Pinkpop 2023

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
474
819
Hierbij mijn verslag van de Pinkpop donderdag en vrijdag:

Op donderdag om 13:00 met een volle auto weggereden vanuit Rotterdam richting Landgraaf. Eenmaal aangekomen ging het parkeren op P5 gemakkelijk en kon ik om 16:15 met mijn bagage aansluiten in de rij van camping B, waar mijn vrienden al zaten. 2 uurtjes weggebrand in de zon en rond 18:45 de poorten doorgekomen van camping B. Tenten opgezet en daarna het fijne moment waarbij je je stoeltje uitklapt, je buren begroet en een koud biertje erbij pakt, heerlijk.

Hierna muntjes en eten gehaald op het plein bij camping B, waar het lekker rustig was. Silence disco overgeslagen, paar biertjes op het plein gedaan en rond een uurtje of 1 richting bed. Eerste nacht is altijd even wennen met de Michael schreeuwers om je heen..

Vrijdagochtend de tent uitgebrand om half 8 door de zon. Meteen even richting de douches gegaan, waar het opvallend rustig was. Dit was dan ook meteen de laatste dag dat het rustig was bij de douches en toiletten op de camping..

Rond 1 uur aangekomen op het festivalterrein en het was ook daar nog lekker rustig. Rondje gelopen en was positief verrast door de kalm aan baan. Veel eettentjes en het hoekje bij de stille jan met de LP records store, museum en speciaal bier barretje was erg relaxt. En gelukkig was er in de stille jan een toilet waar het ook lekker rustig was. Helaas was dit stukje van het terrein wel zo afgelegen door het ontbreken van een doorgang aan die kant richting het veld, dat ik er in het hele weekend maar twee keer ben geweest.

Ellie Goulding van een afstandje gehoord, en het leek niet echt alsof ze er zin in had. Hierna een plekje tegen het voorvak gevonden voor Electric Callboy. Het is geen muziek die ik snel thuis opzet, maar het was wel meteen een echt feestje! Het optreden vloog voorbij en iedereen om ons heen had het naar zijn zin, was een lekker begin.

Hierna bij stage 4 langsgegaan om een stukje mee te pakken van Nova twins. Het klonk erg lekker! Stage 4 zag er ook leuk uit, echter vond ik het geluid daar niet zo goed afgesteld t.o.v. de rest van de podia.

Stukje van buiten de tent meegepakt van the Hu en hierna richting het voorvak gelopen voor the War on Drugs. Buiten het feit dat het voorvak vol stond met Pink fans toch wel genoten van the War on Drugs. Ze verdienen alleen een beter publiek. Hierna naar de andere kant gerend om tegen het voorvak aan te staan bij de Editors. Erg strak optreden! Meegezongen met de oude hits en af en toe een dansje gewaagd. Wel echt kapot geërgerd aan een Limburgse vriendengroep van middelbare leeftijd die voor ons stonden en alleen maar aan het praten en schreeuwen waren.. Ook stond er een oude man naast me die staand aan het slapen was door de drank en bij elk applaus wakker schoot en zijn bier over zijn voorganger gooide.. Daarom halverwege de Editors een stukje naar achteren gegaan, waar het beter vertoeven was.

P!nk van een afstandje gezien (het was opvallend rustig op het veld). Niet mijn muziek, maar iedereen die zegt dat het geen goede headliner is, heeft volgens mij iets anders gezien. Hele strakke mooie show en het zat muzikaal ook goed in elkaar. Heb ondanks dat het niet mijn muziek is toch genoten van wat er allemaal gebeurde op het podium.

Qua drukte vond ik dit de fijnste dag, nergens rijen, het veld oversteken was prima te doen en niet te veel picknickers.

Top 3:

1. War on drugs
2. Editors
3. Electric Callboy

+ Geluid bij North & South stage
+ Kalm aan Baan en hoekje bij de stille jan
+ Gehele organisatie qua camping. parkeren, toiletten, waterpunten en de barren.

- Het publiek
 

Fornax

Gouden Tip
2 jun 2014
385
391
Nou, daar is mijn verslag dan, excuses voor de lengte ervan.

Dag 1: Vrijdag
Vrijdag begonnen bij Stage 4: Lauren Sanderson.
Ze had er duidelijk zichtbaar zin in, jammer dat alles van "band" af komt, ook de zang. Ze zingt eroverheen en geregeld vergeet ze dat te doen, of is ze te druk bezig met dansen/springen.
Desondanks klonk het lekker.

Laatste stukje van Frenna (South Stage) in het voorvak gekeken, want daar was mijn vrouw. Hij (en de band) hadden er ook duidelijk zin in, jammer dat die kleine kleine dan nog erbij wordt gehaald.

Twijfelgeval of ik ADF Samski (want ook de zonemans was mee en hij vond dit wel prima) op Stage 4 sou gaan kijken, of Maisie Peters in de tent.
Met het wegvallen van Samski (die geen vervoer had?!?!?! Hoe dan?!??!) was daar geen keuze in te maken, op naar de tent.

Dat was ook maar goed ook, want Maisie zette een leuke show met vrolijke liedjes neer. Het tweede nummer van haar set I'm Trying (Not Friends) heb ik nog net mee kunnen pikken toen ik in de tent aankwam. Die wilde ik per sé horen. Waarom? geen idee, gewoon een catchy liedje..

De vrouw wilde Ellie Goulding toch wel graag zien, dus op 3 kwart van de set van Maisie weer naar South Stage gegaan.
Ellie begon heel statisch, geen interactie, dikke zonnebril op, alsof ze alleen maar haar liedjes wilde afraffelen. Daarna werd het wat "losser". Op het veld klonk het aardig goed, de TV beelden (achteraf bekeken) waren toch wat minder.

Ondertussen alweer wat naar achteren gelopen, of naar voren, ligt er maar net aan welke stage je wilt zien ;) om klaar te gaan staan voor Electric Callboy. Heerlijk contrast ook, van Ellie naar de raggende Duitsers.
Dat was wel een aardig lekker feest! Heerlijk chaotisch alle genres door elkaar gegooid en dat aftoppen met "inne richtige Schlager". Prachtig!

Door de zomerse temperaturen lekker op het veld blijven plakken om Niall aan te Horan (sorry, te slecht woordgrapje). Niks mis mee, lekkere meezingers, zat prima in elkaar!

Ik heb nog even getwijfeld on richting tent te gaan (The HU), maar wilde The Lumineers ook wel graag meepikken. Heb ze 2x eerder gezien en was alle 2 de keren gewoon goed. Maar vandaag niet... Poe, slaapverwekkende set, de toetsenist op blote voeten had er wel weer flink zin in, die sprong en vloog alle kanten op.

The War on Drugs heb ik niet bewust gekeken, tijd om wat te eten. Verkeerde keuze was dat. De enige keer dat er een lange rij bij de friet/snack kraam stond. Zo heb ik vanuit de rij toch iets van TWOD gezien, muzikaal heel sterk, maar door mijn ietwat mindere planning, niet volop kunnen meekrijgen en genieten.

Daarna Editors! Yes! Ik had hoge verwachtingen (nadat ze de vorige keer op Pinkpop tegenvielen). Helaas was het geluid niet optimaal bij Noord (of in ieder geval de plek waar wij stonden), dof, veel laag en weinig hoog. Hierdoor kwam het niet bij me binnen en pakten de nieuwe EBM nummers me ook niet.

Dus maar op tijd een redelijk goed plekje gezocht voor P!nk.
Beetje schuin achter de FOH aan de linkerkant.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar deze show staat als een huis. Alles klopte, op- en afbouw in de set, zang was prima, de showelementen op het podium, de acrobatiek... Dikke duim, wij gingen met een dikke smile richting uitgang toen het afgelopen was.

Dag 2: Op naar de Zaterdag:
De planning was om iets voor 14:00 uur op het terrein te zijn voor Hot Milk op Stage 4.
Geen rijen bij de ingang, geen rijen bij de munten, geen rijen bij de bars... waardoor we zelfs nog wat tijd over hadden. Even gespiekt bij Xavier Rudd, maar dat kan me toch echt niet bekoren, wat een "zeever". Met de hele groep ondertussen een strategische plek op het veld uitgekozen, waar de zowel bij Noord als South goed zicht en goed geluid zouden hebben.

Ja, wij zijn een groep die de hele dag op één plek blijft hangen, althans enkelen.. Zo kan iedereen die lekker wil blijven hangen op het veld dat doen, terwijl weer anderen bij de tent of stage 4 staan of het terrein over struinen, of bij Noord of South wat meer naar voren gaan of het voorvak in, om daarna weer terug te komen op de plek.

Op naar Stage 4: Hot Milk. Leuke energieke band met een OK zanger en een spring in het veld zangeres. Die meid had een aardige bak energie. Ze brachten het leuk, kregen het pleintje bij stage 4 aardig mee, erg leuke set!

Even snel terug naar het veld om het begin van Rondé te zien. Het is gewoon een fijne zangeres. Na 2 nummers weer de slalom over het veld en de wandeling naar Stage 4.

SONS: Heerlijke Belgische rockband. Met hun "ouderwetsche" microfoongeluid klonk het af en toe een beetje corny toen ze wat vertelden tussen de nummers door, maar voor de rest was dit zeker goed te pruimen. Momentary Bliss vind ik een heerlijk nummer en was live zalig.
Wat me wel opviel deze zaterdag, bij Stage 4 blijft het aan de kant van de toiletten lekker rustig, terwijl het proppen is aan de kant van de barren.

Omdat Disturbed wegviel en mijn 11 jarige dochter me gevraagd had om een stukje van The Driver Era in de tent te filmen voor haar, de wandeling naar de tent gemaakt. Ook hier viel weer op hoeveel volk er aan die kant van het terrein blijf hangen. Soms liep het daar wel een beetje vast.

Naja, wat kun je zeggen van Te Driver Era, voor mij was het nietszeggende mierzoete rommel (de 2 nummers die ik gehoord heb), maar kan er verder geen oordeel over vellen, omdat ik alleen maar die 2 nummers heb gehoord.

Dan klaarmaken voor Hollywood Vampires, één van de echte MUST SEES van het weekend.
Met Heroes, Walk This Way en de finale Schools out/the wall waar ik me al weken op aan het verheugen was, stelde dit absoluut niet teleur!!
Alice Cooper is met zijn 75 jaar nog aardig lekker bij stem (niet dat ie nu echt de hoogte in gaat of zo, maar toch). Johhny Depp is natuurlijk de hoofdattractie van dit stel, maar de muzikaliteit van Joe Perry en Tommy Henriksen is geniaal. Dit is denk ik wel de duurste "coverband" van de wereld, maar dan wel eentje met giganten als bandleden.

Dan omdraaien voor The Black Keys, ook een MUST SEE dit weekend, welke helaas wel een beetje teleurstelden. Het was allemaal goed, maar ook niet meer dan dat. Little Black Submarines was dan wel weer één van de hoogtepunten, Die gitaar na de break........ kippenvel!
Ook hier vond ik het geluid wat dof. Of dat dan wellicht ook komt doordat bands hun eigen geluidsmensen meenemen en dat deze de boel een beetje "verzieken"? Geen idee..

The Script dan, niet heel bewust meegemaakt, maar wat ik ervan zag, was niet heel slecht. Zichtbaar geëmotioneerd, dat wel.

En toen.... QOTSA! Dit zou de knaller der knallers gaan worden dit weekend... en dat was het ook!!!!
Woorden zijn moeilijk te vinden, dit was perfect. Binnenknallen met "No one Knows", heerlijk. De toon is gezet. De set loopt lekker door en dan is daar verrassing "God is in the Radio". Wauw, wauw... wauwerdiewauw....
Door naar "Go with the flow" en dan als grande finale "A song for the Dead". Deze track gaat eindeloos door, maar had van mijn part nog uren mogen duren..

En dan wordt het worstelen door Robbie Williams heen..
Het begin vond ik best sterk, totdat verhaal nummer 3 begon. De rest van onze groep was zich zichtbaar aan het vervelen en we zijn dan ook halverwege weg gegaan. Lekker vroeg thuis om zo weer fit dag 3 in te gaan.

Dag 3: Zondag
En zo was het, het is jaren geleden dat ik zo lekker fit was op dag 3.
Deze dag begonnen met een Brand Pinkpop NEIPA, welke blijkbaar eerder in het weekend uitverkocht was?
Lekker biertje, prima om de dag mee te beginnen met Donnie in de verte op Noord.
langzaamaan richting "ons plekje" voor vandaag, om daar de laatste paar nummers van Donnie te aanschouwen. Tja, kermis, maar de sfeer zit er meteen wel al redelijk in.

Bij DMA's even het voorvak ingewandeld, wat verrassend leeg was. Prima klinkende band, die eigenlijk wel een hogere spot verdiend hadden. Jammer dat ze niet met "Feels like 37"zijn gestart.

Nielson had van mij Nielsoff kunnen zijn, weinig boeiend.

Dus even tijd genomen om naar de Stille Jan te gaan.
Supergezellig, vrolijkgheid overal en het blijft lachen om kris kras door elkaar 3 groepen met verschillende muziek bezig te zien. Van springen bij lekkere rock, via een groep hakkende mensen naar een deel van de mensen die luidkeels "I alwaays loooooovveeeee youuuuuuuuu" mee aan het bleeren waren.

Di-Rect zette een erg fijne set neer. Helemaal niks mis mee. Wat moet ik er nog meer van zeggen, het is een echt goede Nederlandse band.

Dan door naar de tent, naar I Prevail en wat volgens "Eric de grunter" de hardste set van de dag zou zijn. Dat was het inderdaad wel. Fijne set, lekkere muziek. Beginnen met "Bow Down", gegarandeerd ben je dan wakker!

Ik merkte wel dat ik het drinktempo die dag erg hoog had staan, dus al lekker beschonken terug naar het veld gelopen, toen Tash Sultana haar laatste nummer deed. Het klonk interessant, maar omdat ik maar 1 nummer heb gehoord, verder geen oordel over kunnen vellen.

De rest van de middag is vanwege het dranktempo het programma een beetje in duigen gevallen en ben ik op het veld blijven hangen, waardoor ik Brutus en The Lathums gemist heb.

Daardoor wel Goldband gezien, wat een beetje traag startte om dan wel met een lekkere finale eruit te gaan. Het is natuurlijk een standaard festival truukje wat een aantal NL artiesten doen, dikke "hakkuh-bass" erin en het veld gaat los. In mijn toestand kon ik het prima hebben en lekker meegedaan met het feestje. Aan alle lachende, dansende en feestende mensen om me heen te zien, dacht het gros van het veld er wel zo over.

Tom Odell vind ik dan weer helemaal niks, slaapverwekkend zelfs, dus die een beetje links laten liggen.
Ook van OneRepublic heb ik weinig meegekregen.

Dan Machine Gun Kelly. Ik vind zijn stem erg monotoon, wat me op dat moment best irriteerde. Dus niet volledig gefucust het optreden bekeken, maar met vlagen. Het moment dat ie de geluidstoren inklimt wordt dan een letterlijk hoogtepunt.
Het concert thuis nog eens terug gekeken en achteraf blijkt tot het toch best een prima show was, waar ik dat "live" dus minder had.

En dan RHCP. Dikke prima vond ik het. Wellicht dat de alcohol een grote rol heeft gespeeld hierin, maar ik heb genoten van hun. Vooral de heerlijk verkoelende bui maakte het geheel af.
Nummers werden zoals gewoonlijk lekker lang gerekt. OK, er was weinig interactie met het publiek en ze waren wat vroeg klaar, dat was het enige mindere.

Het gebabbel van de 3FM luitjes daarna was wat overbodig, waarna het vuurwerk deze keer wat langer duurde dat de afgelopen jaren, had ik het idee.


Opsomming:
Voorzieningen en terrein: Zeer goed.

Nergens hoeven wachten bij de toiletten, de waterpunten of bij de eetkramen (op 1 keer na, maar ging ook precies op het verkeerde moment bij de verkeerde kraam).
Viel me dit jaar wel op dat de rechterkant van het terrein erg druk aanvoelde, meeste mensen blijven dan toch daar hangen of maken de wandeling naar het achterste gedeelte bij de tent.
Daarentegen was het aan de linkerkant heerlijk rustig, je kon gewoon kiezen waar je drinken ging pakken, er stond meer dan genoeg personeel niks te doen, evenals de toiletten en bars naast Noord podium.
Ik vnd de opzet dan ook gewoon prima zo.

Het geluid was bij vlagen fenomenaal. Bij Zuid was het constant het hele weekend erg goed, bij Noord was het soms te dof, terwijl het andere keren ook weer fenomenaal was.
Geluid in de tent kan ik niks mee, dat is al jaren zo (ook in de vorige tent), mijn oren/hersenen krijgen dat op de een of andere manier niet goed verwerkt. Of ik nu vooraan, links, rechts, of achteraan sta, ik vind het brij..


De "fishermans friends/zand in je ogen" (ahum) momenten:
Die momenten heb ik elk jaar, en zo dus ook dit jaar weer.

Hollywood Vampires - Heroes
Tja, het moment dat je wist dat zou komen. Dit was een van de momentjes die ik me al langer had voorgesteld, staand op het veld... En dan is het moment er, en dan laat je alles los..

The Black Keys - Little black submarines
Ook hier weer een moment dat ik al lang voor me zag, het akoestische eerste couplet, het tweede ouplet met de drums erbij, de stilte en dan die gitaarzwengel doorgaand in de ontlading van het lied. Bwoah....

Goldband - Witte was (ja, i know, erg, dramatisch, maar toch). De melodie van het liedje en de tekst "ik kan niet geloven dat dit de zomer was.. nog één keer naar buiten...." pakte me even, met de gedachte dat Pinkpop alweer bijna voorbij was. Momentje om je heen kijken, naar je vrienden/familie, armen wijd uit elkaar, lekker meezingen en een "natte was" over de wang laten gaan ;)

Soms is een simpel klein ding met een mooie gedachte de trigger om jezelf te verliezen in een moment.

Random op de zondag, vroeg in de avond:
Je zoon van 15 die aan komt huppelen met een vaderdag cadeau bij zich: een vet shirt van de Chili Peppers. Dan kun je me oprapen..


Het was weer een mooie editie, met nieuwe herinneringen, prachtige ervaringen, soms k*tmuziek (maar dan is het wel weer mooi om anderen te zien genieten), prima eten en drinken, heerlijk week en een top sfeer!
En nog Dennis 2* tegen gekomen ;)
 
Laatst bewerkt:

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Commercieel gezien is het beter om de 'leuk' kant op te gaan. Die vinden Foo Fighters ook wel leuk, dus je speelt als organisatie op safe. Ik heb wel eens geroepen dat een Kendrick Lamar op Pinkpop ook prima zou werken, maar dat neem ik inmiddels terug. Op RW wel overigens.
KL moet je vanuit het oogpunt van artiest en festival idd niet meer op Pinkpop willen. Bepaalde artiesten uit het meer alternatieve circuit zouden nog wel kunnen maar dan zou je daar wel wat vergelijkbaars bij moeten programmeren. Een echte metal headlner zou ik ook wel willen zien. Ghost, Slipknot, Avenged Sevenfold.... Parkway Drive als sub. Bouw er een dag omheen ipv hapsnap.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.620
11.308
KL moet je vanuit het oogpunt van artiest en festival idd niet meer op Pinkpop willen. Bepaalde artiesten uit het meer alternatieve circuit zouden nog wel kunnen maar dan zou je daar wel wat vergelijkbaars bij moeten programmeren. Een echte metal headlner zou ik ook wel willen zien. Ghost, Slipknot, Avenged Sevenfold.... Parkway Drive als sub. Bouw er een dag omheen ipv hapsnap.
Allemaal leuk en aardig, maar dat gaat, net als Kendrick, ook gewoon niks worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.049
6.095
Mijn Pinkpop 2023 / Deel 2 van 3 / ( deel 1 )

Zaterdag

Op deze dag heb ik mijn vrouw meegenomen. Als Valentijnsdag cadeau een zaterdag kaartje gegeven en voor de kinderen een avondje slapen bij Opa en Oma geregeld. Johnny Depp, The Script, Queens of the Stone Age, Robbie Williams en Disturbed, wat kan er mis zou je zeggen? Nou, bijna bij de fietsenstalling “PFFFFFFFffffffffffssssssssssss”!!! dusss… Lekke achterband bij the misses. Aan de vriendelijke jongens van de fietsenstalling een pomp gevraagd, maar dat mocht niet baten. Korte inspectie ontdekte we een flinke doorn, die een flinke punctie achtergelaten had. Dat werd dus terug naar huis lopen vannacht… We zijn het terrein op gegaan en wederom ging dat weer prima, qua rijen en crowd had Pinkpop het goed voor elkaar dit jaar.

1687369565930.png

Eerst maar door stappen naar de tent voor de dagopener met de Geleense helden van DeWolff. De energie van Pablo spatte werkelijk er van af, maakte de ambiance ‘magisch’ in de tent. De interactie met het publiek was totaal raak. Ze hebben ook een sound die ik lekker kan waarderen (op Pinkpop). Xavier Rudd in het brandende middag zonnetje was wel lekker wakker worden. Leuke hippie met z’n didgeridoos. Hierna ben je eigenlijk helemaal ‘zen’…

Vervolgens door naar de airfryer, oh ik bedoel: Dadi Freyer, die ijslander die meedeed aan het songfestival 2021 met van die gekleurde truien. Kapot gelachen… Buiten dat het een leuk optreden was, gooide hij er ook humor doorheen of gaf een compliment aan iemand in het publiek met een bananenpak. Ja, op zo’n manier onthouden we dat wel nog even. Maar helaas tussendoor het nieuws over de cancel van Disturbed. Echt een enorme domper, toch een must see voor het weekend.

1687369608469.png

Hierna even uit de groep gelopen om me aan te sluiten bij de Festileaks Meeting en het fotomomentje. Altijd leuk om de mensen achter Festileaks weer te zien, maar ook zeker jullie mede forummers ergens tegen te komen ( @Minie @Landgraver @Martinez @Bassie78 @RickHuissen ). Al is het maar kort, zoals @Timmetje of @Kesselman. (Kwam later op de dag overigens nog @brutus257 en @Fornax tegen.) Hierdoor werd wel een groot deel van Ronde gemist, maar dat zal bij een NL act nog wel een keer ingehaald worden. Dat wat ik meekreeg was prima en nodigt zeker uit voor een herkansing.

Hierna is een eetmoment ingelast. We hadden niet zo’n zin in Ramkot of een wandeling naar de tent, dus een eetmoment kwam prima uit. Ook vandaag werden we weer snel geholpen, het ene eettentje sneller dan het andere. Laat ik wel zeggen, de MORA heeft goed aan me verdiend dit Pinkpop-weekend! Nu volgde een reeks met een aantal must see’s, de zaterdag was eigenlijk qua 2 grootste podia voor mij de beste dag vooraf op papier…

1687369846292.png

Eerste Must See, Hollywood Vampires. Ze lieten in ieder geval zien dat de eerste tandjes doorkwamen van South-stage. Maakt Hollywood Vampires dat waar, nee. Het was niet heel bijzonder. Johnny Depp is geen goede zanger, maar we kunnen zeggen dat we Johnny Depp gezien hebben. Helaas staat Poison niet in de setlists van Hollywood Vampires, ik denk dat dat op Pinkpop wel gewerkt had, of minstens een plus was geweest. De show werd uiteindelijk ook gemaakt door Alice Cooper, zeker met de laatste topper ´Schools Out´ redde hij het optreden van een mineurstemming. Ik zou wel zeggen, nu ik deze tanden zag hangen in de mainstage, hoe mooi zou het zijn als er volgend jaar een headliner komt die er een Spitfire in hangt?!? ;) The Black Keys vervolgens heel strak. De nummers die ik wilde horen kwamen voorbij. Deze mannen hadden al veel eerder op Pinkpop moeten staan, dus hoop dat ze het over een paar jaar voor een tweede keer zullen doen.

1687370127238.png

Geen onbekende vervolgens voor Pinkpop hierna. We hadden ons een flink stuk naar voor gelopen om een prima plek voor The Script te hebben. De 6e keer op Pinkpop, waarvan ik de 5e keer er dicht bij. Laatste keer zelfs vanuit het voorvak, vlak voor Foo Fighters in 2018. Nu paar metertjes verder, toch nog buiten de ‘cafe zone’ met the Dutch disease en wel nog redelijk tussen de The Script fans. Het kan bij The Script 2 kanten op, zanger Danny kan redelijk bij stem zijn of het grootste deel niet heel zuiver zingen. Oke, deze keer was het gelukkig van de redelijke kant (overigens stukjes terug gezien waar het ter plaatse beter klonk dat op een opgenomen livestream). De mannen hadden pas 2 weken terug touren hervat, na overlijden van gitarist Mark Sheehan medio april. Voornamelijk deze tour als support van P!nk en dit was de enige losse (festival)show, terug op Pinkpop. Nou hebben ze al nummers die me lichtjes kunnen raken, maar je voelt nu natuurlijk veel meer dan anders aan alles dat er iets in de lucht hangt. Bij opkomst zie je al her en der een fan die al iets weg pinkt. Tot voor "If You Could See Me Now" ging dat nog goed, totdat Danny natuurlijk begint met een toespraak over Sheehan en het nummer "If You Could See Me Now" opdraagt aan hem. Dan voel je de brok in je keel. Om daarna "For the first time" in te zetten was het helemaal raak(!) ...denk dat er wat zonnebrand in mijn ogen kwam. Sterk spul he… Soms is er zo’n optreden dat net even binnenkomt, dit was er dus zo eentje.

1687370181537.png

Vervolgens werd rechts naast het Noord podium een plek gezocht, waar goed zicht was op het podium. Queens of the Stone Age begon meteen met ‘No One Knows’ en daarna een tourdebuut voor ‘Feel Good Hit of the Summer’. En verder rammen en nog eens rammen. Je zag heel vaak het stof als wolken omhoog komen vanuit het voorvak voor het podium, hoe daar het publiek tekeer ging. Homme was goed fit bij stem, riep een keer ‘Pinkpop how the hell are you?’ en een keer ‘Are you having a good time?’... Oh jaaa! Zeker weten, QOTSA was strak, heel strak. Misschien voor mij de headliner van vandaag! (achteraf, de nr 1 van het weekend)

De echte headliner was uiteraard Robbie. Veel meezingers, maar ook veel geouwehoer. Serieus maar ook stuk minder serieus. Hij wil blijkbaar eea kwijt en rust pakken tussendoor. Maar mij leidde het ontzettend af. Opvallend dat hij de cover van Oasis “Don’t look back in anger” inzette na een anecdote over zijn ontmoeting met de mannen van Oasis op Glastonbury, dat hier de karaoke knop van het Pinkpop publiek verder open ging dan bij zijn eigen hits… Waren het hits, ja. Was het overtuigend, nee. Tot slot, als klap op de vuurpijl, eindigen met een medley van nummers die hij al lang tussen zijn gezwets door had gespeeld. Kortom, het viel me tegen…

1687370102946.png

Na de schuifel tocht naar buiten was het na het opzoeken van onze fiets wel tijd om huiswaarts te lopen. Ik had het idee dat er al minder mensen op het terrein waren in vergelijking tot de vrijdag na P!nk. Ook de looproutes in de fietsenstalling kwamen iets meer gestroomlijnd over. Onderweg liepen we nog langs een andere dame met haar fiets ‘ook een lekke band?’ klonk het… Uiteindelijk goed door kunnen lopen, maar niet voor herhaling vatbaar.

Mijn Top 3 voor Pinkpop zaterdag:
1 Queens of the Stone Age
2 The Script
3 DeWolff
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.032
3.709
Mijn Pinkpop 2023 / Deel 2 van 3 / ( deel 1 )

Zaterdag

Op deze dag heb ik mijn vrouw meegenomen. Als Valentijnsdag cadeau een zaterdag kaartje gegeven en voor de kinderen een avondje slapen bij Opa en Oma geregeld. Johnny Depp, The Script, Queens of the Stone Age, Robbie Williams en Disturbed, wat kan er mis zou je zeggen? Nou, bijna bij de fietsenstalling “PFFFFFFFffffffffffssssssssssss”!!! dusss… Lekke achterband bij the misses. Aan de vriendelijke jongens van de fietsenstalling een pomp gevraagd, maar dat mocht niet baten. Korte inspectie ontdekte we een flinke doorn, die een flinke punctie achtergelaten had. Dat werd dus terug naar huis lopen vannacht… We zijn het terrein op gegaan en wederom ging dat weer prima, qua rijen en crowd had Pinkpop het goed voor elkaar dit jaar.

Bekijk bijlage 5650

Eerst maar door stappen naar de tent voor de dagopener met de Geleense helden van DeWolff. De energie van Pablo spatte werkelijk er van af, maakte de ambiance ‘magisch’ in de tent. De interactie met het publiek was totaal raak. Ze hebben ook een sound die ik lekker kan waarderen (op Pinkpop). Xavier Rudd in het brandende middag zonnetje was wel lekker wakker worden. Leuke hippie met z’n didgeridoos. Hierna ben je eigenlijk helemaal ‘zen’…

Vervolgens door naar de airfryer, oh ik bedoel: Dadi Freyer, die ijslander die meedeed aan het songfestival 2021 met van die gekleurde truien. Kapot gelachen… Buiten dat het een leuk optreden was, gooide hij er ook humor doorheen of gaf een compliment aan iemand in het publiek met een bananenpak. Ja, op zo’n manier onthouden we dat wel nog even. Maar helaas tussendoor het nieuws over de cancel van Disturbed. Echt een enorme domper, toch een must see voor het weekend.

Bekijk bijlage 5651

Hierna even uit de groep gelopen om me aan te sluiten bij de Festileaks Meeting en het fotomomentje. Altijd leuk om de mensen achter Festileaks weer te zien, maar ook zeker jullie mede forummers ergens tegen te komen ( @Minie @Landgraver @Martinez @Bassie78 @RickHuissen ). Al is het maar kort, zoals @Timmetje of @Kesselman. (Kwam later op de dag overigens nog @brutus257 en @Fornax tegen.) Hierdoor werd wel een groot deel van Ronde gemist, maar dat zal bij een NL act nog wel een keer ingehaald worden. Dat wat ik meekreeg was prima en nodigt zeker uit voor een herkansing.

Hierna is een eetmoment ingelast. We hadden niet zo’n zin in Ramkot of een wandeling naar de tent, dus een eetmoment kwam prima uit. Ook vandaag werden we weer snel geholpen, het ene eettentje sneller dan het andere. Laat ik wel zeggen, de MORA heeft goed aan me verdiend dit Pinkpop-weekend! Nu volgde een reeks met een aantal must see’s, de zaterdag was eigenlijk qua 2 grootste podia voor mij de beste dag vooraf op papier…

Bekijk bijlage 5652

Eerste Must See, Hollywood Vampires. Ze lieten in ieder geval zien dat de eerste tandjes doorkwamen van South-stage. Maakt Hollywood Vampires dat waar, nee. Het was niet heel bijzonder. Johnny Depp is geen goede zanger, maar we kunnen zeggen dat we Johnny Depp gezien hebben. Helaas staat Poison niet in de setlists van Hollywood Vampires, ik denk dat dat op Pinkpop wel gewerkt had, of minstens een plus was geweest. De show werd uiteindelijk ook gemaakt door Alice Cooper, zeker met de laatste topper ´Schools Out´ redde hij het optreden van een mineurstemming. Ik zou wel zeggen, nu ik deze tanden zag hangen in de mainstage, hoe mooi zou het zijn als er volgend jaar een headliner komt die er een Spitfire in hangt?!? ;) The Black Keys vervolgens heel strak. De nummers die ik wilde horen kwamen voorbij. Deze mannen hadden al veel eerder op Pinkpop moeten staan, dus hoop dat ze het over een paar jaar voor een tweede keer zullen doen.

Bekijk bijlage 5654

Geen onbekende vervolgens voor Pinkpop hierna. We hadden ons een flink stuk naar voor gelopen om een prima plek voor The Script te hebben. De 6e keer op Pinkpop, waarvan ik de 5e keer er dicht bij. Laatste keer zelfs vanuit het voorvak, vlak voor Foo Fighters in 2018. Nu paar metertjes verder, toch nog buiten de ‘cafe zone’ met the Dutch disease en wel nog redelijk tussen de The Script fans. Het kan bij The Script 2 kanten op, zanger Danny kan redelijk bij stem zijn of het grootste deel niet heel zuiver zingen. Oke, deze keer was het gelukkig van de redelijke kant (overigens stukjes terug gezien waar het ter plaatse beter klonk dat op een opgenomen livestream). De mannen hadden pas 2 weken terug touren hervat, na overlijden van gitarist Mark Sheehan medio april. Voornamelijk deze tour als support van P!nk en dit was de enige losse (festival)show, terug op Pinkpop. Nou hebben ze al nummers die me lichtjes kunnen raken, maar je voelt nu natuurlijk veel meer dan anders aan alles dat er iets in de lucht hangt. Bij opkomst zie je al her en der een fan die al iets weg pinkt. Tot voor "If You Could See Me Now" ging dat nog goed, totdat Danny natuurlijk begint met een toespraak over Sheehan en het nummer "If You Could See Me Now" opdraagt aan hem. Dan voel je de brok in je keel. Om daarna "For the first time" in te zetten was het helemaal raak(!) ...denk dat er wat zonnebrand in mijn ogen kwam. Sterk spul he… Soms is er zo’n optreden dat net even binnenkomt, dit was er dus zo eentje.

Bekijk bijlage 5655

Vervolgens werd rechts naast het Noord podium een plek gezocht, waar goed zicht was op het podium. Queens of the Stone Age begon meteen met ‘No One Knows’ en daarna een tourdebuut voor ‘Feel Good Hit of the Summer’. En verder rammen en nog eens rammen. Je zag heel vaak het stof als wolken omhoog komen vanuit het voorvak voor het podium, hoe daar het publiek tekeer ging. Homme was goed fit bij stem, riep een keer ‘Pinkpop how the hell are you?’ en een keer ‘Are you having a good time?’... Oh jaaa! Zeker weten, QOTSA was strak, heel strak. Misschien voor mij de headliner van vandaag! (achteraf, de nr 1 van het weekend)

De echte headliner was uiteraard Robbie. Veel meezingers, maar ook veel geouwehoer. Serieus maar ook stuk minder serieus. Hij wil blijkbaar eea kwijt en rust pakken tussendoor. Maar mij leidde het ontzettend af. Opvallend dat hij de cover van Oasis “Don’t look back in anger” inzette na een anecdote over zijn ontmoeting met de mannen van Oasis op Glastonbury, dat hier de karaoke knip van het Pinkpop publiek verder open ging dan bij zijn eigen hits… Waren het hits, ja. Was het overtuigend, nee. Tot slot, als klap op de vuurpijl, eindigen met een medley van nummers die hij al lang tussen zijn gezwets door had gespeeld. Kortom, het viel me tegen…

Bekijk bijlage 5653

Na de schuifel tocht naar buiten was het na het opzoeken van onze fiets wel tijd om huiswaarts te lopen. Ik had het idee dat er al minder mensen op het terrein waren in vergelijking tot de vrijdag na P!nk. Ook de looproutes in de fietsenstalling kwamen iets meer gestroomlijnd over. Onderweg liepen we nog langs een andere dame met haar fiets ‘ook een lekke band?’ klonk het… Uiteindelijk goed door kunnen lopen, maar niet voor herhaling vatbaar.

Mijn Top 3 voor Pinkpop zaterdag:
1 Queens of the Stone Age
2 The Script
3 DeWolff
Lekker stukkie Dennis, meet niet meer gered wegens aanwezig met rolstoel en elk stuk "rollen" was kut. Mijn verslagje komt er nog aan :)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.540
6.218
Lekker stukkie Dennis, meet niet meer gered wegens aanwezig met rolstoel en elk stuk "rollen" was kut. Mijn verslagje komt er nog aan :)
Dat was totaal niet te doen zeker of wel? Weinig plek waar je een beetje normaal langs kan met die drukte.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.290
3.875
Lekker stukkie Dennis, meet niet meer gered wegens aanwezig met rolstoel en elk stuk "rollen" was kut. Mijn verslagje komt er nog aan :)
Toch niet van die show van Psychonaut? Toch fijn dat je nog wat pareltjes hebt kunnen zien. Op Booch hopelijk meer mobiel.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.032
3.709
Dat was totaal niet te doen zeker of wel? Weinig plek waar je een beetje normaal langs kan met die drukte.
Ik kon wel lopen maar mocht met mn gebroken arm niet teveel risico lopen ofc. maar het ging goed, zij het soms met wat teveel wijn op. Ik heb ook gewoon vooraan gestaan bij Brutus, Haunted Youth, Altin Gun, Warpaint en Jungle By Night. Maar op sommige momenten was het echt wel lastig, ja. Had geluk dat ik niet veel bij Main of Noord vooraan wilde. Moesten 1x het veld oversteken voor Editors begon en dat was vreselijk, verbaasde me nog hoe weinig mensen (met name ouderen(!!!)) aan de kant gingen zonder erom te vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Minie

Campingartiest
6 jun 2016
92
26
Donderdag avond aangekomen op camping b festitent opgezocht daarna wat gaan eten silent disco echt leuk hoe iedereen mee loopt te zingen vervolgens naar jans feestcafé was ook super gezellig wel vrij vroeg gaan slapen tja long covid is een bitch
Ellie gelding gezien maar niet echt mijn ding picture this houted youht pink als afsluiter leuke show maar niet mijn muziek
Zaterdag eerst begonnen met de meeting leuk om ook andere forum leden een keertje te zien i
Ramkot leuke band the Black Keys script queen of the Stones ages was echt super daarna robbie Williams mwah niet mijn ding voelde me aardig gesloopt dus vrij vroeg weg gegaan
Zondag
Direct goede live band i previal gaaf goldband tom odell leuk one republik
En als afsluiter de peppers hele mooie show
Top 3 queen of the Stones age
Ramkot
Peppers
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en Bassie78

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
474
819
Verslag Pinkpop zaterdag:

Door een ietwat stroef begin van de dag; korte nachtrust en langere wachtrijen bij de douches en toiletten op camping B zijn wij pas rond 13:00 op het festival terrein aangekomen en dus helaas Dewolff gemist. Hierdoor zijn wij de dag begonnen bij het bierlokaal naast de mainstage. Heerlijk vertoeven en een paar Pinkpop IPA biertjes op! Smaakte prima en het was een lekker begin van de dag. Na een uurtje richting de North stage gelopen voor Dadi Freyr. Ondanks dat ik maar twee nummertjes kende toch met de schoentjes uit in het gras gedanst en genoten van muziek en de (vriendelijke) persoonlijkheid die op het podium stond. Hierna doorgegaan naar SONS, waar het behoorlijk druk was. Rechts vooraan gestaan en klonk als een fijn bandje, echter kwam ik er niet echt in door het geluid aan de zijkant.

Hierna door naar Ramkot (waar ik meer mee had dan Disturbed). Klonken erg goed, misschien wel een beetje te veel van hetzelfde. Daarna in het voorvak gaan zitten voor the Black Keys en van een afstandje genoten van Hollywood Vampires.

En dan the Black Keys, was toch een bucketlist band die ik nog nooit eerder had gezien. We hadden lekker veel ruimte in het voorvak en konden het vanaf daar prima zien. Ook geen last van pratende mensen om ons heen. Het optreden zelf vond ik om eerlijk te zijn best tegenvallen. Het leek alsof alle nummers in een lagere versnelling gespeeld werden dan hoe het op album klinkt. Hierdoor werd het een vrij statisch en rustig optreden. Daarnaast stopte ze ook nog is 10 minuten te vroeg. Little black submarines was wel magisch om live te horen!

Toen door naar stage 4 om even wat te eten en te wachten op Prins S. En De Geit. Omdat het toch allemaal vrij statisch was tot nu toe die dag, keken wij erg uit naar een feestje. En wat hebben ze het waar gemaakt. Het emotionele moment tussen Scott en de gitarist was ook mooi om te zien. Hierna werd het 1 groot feest, dansen, springen, lachen. Dit had wat ons betreft nog wel even door mogen gaan. En wij waren niet de enige die dat vonden want na het optreden ging het publiek nog even door op de muziek van de kiss all hipsters DJ.

Na dit feestje teruggelopen naar het veld waar Queens of the stone age bezig waren. Na een lange zoektocht door de menigte de rest van de vriendengroep teruggevonden en halverwege het veld blijven staan. QOTSA was in topvorm!, klonk retestrak vanaf een afstandje. Blijven staan voor Robbie Williams. Vermakelijk optreden, heb iets meer met zijn muziek dan met P!nk. Het gepraat tussendoor had wel een stuk korter gemogen. Iets voor het einde al richting de uitgang gelopen, zodat wij geen last hadden van de enorme en benauwende mensenstroom na de laatste klanken van de headliner.

Op de camping nog een paar biertjes gedronken in de feest tent en rond een uurtje of 3 gaan slapen na een geslaagde gezellige dag.

1. Prins S. en de Geit
2. Queens of the stone age
3. Dadi Freyr

+ Alles was die dag weer goed geregeld bij de toiletten, waterpunten en barren.
- Drukte op het veld en de onhandige crowd control richting de tent stage en stage 4. Doordat alles nu nog massaler aanvoelt op het veld, je nooit echt makkelijke/rustige looproutes hebt en je je altijd moet verplaatsen door een mensenmassa vond ik dit festivalweekend een stuk vermoeiender aanvoelen dan bijvoorbeeld een Lowlands of DTRH.
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
474
819
Laatste verslag van mijn kant (excuses voor de lange lappe tekst)

Pinkpop zondag:

Met een aardig katertje wakker geworden op de zondag. Doordat we allemaal ook wat moe waren hebben we besloten om de zondagavond al naar huis te gaan, dus wij zijn de dag begonnen met het inpakken van ons kamp. Alle biertjes en knakworsten die wij over hadden hebben we aan de buren om ons heen uitgedeeld en rond half 11 begonnen aan de tocht van camping B naar P5 met al onze spullen. Dit blijft toch echt een heel eind. Waren allemaal behoorlijk kapot hierna. Rond half 12 weer terug bij camping B en direct doorgelopen richting het festival terrein. Een lekkere wafel gegeten met een biertje erbij en op het veld gaan liggen om vanaf een afstandje het laatste stukje van Donnie te kijken. Zag er uit als een gezellig feestje. Hierna omgedraaid om naar de DMA’s te kijken. Klonken erg fijn, alleen verdienden een mooier plekje op het affiche, zoals in de tent stage i.p.v. voor een 2/3 leeg veld te spelen.

Tijdens Nielson naar de tent stage gegaan om daar een Texels Skuumkoppe biertje te drinken en even te dansen in de Stille Jan. Wel spijt dat ik niet ben wezen kijken bij Orange Skyline, maar we zaten er een beetje doorheen dus hadden geen zin om weer naar stage 4 te lopen. Hierna op de schermen naar Di-Rect gekeken bij de tent stage. Ik blijf de stem van Marcel erg goed vinden, had ze alleen al iets te vaak gezien. Toen I Prevail, één van de weinige harde bands op het affiche van vandaag. Klonken erg strak in de tent. Moet wel zeggen dat het net iets te hard was voor mij. Had eigenlijk verwacht dat de zanger iets meer aandacht zou krijgen i.p.v. de andere.

Door naar Goldband, toch wel een kleine guilty pleasure van mij, ookal heeft het weinig met goede muziek te maken. Ik was erbij toen ze de Alpha tent afbraken en in de AFAS. Het publiek hier was iets minder enthousiast en het duurde even voordat de mensen los gingen, maar ze kregen het bij de laatste twee nummers toch voor elkaar. Leuk moment ook dat één van de vaders met ontbloot bovenlijf trots stond te zwaaien met een Scheveningen vlag.

Toen door gegaan naar Stage 4 voor the Lathums. Een band die ik al een keer eerder had gezien in Rotown en mij toen positief verraste. Ook hier kregen ze dat weer voor elkaar. Jammer dat ze geen respect kregen van het Limburgse braderie plein waar ze waren beland. Mensen die zijn stem nadeden of keihard overal doorheen schreeuwde, of riepen dat ze wilde dat ze harder speelde.. Dat soort types kan ik echt missen als kiespijn op een festival. Wij zijn daarom maar wat naar voren gelopen, waar het weer sfeervoller en respectvoller werd en je het geouwehoer niet meer hoorden. The Lathums zelf waren weer strak aan het spelen en zijn stem klonk ook weer sterk. Ook de ongemakkelijkheid tussen de nummers door was leuk om te zien.

Hierna de helft van One republic meegepakt. Niet echt mijn ding.. De energie was ook aardig op, en wij hadden geen zin om de drukke mensen massa weer over te steken om naar de tent stage te gaan voor Warpaint helaas. Dus maar wat gaan eten en gewacht tot de RHCP. De RHCP had ik al vaker gezien dus wij zijn na een half uurtje al richting de auto gelopen met in het achterhoofd houdend dat we nog 2,5 uur moesten rijden was dit een verstandige keuze. Via de radio wel meegekregen dat ze erg strak aan het spelen waren.

Al met al was het weer een geslaagd weekend, mede door de gezellige mensen met wie ik was. Het publiek en de mensen die op Pinkpop afkomen heeft mij wel echt teleurgesteld. Kan mij niet herinneren dat dit bij eerdere edities ook al zo erg was. Heb bijna nergens echt gezelligheid of een fijne sfeer gezien op het veld. Veel ons-kent-ons types die heel de dag aan het lullen zijn en het eigenlijk niks uitmaakt wie of wat er op het podium staat.

Organisatorisch was het wel goed geregeld, nooit ergens in de rij gestaan. Enige minpuntje(s) vond ik de nieuwe opstelling en de daardoor drukke rechterkant van het veld en de timetable.

Mede door het publiek en de timetable zijn wij toch aan het overwegen om volgend jaar een kijkje te nemen bij Rock Werchter. Maar wie weet, weet Pinkpop ons volgend jaar over te halen met een mooie line-up.

Nu beginnen met toeleven naar mijn favoriete festival van Nederland: Lowlands.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.049
6.095
na deel 1 en deel 2
Mijn Pinkpop 2023 / Deel 3 van 3

Zondag

Je zal zeggen, de zondag zal niet heel bijzonder beginnen… Nou kom dus bij de ingang, roept een vrijwilliger met de scanner “jij, jou wil ik doen!” wijzend naar mijn shirt (The Trooper - Iron Maiden), “eindelijk een goed shirt, veel plezier vandaag” zegt de beste man... nou bedankt, ha ha, dat gaat zeker lukken. Je komt toch net even iets vrolijker binnen van deze spontaniteit. Daarbij vandaag minder zonnig, wel warm en benauwd, maar het wolkendek zorgde voor een ‘overdekt’ Megaland. Nadeel van vandaag, er zijn net te veel Nederlandse acts verdeeld over de twee grootste podia. Vorige editie elke dag 3 over het Zuid- en Noord-podium. Dit jaar: vrijdag 1, zaterdag 2 en op zondag 4. In tegenstelling stond deze zondag dan geen Nederlandse act in de tent. Dat komt uit verhouding over.

1687452565732.png

Stelde mezelf voor waar ik zou gaan staan? Ga ik voor de dagopening met Donnie buiten het voorvak op een afstand, of tegen het hek aan… of zou ik… in het voorvak bij Donnie? Nou doe eens gek, wilde deze gekkigheid wel eens van dichtbij zien, misschien zit er nog een gastartiest bij. Maar ja, het was op zich wel lachen. Het is niet zo dat Donnie een koekebakker is als het op Nederlandstalige rap aankomt, dus dat zat ook wel snor. Voor je het weet sta je inderdaad in dat voorvak met Rene Froger voor je neus. Moet niet gekker worden, nou, dus wel… Donnie ging polonaise lopen door het publiek, voor ik het wist werd ik omringd door het polonaise lopende mede publiek, dolle boel. Leuke ode nog aan mijn favoriete budget biertje, zonder Chantal Janzen die er niet bij was… Maar dan is het toch echt tijd om deze kermis achter me te laten. Ruim op tijd, want Donnie en Froger gaan nog een nummer voor de tweede keer doen als afsluiter. Dit moet ik toch even met een vers biertje verwerken…

1687452619676.png

Onderweg naar de mainstage op Zuid, merkte ik dat het totaal nog niet druk was op het terrein. Je merkte echt verschil met de andere dagen, mensen kwamen veel later het terrein op. Zo ook merkbaar bij de opkomst rond South-stage voor DMA’s. Ook hier besloot ik gebruik te maken van deze ruimte en de Australische DMA’s ook vanuit het voorvak, redelijk voor het podium mee te pakken. Ik kan zeggen, geen slechte keuze. Fijn no nonsense bandje, simpel. Zanger is ook niet ontzettend uitbundig, maar loepzuiver. Kan niet anders zeggen, prima! Ook bij deze act denk ik dat we ze over een paar jaar op een later tijdstip op het programma terug gaan zien, bij meer festivals.

Dan nu, tja… Ik ga dus naar Nielson op Pinkpop. Nou ben ik niet de persoon die gaat zeggen dat Nielson niet op Pinkpop zou moeten staan. Waarom vind ik dit soort nederpop prima op Pinkpop kunnen? Als Nielson zijn nummers in het Engels had gezongen, had hij waarschijnlijk veel eerder op Pinkpop gestaan, dus ik zeg: Doen! Opvallend dat ik ook veel nummers van Nielson ken. Daarbij, het was ook gewoon een goed optreden deze middag. Wat Nielson liet zien, deed niet onder tov andere Nederlandse inbreng op Pinkpop tot nu toe. Bij het laatste nummer wel al richting Zuid-Stage.

1687452984500.png

Mooie plek gezocht voor de mannen van Di-rect. Kan ik sowieso wel waarderen. Ze kwamen op, Spike in z’n witte hemdje en Marcel als een soort Willy Wonka. Hij droeg een zonnebril, een te hoge hoed en een zwarte jas. Hier ontdeed hij zich na een paar nummers van. Wat kreeg Di-rect het publiek los! Tot ver achter ons sprong het publiek dolenthousiast. Marcel bedankte het publiek over hoe ‘Soldier On’ was ontvangen tijdens corona-tijd, hoe het nummer een soort eigenwaarde kreeg voor iedereen. Dat het nummer ‘Soldier On’ eind 2022 zelfs nog op nr 19 stond in de Top2000 laat inderdaad zien dat het nummer een inmiddels onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Het levert ook een druk op op Di-rect. Maar dat kwam moeiteloos over, want dit werd voor mij het beste optreden van de hele zondag! Marcel qua stem en zijn voorkomen als podiumartiest speelt hier zeer sterk in mee! Regelmatig gingen er veel handen in de lucht over het veld, door een publiek dat meedeint met een zanger die het publiek op zijn hand hield.

1687452682815.png

Hierna was een rustmoment nodig, wat prima kon tijdens Tash Sultana in het dorre gras. De multi instrumentalist maakte een prima achtergrond muziekje dat ik wel prettig vind klinken over een festivalweide… Het soms bijna 1969 aanvoelende geluid van Tash Sultana bevalt me wel, waande me bij in ‘3 days of peace & music’ achtige festivalbeleving. Hoe tegenstrijdig er hierna plaatsvond op het Zuid podium. Op ruime afstand een plek gezocht voor Goldband. Die jongens stampen er even een feest uit, dat tot ver tegen het Noordpodium mee gedaan werd. Zelfs tot in het voorvak van het Zuid podium en in de Dutch disease zone, werd keihard mee geschreeuwd met “waar blijft die focking ambulance!”... Vermakelijk, maar niet mijn ding. Vond de mannen van Goldband wat chaotisch overkomen op het podium, weet niet of dat kwam door een soort nervositeit? Kan me voorstellen dat deze Nederlandse act op Pinkpop populairder is dan Nielson, maar dan heb ik liever Nielson.

1687452742316.png

Over Tom Odell kan ik weinig toevoegen, gewoon een degelijk zanger en piano speler. Het was wel oke, maar niet des te boeiend of memorable. Zelfde kan ik eigenlijk helaas zeggen over OneRepublic. Het is degelijk, wellicht is het optreden een exacte kopie van de vorige passage van deze band. Maar, merk wel dat ik veel liedjes ken van OneRepublic. Maar als voorlaatste act op het hoofdpodium, had er van mij iets met meer pit mogen staan, zeker na eerder op dit podium Di-rect te hebben gezien.

Vervolgens door naar de laatste act op het Noordpodium, Machine Gun Kelly. Een soort rappende rocker, als een flamboyante 23 jarige verschijning. Met capriolen op en rond het podium als Eddie Vedder uit de 90’s of met gitaar de uitstraling als een mix van Slash van GNR met Johnny Rotten van Sex Pistols. Als zo’n show komt het ook over. Kosten noch moeite bespaard op het podium ook, met een soort lichtgevende piramide op de achtergrond waar hij in begin bovenop staat. Het is wel een spetterend einde voor de North Stage. Omdat ik wel tijdig een plek zocht voor Red Hot Chili Peppers, gemist hoe Machine Gun Kelly met ontbloot bovenlijf een geluidstoren beklom om een nummer zittend van bovenaf te zingen, dan denk ik bij gebrek aan camerakraan?

1687452812225.png

Op een afstandje van Red Hot Chili Peppers genoten. Ook lijkt het er weer op, dat ze het zelf ook naar de zin hebben. Ze stalen alweer hetzelfde plezier uit. Beginnen met ‘Can’t Stop’ kan achteraf als symbolisch gezien worden. John Frusciante terug, maakte ook weer lekker z’n moves en geluiden. Ook door Chad Smith en Flea strak gespeeld. Kiedis opvallend in vorm en maakt af en toe een klein dolletje met zijn band maatjes. Een kleine bui kan de pret niet drukken en zorgt na dit hete weekend voor een beetje frisheid. Voor ik het weet zijn ze al bij ‘Under the Bridge’ om te sluiten met ‘Give it Away’... Nee, het was geen spektakel als P!nk, het was niet spetterend als de regenbui. Maar het was wel een prima headliner die met wat gitaarwerk een einde bracht aan deze Pinkpop. Waarna het traditionele vuurwerk en het “All You Need is Love” over het veld te horen is. Pinkpop is weer voorbij… Op naar volgend jaar, zijn er weer 3 dagen ‘Times Like These’

Mijn Top 3 voor Pinkpop zondag:
1 Di-rect
2 Red Hot Chili Peppers
3 Goldband

Mijn Top 10 van het Pinkpop weekend:
1 Queens of the Stone Age
2 The Script
3 Di-rect
4 P!nk
5 Editors
6 Red Hot Chili Peppers
7 The Hu
8 Goldband
9 DeWolff
10 Dadi Freyr
 

Daantje

Gouden Tip
21 mrt 2015
482
65
Was dat een primeur op pinkpop? 2 keer zelfde nummer spelen?..
Of Hebben we hier nog meer voorbeelden van?

Die donny en froger. Wat een armoede 2 keer bon gepakt spelen.....
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: elo en Mark's Kal

Daantje

Gouden Tip
21 mrt 2015
482
65
Die zondag hield sowieso niet over.
Ik had een aardig spoorboekje op pinkpop. Maar her en der hield dat naderhand weinig stand met name de zondag.
Die zondag vond ik Di-rect nog 1 van de betere. Dat is toch wel een beetje armoedig voor pinkpop. Dat is te weinig.
Dat dagprogramma moet echt beter hoor, dan liever co headliner constructie met een beter programma eronder.

Top 3

1 Qotsa
2 Pink
3 Editors


Tegenvaller
1 Robbie williams. Slappe hap.
2 Zondag Dagprogramma. Ook vermoeid na 2 concerten en 3 festival dagen in 1 week en warmte.

Peppers degelijk vooral door frusciante. Maar hoeft ook niet meer. Wel gezien nu.

Pluspunten:
Verbeteringen gezien. Mede ook door minder mensen dan vorig jaar.

Even een cijferlijstje.

Springsteen landgraaf 8+
Beyonce keulen 7 bagger geluid 2de ring
Pinkpop vrijdag 8
Pinkpop zaterdag 7.5
Pinkpop zondag 6.5
Springsteen veld Düsseldorf 9.5
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken