Pukkelpop 2018 - Nieuws en geruchten

hellodaylight

Playlistbediener
15 feb 2018
17
0
Ze hebben mindere jaren gehad, maar vorig jaar was alvast een stap in de goede richting.
1f642.svg

Les goüts et les couleurs..
Ik was verre van onder de indruk van de affiche, met headliners als Bastille en Mumford and Suns.
Verder ook ontgoocheld over de verdere uitbouw van het dancegehalte. Er is mijn inziens ruim teveel bagger te horen in boiler/dancehall/booth.
Tuurlijk hadden ze ook wel een paar mooie namen op de affiche, maar toch een stuk minder als enkele jaren geleden.
Vorig jaar mijn eerste editie geskipt, na 18 jaar trouwe dienst.
Wat Eppo betreft, ooit een discussie mee gehad over de PKP boekingen en het meest waardeloze hautaine uitlegje ooit gekregen. Dus in Eppo vertrouw ik zo niet.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Magical12 wrote:
Ze hebben mindere jaren gehad, maar vorig jaar was alvast een stap in de goede richting.
1f642.svg



Les goüts et les couleurs..
Ik was verre van onder de indruk van de affiche, met headliners als Bastille en Mumford and Suns.
Verder ook ontgoocheld over de verdere uitbouw van het dancegehalte. Er is mijn inziens ruim teveel bagger te horen in boiler/dancehall/booth.
Tuurlijk hadden ze ook wel een paar mooie namen op de affiche, maar toch een stuk minder als enkele jaren geleden.
Vorig jaar mijn eerste editie geskipt, na 18 jaar trouwe dienst.
Wat Eppo betreft, ooit een discussie mee gehad over de PKP boekingen en het meest waardeloze hautaine uitlegje ooit gekregen. Dus in Eppo vertrouw ik zo niet.

Eens hiermee! Met vier jaar PkP in de achterzak een stuk minder ervaren met dat festival maar in de vier jaar wel een duidelijke achteruitgang gezien. De diversiteit sprak me altijd enorm aan, ook juist met het dancegedeelte. Maar inmiddels begint dance/pop de overhand te krijgen. De Shelter weg, mainstage wordt steeds platter. In de Club en de Marque nog wel erg mooie optredens gezien maar de spoeling wordt dunner. Voor dit jaar ga ik eerst de kat uit de boom kijken, Als het niet beter wordt dan zullen wij waarschijnlijk niet meer gaan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Ik vond vorig jaar ook een pak beter dan de dramajaren 2015 en 2016, die qua headliners niet veel beter waren (Bastille met maar 1 plaat, Alt-J als headliner, Linkin Park; Chemical Brothers en Rihanna). Maar de daginvulling was wel véél beter. Veel.

De donderdag van vorig jaar was trouwens de beste Pukkelpop dag die ik me kan herinneren. Editors, The XX, Moderat, Ryan Adams, Interpol, PJ Harvey, Solange, Cypress Hill, Vince Staples, Mac Demarco en Ty Segall zou al een mooie lineup zijn voor 3 dagen Pukkelpop, maar al deze acts stonden op 1(!) dag. De andere dagen hadden ook nog Elbow, Flaming Lips, Rise Against, At The Drive In, Band Of Horses, Car Seat Headrest, Afghan Whigs, London Grammar, Nicolas Jaar, The Shins, 2manydjs, Sampha, Death Grips, Bear's Den en Badbadnotgood.

Voor mij heet dat vooruitgang. ;-) Nu nog de headliners, akkoord. Maar met Kendrick Lamar en War On Drugs zitten er al twee mooie grote namen in de pijplijn.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.751
1.331
Goh dat is maar hoe je het bekijkt, als je alle dance/pop bands weglaat kreeg je vorig jaar gewoon een affiche met oa.
Mumford & Sons, Elbow, Rise Against, Flaming Lips, Solange, Ryan Adams, Sampha, At The Drive-In, Flume, Band Of Horses, BadBadNotGood, PJ Harvey, Interpol, Nicolas Jaar, London Grammar, Floating Points, Vince Staples, Ty Segall, Mac Demarco, Strand Of Oaks, Parquet Courts, The Afghan Whigs, Bear's Den, Billy Talent, Death Grips, Shame, First Aid Kit, Car Seat Headrest,...

En veel meer op 3 dagen tijd. Dat is gewoon goed geprogrammeerd voor eender welk 3 daags festivals als je iets verder zoekt dan de gemiddelde radio muziek!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Akkoord. De bands die jullie opnoemen hebben we ook allemaal gezien, met name de eerste dag was inderdaad magistraal met Strand of Oaks, PJ Harvey en Interpol achter elkaar. De Marque was vaak prima volgepland met prachtoptredens van Elbow en Rise Against. Maar toch.. het publiek verandert. Waar enkele jaren geleden een brede groep alternatieve muziekliefhebbers/ rockers bij elkaar waren, was het nu soms bijzonder leeg bij sterke optredens (Afghan Whigs, PJ Harvey). En juist die verzameling van muziekliefhebbers bij elkaar bij heerlijke obscure optredens in de Club is voor mij het Pukkelpop gevoel. Misschien begin ik een fesivalzeur te worden, we gaan het zien waar ze dit jaar mee komen!
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.751
1.331
Shelter terug zou al wel een stap vooruit zijn, dat geef ik toe.

Maar met festivals als Brakrock, Ieperfest, Alcatraz en Lokerse Feesten die maar blijven groeien en in diezelfde periode plaats vinden is het moeilijker om dat podium 3 dagen mooi te vullen met punkrock en metal namen!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Shelter terug zou al wel een stap vooruit zijn, dat geef ik toe.

Maar met festivals als Brakrock, Ieperfest, Alcatraz en Lokerse Feesten die maar blijven groeien en in diezelfde periode plaats vinden is het moeilijker om dat podium 3 dagen mooi te vullen met punkrock en metal namen!

Klopt. Alcatraz wordt ook met het jaar aantrekkelijker. Dit jaar staan er ook namens zoals Epica die anders perfect in de Shelter hadden gepast. Geeft me weinig hoop op een terugkeer.
 

hellodaylight

Playlistbediener
15 feb 2018
17
0
Akkoord. De bands die jullie opnoemen hebben we ook allemaal gezien, met name de eerste dag was inderdaad magistraal met Strand of Oaks, PJ Harvey en Interpol achter elkaar. De Marque was vaak prima volgepland met prachtoptredens van Elbow en Rise Against. Maar toch.. het publiek verandert. Waar enkele jaren geleden een brede groep alternatieve muziekliefhebbers/ rockers bij elkaar waren, was het nu soms bijzonder leeg bij sterke optredens (Afghan Whigs, PJ Harvey). En juist die verzameling van muziekliefhebbers bij elkaar bij heerlijke obscure optredens in de Club is voor mij het Pukkelpop gevoel. Misschien begin ik een fesivalzeur te worden, we gaan het zien waar ze dit jaar mee komen!

Inderdaad een ergerlijke trend, die ze zelf in de hand gewerkt hebben met poppy en platte dance gerichte acts.
Overall zit er inderdaad nog voldoende kwaliteit op de affiche, het is gewoon een erg vreemde mix geworden die de sfeer niet ten goede komt.
Ze willen een hapje van elke koek nemen, het lijkt mij verstandiger je toch een eigen identiteit aan te meten, zoals dat 'vroeger' toch was bij PKP.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Ik verwacht volgende week nu toch eindelijk een eerste flinke batch namen. Denk dat 't concert van Kendrick Lamar ook volgende week is dus ik denk zo volgende donderdag ofso een eerste 80-tal wel realistisch is.
Denk dat we nu wel al een bepaald beeld hebben van headliners en undercard en omringende festivals, dus moesten ze weer op de manier als vorig jaar programma dan zie ik deze editie misschien nog iets beter gaan als vorig jaar.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Om even mee te zeuren over het pukkelpoppubliek: het klopt dat er veel andere festivals die bands en publiek weglokken van pukkelpop, maar pukkelpop is ook gewoon veel te duur om enkel naar de shelter te gaan. In 2016 was er op vrijdag een sterke shelter line-up (opeth, refused, at the gates, nofx, deez nuts, comeback kid, stick to your guns). Juist dat was de dag die het minste dagkaarten had verkocht, terwijl je toch als festival een smak geld betaalt voor zo'n bands.

Over de rest van het publiek: er lopen inderdaad veel kinderkoppen rond. Maar hip hop en techno is nu eenmaal in. Vraag is natuurlijk of je dan een alternatief of een jongerenfestival organiseert. Een ding weet ik zeker: de edities dat er nine inch nails, tool en sonic youth op één avond spelen, komen nooit meer terug.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Daar sla je denk ik wel meteen de nagel op de kop. Werchter werd hier vroeger omschreven als het festival waar je heen ging voor de grote namen en Pukkelpop voor de dingen die je nog niet kent. Ruw gezegd bedoel ik hiermee dat een 10 jaar geleden alternatieve muziek veel meer te zeggen had op het festival en dat het nu, zoals Pinkpop, allemaal een beetje toegankelijker moet. Dat de Shelter weg moest is daar een perfect voorbeeld van. Waarom je precies naar Pukkelpop is volgens mij voor het gros (aka die jongeren) compleet veranderd. In plaats van het toegankelijker te maken hadden ze denk ik beter net op dezelfde trein gesprongen als wat BKS/DTRH doen begin juni. Namelijk een alternatief programma samenstellen waar cutting edge artiesten een plek krijgen. Dit hoeft niet meteen allemaal indie etc te zijn waar het programma van die Nederlandse festivals de basis leggen. Het kan allemaal net iets breder, maar de verschuiving is toch opvallend de laatste jaren en geeft ook ademruimte voor andere festivals om te groeien, denk maar aan de Lokerse Feesten (mindere mate), Alcatraz of Ieper Hardcore Fest..
Wat als die headliners nou eens Arcade Fire, The War On Drugs, Vampire Weekend en The National zouden bevatten ipv Kendrick Lamar, Kygo, Imagine Dragons etc? Wat als ze de Shelter nu eens terugbrachten en een dance tent sloten?

Dat die vrijdag overigens zo slecht verkocht kan te maken met het feit dat ze daar bij PKP totaal geen idee hebben wat ze aan het doen zijn met hun programma. Bastille? Rihanna? LCD Soundsystem? alt-J? Linkin Park? Het is alsof je uit alle mogelijke genres wel iets wil nemen maar niet weet wat je precies wil. Denk dat PKP zich is de vraag zou moeten stellen wie ze nu in godsnaam willen aanspreken ipv de Marquee en Club in te richten als een soort van thuishaven voor de kleine restgroep aan alternatieve bezoekers die het festival nog telt, ondoordacht de Shelter sluiten, goedkope DJs boeken om wéér een podium gevuld te krijgen en acts boeken waar je binnen een aantal jaren toch niets meer van hoort..
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
28166895_1867491890230248_7243687699683088589_n.jpg


Hier gaan we een hoop van terug zien denk ik. Deze lijken bijna een zekerheid at this point en ik begin zelfs te vrezen voor Shawn Mendes..
Kendrick Lamar - Arcade Fire - Imagine Dragons
30 Seconds To Mars - Kygo - The War On Drugs - Dua Lipa
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.751
1.331
Flogging Molly heeft zich al zelf bevestigd op hun show in de AB zo blijkt!

Om nog even terug te komen op het voorgaande:
Ik merkte vorig jaar wel op dat de 4 band/indie/rock-achtige podia: Main, Marquee, Club en de Lift (als ik me de namen goed herinner) dicht bij elkaar stonden en dan leek er letterlijk en figuurlijk en afscheiding naar het terrein waar de overige podia (voornamelijk dance, electro, toestanden stonden). Ik denk dat ze best of both worlds willen proberen maar dat er hier en daar nog wat aan bijgeschroeft moet worden.

Ik denk dat als dit een festivals zou met alleen de eerstgenoemde 4 podia, en iets goedkoper + meer op de breedte inspelen. Dat iedereen laaiend enthousiast zou zijn. Er word gewoon te veel rekening gehouden met wat er slecht is, terwijl je dit even goed kunt laten links liggen. Voor de headliners ga ik bijna nooit naar festivals. Maar een Car Seat Headrest, At The Drive In, Flaming Lips, Afghan Whigs, Ty Segall, Mac DeMarco,... dat zijn de namen die het voor mij zo mooi maken!
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.751
1.331
Doe dit maar voor mij!

Donderdag
MAIN: Kendrick Lamar - Arcade Fire - The Libertines - The Hives - Grizzly bear
MARQUEE: Sum 41 - Flogging Molly - King Gizzard & The Lizard Wizard
OTHERS: Floating Points - Superorganism

Vrijdag
MAIN: Imagine Dragons - The War On Drugs - Vampire Weekend - Maximo Park
MARQUEE: Liam Gallagher - The Wombats - Fat White Family
OTHERS: Nick Murphy (fka Chet Faker) - Protomartyr - Hinds

Zaterdag
MAIN: The Prodigy - Kasabian - Fall Out Boy - Papa Roach - Rag N Bone Man
MARQUEE: Patti Smith - Damon Albarn - Lykke Li - ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead
OTHERS: Thundercat - Oh Sees - Julien Baker
 

TheNational

Randprogramma
12 nov 2012
241
0
Zou ik ook voor tekenen, al verwacht ik dan wel eerder Kygo in plaats van The Prodigy als afsluiter. Ook zie ik Bazart nog nergens op festivals verschijnen, dus wellicht heeft Pukkelpop deze dan exclusief, al is dat niet nodig naar mijn mening.
 

MixTape

Gouden Tip
26 okt 2017
326
0
Ik ga ook nooit voor headliners naar een festival, maar die hebben ze gewoon nodig voor de kaartverkoop. Ik vond Flume wel gewaagd als afsluiter vorig jaar. Niet helemaal mijn ding, maar me reuze vermaakt, mensen kijken. dat geldt ook voor het dance gedeelte. Niet alleen jeugd ging uit zijn dak, ook enkele verdwaalde veertigers en vijftigers! Ik vind de prijs-kwaliteitverhouding eigenlijk wel goed. Als het niet te plat geprogrammeerd wordt, blijven we gaan. Als alternatief voor Lowlands.

Edit: Kocht vorig jaar een weekend kaart voor Sampha en Elbow en ontdekte nog veel meer. The XX was gewoon top! Had ik niet willen missen
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Nick Murphy is zowieso een naam voor in de Marquee. Vanwaar komt Damon Albarn, die staat met z'n apen al op Werchter hé. Also, veel te weinig pop naampjes als Dua Lipa of Zara Larsson die ik wel zie komen. Kygo is trouwens nog zo'n naam die ik met een dikke stift heb opgeschreven. Ten slotte gaan The Libertines en Vampire Weekend echt niet derde laatste spelen hoor, die zijn gewoon subs àls ze al op PKP staan. Lower your expentations please :lol:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken