaren (letterlijk), goeie show, oké gezongen, maar bovenal toch vrij catchy nummers, die ook lekker meegebruld kunnen worden. Absoluut hoogtepunt was dit zeker niet, maar een op en top entertainend en
sterk optreden des te meer.
10. Paul McCartney: vanaf het eerste nummer zat de sfeer goed. McCartney had er duidelijk zin in, kwam sympathiek over en huppelde vrolijk heen en weer. Zijn stem kwam hier en daar (vooral bij rustiger songs) best goed tot z'n recht, soms kon hij niet meer over de muziek en hoorde je duidelijk dat zijn stem het niet meer aankan. Maar zonder meer een speciale ervaring en alles samen een heel goed optreden.
11. Iggy Pop: ondanks z'n leeftijd wel nog prima bij stem en toch nog wat energieker dan McCartney. Schoot meteen uit de startblokken met al z'n grootste hits, wat meteen de sfeer zette. Ook de volgende, soms minder gekende songs, klonken prima.
12. Daughter: heeft mij toch met stomming geslagen. Wat een geluid, zowel muzikaal als qua stem. Heel meeslepend en emotionele muziek, maar o zo mooi. Aangename verrassing!

3,5/5:
13. The Offspring: klonken verrassend goed, behoorlijk strak gespeeld en goed gezongen. De sfeer zat prima in het voorvak. Van de zanger had je soms het gevoel dat het niet volledig met zijn goesting was dat hij er stond, maar niettemin een zeer solide show.
14. Courtney Barnett: spreekt me op plaat niet meteen aan, maar live wel heel goed. Enorm veel power, heel stevige set ook. Opnieuw aangenaam verrast.
15. Editors: prima live band, maar als je ze al verschillende keren hebt gezien, voelt het toch net wat minder aan dan anders. Vooral de nieuwe songs halen de vaart uit het optreden en worden duidelijk minder goed onthaald dan hun eerdere werk. Niettemin een sterk optreden, met heel wat hoogtepunten (Open your arms bv., zoooo mooi).
16. The Last Shadow Puppets: die had ik wat hoger verwacht in mijn lijstje. Live ook niet veel op aan te merken, maar toch ontbrak er iets. Moeilijk te verklaren wat, maar ik had steeds het gevoel toch een klein beetje op mijn honger te zitten. Maar toch, met momenten kwam het dichtbij het geniale (bv. met The age of te understatement).
17. Bear's Den: leuke show, heel sterke live act, prima namiddag optreden om opnieuw in de sfeer te raken.
18. Oh Wonder: ook een heel sterke show, maar je zag toch duidelijk dat ze onwennig waren om voor zo'n grote tent te spelen. Maar heel leuke sound, goed gezongen en goed gespeeld.
19. Glen Hansard: niet helemaal gezien, omdat we eerst naar Band of Horses gingen (na 10 min. weggegaan omdat het mij totaal niet kon bekoren, hoewel ik het op plaat zeker niet slecht vind). Super energieke show, heel leuke sfeer in de tent, heel entertainend. Ook leuk dat Chad Smith even het podium kwam opgewandeld :)
20. Savages: ook aangenaam verrast door deze 'vrouwenband'. Uiterst strak (misschien soms wat té?), stevig en rechtaan rechttoe. Meer hoeft dat eigenlijk niet te zijn.
21. James Bay: beter dan verwacht, kon mij echt wel overtuigen van z'n kunnen. Vooral het feit dat hij op zo'n groot hoofdpodium het publiek meekreeg en de goeie sound wist te brengen, bewijst toch wel dat hij talent heeft.

3/5:
22. Ellie Goulding: eigenlijk een heel sterk optreden, super gezongen, goeie performance. Maar 90 minuten is gewoon te veel voor een festival set van Ellie. Hier en daar had ze moeite om het publiek zo lang vast te houden, vooral omdat ze haar set wat moest opvullen met minder gekend of minder catchy materiaal. Maar zeker geen slecht optreden.
23. Beirut: klinken live eigenlijk super. Geen opmerkingen over. Maar na een uurtje had ik het wel gehad en begon het me te vervelen.
24. The London Souls: het eerste optreden op de main stage de eerste dag, leuke bluesrock, ideaal om het festival te starten. Hier en daar wat minder nummers en minder vaart, maar toch een mooie opener.

2/5:
25. Kaiser Chiefs: nieuwe nummers zijn - sorry voor de taal - echt ruk. Wat een verschrikkelijke rotnummers. De oude nummers zijn leuk en kan je lekker mee scanderen, maar ook dat lijkt allemaal in het niets te vergaan. Vergane glorie die eigenlijk niet meer thuishoort op een festival als Werchter.
26. Jagwar Ma: vrij saai optreden, uiteraard omdat de zanger er niet bij kon zijn en dan maar een DJ set werd gegeven.

The Van Jets helaas gemist en van Jake Bugg maar een kwartiertje gezien. Dat was wel een sterk kwartiertje, klonk heel goed. Ook het laatste kwartier van Tame Impala meegepikt, ook dat was eigenlijk wel sterk.

Maar ik heb dus een fantastisch Werchter achter de rug en moet eerlijk zeggen dat ik de kritiek van veel mensen niet begrijp. Organisatorisch zat er gewoon heel veel tegen door het slechte weer, maar ik blijf erbij dat alles gedaan werd wat mogelijk was. Ik ben een tevreden mens :)
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Het was weer te gek hoor! Heerlijk weekendje gehad met veel goede shows. Het weer was natuurlijk niet al te best maar die bende overal had ergens ook wel zijn charmes. Hebben woensdag nog geen 5 minuten in de file gestaan gelukkig. We hadden niet de route gevolgd en konden ergens vooraan aansluiten, al was dat niet echt de bedoeling denk ik haha. Maar een gelukje voor ons! Ik ga het niet al te uitgebreid houden maar wat ik allemaal gezien heb:

Donderdag: Ik baalde enorm dat we te laat het terrein op waren voor Nathaniel Rateliff. Optredens die ik wel heb gezien zijn:

Guy Garvey: ** Was prima zo op de achtergrond, we zaten namelijk op de tribune achteraan de chillen. Als ik er meer aandacht voor had gehad had ik het waarschijnlijk een stuk beter gevonden, blijft een geweldige stem.
Flume: *** Had er vooraf toch meer van verwacht maar mijn verwachtingen waren dan ook wel erg hoor moet ik zeggen. Verder was het een prima set en heb ik me er goed vermaakt.
New Order **** Was enorm tof! Helaas wilde de rest eerder weg naar Paul McCartney maar gelukkig nog het overgrote deel kunnen zien. Blij dat ik dit eens heb mogen zien!
Paul McCartney *** ik vond het een stuk beter klinken dan op Pinkpop. Alleen vond ik het jammer dat bijna ieder stukje wat hij tussendoor zegt het zelfde was op Pinkpop. Het was in ieder geval wel vermakelijk
Disclosure ***** We stonden in het voorvak en hier ging het helemaal los. Niet super druk inderdaad had ik het idee maar daarom was er juist meer plek om te dansen. Prima set en een geslaagde afsluiter

Vrijdag:

Daughter: ***** Enorm sterk optreden en meteen de beste van die dag! Ik miste dit jaar wel meer van dit soort optredens, gelukkig was Daughter geweldig!
At The Drive-In **+1/2 Kon mij niet helemaal overtuigen, we waren ook eerder weg gegaan naar Robert Plant. Ik had hier vooraf heel veel van verwacht maar ze hebben het maar deels waargemaakt.
Robert Pant *** Goed optreden van deze held! Vooral de Led Zeppelin nummers vond ik erg sterk!
The Offspring ** Ik vond hier zelf niet zo veel aan. Vroeger luisterde ik dit regelmatig maar toch had ik niet echt het idee dat ik dit perse wilde zien. Mijn vrienden wilde in het voorvak bij Rammstein daarom stond ik er eigenlijk. Moet toegeven dat ik het niet heel boeiend vond ondanks dat het niet slecht was.
Rammstein ***+1/2 Rammstein is qua muziek totaal niet mijn ding maar je kan er niet omheen dat de show enorm vet is! Tof om dit mee te maken vanuit het voorvak

Zaterdag: Deze dag heb ik veel te veel gemist: Courtney Barnett, Mura Masa en PJ Harvey. Echt om te janken en dan vooral van PJ Harvey. Ik was aan het begin van de dag gewoon te moe om zo vroeg het terrein op te gaan en niemand wilde mee naar PJ Harvey. Natuurlijk kon ik hier alleen heen gaan maar ik moet toegeven dat ik op dat moment ook meer zin had in eten en zitten, tot mijn grote spijt nu..

Savages *****: Aan het begin van de dag alleen rondgelopen omdat niemand mee wilde, hun verlies. Wat een intens tof optreden! Het nummer Adore is geweldig en was live toch even een momentje hoor, een van de beste shows van het festival!
Glen Hansard *****: Totaal onverwacht maar dit werd voor mij het optreden van Rock Werchter dit jaar. Geweldige energie met een geweldige band, die blazerssectie was echt niet normaal goed. Totaal onverwacht en enorm tof!
Beirut *** Prima optreden. Het klonk vooral erg fijn, wantja het is Beirut.
Red Hot Chili Peppers **+1/2: Had hier meer van verwacht, dit was namelijk de headliner waar ik het meeste naar uit keek. Ze waren de vorige keren dat ik ze zag gewoon beter en toen leken ze er ook meer zin in te hebben. We stonden ook behoorlijk ver weg, misschien dat het daar aan lag.
Paul Kalkbrenner *****: Paultje was weer te gek! Stilstaan kon niet ondanks dat mijn voeten volledig naar de klote waren. Hij had er zelf ook duidelijk enorm veel plezier in en de hele zaal ging los. Mensen moeten alleen echt stoppen met dat Hey Ho gedoe.

Zondag: Jammer dat ik AURORA gemist heb maar we hadden besloten zondag nacht al terug te gaan dus we moesten de spullen opruimen.

James Bay **: Hier wilde een van mijn vrienden perse naar toe mij kon het niet boeien, al had ik het erger verwacht.
Iggy Pop *****: Fucking awesome was dit, wat een baas is die man. Stonden bijna vooraan en daar ben ik me toch blij mee, wat een held.
Foals: *****: Deze band is over een paar jaar headliner denk ik. Echt een geweldig optreden en deze band is live enorm sterk. Alleen zat het publiek niet heel erg mee waar ik stond. Beter gaan mensen niet debiel klappen tijdens het intro van Spanish Sahara. Maar dit was enorm tof!
TLSP ***: Van een afstandje gezien, prima showtje hoor!
Beck ****: goede show, niet afgekeken helaas. Dit wil ik nog wel een keer tijdens een los concert zien, dan zal het helemaal geweldig zijn.
Macklemore & Ryan Lewis *: dit was het enige wat ik helemaal kut vond, daarom ben ik maar debiel gaan doen. Iedereen van onze groep wilde in het voorvak staan dus ik volgde maar braafjes. Maar lekker gek mee staan springen, heerlijk. Ik hoorde mijn vrienden op een gegeven moment ook zeggen tegen elkaar: 'Luud vindt dit echt zo kut he', en dat klopte. Die verhaaltjes tussen door sloegen helemaal nergens op en ik was blij toen de muziek wegviel. Ik probeerde er het beste van te maken door mee te doen, maar tevergeefs. Dat terwijl ik het op BKS'13 zo tof vond!
Jamie xx ****: Deze man moet het hoofdpodium nog maar eens komen afsluiten: heerlijk! Perfecte afsluiter van een intens gaaf weekend!

Erna terug naar huis gereden zonder problemen en vandaag lekker uitgeslapen. Ik kijk terug op een zeer geslaagd weekend! Mijn top op een rijtje:

1. Glen Hansard
2. Savages
3. Disclosure
4. Foals
5. Iggy Pop
6. Paul Kalkbrenner
7. Daughter
8. Beck
9. New Order
10. PJ Harvey ondanks dat ik er niet was.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Donderdag in de vroege morgen aangekomen. Om 6:00 uur in Haacht door de politie weggestuurd omdat de A parkings vol of ondergelopen waren. Had dit niet iets eerder aangegeven kunnen worden?
Nu met een lange omweg naar Werchter toe geleidt. Daar in de file voor de C parking. Uiteindelijk konden we onze auto's parkeren op C3, maar dan moesten we wel een campingkaart van C3 kopen. Beetje lullig, want een paar van ons waren al onderweg naar A1 om onze tent op te zetten. Die kerel op de parking wilde niet luisteren en vond dat als we op A1 wilden we kamperen we in de A zone moesten parkeren. Met die kerel was geen gesprek aan te gaan. Op zoek naar een andere parkeerplaats was eigenlijk geen optie.
Gelukkig konden we bij A1 alsnog naar binnen. Wel moesten we nieuwe campingtickets betalen (begrijpelijk), maar wel balen. 3x25 euro kunnen wel beter gebruiken. Bij C3 lukte het gelukkig vrij makkelijk om onze ongebruikte campingbandjes weer in te leveren en kregen we onze 75 euro weer terug.

Apart begin, maar gelukkig waren we op tijd en hebben we onze pret niet laten bederven.

De afgelopen dagen de volgende optredens gezien:

Nathaniel Rateliff: ** viel een beetje tegen, beetje tam optreden. "I neef never get old" klonk dan wel weer goed.
Ryan Bingham: *** gezien vanuit de uitgang van the Barn op het scherm (vanwege de regen daar blijven staan). Klonk erg goed.
Jake Bugg: *** op de mainstage. Goede stem, lekker optreden.
Gutterdammerung: ***** Wow! Wat een ervaring. Goede begeleidingsband en die zanger, wow! Echt onder de indruk. Tijdens de toegift nog even helemaal losgaan op the ace of spades. Wat mij betreft had de film alleen beter tot zijn recht zijn gekomen op een later tijdstip als afsluiter van de dag.
Paul McCartney: **** Zijn stem was vantevoren wel een zorgpuntje, maar eigenlijk meteen goed.

De vrijdag begonnen bij Gary Clark jr ****, meteen een van de betere optredens.
BMTH toch maar over geslagen. Het bierdrinken op de camping duurde vervolgens net wat langer dan gepland, waardoor the Offspring **** pas ons volgende optreden werd. Voor de kritische observeerder vast van alles aan te merken op hun spel, maar vooraan was het een heerlijk feestje.
Rammstein ***** was weer ouderwets aanwezig. Heerlijk optreden. Zonder de gebruikelijke ongein met piemels etc, maar dat vond ik eigenlijk niet erg.

Binnen komen lopen bij Kensington **, tja gemakkelijk in het gehoor liggende meisjesrock. De showelementen zijn best aardig, maar met Rammstein nog vers in het geheugen...
Band of Horses *** klonken goed. Van een afstandje bekeken. Maar ook weer niet iets om heel enthousiast van te worden.
Doorgelopen naar Glen Hansard *****, dat was onverwachts een erg leuk optreden!
De Peppers **** namen revanche voor hun optreden uit 2012 . Toen speelden ze slap en ongeïnspireerd, maar nu speelden ze meteen met veel meer plezier en enthousiasme.
Editors ****, minder goed dan hun vorige keer. Imo minder overtuigend. Blijft wel een van de beste bands met het afstemmen van hun vuurwerk op de muziek.

Leuk om de levende legende Iggy Pop** te zien spelen, maar zijn optreden vonden wij maar tegenvallen. Kan er beter mee stoppen.
The last shadow puppets: **, konden ons ook niet echt overtuigen. De zang was goed, maar is niet helemaal ons ding. Alex Turner vonden wij maar wat arrogant op het podium staan. Miles Kane deed beter zijn best.
Beck **** stond eerst niet op ons lijstje, maar gelukkig nog wel gezien. Erg fijn optreden.
Macklemore & Ryan Lewis, **, wij vonden het niet echt overgekomen. Maar snel een hapje gaan eten.
Skunk Anansie *****, Wow wat een optreden! Klub C ging uit zijn dak. Wat kan die vrouw zingen. Mooie visuals ook.
Laatste nummers nog van FATM ** gezien, niet echt overtuigend als afsluiter van het festival.
 

Banana-nas

Playlistbediener
22 jan 2016
17
0
Nou mijn eerste keer Werchter is nu ook een feit.

Om 6.00 zijn we weggereden en zijn we uiteindelijk 7.30 in de file beland voor de parkings in de C-zone. Rond 9.30 er maar voor gekozen om de tenten alvast te gaan opzetten en om 12:30 stond de auto pas...
Het was nogal een chaos...

Donderdag, na onze installatie op camping C3 zijn we rond 14u naar het terrein gegaan. Direct de vouchers ingewisseld en al de eerste biertjes gedronken. Het terrein lag er overigens op de eerste dag goed bij. Toen maar richting Kaiser Chiefs gegaan, beetje genoten van de muziek en wat pilsjes. Hierna het terrein een beetje verkent en toen bij de North West Walls wat gegeten. Toen richting Gutterdämmerung gegaan, wat echt een goede show was. Hierna wouden onze vriendinnen snel het laatste half uur van Ellie Goulding aanzien. Persoonlijk vond ik er niet veel aan, tis niet echt mijn muziek maarja. Na Ellie Goulding naar het voorvak gegaan voor Sir Macca. We stonden zo'n 10 meter van het podium af en hebben echt genoten van een fantastische show. Van een valse noot heb ik niets meekregen. Na McCartney terug naar de camping gegaan, ik had graag nog disclosure willen zien alleen ik was helemaal gesloopt. Jammer dan.

Vrijdag was aangebroken, de dag waar ik zeer naar uitkeek.
Begonnen met Frightened Rabbit, set was in my opinion veel te kort, ik ken veel meer nummers van ze, mochten wel een uur vullen. Had stiekem ook op meer nummers van The Midnight Organ Fight gehoopt, aangezien dit mijn favo album is van hun.
Toen naar The Van Jets gekeken, maar t was eerder even zitten/liggen. Hierna kwam het echte werk, en mijn eerste clash was toch een feit tussen BMTH en Daughter. Ik heb toch maar gekozen voor BMTH omdat mijn vrienden hier heen wouden. Heb me in het voorvak uitstekend vermaakt, vooral in de moshpits. Alhoewel het echt te merken was dat Oliver zijn stem kwijt was, gaven ze gewoon een show, solide en sterk. Hierna gegeten en wat uitgerust. Toen naar Black Box Revelation gekeken en At The Drive-In. Kende beide niet erg goed, maar het was zeker niet verkeerd. Toen hebben we ons klaargemaakt om 4,5u lang in t voorvak te staan. Paar flessen water en redbull gehaald om vol te kunnen houden. En god, wat was het t waard. Een heerlijke sfeer bij The Offspring, heerlijk kunnen moshen in een fantastische crowd. Heerlijk gewoon. Ze speelden overigens ook gewoon kei en kei goed. Hierna Rammstein, in my opinion de beste act van t weekend. Geweldig gewoon, meebrullen, vuurwerk, alles perfect. Ik zit nu nog te stralen als ik eraan terug denk.

Zaterdag zijn we rond een uur of 3 het festivalterein opgegaan. Ik heb genoten van de heerlijke set van Band of Horses, ik hou gewoon van die band. Het was eigenlijk de planning om Two Door Cinema Club en Goose nog te bekijken. Maar hier is niets meer van gekomen omdat we een stel gezellige brabanders tegenkwamen waarmee mee we zeker een 3u bier mee hebben gedronken bij de tafels bij de festivalmarket. Hierna hebben we ons richting main begeven voor de peppers. Ik had ook graag Tame Impala willen zien, maar ik heb toch gekozen voor de Peppers. Mocht weer baten dat we in het voorvak konden, prima plekken gekregen en ik heb echt genoten van de Peppers. Had van mij echt veeeeel langer gemogen, die 1,5u waren zo voorbij. Ik miste ook echt het nummer Wet Sand.. :( Ahja, hierna uit t voorvak voor een plek achterin voor de Editors. Prima show, maar ik kende niet heel erg veel.

Zondag, James Bay gekeken, prima muziek. Ik stond eigenlijk alleen te wachten op Iggy Pop. En dat was echt een geweldige show. Zo veel energie in een oud mannetje, fantastisch. Ik kwam niet meer bij nadat hij in elke zin wel 10x fuck gebruikte.
Hierna weer gegeten en wat uitgerust. Toen hebben we ons maar naar t voorvak van Mackemore & Ryan Lewis begeven. Ik ben normaal niet van de rap maar op the heist staan gewoon een paar fantastische en qua tekst erg sterke nummers. Het was uiteindelijk gewoon een groot feestje, jammer dat het geluid er voor zo'n 5 minutjes uitlag. De speech van Macklemore vond ik zeker zeer sterk, kon mijn eigen mening er zeer in vinden. Hierna naar Skunk Anansie gegaan, god wat kan die vrouw er een feestje van maken. Heerlijk gewoon. Voor was dit een fantastisch afsluiter voor het weekend. Heb Florence dan ook niet meer gezien omdat we de drukte op de parking voor wouden zijn.

Over het algemeen echt een fantastisch weekend gehad. Sfeer was gewoon uitstekend. Veel nieuwe mensen leren kennen. Verder, Camping C3 was een prima camping, ookal stonden wij langs een grote modderpoel waar we doorheen moesten om naar t terein te kunnen. Het weer had ook zo zijn voordelen, het was niet te warm en wanneer het niet regende was het echt gewoon prima. Het terein was na de tweede dag wel al helemaal verkracht om het zacht uit te drukken. De oplossing om hout-snippers te strooien was wel verstandig, alhoewel deze op dag 3 ook de functie wel al verloren hadden. Top weekend gehad, zeker voor herhaling vatbaar!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.305
6.506
Ik ben pas een paar uurtjes terug van een top weekend. In de nacht van woensdag op donderdag vertrokken en we kwamen rond half 6 aan om aan te sluiten in de file. Een iemand in de auto laten zitten (kon pas parkeren rond half 11) en zelf hebben we de tent op een van de droogste plekjes van de A1 gezet. Ja het was een drekzooi, vooral op de wandelpaden. Maar dat mocht voor niemand de pret drukken. Hetzelfde geldt eigenlijk op het festivalterrein. De organisatie deed wat het kon, maar het was toch ook overmacht. Uiteindelijk heb ik continu wel een droog plekje gevonden op het terrein.

Donderdag:
Begonnen met the London souls die een heerlijk setje speelden op het festival mee te openen. Beetje rondgelopen, Barns Courtney nog heel eventjes meegepikt (wel geinig) en klaar gaan staan voor Kaiser Chiefs met in het achterhoofd dat ik Nathaniel Rateliff in Utrecht ga zien. Was wel leuk, vooral de hits meebrullen. Je merkte echter aan alles dat ze over hun hoogtepunt heen zijn. De rest was toen moe door het nachtje doorhalen, dus ben ik maar even in mijn eentje naar Guy Garvey gegaan. Had niet verwacht ik het zo leuk zou vinden, want vind het op de plaat niet wat. Live stond het echt als een huis en ik ga de plaat binnenkort maar weer een kans geven.
Klein stukje Walk Off The Earth gekeken, maar dat was volgens mij een slapstick. Ik zet liever een youtube filmpje op. Ellie Goulding vond ik niet wat en de set duurde zeker veel te lang. Toch maar uitgezeten voor een goede plek voor Paul McCartney. Top show en heel bijzonder om eens me te maken. Veel Beatles hits, veel solo hit en veel Wings hits. Mooie verhalen en stil staan bij George Martin, John Lennon en George Harrison. Live uitvoering van Live and Let Die was geweldig, met de licht, vuur en laser show. Wat geweldig om af te luiten met de laatste nummers van Abbey Road. Dat had ik echt niet verwacht/durven te hopen.
Aangezien ik het gebrek aan slaap ook begon te voelen, ben ik naar de tent gegaan en helaas Disclosure gemist.

Vrijdag:
Lekker vroeg vooraan staan tussen de vele Rammstein fans om los te gaan op Blackberry Smoke. Het heeft me meerdere vreemde blikken opgeleverd waar ik wel om kon lachen. Hoewel mainstage duidelijk te groot voor ze is, heb ik er wel erg van genoten. Ergens heb ik het gevoel dat binnenkort een clubshow gaat volgen. Daar komen ze veel beter tot hun recht en zal ik ook zeker bij zijn. Daarna beetje van alles meegepikt. The Van Jets klonken wel lekker en Gary Clark Jr. was ook goed. De eerste volledige show die ik daarna wou zien was Daughter en wat was die mooi. Ze leek oprecht heel verbaasd over de opkomst van het publiek. Lekkere setlist met veel nummers van Not to Disappear die ik de afgelopen weken veel heb gedraaid. Aangezien Klub C binnenkomen onbegonnen werk was heb ik Oh Wonder vanaf het scherm gezien. Klonk niet verkeerd en zag er leuk uit. Jammer dat je alleen de sfeer op die manier niet goed meekrijgt zodat je er ook wat sneller op uitgekeken bent.
Zittend op de plastic tas die je meekreeg en met genoeg biertjes vanaf een afstandje Black Box Revelation en At The Drive-in gekeken. BBR was prima en ik had de indruk dat de zanger van At The Drive-in zo dronken was als het maar kon. Was wel grappig maar het had voor de rest niet zo veel om het lijf. Daarna was het naar voren voor een avondje los gaan. Ik heb er bij the Offspring eigenlijk niet op gelet of ze goed speelden of niet. Het publiek ging los en ik kon 75% meezingen/brullen. Het was gewoon een vlaag van herkenning voor iedereen en daardoor ook een feest. Daarna maar op de goede plek blijven staan voor Rammstein, helemaal achterin de 2de ring. Ik had een goede plek om de show goed overall te zien en die was ook geweldig. Muzikaal stelde het niet veel voor, maar daarvoor ga ik ook niet naar een show van Rammstein.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.015
8.660
Ik heb eindelijk wat tijd voor m'n verslag van deze editie.

Over het algemeen moet ik zeggen dat ik best tevreden ben over de maatregelingen die de RW organisatie doorvoerde omtrent de weersomstandigheden. Het zeezand heeft zijn werk gedaan, tot mijn grote verbazing, aangezien het een soort zand is dat niet makkelijk in modder veranderd. Ook de boomschors die dagelijks op enkele plaatsen op de wei werd bijgelegd deed zijn werk. (En die schors rook ook nog eens goed, in tegenstelling tot de modder.)

Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de acts:

donderdag:

Kaiser Chiefs was op papier een goede band om vroeg op de main te droppen en zo meteen voor feestsfeer in te laten zorgen. Maar in de realiteit blijft dit een band die niets meer te vertellen heeft dan 7/8 jaar geleden. Ze kregen het publiek ook niet meer zo goed mee als vroeger. Het feest bleef uit. Meh.

Guy Garvey was dan toffer, ondanks een discografie die veel kleiner (1 album), meer ingetogen en minder hitgevoelig is. Maar wat een warme, rijke sound krijgen die songs in een live context. Ideaal voor in de Barn uiteraard en het publiek was goed mee. 'Yesterday' was een hoogtepuntje.

Ellie Goulding was ronduit zwak. Ze speelde een vrij lange show voor een festival, maar ze spreidde haar hits zodanig uit doorheen de set dat het optreden nooit echt op dreef geraakte. Weinig emotie ook. Daar waar ze 2 jaar geleden nog een soort vrolijkheid uitstraalde, straalde ze nu een vreemd soort arrogantie uit. Te snel gegroeid. Mel mooi gezongen...

Paul McCartney zong veel minder 'mooi' dan Goulding, maar leverde voor de rest wel een show af om U tegen te zeggen. Ook heel ingestudeerd hoor, maar hij kwam ermee weg. Heerlijke doorsnede van z'n carrière, zonder z'n set te moeten vullen met alleen maar hits. Zo was een 'Let Me Roll It' fantastisch. Ik heb daarna ook nog 3 dagen 'Hey Jude' gezang gehoord. Top! Klasse!

Disclosure was één van de beste dance afsluiters die ik al zag op RW. Heerlijke house muziek en inderdaad veel plaats om te dansen.

Vrijdag:

Daughter was precies wat ik nodig had op een vrijdag rond 4 uur: een dromerige set in een droge tent; Mooi hoor, al had ik er me misschien iets meer bij voorgesteld. Het bleef soms wat braafjes. Maar zeker niet slecht.

Black Box Revelation kwam moeilijk op gang, zeker voor een thuismatch voor een veld vol fans (mag ik hopen). 'High On a Wire' was een slag in het water... Maar eens het op gang kwam, en dat gebeurde rond 'Pounding Heart', dan volgde er weldegelijk een sterk bluesy concert. Het valt op dat de nieuwe nummers goed uit de verf komen op een podium.

Trixie Whitley kwam te laat op (door de modder) en verontschuldigde zich daar op een heel stuntelige manier voor. Voor de rest was dit concert het tegengestelde van stuntelig: strak, elegant, intens, groots en overrompelend. Alweer de heerlijkste strot van het festival.

Robert Plant gemist wegen een te volle Barn. Damn!

Offspring ook deels gemist door de voetbal. Maar na de half-time ben ik toch gaan kijken wegens het feit dat ik echt niet in de regen naar een voetbalscherm wil staren op een festival. Achteraf bleef in de regen naar een belegen band staren op een festival niet veel leuker te zijn. Wel een leuk 'Self Esteem' gehoord. En dat kan ik van de Rode Duivels niet zeggen.

Rammstein was Rammstein: lompe k*%¨muziek maar wel gebracht tijdens een vermakelijke show. Vermakelijk, maar na het zoveelste vuurwerkje vraag ik me toch af of er ook muzikaal nog iets verrassends zou gebeuren. Niet dus.... (maar heb me dus weldegelijk vermaakt hoor)


zaterdag:

Band Of Horses
was een band met leden die er nog minder fris uitzagen dan ikzelf op dat moment. Maar de muziek was wel sterk, met enkele gouwe ouwe nummers van hun eerste platen. Mooi!

Badbadnotgood was goed op dreef vond ik. Bijzonder weing volk hier, maar ik ben toch blij dat RW acts als deze durft te programmeren. Heb deze heertjes (ze lijken nog jong) wel als eens beter zien performen, moet ik zeggen. Ik hoopte op een iets meer hiphop getinte set. Maar zeker niet slecht.

Beirut was ook zeker niet mis. Mooie Amelie Poulin deuntjes, vakkundig gebracht door een wel heel verlegen frontman. En de nummers van hun laatste plaat kwamen live een stuk overtuigender over.

PJ Harvey
- Dat laatste kan ook hier worden gezegd. PJ Harvey's bestond eigenlijk uit haar laatste album plus nog enkele publiek pleasers. En het was ronduit fantastisch. Ik heb nog nooit zo'n gefocuste sfeer meegemaakt op een groot festival als deze. Ik vergat even dat ik in de Barn stond, met m'n schoenen onder de modder. Misschien wel het beste optreden van de weekend en ik ben duidelijk niet de enige met deze mening. Als je haar nog niet gezien hebt deze tour en ze komt nog eens terug naar BE/NL: grijp je kans.

De Red Hot Chili Peppers waren wederom niet érg hot, maar slecht was het zeker ook niet. Die poppende bassen van Flea waren heerlijk om weer eens aan te horen en de energie op het podium was er welgdegelijk. Vooral Chad Smith viel op bij mij, een onderschatte drummer soms.

Zondag:

Begonnen met James Bay. Deze man is het equivalent van het programma van 1000 Zonnen en Garnalen op de VRT: je kan ernaar kijken en luisteren, je zou er vrolijk van moeten worden, maar waarom.

Iggy Pop was zowat het tegenovergestelde van James Bay: veel minder leuk voor de chiromeisjes om naar te kijken maar ook veel meer attitude, ook muzikaal. Hij begon met 4 van zijn grootste hits (met een lekkel 'The Passenger'), maar toch zakte z'n set niet in elkaar. Dat komt omdat hij ook veel minder bekende parels ten berge kan brengen (zoals 'Skull Rind').

Van op afstand nog een stukje van the Last Shadow Puppets gezien, maar ik wou een mooi plekje bij Beck. Maar wat ik hoorde klonk goed.

Beck was fantastisch. Ik stond vrij vooraan en daar beleefde ik het grootste feestje van het weekend. Héérlijk sfeer in die Barn! En veel hoogtepunten: een lang uitgesponnen Where It's At, Dreams, Girl, E-Pro, New Pollution en uiteraard een massaal meegekeeld Loser.

Macklemore & Ryan Lewis was ook een groot feestje waarbij ik eerrlijk gezegd niet kon stilstaan. Maar meer dan dat was dit niet: ik heb ze amper iets live zien brengen. maar dat mag de pret niet drukken. Wel wat hypocriet om eerst te prediken dat iedereen van 'live music concerts' moet blijven genieten, om dan zelf alles op tape te laten afspelen.

Florence + The Machine speelde voor een opmerkelijk uitgedund publiek en voelde nooit als een grootse afsluiter. Daarnaast was haar set ook 100% (of 95%) dezelfe als die van vorig jaar. Het blijft vreemd dat RW haar terug liet komen zonder nieuwe show of plaat. Maar op zich was het wel weer een sterke performance, zeker wanneer je beseft dat Flo deze show zelf stontbeu moet zijn ondertussen.

Top 10:

1. PJ Harvey
2. Beck
3. Paul McCartney
4. Trixie Whitley

5. Band Of Horses
6. Iggy Pop
7. Guy Garvey
8. Disclosure
9. Red Hot Chili Peppers
10. Rammstein
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.305
6.506
Deel 2:

Zaterdag:
Zoals al eerder gezegd was dit qua muziek mijn beste dag ooit. Ik ging van hoogtepunt naar hoogtepunt.
Zoals elke dag beginnen bij de maintage, zo ook zaterdag voor the Struts. Lekkere simpele rock met een zanger die teveel en te vaak het publiek er geforceerd bij wilt betrekken. Voor de rest prima. Daarna naar the Barn voor Courtney Barnett. Mooie plek vooraan en ik was volledig overrompeld. Geweldige nummers die goed gebracht worden. Achterop speelt er op het scherm vanalles af. Van een rijdende haai tot mieren die van kleur veranderen terwijl ze stroop eten en weet ik veel wat. Ontzettend wierd maar ook fantastisch om mee te maken. Publiek deed ook lekker enthousiast mee met de nummers, voornamelijk de gene met meer tempo zoals Pedestrian at Best.
Snel naar Klub C omdat ik bang was dat er geen plek meer was bij Savages. Dat viel gelukkig mee. Leuke band, goede nummers. Niks op aan te merken, maar daardoor ook niet superbijzoender. Gewoon goed dus. Benieuwd of ze in een kleinere club leuker zijn, want misschien ga ik ze zien op LGW? Daarna niet naar Glen Hansard geweest om Band of Horses te zien en daar heb ik wel enigzins spijt van. Toch speelden ze redelijk en was het een prima optreden. Hetzelfde geldt voor Two Door Cinema Club. Prima optreden om van een afstandje naar te kijken. Hierna was het opmaken voor de avond waar ik het meeste naar uitkeek. Mijn vrienden wouden PJ Harvey en Tame Impala niet zien, maar ik kwam geheel toevallig familie tegen die hetzelfde plan hadden als mij.
PJ Harvey was geweldig. Zowel zijzelf als band speelden fantastisch. Het resulteerde in een heel intens optreden waarbij ze mij aandacht de volledige set wist te pakken. De nummers van The Hope Six Demolition Project komt live veel beter uit dan op cd. Ik weet niet meer wie het hier zei, maar weg geblazen was precies de goede omschrijving voor dit optreden. Veel tijd om te herstellen was er trouwens niet want hierna kwam Tame Impala. Het optreden voor het festival voor mij. De tent ontplofte bij de eerste noten van Let It Happen en daarna ook bij Elephant, Eventually en Feels Like We Only Go Backwards. Echt een fantastisch optreden met een geweldige live band die beschikking heeft over geweldige visuals. Lekkere sfeer bij zo geweldige muziek en het kan niet meer stuk.
Afgesloten met Editors. Nog nooit gezien en ik was heel benieuwd. Viel mij niet tegen. Nieuw werk kan ik wel waarderen ook al verlaagt dat het tempo van de show. Al is dat bij All The Kings niet het geval. Verder was ik verbaasd hoeveel goede nummers ze hebben en ik toch wel kende. Mooie uitvoering van Smokers outside the Hospital, Pappilion, A Ton of Love, Sugar, Munich en Eat Raw Meat. Goede afsluiter van een geweldige dag.

Zondag:
Wederom vroeg op voor Vintage Trouble. Toen ze opkwamen kreeg ik vanuit het niks een adrenaline boots en was het los gaan. Het gedoe van de zanger om het publiek mee te krijgen stoorde ik me een stuk minder aan dan de vorige dag. Lekker feest om mee te beginnen. Daarna met een kameraad mee geweest naar Aurora. Ging er met hele lage verwachtingen heen maar het was best wel oke. Klein beetje Bear's Den gezien op het scherm. Klonk goed maar wist mijn aandacht niet langer dan een half uur vast te houden. Daarna naar James Bay die ook leuker was dan verwacht, maar het was toch vooral wachten op Iggy Pop. en wat een baas wat dat! Wat een energie gooit die man er mog in. Heerlijk. al vroeg in de set kwamen the Passenger en Lust for Live voorbij, maar zijn onbekendere werk was zeker niet minder. Gelukkig deed hij ook nog een paar nummers van The Stooges zoals No Fun, 1969 en natuurlijk Search and Destroy.
Daarna de moeilijk keuze gemaakt om toch maar te eten ipv Foals te kijken. Daardoor kon ik nog wel een klein stukje van The Last Shadow Puppets zien. Muzikaal zit het best goed in elkaar en hebben ze prima nummers. Alleen de arrogantie en de stage performance is om misselijk van te worden. Volgens mij vinden ze zichzelf en elkaar echt het eind van de wereld. Ik kan er heel slecht tegen. Ben ook maar weg gegaan voor een goede plek bij Beck. Laat ik er mee beginnen dat hij een geweldig goede band achter zich heeft staan. De muziek is gewoon heel goed. Volgens mij was er geen rookmachine on stage. Toch stond the barn helemaal blauw. Zoals hij zelf zei: It Smells peculiar in here, om vervolgens visuals te laten zien met kleurige draaiende bloemen. Heerlijke set met als hoogtepunt Loser en het band voorstellen. Daarin werd ook een kleine ode gebracht aan David Bowie en Prince.
Macklemore. Beste moment was wanneer de mcrofoon uitviel. Daarnaast een speech over vrijheid en gelijkheid prima. Maar 5 minuten om de 2 nummers wordt wel erg veel. In klub C voor mij de afsluiter gezien in de vorm van Skunk Anansie. Ik kan het nieuwe album wel waarderen en live klinken nummers als Love Someone Else en That Sinking Feeling nog beter. jammer dat Bullets niet langs kwam. Skin maakte er ook een feestje van. Crowdsurfen, publiek opzwepen en mee moshpitten. Jammer dat er wat gitaarproblemen waren, maar dat losten ze goed op door er tijdens de nummers geen aandacht aan te besteden en daarnaast er grapjes over te maken.
Dat kleine stukje Florence + the Machine wat ik heb gezien en gehoord klonk trouwens vals en de laatste 20 minuten waren niks aan. Hopen op een andere afsluiter volgend jaar.

Quote van het festival. Presentator: Dit was de beste editie Rock Werchter 2016 ooit!

Mijn lijstje:
10. Skunk Anansie
9. Vintage Trouble
8. Editors
7. Iggy Pop
6. Beck
5. Paul McCartney
4. Daughter
3. Courtney Barnett
2. PJ Harvey
1. Tame Impala


Eigenlijk verdienen Blackberry Smoke, Guy Garvey en Savages er ook in te staan. maar er was geen ruimte meer voor.

Geweldig Rock Werchter 2016 gehad. Met een beetje line-up ben ik er volgend jaar weer!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
PJ Harvey was briljant. Geweldig.

Verdere top 9
1. PJ Harvey
2. Tame Impala
3. Daughter
4. Beck
5. Glen Hansard
6. Courtney Barnett
7. Iggy Pop
8. Gary Clark Jr.
9. New Order

Grootste tegenvaller was Jagwar Ma die met een belachelijke DJ set aan kwam nadat hun zanger afgezegd had. Gutterdämmerung was ook wel leuk om een keer te zien.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
...
In klub C voor mij de afsluiter gezien in de vorm van Skunk Anansie.
...
Dat kleine stukje Florence + the Machine wat ik heb gezien en gehoord klonk trouwens vals en de laatste 20 minuten waren niks aan. Hopen op een andere afsluiter volgend jaar.
...

Exact, ons gevoel.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Brian wrote:

In klub C voor mij de afsluiter gezien in de vorm van Skunk Anansie.

Dat kleine stukje Florence + the Machine wat ik heb gezien en gehoord klonk trouwens vals en de laatste 20 minuten waren niks aan. Hopen op een andere afsluiter volgend jaar.



Exact, ons gevoel.
Ik hoorde enkele fragmenten in de auto tijdens het naar huis rijden en het klonk inderdaad echt niet zuiver. Nooit overigens, Florence heeft echt geen vaste stem, ik begrijp dus ook niet de lovende commentaren altijd over haar optredens. Ach, ik was blij dat ik er niet speciaal voor ben gebleven en wat vroeger naar huis ben afgezakt :)
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
De Morgen was ook al niet zo te spreken over Jagwar Ma, wat was er nou precies aan de hand met dat optreden?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.521
De afgelopen jaren ben ik vooral enthousiast meelezer van het forum geweest, maar wil mij er ook graag wat actiever mee gaan bemoeien. Ik doe de eerste duit in het zakje met mijn verslag van Rock Werchter.

Dit was het eerste jaar Rock Werchter en wat was ik positief verrast. Inmiddels als vele jaren naar Pinkpop geweest, met uitstapjes naar Sziget, Rock am Ring en de laatste drie jaar Pukkelpop. De line-up en sfeer van Pinkpop werd steeds slechter en slechter (ik word graag verrast en uitgedaagd door live muziek) waardoor we Werchter dit jaar gedaan hebben. Wat mij vooral opviel was dat er een ouder publiek was dat echt aandacht had voor de concerten. Maar vooral de geluidskwaliteit van de twee tenten was voor mij een verademing. Topkwaliteit waardoor elk concert goed overkwam. Daarom veel in The Barn te vinden geweest. De modder en het terrein waren een minpunt maar zorgde wel weer voor lol en andere taferelen. Kortom, erg enthousiast en volgend jaar zeker weer.

Mijn beeld van de artiesten:
• London Souls: 7. Leuk begin met fijne nummers.
• Nathaniel Rateliff, 8. Helaas maar kort gezien omdat de rest Kaiser Chiefs wilde zien. Goede band.
• Kaiser CHiefs, 5.5. eerste teleurstelling van het festival, met de hakken over de sloot een voldoende vanwege de vele meezingers. De fut en energie lijkt eruit. Bovendien was de zanger slecht bij stem, erg schreeuwerig.
• Ryan Bingham, 8. Laatste 20 minuten meegepakt, verraste me erg. Prachtige rauwe stem en mooie, soms stevige, country muziek.
• Guy Garvey, 6.5. Na 20 minuten wel gezien. Mooie stem maar kabbelde teveel voort.
• Jake Bugg, 5. Viel tegen, hij kan beter een pauze inlassen en met nieuwe energie opnieuw op tournee gaan. Ongeïnteresseerde maar vooral ook rommelige set.
• Gutterdammerung, 7. Bizar spektakel met veel grote rockhits. Film zelf trok me niet echt mee in de muziek. Leuk concept maar uitvoering had beter gekund.
• Ellie Goulding, 4.5. Heeft niets te zoeken op dit festival. Deed me echt niets.
• New Order, 8.5. Mooie plek vooraan gestaan tussen de fans. Heerlijk om deze oude klassiekers live voorbij te horen komen.
• Paul McCartney, 6. Heb hem eerder in Gelredome gezien en toen zeer positief verrast door zijn concert, vandaag kwam het echter niet goed over. Misschien stonden we te ver op het veld (moesten New Order echt afzien), maar het kwam niet goed over. Ondanks alles een groot respect voor wat hij op zijn leeftijd nog neerzet.

• Blossoms, 7.5. Start van een nieuwe dag en gelijk verrast door een startend bandje. Leuke nummers maar nog wel erg braaf. Zit echter wel potentie in.
• Gary Clark Jr, 9. Nog zo’ n verrassing. Met name het nummer ‘When my train pulls in’ was meer dan 10 minuten kippenvel. Wat een artiest. Bonuspunten voor zijn sidekick gitarist in roze kleed.
• Bring me the Horizon, 5. Bleh, vond ik tegenvallen ondanks dat ik de muziek kan waarderen. Vroegen teveel om circle pits, deed moet vanzelf gaan, hier moet je niet om vragen.
• Black Box Revelations, 7. Luisterde prima weg.
• Robert Plant, 9. Weer op een mooie plek vooraan gestaan. Positief verrast over zijn stem en positieve en actieve podiumpresence. Deed echt zijn best om het publiek mee te krijgen. Goede rockshow met bekende Zep nummers.
• The 1975, 7.5. even gaan kijken om de tijd tot Rammstein te doden. Staat bij mij bekend als een band die vooral voor 16 jarige meisjes is, maar deden het toch niet slecht. Wanneer ze zich door blijven ontwikkelen kunnen ze een breder publiek krijgen.
• Offspring, 6.5. Alleen het slot gezien, maar zelfde als met de Kaiser Chiefs, een voldoende vanwege de hits.
• Rammstein, 9. Rammstein is Rammstein maar de muziek blijft geweldig.

• Mura Masa, 6.5. Goed gedaan voor zo’n jonge gast. Maar werkt beter in de nacht.
• Courtney Barnett, 9.5. Wow, wat een verrassing. Vind de nummers van haar plaat erg lekker, maar live rockte het vele malen harder dan verwacht. Echt omver geblazen door de kracht van dit optreden! Kom maar door met die tweede plaat.
• Savages, 6.5. Erg naar dit optreden uitgekeken maar viel tegen. Komt waarschijnlijk door het tijdstip maar de muziek stond erg hard en klonk daardoor schel. Jammer.
• Band of Horses, 7.5. Nog een lichte tegenvaller omdat ik hier erg naar uitkeek. Vind hun muziek erg goed, maar was live geen meerwaarde voor mij. Nummers worden mooi gespeeld, maar klinkt vooral als de cd. Al met al was ‘The Funeral’ wel een hoogtepunt.
• BADBADNOTGOOD, 7. Erg fijn dat er ruimte is voor dit soort muziek om zich te bewijzen. Kwam alleen niet zo over als je hoopt.
• Two Door Cinema Club, 6.5. Tevens mijn moment om het middagdutje te doen, daarom ook niet veel gehoord. Klonk aardig, niet meer dan dat.
• PJ Harvey, 9.5. Wat was dit verdomd goed zeg, ongelooflijk. Haar nieuwe cd grijpt me nog niet echt, maar live zijn deze nummers ijzersterk. Wat een ongelofelijke goede band eromheen ook. Helaas niet het laatste kwartier gezien omdat de rest wilde gaan, maar het eerste uur heeft een diepe indruk achtergelaten.
• Peppers, 7.5. 10 jaar geleden in Nijmegen een tegenvallend optreden gezien. Misschien juist vanwege deze lage verwachtingen positief verrast. Klonk een stuk beter en grettiger dan ik dacht. Wel een halve strafpunt voor het verklote van mijn favo nummer ‘Scar Tissue’. Dat klonk nergens naar.
• Tame Impala, 9. Verrasend genoeg kon ik hier nog naar binnen voor de laatste 20 minuten. Vorig jaar op Pukkelpop deed dit mij niets, maar nu compleet verrast. Binnengekomen bij de start van ‘Apocolypse Dream’. Wat een nummer, ongelooflijk. Die laatste 20 minuten blijven mij bij als een van de hoogtepunten van Werchter dit jaar.
• Editors, 8.5. Een van mijn favobands, maar we waren inmiddels al aardig moegestreden en voldaan na veel topoptredens. Daarom na een half uur weggegaan, maar dit was niet de schuld van de Editors.

• Alice on the Roof, 7.5. Wilde eigenlijk Vintage Trouble kijken maar de regen gooide roet in het eten. Gelukkig was daar Alice met een verrassend goede set. Prettige stem met goede muzikale invulling. Werkte een stuk beter dan Mura Masa op hetzelfde tijdstip.
• Aurora, 7. Twee nummers even gekeken, maar snap waarom ze gehypet wordt.
• The Strypes, 6.5. Prima muziek voor met een biertje in de zon.
• Lianna La Havas, 8. Ook maar kort gezien maar snap net als Aurora de hype goed. Prachtige stem en een innemende persoonlijkheid.
• Iggy Pop, 9. Gelukkig bestaan dit soort artiesten nog. Gelukkig was het veel meer dan alleen een act, de muziek en de zang waren nog steeds goed in orde. Positieve reacties op het veld waren meer dan terecht.
• Foals, 8.5. Hoge cijfer vooral voor de tweede helft van de set, eerste deel vond ik minder. Met name bij ‘Inhaler’ ging het dak eraf.
• Last Shadow Puppets, 7.5. Sterk optreden op een altijd moeilijk tijdstip op een festival. Ervaring en etnhousiasme straalde er vanaf.
• Beck, 10. Hoogtepunt van het weekend. Vanaf het eerste nummer overtuigd maar met name het laatste halfuur geweldig. ‘Loser’ was een collectief euforie moment.
• Macklemore, 8. Misschien fout, maar ik heb hier wel van genoten. Stiekem heeft hij best lekkere nummers. Waardeer dat hij wat anders probeert dan de gemiddelde hiphop artiest.
• Jamie XX. Te kort gezien om echt een cijfer te geven. Vooral even geweest om afscheid te nemen van The Barn.
• Florence & The Machine, 7.5. krachtig optreden van een krachtige vrouw. Had er van tevoren niet echt een beeld bij hoe dit zou werken als headliner, maar ze heeft mij wel overtuigd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken