Rock Werchter 2016 - Geruchten

Ik ben echt gechoqueerd door de aanslagen van vandaag. Als je zelf opeens mensen begint op te vangen die vast komen te zitten in je land omwille van aanslagen, besef je pas hoe dichtbij dit alles begint te komen. Het is zeker niet de belangrijkste vraag, noch de meest prangende, maar niettemin een terechte denk ik: zal vandaag een impact hebben op een festival als Rock Werchter?

Dat de veiligheidsvoorschriften strenger worden, lijkt me een feit. Maar zouden er bands zijn die niet meer durven/willen komen omwille van de aanslagen? Uiteindelijk waren - volgens de geruchten dan toch - de aanslagen in Parijs een mogelijke aanleiding voor Pearl Jam om niet naar Europa te komen. Met nu ook aanslagen in Brussel lijkt het me niet uitgesloten dat bands liever even Werchter overslaan.

Ja, logisch. Vooral ook omdat je die vliegtuigen over Werchter heen ziet vliegen. Of ik denk of dit impact heeft op de bands. Nee.

Eagles of Death Metal heeft een goed statement gezet door bijna gelijk weer op te treden in Parijs. Culturele activiteiten moet altijd een uitlaatklep zijn voor mensen. Daarom was het Bataclan ook zo'n groot nieuws. Het is onze uitlaatklep, het is iets van ons dat werd afgepakt. Als dat al niet kan kroppen we onze frustraties en woede alleen maar op. Muziek is daarom voor mensen een uitweg om je even vrij te voelen van het dagelijkse leven. Dat beseffen bands ook, Dus die gaan juist hierom komen.

Ik vraag me af wat voor statement Werchter hierover gaat geven. Veiligheid moet omhoog en gaat omhoog. De vraag is hoe ze dat gaan doen. Verwacht betere controles voor back-stage en bij de ingang. Maar het is wel een kwetsbaar iets het hele festivalgebeuren rond Werchter. Misschien dat je meer blauw gaat zien op de hoofdweg. Zullen ze nu een plan voor gaan maken.

Misschien deze discussie voeren in het actualiteiten topic? Wil me hierin op zich wel mengen, zeker over veiligheid, maar dan wordt het misschien wat off topic.

Volgens mij kan je gewoon in deze forum verder schrijven. De geruchten zijn al binnen. Dit forum heeft het meest members en kan meer breede reacties geven.
Vanuit England zijn wij ook over de aanslag geschokt. Ik vind zelf dat veel bands zullen afzeggen. Maar niet alleen Werchter maar veel andere festivals. Ik hoop van niet maar....

Excuses alvast voor taalfouten.

Ten eerste kan de aanslag van vandaag even goed in Madrid, Londen, Amsterdam, Berlijn enz. gebeuren. Dit is gericht tegen de gehele 'Westerse samenleving'.
En ook al worden er nog velen opgepakt, dit wordt een verhaal van vele jaren en jaren, dit is niet zo 'opgelost'. Dus er moet structureel veel meer veiligheid geboden worden. Bij concerten en festivals, maar ook bij stations, luchthavens, sportstadions, sportmanifestaties en dergelijke. Veel meer scanners (bij de ingang van de luchthaven al bijvoorbeeld, maar ook bij ingang van festivals), veel meer militairen enz..
Dat moet veel meer 'ingeburgerd' raken in onze maatschappij. Kijk naar Israel, daar zijn zulke dingen doodnormaal en is de samenleving er op afgesteld.

Concreet hoop ik op Rock Werchter (en alle gelijkaardige evenementen) op militaire aanwezigheid en als het even kan ook scanners bij de ingang, zoals bij de check in op een luchthaven. De langere wachttijden pak ik er met plezier bij. We moeten hier toch naartoe hoor, en liefst niet wachten tot als er een gruwelijk precedent valt op een festival...

Ten eerste kan de aanslag van vandaag even goed in Madrid, Londen, Amsterdam, Berlijn enz. gebeuren. Dit is gericht tegen de gehele ‘Westerse samenleving’.
En ook al worden er nog velen opgepakt, dit wordt een verhaal van vele jaren en jaren, dit is niet zo ‘opgelost’. Dus er moet structureel veel meer veiligheid geboden worden. Bij concerten en festivals, maar ook bij stations, luchthavens, sportstadions, sportmanifestaties en dergelijke. Veel meer scanners (bij de ingang van de luchthaven al bijvoorbeeld, maar ook bij ingang van festivals), veel meer militairen enz..
Dat moet veel meer ‘ingeburgerd’ raken in onze maatschappij. Kijk naar Israel, daar zijn zulke dingen doodnormaal en is de samenleving er op afgesteld.

Concreet hoop ik op Rock Werchter (en alle gelijkaardige evenementen) op militaire aanwezigheid en als het even kan ook scanners bij de ingang, zoals bij de check in op een luchthaven. De langere wachttijden pak ik er met plezier bij. We moeten hier toch naartoe hoor, en liefst niet wachten tot als er een gruwelijk precedent valt op een festival…
Ik denk dat er slechts een paar steden zijn die echt main target zijn.. Londen, Parijs, Brussel en Berlijn..
Parijs is al eens aangevallen geweest, Brussel is letterlijk en figuurlijk het hart van Europa.. Het Duitsland van Merkel kan echt niet achter blijven en Londen als metropool met +- 7 miljoen is ook een belangrijke stad, wat niet wegneemt dat Amsterdam, Rome of Madrid om maar enkelen te noemen geen schrik zouden moeten hebben maar bij die mannen zit volgens mij een diepere betekenis achter die aanvallen..
Ik veronderstel dat net zoals bij Parijs er enkele maatregelingen zullen worden genomen qua veiligheid.. En dreigingsniveau, blauw op straat etc zal ook verder afgebouwd worden verwacht ik, net zoals in Parijs. Het is nu niet dat we in complete oorlog zijn maar het is nu geweten dat België en eigenlijk geheel Europa een target is (wat te verwachten viel eigenlijk alvoor de vluchtelingen crisis etc etc..)

Ik verwacht gewoon meer politie net voor de ingang en op de weg ernaar toe, iets meer controle op wat in & uit het festival en camping wordt gebracht (misschien strengere regels) maar voor de rest verwacht ik niet super veel veranderingen..

Heavy hearts and thoughts to my fellow Belgian Rock Werchter buddies ! I hope that your families are OK and that RW16 will happen !

Ten eerste kan de aanslag van vandaag even goed in Madrid, Londen, Amsterdam, Berlijn enz. gebeuren. Dit is gericht tegen de gehele ‘Westerse samenleving’.
En ook al worden er nog velen opgepakt, dit wordt een verhaal van vele jaren en jaren, dit is niet zo ‘opgelost’. Dus er moet structureel veel meer veiligheid geboden worden. Bij concerten en festivals, maar ook bij stations, luchthavens, sportstadions, sportmanifestaties en dergelijke. Veel meer scanners (bij de ingang van de luchthaven al bijvoorbeeld, maar ook bij ingang van festivals), veel meer militairen enz..
Dat moet veel meer ‘ingeburgerd’ raken in onze maatschappij. Kijk naar Israel, daar zijn zulke dingen doodnormaal en is de samenleving er op afgesteld.

Concreet hoop ik op Rock Werchter (en alle gelijkaardige evenementen) op militaire aanwezigheid en als het even kan ook scanners bij de ingang, zoals bij de check in op een luchthaven. De langere wachttijden pak ik er met plezier bij. We moeten hier toch naartoe hoor, en liefst niet wachten tot als er een gruwelijk precedent valt op een festival…

Zoiets geeft alleen maar een vals gevoel van veiligheid. Die checks op een luchthaven doen ook weinig tegen een terrorist. Ik vraag me af of er wel eens daadwerkelijk een terrorist is gepakt tijdens zo'n check-in met een bom of iets dergelijks.

En wat moet een militair doen tegen een zelfmoordterrorist die zichzelf opblaast in de metro? Zoals ik al zei, een vals gevoel van veiligheid.

Beter geven we al dat geld uit aan het creëren van een maatschappij die zich niet tegen elkaar keert, want dat is wat terrorisme voed. Het brein achter de aanslagen in Parijs was 'gewoon' een Belg. Die is niet met een intense haat aan het Westen geboren, dat is gecreëerd door zijn omgeving. Gevoed door mensen die bang zijn en hem vies aankijken omdat hij een bepaald uiterlijk heeft.

Militairen op straat bevestigd alleen maar dat er enge terroristen rondlopen met haatbaarden, een kleurtje en een rare taal. Iets waardoor mensen alleen maar meer naar hun Irakese buurman kijken.

Ow en het aantal doden dat valt door een terroristische aanslag is relatief erg klein.

Zoiets geeft alleen maar een vals gevoel van veiligheid. Die checks op een luchthaven doen ook weinig tegen een terrorist. Ik vraag me af of er wel eens daadwerkelijk een terrorist is gepakt tijdens zo’n check-in met een bom of iets dergelijks.

Je maakt ze het niet in ieder geval wel verdomd lastig om in een vliegtuig te komen. Dan zijn de rapen helemaal gaar. Helemaal uitsluiten kan natuurlijk niet, daar heb je helemaal gelijk in. Maar het minimaseren richting de 0% moet wel een doel zijn.

Je maakt ze het niet in ieder geval wel verdomd lastig om in een vliegtuig te komen. Dan zijn de rapen helemaal gaar. Helemaal uitsluiten kan natuurlijk niet, daar heb je helemaal gelijk in. Maar het minimaseren richting de 0% moet wel een doel zijn.

Ik denk dat Shaverlon meer bedoelt dat zodra je voorkomt dat ze het vliegtuig inkomen, ze een vliegveld opblazen. Dat maakt die beveiliging op het vliegveld niet overbodig, dat ben ik met je eens. Maar elk gevoel van veiligheid dat je daaraan ontleent is wel in zekere zin vals, heeft gisteren denk ik wel bewezen.

Ik bedoel dat een groot deel van de security checks op een vliegveld alleen maar theater is en helemaal niet helpt tegen terrorisme. Daarnaast heef Kid gelijk dat er altijd wel iets blijft om op te blazen. Het kost bijvoorbeeld Rock Werchter (om maar een beetje on-topic te blijven) ontzettend veel moeite om een terroristische aanslag te voorkomen terwijl een terrorist gewoon naar een andere drukke locatie kan lopen.

Waarom zou een terrorist risico's nemen om op het terrein te geraken als er na het laatste optreden een drukte van jewelste is op straat waar iedereen kan en mag komen.

Ik bedoel dat een groot deel van de security checks op een vliegveld alleen maar theater is en helemaal niet helpt tegen terrorisme. Daarnaast heef Kid gelijk dat er altijd wel iets blijft om op te blazen. Het kost bijvoorbeeld Rock Werchter (om maar een beetje on-topic te blijven) ontzettend veel moeite om een terroristische aanslag te voorkomen terwijl een terrorist gewoon naar een andere drukke locatie kan lopen.

Ja precies, dat is ook mijn punt. Er blijven altijd andere plekken over.
En uiteindelijk pakken ze op een vliegveld niks maar helemaal theater is het natuurlijk niet.

Ik pleit bij Europarlementariërs dat alle festivals hetzelfde aantal dagen krijgt, dezelfde curfew en geluidsrestricties.
Pinkpop ten opzichte van Rock Werchter is feitelijk oneerlijke concurrentie. Hij mag vier dagen en wij maar drie, dat betekent dat hij dus ook vier headliners heeft. Werchter mag ook tot twee uur doorgaan en ik tot twaalf. Maar zoals gezegd ben ik geen voorstander van meer dagen en een late curfew.”

Was Jan Smeets z'n medicijnen vergeten in te nemen ofzo?

In de natuur is er een dag en een nacht en dat is niet voor niks. ’s Nachts horen de mensen gewoon in bed te liggen, punt.

Ik vond zelf deze wel mooi. Welterusten, opa.

Volgens mij zijn ze met de site bezig, als je naar liineup gaat en dan naar zaterdag, staan kalkbrenner en savages boven aan.

Is al van deze morgen zo, waarschijnlijk een foutje dat ze zelf niet door hebben :-) Maar ik zag ook dat de foto's van o.a. Bear's Den en At The Drive In zijn veranderd, heeft misschien daar iets mee te maken.

Users who are viewing this thread