Ik denk dat het momenteel een best moeilijke tijd is voor festivals om te bepalen wat ze nodig hebben voor een algemeen geaccepteerde line-up. Er zijn op dit moment zoveel soorten muziek beschikbaar en populair, waarbij dan ook nog de oudere acts komen die niet meer in de hitlijsten staan, maar wel veel mensen trekken naar een festival.
Zelf ben ik 18, en vorig jaar ben ik voor het eerst naar een festival geweest, Pinkpop. Ik kocht mijn kaartje echt puur voor de festivalervaring, want van Muse had ik nog nooit gehoord en van Foo Fighters kende ik slechts The Pretender. (Op dit moment ben ik wel een heel groot Muse-fan, haha, 7 maart ben ik erbij in de Ziggo Dome.) Maar, waar het op neerkomt, voor een jonge generatie als die van mij, de festivalbezoekers van de toekomst, zijn de grote popartiesten als Ellie Goulding wel relevant. Ik denk dat ze daarom ook zo groot op de donderdag staat, ook al wist Rock Werchter dat dit bij een grote groep bezoekers in de verkeerde aarde zou gaan vallen.
Ik las net dat het steeds moeilijker wordt om een geschikte headliner te vinden, je kunt dezelfde artiesten niet opnieuw en opnieuw boeken, zeker niet als je een jongere doelgroep wil bereiken. Daarom denk ik dat Florence + The Machine op dit moment ook headliner is geworden. En daarom staat Ellie nu zo hoog. Voor de toekomst voorspel ik daarom veel meer van dit soort artiesten op zulke hoge spots, denk aan dus bijvoorbeeld een Rihanna of Beyoncé. Dit zal de komende jaren nog wel afgewisseld worden met een door het oudere publiek geaccepteerde headliner, zoals Kanye West en de Foo Fighters vorig jaar allebei als headliner op Glastonbury hadden moeten staan. Om vervolgens over te gaan op enkel Kanye West's.