Pinkpop 2023

Boutique, Classic, Graspop, Gent Jazz en Dour en in augustus Lokerse Feesten en Pukkelpop.

Hier in Nederland in juni BKS, maar die vissen over het algemeen uit een andere vijver, North Sea Jazz en DTRH.
Augustus zitten in een andere vijver. Ik heb Lowlands niet bij Pinkpop genoemd.

Boutique en Classic zie ik zelf niet als concurrerende festivals. Werchter weet immers precies welke naar Classic kan worden doorgeschoven en welke naar Boutique. Zolang ze zelf maar eerst een goed programma hebben.

Van Dour en Gent Jazz vraag ik me af hoeveel acts ze meer afsnoepen van de vijver van Werchter als je kijkt naar de vijver van BKS/ DTRH en Pinkpop.

Je ziet toch duidelijk dat veel DTRH en BKS namen wel op Werchter staan maar niet op Pinkpop. Die namen gaat Werchter niet aan een Dour geven of een Classic/ Boutique.

MOJO verspreidt als een gek alle goede headliners over alle festivals en Pinkpop is daar gewoon de dupe van. Dat is duidelijk terug te zien.
Wat ik je probeer te zeggen: Die verspreiding gebeurt in België net zo (Kendrick en Blur hadden ook op RW kunnen eindigen bv) en Rock Werchter heeft een prachtaffiche.

Die namen die ik noemde waren niet perse voorbeelden voor dit jaar, maar een voorbeeld dat er zat andere headliners zijn als je bereid bent uit een andere vijver te vissen.

maar wij hebben Pink en Robbie Williams

ferris bueller mock GIF

• Haha
Waarderingen: Timmetje
en volgend jaar Muse, Billie EIlish en Foo Fighters en loopt hier de een na de ander weer te klagen of de 'meuk' op de dagindeling en verkoopt de boel weer niet uit... hele rideltje weer opnieuw 😂 #pinkpoptopic

• Haha
Waarderingen: Bassie78
nou aldus Trommelen : "Als je de luchtfoto’s ziet, dan weet je dat er nog veel te winnen valt."

uhm, ja zeker Rob ? :oops:

Bekijk bijlage 4927
Van Trommelen denkt waarschijnlijk aan een extra verdieping boven het hoofdveld. Kan het 'kleedjespubliek' lekker de hele dag bakken in het zonnetje. De 'ravers' onder ons kunnen dan lekker losgaan in de overdekte arena. Meer extra ruimte = een hoop extra kaarten :LOL:. Heb je gelijk ook het vraagstuk opgelost van het creëren van schaduwplekken op warme dagen. Ik zeg doen ;).

• Winning
Waarderingen: DennisvdBr
Ter vergelijking… even gekeken vanuit MOJO:

Een Slipknot of Iron Maiden vinden we te heftig voor Pinkpop? Die mag wel naar Graspop maar zetten we hier in de Ziggo.

Een Fred Again , The Blaze en Paolo Nutini vinden we niet meer op Pinkpop passen en schuiven we door naar DTRH.

Een BlackPink vinden we te alternatief en te gek. Is daarnaast te duur.

Zo kan ik wel even doorgaan en daardoor maakt MOJO voor zichzelf de mogelijke poule aan headliners heel klein.
Ja als iedereen zo gaat klagen en doorschuiven inclusief MOJO dan is het logisch dat Werchter meer gevarieerde headliners boekt. Simpelweg omdat ze minder concurrerende festivals hebben in die periode en omdat er een breder scala aan headliners of coheadliners wordt geaccepteerd.

Slipknot en Iron Maiden zijn ook niet passend op Werchter hoor. De vergelijking dat ze wel op Graspop kunnen, maar te heftig zijn voor Pinkpop is heel krom. Als dat is wat je bedoelt uiteraard.

Qua zwaar werk zal Pinkpop het makkelijker hebben met geen enkel Nederlands concurrerend metal festival van formaat in die periode

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Slipknot en Iron Maiden zijn ook niet passend op Werchter hoor. De vergelijking dat ze wel op Graspop kunnen, maar te heftig zijn voor Pinkpop is heel krom. Als dat is wat je bedoelt uiteraard.

Qua zwaar werk zal Pinkpop het makkelijker hebben met geen enkel Nederlands concurrerend metal festival van formaat in die periode
Zou die discussie ook niet binnen de grenzen houden. Qua zwaar werk verliest Pinkpop denk ik juist vooral aan Hurricane, GMM en Hellfest. Ik zou als artiest in dat genre voor mijn gevoel ook eerder kiezen voor een festival dat daar meer specifiek op gericht is, dan een algemene Major met het thema 'roze'. Natuurlijk is dat te kort door de bocht en kijkt de agency van de act echt wel verder naar speeltijd, gaga, faciliteiten, exclusives en noem het maar op. Maar ik kan me goed voorstellen dat je als Iron Maiden, met opgeteld al een kwart miljoen schedels op je albumcovers, voor festivals kiest die ook die voorliefde voor schedels delen...

Wat ik je probeer te zeggen: Die verspreiding gebeurt in België net zo (Kendrick en Blur hadden ook op RW kunnen eindigen bv) en Rock Werchter heeft een prachtaffiche.

Die namen die ik noemde waren niet perse voorbeelden voor dit jaar, maar een voorbeeld dat er zat andere headliners zijn als je bereid bent uit een andere vijver te vissen.
Die spreiding is daar al jaren veel minder dan hier. Ze werken een op een met livenation wij hebben daartussen nog MOJO die alles mooi verspreidt.

Zou die discussie ook niet binnen de grenzen houden. Qua zwaar werk verliest Pinkpop denk ik juist vooral aan Hurricane, GMM en Hellfest. Ik zou als artiest in dat genre voor mijn gevoel ook eerder kiezen voor een festival dat daar meer specifiek op gericht is, dan een algemene Major met het thema 'roze'. Natuurlijk is dat te kort door de bocht en kijkt de agency van de act echt wel verder naar speeltijd, gaga, faciliteiten, exclusives en noem het maar op. Maar ik kan me goed voorstellen dat je als Iron Maiden, met opgeteld al een kwart miljoen schedels op je albumcovers, voor festivals kiest die ook die voorliefde voor schedels delen...

En de headliners die Graspop aan Werchter kwijt is, zijn namen die ook allemaal op Pinkpop staan. Als Graspop er niet zou zijn, zie ik Iron Maiden alsnog niet spelen op Pinkpop en Werchter

En de headliners die Graspop aan Werchter kwijt is, zijn namen die ook allemaal op Pinkpop staan. Als Graspop er niet zou zijn, zie ik Iron Maiden alsnog niet spelen op Pinkpop en Werchter
Iron Maiden stond in 2011 al eens op Werchter in een bizarre co-headlineconstructie met Black Eyed Peas en A-Trak als bruggenbouwer tussenbeide.

Iron Maiden stond in 2011 al eens op Werchter in een bizarre co-headlineconstructie met Black Eyed Peas en A-Trak als bruggenbouwer tussenbeide.

Waarna zanger heeft gezegd dat ze dat nooit meer gaan doen. Wat je kan zien aan de festival shows in de Benelux daarna: Graspop 2013, 2016, 2018, 2022 en FortaRock 2014

Billie Eilish viel niet lekker met de tour datums.
Lady Gaga doet amper festivals.
Stromae zat dit jaar in Parijs was anders geboekt.
Kendrick Lamar weg gesnoept door Rolling Loud( concurrerende festival op gebied van rap)

Zo kan ik wel doorgaan.

MOJO verspreidt als een gek alle goede headliners over alle festivals en Pinkpop is daar gewoon de dupe van. Dat is duidelijk terug te zien.
Dan moet Pinkpop misschien af van de kwetsbaarheid op het gebied van headliners en anders gaan programmeren?

Ik bedoel: als ze zelf het gevaar al zien van steeds minder beschikbare headliners, dan is het toch verstandiger daar nu op te anticiperen?

Of zijn we met z’n allen bang geworden om te accepteren dat een Greta van Fleet wellicht best wel een sub headliner en straks headliner positie op Pinkpop kan gaan aannemen?
Met wie doel je "met z'n allen" ?

Er zijn imo genoeg 'rock' bands die goed aan de weg timmeren, qua live ervaring en de regelmaat waarmee ze nieuwe goede platen brengen. Royal Blood, Greta van Fleet, Cleopatrick(in NL wat minder volgens mij), uiteraard een paar vergeten maar dit topic kennende zal het snel aangevuld worden.
Hopelijk toekomstige headliners

Ik ben toch wel heel benieuwd naar het verhaal van GnR en Pinkpop. Die waren oorspronkelijk geboekt voor de afgelaste 2020 editie, maar staan nu op Graspop en Copenhell. Ik kan nergens vinden of ze in 2020 ook voor Copenhell waren geboekt, maar voor Graspop ben ik vrij zeker van niet. Die passen naar mijn idee prima in het plaatje wat die meneer Trommelen schetst. Ze hebben de hits, ze doen festivals. Maar dus geen Pinkpop opeens, maar een losse show eerst in Landgraaf, maar vanwege tegenvallende ticketverkoop nu in Weert.

Ik ben toch wel heel benieuwd naar het verhaal van GnR en Pinkpop. Die waren oorspronkelijk geboekt voor de afgelaste 2020 editie, maar staan nu op Graspop en Copenhell. Ik kan nergens vinden of ze in 2020 ook voor Copenhell waren geboekt, maar voor Graspop ben ik vrij zeker van niet. Die passen naar mijn idee prima in het plaatje wat die meneer Trommelen schetst. Ze hebben de hits, ze doen festivals. Maar dus geen Pinkpop opeens, maar een losse show eerst in Landgraaf, maar vanwege tegenvallende ticketverkoop nu in Weert.
Was destijds bij de 2020 EU aankondiging van GnR een aantal concerten, met slechts 3 festivals Sweden Rock, Firenze Rocks en Pinkpop. Tijdens Graspop, zouden ze staan in Polen (dag vooraf), Tsjechië en de afsluitende dag van Pinkpop was de bedoeling.

Guns N' Roses 2020 UK and European tour
May 20: Lisbon Passeio Martim De Alges, Portugal
May 23: Seville Estadio Benito Villamarin, Spain
May 26: Munich Olympiastadion, Germany
May 29: London Tottenham Hotspur Stadium, UK
Jun 02: Hamburg Volksparkstadion, Germany
Jun 06: Stockholm Sweden Rock Festival, Sweden
Jun 09: Vienna Ernst Happel Stadium, Austria
Jun 12: Florence Firenze Rocks, Italy
Jun 14: Berne Stade De Suisse, Switzerland
Jun 17: Warsaw PGE Narodowy, Poland
Jun 19: Prague Letnany Airport, Czech Republic
Jun 21: Landgraaf Pinkpop, Netherlands
Jun 27: Dublin Marlay Park, Ireland

Copenhell en Graspop zitten er bij de 2023 tour pas in. Na de cancel van 2021 is Pinkpop niet terug gekomen, mede doordat de UK shows op die data kwamen, deze schoof uiteindelijk ook weer door naar 2022 met de volgende cancel. In 2022 schoof het concert voor NL naar Groningen, de data voor Polen en Tsjechië vielen in 2022 tijdens Pinkpop/Graspop/Hellfest. Wel wist Hellfest ze te boeken voor het tweede weekend.

De verschuiving van Landgraaf naar Weert (Bospop terrein) voor 2023 is enkel te verwijten aan de slechte verkoop van de Landgraaf show ( < 30.000 )

Beetje lang antwoord, maar kort door de bocht, samenloop van verschillende omstandigheden.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread