Pinkpop 2023

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.633
In hoe verre zou Arctic Monkeys als headliner dit jaar minder tickets verschoven hebben dan Robbie Williams of de RHCP denk je?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
11.006
6.306
In hoe verre zou Arctic Monkeys als headliner dit jaar minder tickets verschoven hebben dan Robbie Williams of de RHCP denk je?
Wat betreft Williams... als AM "ook nog" de zaalshows er naast had staan zoals Robbie dat heeft dan sowieso een pak minder.

RHCP is historisch gezien denk ik toch meer mainstream en verkoopt inderdaad meer kaarten dan AM. AM verkocht een BKS niet eens echt uit hè, of pas op het allerlaatste moment.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.637
4.749
Eens... maar dan vind ik dat Pinkpop verder de breedte in moet dan dat ze nu doen willen ze een dag uitverkopen.

Zet je QOTSA voor Arctic Monkeys verkoop je ook niet uit gok ik. Maar dan ga je al veel meer richting een Lowlands-ish breedte lineup.
Maar een rijtje met AM - QOTSA - The 1975 en Nothing But Thieves ofzo, zou die kans wel vergroten. Nu is dat eigenlijk wat je moet doen denk ik: meer inzetten op dagen die rond 1 of 2 headliners gebouwd zijn en dat ook laten terugkeren in de rest vh programma. De weekendkaarten verkopen steevast toch wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

elo

Headliner
3 dec 2013
5.637
4.749
In hoe verre zou Arctic Monkeys als headliner dit jaar minder tickets verschoven hebben dan Robbie Williams of de RHCP denk je?
Zullen we nooit weten, maar gezien de hoeveelheid aandacht/vraag naar kaarten in de Ziggo gok ik dat ze iig niet minder zouden verkopen dan de anderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.539
2.047
Eens... maar dan vind ik dat Pinkpop verder de breedte in moet dan dat ze nu doen willen ze een dag uitverkopen.

Zet je QOTSA voor Arctic Monkeys verkoop je ook niet uit gok ik. Maar dan ga je al veel meer richting een Lowlands-ish breedte lineup.
Dat is het hele eieren eten: meer de breedte zoeken dan enkel gokken op een headliner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
de tegenstrijdigheid is wel...

Trommelen wil met 80.000 uitverkopen als eis naar zichzelf en aan de andere kant zegt hij over uitverkopen en Pinkpop : "Maar Pinkpop is, op af en toe een dag na, nog nooit uitverkocht geweest. Hoe dat kan? De urgentie is er niet echt."

ik denk dat er al veel veranderd als je de tijd rekt naar 01:00, waardoor je een headliner gegarandeerd in het donker hebt staan. Wellicht trekt dat ook al meer headliners over de streep. Daar vergroot je waarschijlijk het poultje headliners dat wil komen mee.
Sluit je weer aan bij een nieuwe garde aan stadion-headliners en gaat de verkoop ook aantrekken.
Misschien hapt Mojo met zo'n Coldplay in de toekomst ook wel toe...

vraag me wel af welke vergunning ze kunnen krijgen, die van door tot 01:00 of die van 80.000 bezoekers of zelfs beide?
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.149
512
de tegenstrijdigheid is wel...

Trommelen wil met 80.000 uitverkopen als eis naar zichzelf en aan de andere kant zegt hij over uitverkopen en Pinkpop : "Maar Pinkpop is, op af en toe een dag na, nog nooit uitverkocht geweest. Hoe dat kan? De urgentie is er niet echt."

ik denk dat er al veel veranderd als je de tijd rekt naar 01:00, waardoor je een headliner gegarandeerd in het donker hebt staan. Wellicht trekt dat ook al meer headliners over de streep. Daar vergroot je waarschijlijk het poultje headliners dat wil komen mee.
Sluit je weer aan bij een nieuwe garde aan stadion-headliners en gaat de verkoop ook aantrekken.
Misschien hapt Mojo met zo'n Coldplay in de toekomst ook wel toe...

vraag me wel af welke vergunning ze kunnen krijgen, die van door tot 01:00 of die van 80.000 bezoekers of zelfs beide?
Dat uurtje lijkt me makkelijker te realiseren dan 800000 man herbergen..Is er nog ruimte voor meer campinggasten??Benieuwd hoe de gemeente hier mee om zal gaan.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.633
de tegenstrijdigheid is wel...

Trommelen wil met 80.000 uitverkopen als eis naar zichzelf en aan de andere kant zegt hij over uitverkopen en Pinkpop : "Maar Pinkpop is, op af en toe een dag na, nog nooit uitverkocht geweest. Hoe dat kan? De urgentie is er niet echt."

ik denk dat er al veel veranderd als je de tijd rekt naar 01:00, waardoor je een headliner gegarandeerd in het donker hebt staan. Wellicht trekt dat ook al meer headliners over de streep. Daar vergroot je waarschijlijk het poultje headliners dat wil komen mee.
Sluit je weer aan bij een nieuwe garde aan stadion-headliners en gaat de verkoop ook aantrekken.
Misschien hapt Mojo met zo'n Coldplay in de toekomst ook wel toe...

vraag me wel af welke vergunning ze kunnen krijgen, die van door tot 01:00 of die van 80.000 bezoekers of zelfs beide?
Coldplay speelt geen festivals toch?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Dat uurtje lijkt me makkelijker te realiseren dan 800000 man herbergen..Is er nog ruimte voor meer campinggasten??Benieuwd hoe de gemeente hier mee om zal gaan.
Denk dat het terrein behoorlijk op de schop moet om 80K mensen te kunnen ontvangen; niet? Als je ziet dat 70K al te veel volk is voor het relatief kleine terrein.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
We hebben het hier over de bekrompenheid van Pinkpop. Maar laten we eerlijk zijn dat de hoeveelheid keuzes aan headliner heel erg aan het slinken is.

“nieuwere grotere namen” doen vaak toch eigen arena shows. Denk aan Lady Gaga, Beyoncé , Taylor Swift , The Weeknd , Harry Styles. Waar je in 2018 nog een Bruno Mars kon boeken voor z’n tour wordt dat nu bijna onmogelijk door de kosten.

Gekeken naar nieuwe grotere rock headliners zie ik die bijna niet die een headliner positie op Pinkpop kunnen aannemen. Zeker niet als er rekening wordt gehouden met de BKS en DTRH fans.

Dus dan begrijp ik heel goed dat Pinkpop zegt dat hun vijver aan headliners over de jaren steeds minder wordt.

De nieuwe Pearl Jam zie ik niet? De nieuwe Metallica ook niet ? Of zijn we met z’n allen bang geworden om te accepteren dat een Greta van Fleet wellicht best wel een sub headliner en straks headliner positie op Pinkpop kan gaan aannemen?
 

koekroeck

Support act
6 mrt 2018
1.071
1.070
juist! is ook zonde

en ook daarover zei Rob Trommelen : "Daarbuiten zijn The Weeknd, Beyoncé, Harry Styles de wereldacts van nu. Artiesten die allemaal op Pinkpop zouden kunnen spelen. Het probleem is: veel van hen doen geen festivals. Ze toeren liever met een eigen productie de hele wereld over. Gek is dat, want een festival levert veel meer op als artiest. Alles staat al klaar. Je hebt minder spullen nodig, minder crew, minder transport, het scheelt ze echt tonnen. Een artiest kan een heel mooi rondje EU-festivals doen en centjes overhouden. Waar het dan wél aan ligt? Ik kan er de vinger niet op leggen."

dus niet alleen wij snappen dit niet, ook de boekers weten/snappen het niet?
en waar het aan ligt, ze willen niet op een festival, ze willen in het donker staan, willen niet outdoor spelen, ze beginnen te laat met plannen waardoor er geen plek is, management heeft nog een vete uit te vechten, ze hebben een keer een mindere ervaring gehad in NL ( slechte verkoop / ervaring publiek / entourage ), noem maar van alles op

Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij dat die artiesten meer zouden overhouden aan een festivaltournee dan aan hun eigen tournee.
Bij eigen tournee kan je toch een pak meer doorvragen (+ verschillende viparrangementen etc...). En die opbouw zal weliswaar geld kosten, maar ik kan mij niet voorstellen dat artiesten geld zouden laten liggen.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
Ter vergelijking… even gekeken vanuit MOJO:

Een Slipknot of Iron Maiden vinden we te heftig voor Pinkpop? Die mag wel naar Graspop maar zetten we hier in de Ziggo.

Een Fred Again , The Blaze en Paolo Nutini vinden we niet meer op Pinkpop passen en schuiven we door naar DTRH.

Een BlackPink vinden we te alternatief en te gek. Is daarnaast te duur.

Zo kan ik wel even doorgaan en daardoor maakt MOJO voor zichzelf de mogelijke poule aan headliners heel klein.
Ja als iedereen zo gaat klagen en doorschuiven inclusief MOJO dan is het logisch dat Werchter meer gevarieerde headliners boekt. Simpelweg omdat ze minder concurrerende festivals hebben in die periode en omdat er een breder scala aan headliners of coheadliners wordt geaccepteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij dat die artiesten meer zouden overhouden aan een festivaltournee dan aan hun eigen tournee.
Bij eigen tournee kan je toch een pak meer doorvragen (+ verschillende viparrangementen etc...). En die opbouw zal weliswaar geld kosten, maar ik kan mij niet voorstellen dat artiesten geld zouden laten liggen.
Die discussie is hier al gevoerd met @Timothy's Monster . Ik geloof dat ook niet . Maar goed. Denk dat het per artiest afhankelijk is. Je kan me niet vertellen dat Beyoncé met haar zes verschillende VIP arrangementen , twee VIP boxen , golden circle , club renaissance , etc geen extra winst haalt uit deze tickets.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.633
Nieuw is voor de meesten een groot woord, maar Tame Impala, Billie Eilish, Lorde, Lady Gaga, Stromae, Kendrick Lamar, Dua Lipa, Rosalia om maar een paar namen te noemen, zijn namen die niet eerder op Pinkpop hebben gestaan, festivals spelen en prima (met of zonder co headconstructie) zouden passen. Een Maneskin, 1975, Sam Fender of Greta Von Fleet zouden wellicht ook tot headliners kunnen groeien of met een sterke naam ervoor kunnen headlinen.

Dat Werchter minder concurrentie heeft is ook iets waar we het al vaker over hebben gehad. Ook in België zijn een enorme hoeveelheid festivals en worden namen overal uitgesmeerd.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
Denk dat het terrein behoorlijk op de schop moet om 80K mensen te kunnen ontvangen; niet? Als je ziet dat 70K al te veel volk is voor het relatief kleine terrein.
nou aldus Trommelen : "Als je de luchtfoto’s ziet, dan weet je dat er nog veel te winnen valt."

uhm, ja zeker Rob ? :oops:

1684329838233.png

Coldplay speelt geen festivals toch?
aldus Trommelen he : "Ik hoop ook dat Coldplay nog eens festivals doet"
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
Nieuw is voor de meesten een groot woord, maar Tame Impala, Billie Eilish, Lorde, Lady Gaga, Stromae, Kendrick Lamar, Dua Lipa, Rosalia om maar een paar namen te noemen, zijn namen die niet eerder op Pinkpop hebben gestaan, festivals spelen en prima (met of zonder co headconstructie) zouden passen.

Dat Werchter minder concurrentie heeft is ook iets waar we het al vaker over hebben gehad. Ook in België zijn een enorme hoeveelheid festivals en worden namen overal uitgesmeerd.
Maar dat laatste stukje is niet helemaal waar. Welke concurrerende festivals heeft België eind juni/ begin juli die uit dezelfde vijver van hun headliners snoepen? De enige die ik kan noemen is Graspop….

Bij Pinkpop is dat zeker BKS en DTRH en nu ook Stadspark Groningen.

Neemt niet weg dat het budget van Werchter groter is maar toch.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.751
9.124
Al die ArenA concerten zijn toch ook gewoon voor middernacht afgelopen. Een uurtje langer door kunnen, haalt door artiesten niet ineens wel binnen, lijkt mij dan.
Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij dat die artiesten meer zouden overhouden aan een festivaltournee dan aan hun eigen tournee.
Bij eigen tournee kan je toch een pak meer doorvragen (+ verschillende viparrangementen etc...). En die opbouw zal weliswaar geld kosten, maar ik kan mij niet voorstellen dat artiesten geld zouden laten liggen.

En al helemaal als je meerdere dagen achter elkaar op dezelfde plek speelt. Minder opbouw kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.633
Maar dat laatste stukje is niet helemaal waar. Welke concurrerende festivals heeft België eind juni/ begin juli die uit dezelfde vijver van hun headliners snoepen? De enige die ik kan noemen is Graspop….

Bij Pinkpop is dat zeker BKS en DTRH en nu ook Stadspark Groningen.

Neemt niet weg dat het budget van Werchter groter is maar toch.
Boutique, Classic, Graspop, Gent Jazz en Dour en in augustus Lokerse Feesten en Pukkelpop.

Hier in Nederland in juni BKS, maar die vissen over het algemeen uit een andere vijver, North Sea Jazz en DTRH.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
Nieuw is voor de meesten een groot woord, maar Tame Impala, Billie Eilish, Lorde, Lady Gaga, Stromae, Kendrick Lamar, Dua Lipa, Rosalia om maar een paar namen te noemen, zijn namen die niet eerder op Pinkpop hebben gestaan, festivals spelen en prima (met of zonder co headconstructie) zouden passen. Een Maneskin, 1975, Sam Fender of Greta Von Fleet zouden wellicht ook tot headliners kunnen groeien of met een sterke naam ervoor kunnen headlinen.

Dat Werchter minder concurrentie heeft is ook iets waar we het al vaker over hebben gehad. Ook in België zijn een enorme hoeveelheid festivals en worden namen overal uitgesmeerd.
Billie Eilish viel niet lekker met de tour datums.
Lady Gaga doet amper festivals.
Stromae zat dit jaar in Parijs was anders geboekt.
Kendrick Lamar weg gesnoept door Rolling Loud( concurrerende festival op gebied van rap)

Zo kan ik wel doorgaan.

MOJO verspreidt als een gek alle goede headliners over alle festivals en Pinkpop is daar gewoon de dupe van. Dat is duidelijk terug te zien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken