Radiohead en aanverwante projecten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
RADIOHEAD REPETEERDE HELE REPERTOIRE VOOR TOURNEE

Radiohead-gitarist Jonny Greenwood zegt in gesprek met BBC 6 Music dat de band 120 nummers repeteerde voor de huidige tournee. Ook vertelt hij over de afgewezen Bond-song Spectre en het dramatische optreden op Glastonbury 1997.

Optredens van Radiohead staan bekend als verrassend. Niet alleen vanwege de constant hoge kwaliteit, maar ook om de wisselende setlist. Alleen al tijdens de huidige tournee speelde de band vijftig verschillende nummers, waaronder tweemaal het doodgewaande Creep.

Voor de tour rondom nieuwe album A Moon Shaped Pool repeteerde de groep dan ook flink. ‘We begonnen met 120 nummers. Dat is echt gekkenwerk, dat is praktisch elk nummer dat we hebben,’ zegt Greenwood. ‘Op een gegeven moment realiseerden we dat het nergens op sloeg en beperkten we ons tot 60 à 70 tracks.’ Niet iedereen in het team van Radiohead is blij met al die wisselende sets: ‘Onze crew wordt er gek van. Soms weten ze niet meer wat ze met de lichten op het podium moeten doen.’

De gitarist vertelt ook over het Bond-nummer dat de groep opnam: ‘Wat we deden paste niet bij de film. Het nummer was waarschijnlijk te donker.’ Uiteindelijk werd de versie van Sam Smith gekozen als het officiële nummer. Daarop besloot Radiohead zijn versie online te delen. ‘We dachten prima, dan is het nummer van ons. Nu konden we het afmaken zoals we dat zelf wilden. We zijn er heel trots op.’

Greenwood blikt ook terug op het optreden op Glastonbury 1997. ‘Ik herinner me dat het ontzettend stressvol was,’ vertelt de muzikant. ‘De monitors braken en Thom liep van het podium af omdat hij niks kon horen. Het was echt een ramp!’

Radiohead is op dit moment op tournee vanwege de release van A Moon Shaped Pool. De band stond in mei twee keer in de Heineken Music Hall. OOR was erbij en noemde het een magische avond.

Zondag 19 juni wordt het hele gesprek met Greenwood uitgezonden op BBC 6.
http://oor.nl/#!/articles/radiohead_repeteerde_hele_repertoire_voor_tournee/news
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Nou, sta je dan in de platenzaak...
http://www.nu.nl/entertainment/4279641/turken-vallen-in-platenzaak-fans-van-radiohead.html
Turken vallen in platenzaak fans van Radiohead aan

In de Turkse stad Istanbul is een groep fans van Radiohead aangevallen toen ze vrijdagavond naar het nieuwe album van de band A Moon Shaped Pool luisterden in een platenzaak.
Daarbij zou een biertje zijn gedronken en dat zette bij de agressieve aanvallers kennelijk kwaad bloed vanwege de ramadan. De islam verbiedt het drinken van alcohol. Er is zeker één gewonde gevallen in de platenzaak.

Radiohead zegt in een verklaring dat ze het verschrikkelijk vinden wat er is gebeurd.

"Onze gedachten gaan uit naar de mensen die vanavond zijn aangevallen bij Velvet IndieGround in Istanbul. We hopen dat er een dag komt waarop we op zulke daden van intolerantie kunnen beschouwen als zaken uit het oude verleden. Voor nu kunnen we onze fans in Istanbul vooral liefde en steun bieden."
 

Timvank

Randprogramma
18 jan 2015
223
0
Ben benieuwd of Jantje Smeets nog is overtuigd door het optreden afgelopen weekend.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Vanavond Radiohead op 3FM tussen 23 en 00 uur.
Goed nieuws voor iedereen die begin juni niet bij de concerten van Radiohead in de HMH kon zijn, maar wel graag wil weten hoe die nieuwe nummers van A Moon Shaped Pool live klinken; Op 19 juli zenden we in 3voor12 Radio op 3FM een uur lang Radiohead live vanaf OpenAir St. Gallen in Zwiterland uit!

Van Karma Police tot Burn The Witch, Radiohead speelde een bijzondere set waarbij logischerwijs is gefocused op het meest recente album van Radiohead: A Moon Shaped Pool

Het beste van het concert dat Radiohead live op OpenAir St. Gallen gaf op 2 juli hoor je dinsdag 19 juli tussen 23:00 en 00:00 uur in 3voor12 radio op 3fm!

Setlist:
Burn the Witch
Daydreaming
No Surprises
Pyramid Song
The Numbers
Identikit
Idioteque
Paranoid Android
Exit Music (for a Film)
Karma Police

http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2016/Juli/Radiohead-live-in-3voor12-Radio-.html

Kan ook naar deze audio op YouTube...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=mpcSmwdUV4s[/video]
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Zo, bijna 2 maanden later toch nog maar eens wat typen over Radiohead op 20 en 21 mei. De eerdere poging mislukte door ene vaag probleem.

Haha, mooi.

Ik ga dit morgen eventjes lezen.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Leuk stukje Thomas! Ik voel me ook gezegend dat ik ze twee keer heb mogen zien dit jaar. In eerste instantie was ik door de setlist ook een klein beetje jaloers op degenen die op de tweede avond in de HMH waren i.p.v de eerste zoals ik. Achteraf ben ik echter blij dat ik de eerste dag ben geweest, aangezien de NOS Alive setlist meer overlap had met die van HMH2. Daardoor toch nog Talk Show Host, Nude, Karma Police en Street Spirit live gezien dit jaar en bij HMH1 mooie live versies van The Daily Mail, Videotape (verrassend goed live), Weird Fishes en You and Whose Army (persoonlijke favo's) meegepikt. En de spanning van een eerste show van de tour (wat gaan ze spelen?) maakte het ook wel tot een bijzondere ervaring. Na een paar nummers dachten we behoorlijk zeker te zijn dat ze eerst AMSP integraal zouden doen, om vervolgens toch op het verkeerde been gezet te worden...

Het enige nummer van HMH2 waarvan ik het echt jammer vind dat ik het niet live heb gezien dit jaar is How to Disappear Completely. Maar je kan natuurlijk niet alles hebben... Zeker niet in het geval van Radiohead, die mogen er dan wel een hele dag voor uittrekken... ;-)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Ik hoop echt dat ze volgend jaar gewoon nog een rondje doen... en dan België meepakken.

Radiohead @ Rock Werchter 2017 - the dream is alive

Mooi verslag touwens, Thomas! In principe is het nooit te laat om een verslag te schrijven. Altijd leuk om te lezen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Oke, nu kan ik echt totaal niet meer wachten tot ik ze zie op Lolla in Berlijn, damn.. ! Hoop inderdaad hetzelfde @mattman dat zou wat zijn, die dag is volgens mij in 2 dagen uitverkocht haha
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Vooral voor jezelf Wessel! Je loopt op zijn minst eventuele Sziget-verhalen mis die ik wellicht in opperst nuchtere toestand getypt had ;-).

Fuck, ik wil Sziget verhaaltjes Thomas.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Ik ben gek op feitjes en cijfers en wil jullie daar natuurlijk graag in laten delen... ;-) Heb Radiohead nu 4 keer gezien en bij die 4 concerten hebben ze maar liefst 50 verschillende nummers gespeeld! Maar 6 daarvan kwamen op alle 4 de avonden langs (wie weet ze te raden? alle concerten waren post-In Rainbows) en 24 songs zijn slechts één keer gespeeld. Geeft maar aan dat ze niet zomaar teren op hun bekendste werk, maar ook willen experimenteren en minder bekende albumtracks graag spelen. Eén van de redenen waarom ik zo verliefd ben op deze band.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Mooi :), ik nu 30 liedjes in 2 shows.


aar 6 daarvan kwamen op alle 4 de avonden langs (wie weet ze te raden?
Idioteque, The National Anthem, Everything in its right place, bodysnatchers, There There en de laatste vind ik moeilijk, misschien Reckoner?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Idioteque, The National Anthem, Everything in its right place, bodysnatchers, There There en de laatste vind ik moeilijk, misschien Reckoner?
Je komt aardig in de buurt. National Anthem 'slechts' 2x en There There 3x gespeeld. De rest is goed! Je mist nog een vrij voor de hand liggende en eentje die je misschien niet verwacht, maar waar ze zelf nogal gek op lijken te zijn live.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Fuck it. Ik ben er ook bij in Berlijn. :)

Tickets gekocht, hotel gereserveerd, vliegtuigtickets geregeld.

YOLO enzo hé. :cool:
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
MRMantel wrote:
Idioteque, The National Anthem, Everything in its right place, bodysnatchers, There There en de laatste vind ik moeilijk, misschien Reckoner?


Je komt aardig in de buurt. National Anthem ‘slechts’ 2x en There There 3x gespeeld. De rest is goed! Je mist nog een vrij voor de hand liggende en eentje die je misschien niet verwacht, maar waar ze zelf nogal gek op lijken te zijn live.

The Gloaming en Lotus FLower?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
visdave34 wrote:
MRMantel wrote:
Idioteque, The National Anthem, Everything in its right place, bodysnatchers, There There en de laatste vind ik moeilijk, misschien Reckoner?


Je komt aardig in de buurt. National Anthem ‘slechts’ 2x en There There 3x gespeeld. De rest is goed! Je mist nog een vrij voor de hand liggende en eentje die je misschien niet verwacht, maar waar ze zelf nogal gek op lijken te zijn live.


The Gloaming en Lotus FLower?
The Gloaming inderdaad, maar mijn eerste keer was nog voor TKOL, dus Lotus Flower één keer niet. Paranoïde Android is de laatste die alle 4 keer gespeeld is.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Let Down in NYC gister, voor het eerst sinds 2006.

En ook nog eens Planet Telex, ook hoog op mijn verlanglijstje.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken