Pinkpop 2024

puncturewounds

Campingartiest
2 dec 2023
66
70
Lees al flink wat jaren mee, nu toch maar eens sporadisch meeschrijven om zo hopelijk de voorpret voor 2025 wat te verhogen. Dit jaar maar 1 dag geweest, qua line up zaten er op zich wel wat dingen tussen die ik wilde zien als ik er toch zou zijn, maar niets waarvoor ik 290 euro zou willen neerleggen. Hoopte een goedkoper weekend kaartje te swappen (vorig jaar ook voor 150 gelukt) maar bleek echt een onmogelijke opgave. Prijs leek niet echt te zakken en die ene keer dat ik 150 voorbij zag komen was natuurlijk zo weg. Gelukkig wel een goedkoop zondagkaartje gescoord, dus dan toch maar een dagje meepakken.

Het is me de afgelopen jaren al opgevallen maar het lijkt inderdaad steeds drukker te worden. Het draaien van de stages heeft zijn voordelen (geen gewandel, artiesten spelen voor meer publiek) maar die doorloop aan de andere kant is echt een gemis. Ik hoop echt dat ze daar nog een keer iets op gaan verzinnen, want inderdaad, doordat iedereen op het asfalt ging zitten (wat ergens ook wel logisch is, want het ontbreekt gewoon aan fijne plekjes om even te kunnen zitten, en de plekken die er zijn worden volgens mij de hele dag geclaimd door dezelfde mensen), was er op sommige momenten echt geen doorkomen aan. Wat ook opviel was het hoge gehalte aan jongere meisjes, de line up is daar ook wel een beetje naar natuurlijk, maar vond het dit jaar heftiger dan anders. Vooral ook kwalijk dat zij al in het voorvak gaan bivakkeren zodra de poorten open gaan. Wat mij betreft mogen deze gewoon na elk optreden leeggeveegd.

Komt nog bij dat het wc blok in die hoek ineens verdwenen is waardoor ook daar overal rijen ontstaan, heb soms gewoon een half uur in de rij gestaan met een hoop mopperende mensen om mij heen. Mensen die niet lijken te begrijpen dat die hele horde aan mensen een rij vormt, en dus gewoon doorlopen, waardoor anderen weer boos worden en er weer ruzie ontstaat... tsja. Bij aankomst op het terrein ook meteen even richting toilet maar deze waren echt enorm smerig, heb meermaals van hokje moeten wisselen omdat het geen doen was. Vorig jaar absoluut geen last van gehad, dus geen idee waar dat precies aan ligt dit keer. Ondanks de drukte wel steeds meteen geholpen bij de bar en de eetkraampjes, eigenlijk geen moment hoeven wachten dus dat was echt meer dan prima. Eten was goed te doen dit jaar en ook de houtsnippers waren echt top, dus daar zeker complimenten voor de organisatie.

Even een stukje Ilse meegepakt, leuk mens, prima show en perfect om even mee in te komen. Omgedraaid voor MEUTE, mij onbekend, ik verwachtte een jong indiebandje ofzo, tegendeel bleek waar. Niet mijn ding maar publiek in de vakken vond het volgens mij wel tof, dus snap de boeking. Toen naar de tent om een goed plekje te bemachtigen voor DOOL. Absolute hoogtepunt van het weekend en hoewel het "intieme" van de tent wat mij betreft perfect bij zo'n band past hadden ze best voor een groter publiek mogen spelen.

James Arthur gekeken vanaf de zijkant. De hitte bleek er echter echt goed in te hakken en duizeligheid volgde, dus na een aantal nummers maar water gaan halen en iets gaan eten. Greta van Fleet is absoluut niet mijn ding dus we gingen op zoek naar een plekje om even te kunnen zitten, bleek nog een hele opgave dus uiteindelijk ergens bij de uitgang aan de zijkant terecht gekomen. In de volle zon, want de schaduwplekjes waren logischerwijs al bezet, dus op zoek naar een ijsje om zo hopelijk iets aan verkoeling te krijgen. Bleek een goede zet want kon er daarna weer goed tegenaan en dus richting Limp Bizkit.

Vanaf de zijkant zag het er wel spectaculair uit - springende, moshende mensen, ook iedereen om ons heen had het naar hun zin. Starten en eindigen met hetzelfde nummer heb ik nooit begrepen want deze band heeft materiaal genoeg zou je denken. Ook die muziekjes tussendoor deden een beetje afbreuk aan de set vond ik. Maar toch wel van genoten uiteindelijk! Hozier van een afstandje bekeken, prima show en fijn om hem eens aan het werk te kunnen zien. Dan Sam Smith. Ik vind dat die een boel fijne nummers heeft, dus vooraf al even naar de setlist gespiekt en was heel benieuwd hoe die de show zou gaan vormgeven. Zelf ook zichtbaar zin in en de setlist had een goede afwisseling tussen het oudere, zachtere werk, de opzwependere nummers en natuurlijk als afsluiter Unholy. Hier om mij heen een boel achterlijk commentaar gehoord, acceptatie is nog ver weg helaas. Zelf wel heel erg van de show genoten, ik had niet verwacht dat deze in mijn top 3 zou staan.

Na Sam Smith al iets meer richting uitgang want had besloten Ed Sheeran niet af te kijken maar daar 20 minuten over gedaan. Mensen die ineens stil gaan staan want ze willen dan toch even dat hitje filmen. Prima, maar loop even uit de stroom mensen die wel graag door willen lopen. Stukje meegepakt vanaf de plek waar vroeger de trappen waren, zag er verder goed uit en hoewel het misschien geen festivalafsluiter is toch zeker een waardige headliner. Heeft wat mij betreft ook niet meer poespas nodig, best impressive als je in je eentje zo'n veld kunt entertainen.

Al met al een hele fijne dag gehad, hopelijk volgend jaar gewoon weer een lineup zoals vanouds. Wat mij betreft mag de organisatie best wel wat harder gaan programmeren (een Bring me the Horizon, Sleep Token, Bad Omens, Turnstile, Architects, Enter Shikari oid zou niet misstaan). Met wat minder Songfestival-gehalte ben ik al blij. En hoewel er altijd wel genoeg te zeuren valt overheerst hier voornamelijk de FOMO dus volgend jaar toch weer van de partij, al is het 1 dag. :)

tldr - Paar verbeterpuntjes, met name wc's en de drukte, maar al met al wederom een prima dagje gehad.
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
649
369
Fantastisch weekend gehad!
Mijn hoogtepunten wat betreft optredens:
Keane, Maneskin, Royal Blood, Pendulum, Nothing but Thieves, Greta van Fleet en Lim Bizkit.

Ed Sheeran, ondanks dat niet helemaal mijn smaak is, is echt top entertainer en wat mij betreft een hele goede headliner.
voor Maneskin was het misschien net te vroeg maar was ook weer erg sterk.

Wat mij betreft (dit is persoonlijk) Was Calvin Harris precies wat ik verwacht had: absoluut geen headliner voor Pinkpop. Vind nog steeds dat ntb op main met 30 minuten meer had moeten staan, dat trekken die makkelijk. Kun je Calvin daar nog na zetten als je de vergunning rond krijgt.

Het nieuwe strenge beleid op de camping is om te huilen. Meerdere mensen gehoord die na vele jaren zeggen niet meer terug te komen. Ik vraag me af wie er zo dom kan zijn om je trouwe publiek op stang te jagen?
 

BeWario

Gouden Tip
27 jun 2023
372
378
Dwars over kleedjes lopen? Heerlijk. Rot lekker op met je matje van 3 bij 3, ik wil ook normaal kunnen lopen.
Joh als wij daar met zn drieën op zitten dan nemen we echt niet meer plek in dan als we gewoon op de grond zitten. Ging me meer om dat er gewoon iemand met twee bier in zn handen ongeveer recht over me heen liep en dat niet door leek te hebben.

Kleedjes waar mensen omheen staan maar niet op, die zijn vrij spel, geef ik je groot gelijk in 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: elo

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.125
505
Fantastisch weekend gehad!
Mijn hoogtepunten wat betreft optredens:
Keane, Maneskin, Royal Blood, Pendulum, Nothing but Thieves, Greta van Fleet en Lim Bizkit.

Ed Sheeran, ondanks dat niet helemaal mijn smaak is, is echt top entertainer en wat mij betreft een hele goede headliner.
voor Maneskin was het misschien net te vroeg maar was ook weer erg sterk.

Wat mij betreft (dit is persoonlijk) Was Calvin Harris precies wat ik verwacht had: absoluut geen headliner voor Pinkpop. Vind nog steeds dat ntb op main met 30 minuten meer had moeten staan, dat trekken die makkelijk. Kun je Calvin daar nog na zetten als je de vergunning rond krijgt.

Het nieuwe strenge beleid op de camping is om te huilen. Meerdere mensen gehoord die na vele jaren zeggen niet meer terug te komen. Ik vraag me af wie er zo dom kan zijn om je trouwe publiek op stang te jagen?
Benieuwd of ze weer met een enquête komen.Maar ja wordt daar iets mee gedaan ?? En / of het huishoudelijke reglement weer een stukje langer wordt...En we weer worden "verblijd" met nieuwe aanpassinge waarvoor betaald moet gaan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: PP1980

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
472
638
Zo alles weer op orde hier (douche, wassen, opruimen, etc). Alles teruggelezen 😅.

Zaterdag al een kort bericht gedaan vanuit team half leeg (er stond vol, maar daar zit ik niet in 😄). Muziek volgt later, eerst maar eens organisatorisch. Met 3voor12 aan uiteraard.

Mijn enige en ik dacht toen laatste Pinkpop was 2008. Mezelf voorgenomen nooit meer te gaan. Piep jr. wilde graag dus vooruit nog 1 kans…en ik heb duidelijk een andere referentiekader dan sommigen hier. Ik zie echte grote stappen voorwaarts!

Huiverig na de regen voor de conditie van camping en terrein, zaterdag die kant op gereden. Bordjes P3 nergens te vinden (dus Mondo Verde gevolgd), kom je aan P3 vol, maar je moet die kant op…Ok tot dusver exact mijn verwachting. Paar 100m verder kreeg ik een plekje op de Miva P (dat stond er iig).

Daarna alleen maar positieve verbazing: camping A, zo doorlopen, amper modder, voorzieningen voldoende (en ik vond het schoon). Festivalterrein wat hebben ze dat goed gedaan! Eten veel diverser, genoeg barren etc.

Zaterdag geschrokken van de in mijn ogen lege weide, zo kan een festival niet overleven. Leuk voor diegenen die er wel zijn, nergens rijen, je kan meer zien etc.

Zondag was het druk, ik stond bij Ed Sheeran achteraan op de heuvel, er kan makkelijk 10.000 man extra bij. Of het wenselijk is, is iets anders.

Festivalervaring heeft voordelen. Ik heb amper drukte ervaren, echter je moet keuzes maken en niet de kudde volgen.

Waarom zou je als je binnenkomt bij de eerste muntautomaat munten kopen en daarvoor in de lange rij gaan staan. 50m verder is er 1 zonder rij (of neem voor het piekmoment cash mee).
Om half 6 eten, als er 1 band speelt (een van de weinigen met gitaren en dus een lege weide), is gewoon niet handig.

Ik heb geen enkele rij gehad van meer dan 5 mensen voor me. De (WML) waterpunten tussen North en Tent waren nooit echt druk.
Toiletten voor vrouwen waren druk. Stukje lopen naar Stage 4? Even de Stille Jan in (ja daar was best een groot blok)?

Het podium draaien is nadelig voor mensen die veel willen zien (zoals ik en ik vermoed een groot deel van dit forum). Het beperkt de doorstroom of dwingt tot keuzes.
Mijn zoon moest kiezen: wat wil je echt zien en wat van afstand. Dan is het ideaal. Zie je 2 bands helemaal, ipv deels.
Gezien zijn leeftijd werden we vaak aangesproken, want hij kent bijna alle nummers van wat hij echt wil zien (en ik nu dus ook). 95% van die mensen had of geen enkel idee of kende 1 nummer. Ook voor deze mensen ideaal deze opstelling, zo horen ze nog eens wat anders.

Wat wel een feit is, is dat Pinkpop een probleem heeft. De leeftijdsopbouw is niet duurzaam. Kleedjes, wandelstokken, rollators…ik schrok er echt van (als je Lowlands gewend bent). Ze moeten wel veranderen…

Ed Sheeran en Maneskin is gewoon de perfecte middenweg. Aangevuld met Nederlandse artiesten.

Pinkpop heeft me overtuigd! Ik ga zeker nog eens.

En om alvast een richting te geven heb ik het mijn zoon gevraagd namen te noemen (al dan niet realistisch): Taylor Swift, Dua Lipa, The Weekend, Billie Eilish, Fred Again… (en Bankzitters, maar dat heb ik hem proberen uit te leggen 😇)

Bij de namen Bruce Springsteen, Pearl Jam, Muse, Foo Fighter ging echt geen lampje branden…dus dat wordt een no go. Voor mij overigens ook.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Zo alles weer op orde hier (douche, wassen, opruimen, etc). Alles teruggelezen 😅.

Zaterdag al een kort bericht gedaan vanuit team half leeg (er stond vol, maar daar zit ik niet in 😄). Muziek volgt later, eerst maar eens organisatorisch. Met 3voor12 aan uiteraard.

Mijn enige en ik dacht toen laatste Pinkpop was 2008. Mezelf voorgenomen nooit meer te gaan. Piep jr. wilde graag dus vooruit nog 1 kans…en ik heb duidelijk een andere referentiekader dan sommigen hier. Ik zie echte grote stappen voorwaarts!

Huiverig na de regen voor de conditie van camping en terrein, zaterdag die kant op gereden. Bordjes P3 nergens te vinden (dus Mondo Verde gevolgd), kom je aan P3 vol, maar je moet die kant op…Ok tot dusver exact mijn verwachting. Paar 100m verder kreeg ik een plekje op de Miva P (dat stond er iig).

Daarna alleen maar positieve verbazing: camping A, zo doorlopen, amper modder, voorzieningen voldoende (en ik vond het schoon). Festivalterrein wat hebben ze dat goed gedaan! Eten veel diverser, genoeg barren etc.

Zaterdag geschrokken van de in mijn ogen lege weide, zo kan een festival niet overleven. Leuk voor diegenen die er wel zijn, nergens rijen, je kan meer zien etc.

Zondag was het druk, ik stond bij Ed Sheeran achteraan op de heuvel, er kan makkelijk 10.000 man extra bij. Of het wenselijk is, is iets anders.

Festivalervaring heeft voordelen. Ik heb amper drukte ervaren, echter je moet keuzes maken en niet de kudde volgen.

Waarom zou je als je binnenkomt bij de eerste muntautomaat munten kopen en daarvoor in de lange rij gaan staan. 50m verder is er 1 zonder rij (of neem voor het piekmoment cash mee).
Om half 6 eten, als er 1 band speelt (een van de weinigen met gitaren en dus een lege weide), is gewoon niet handig.

Ik heb geen enkele rij gehad van meer dan 5 mensen voor me. De (WML) waterpunten tussen North en Tent waren nooit echt druk.
Toiletten voor vrouwen waren druk. Stukje lopen naar Stage 4? Even de Stille Jan in (ja daar was best een groot blok)?

Het podium draaien is nadelig voor mensen die veel willen zien (zoals ik en ik vermoed een groot deel van dit forum). Het beperkt de doorstroom of dwingt tot keuzes.
Mijn zoon moest kiezen: wat wil je echt zien en wat van afstand. Dan is het ideaal. Zie je 2 bands helemaal, ipv deels.
Gezien zijn leeftijd werden we vaak aangesproken, want hij kent bijna alle nummers van wat hij echt wil zien (en ik nu dus ook). 95% van die mensen had of geen enkel idee of kende 1 nummer. Ook voor deze mensen ideaal deze opstelling, zo horen ze nog eens wat anders.

Wat wel een feit is, is dat Pinkpop een probleem heeft. De leeftijdsopbouw is niet duurzaam. Kleedjes, wandelstokken, rollators…ik schrok er echt van (als je Lowlands gewend bent). Ze moeten wel veranderen…

Ed Sheeran en Maneskin is gewoon de perfecte middenweg. Aangevuld met Nederlandse artiesten.

Pinkpop heeft me overtuigd! Ik ga zeker nog eens.

En om alvast een richting te geven heb ik het mijn zoon gevraagd namen te noemen (al dan niet realistisch): Taylor Swift, Dua Lipa, The Weekend, Billie Eilish, Fred Again… (en Bankzitters, maar dat heb ik hem proberen uit te leggen 😇)

Bij de namen Bruce Springsteen, Pearl Jam, Muse, Foo Fighter ging echt geen lampje branden…dus dat wordt een no go. Voor mij overigens ook.
Enneh.. wat vond je van de muziek? Maar even serieus, als je de zondag niet druk vond, dan kun je vanaf nu prima als sardientje door het leven.
 

fortress_muziek

Playlistbediener
20 jun 2024
39
37
Ik ben helemaal voor het idee om minder headliners te hebben die binnen enkele jaren met pensioen gaan. Het is gewoon eens tijd dat rock fans meer gaan luisteren dan wat 40 jaar geleden is uitgebracht.

Hierin zie persoonlijke nog steeds graag rock headliners terug. Ik denk aan namen als nothing but thieves, maneskin, Olivia Rodrigo, machine gun Kelly.

Zal wel geen populaire mening zijn hier maar dat zou mij ideale festival zijn. De alternatieve muziek van vandaag.

Ik hoop juist helemaal niet op meer randprogamma. Ik vind heerlijk dat je op Pinkpop ook soms gewoon even niks kan doen. Niet alles hoeft 24/7 aan te staan. Dit zeg ik dan als 27 jarige. Val ik nog onder de zogenaamde verwende mensen waar Pinkpop over praat?
 
Laatst bewerkt:

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.449
7.442
Verbaas me meer hoe Limp Bizkit zo hoog staat. Voor mn gevoel amper in de toplijsten langs zien komen hier. En DOOL staat ook best laag.
 

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
493
204
Snap het lijstje wel in grote lijnen maar Jane's Addiction?
Blij dat ik Navarro even heb kunnen horen spelen maar man man wat was dit vals en slecht, mischien beetje minder drinken en jointjes roken, volgens mij waren er hier ook maar een handjevol geïnteresseerden! Maar top dat het nog goed is ontvangen


Ik was bij de vrijdag gestopt door naar zaterdag

Joost: [6] prima begin van de dag maar je kunt niet altijd de mensen op emoties pakken
Corey Taylor: [8] kon me wel op mijn emoties pakken, prima band ook om hem heen
Ploegendienst: [8,5] Stage 4 is mooi en goed geworden en daar maakten zij fantastisch gebruik wat een bak energie met heerlijke moshpits!
Pendulum: [8,5] tsjah gewoon ouderwets lekker
Anouk: [7,5] na al het commentaar dat ze kreeg (ook van mij) was het weer een goede show met al de klassiekers.
NBT: [7] prima maar wist mij niet echt te pakken heb enkel het begin gezien, komt ook door zoals ik al eens eerder heb gepost dat ik het niet altijd meer zo lang vol hou!
Oliver Heldens: [7] Terwijl ik een broodje bestel en die in alle rust achter op een bankje naar binnen week hoor ik flink gebeuk uit de tent komen, in de tent maar ook buiten de tent was iedereen lekker los aan het gaan, totaal niet mijn muziek maar het heeft me toch naar binnen gezogen!
Calvin Harris: [2] dit kan je niet serieus.. camping a entertainment maar dan met een lichtshow

Zondag:

Sea Girls: [8] heerlijk!!!
K's: [9] stukje Dool en dan naar de K's?? Dat gaan we niet redden met deze drukte..
En gelukkig de juiste beslissing gemaakt!!
Veel gitaarwissels (met hier en daar wat probleempjes) maar dat maakte het juist puur.. aanstormend talent met pakkende vlotte nummers, de verassing van het weekend.
Greta van Fleet
: [8,5] had er niet zo veel van verwacht, na ze 5x live te hebben gezien vond ik ze wat afgezwakt.
Liggend in het gras ben ik toch na 1 nummer weer omhoog gekomen! Muzikaal imo het beste van het weekend..
Limp Bizkit: [9] jeugdsentiment wat je van begin tot eind springend mee staat te zingen!!!
Jane's Addiction: [3] zie bovenstaande
Ed Sheeran: [7,5] na dat hij bij LB op het podium stond kreeg ik wat meer sympathie voor hem.. en was blij verrast!! Niet mijn straatje maar de enigste van de 3 headliners die mij tot "bijna het eind" op het veld heeft gehouden!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Martinez

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.860
5.389
Paar jaar geleden (of vorig jaar?) was Volbeat op Festileaks de nummer 1, terwijl die op geen enkel "professioneler" of onafhankelijker platform ook maar in de buurt van de betere recensies kwamen.

Dat gezegd hebbend, ik stond Limp Bizkit vanaf de zijkant te kijken en hoe "slecht" de gimmick ook was, het veld ging wel los. Zelfs na de zoveelste grappig bedoelde onderbreking.
 

D02

Dagopener
2 jan 2019
557
258
Iemand het slot interview gezien?
Dit is voor het eerst dat ze (organisatie) aangeeft dat de line up dit jaar niet sterk was. En dat calvin harris echt een noodgreep was.

En dat ze goed realiseren dat ze de verwachtingen zelf zo gecreërd hebben dat bezoekers hoofdzakelijk naar de bovenste naam op de poster kijken.

Dat siert ze om dit gewoon zo te zeggen zonder er helemaal om heen te draaien. Het programma was ook volgens hun niet zo sterk en het was een minder jaar ze geven zichzelf een 7,6.
 
  • Leuk
Waarderingen: festilover en stanleyy

Gebruikers die dit onderwerp bekijken