Pinkpop 2023

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
4.024
4.996
Vind ik ook. Ik vind het zelfs een veilige, gearriveerde naam. Prima in de ouderwetse Pinkpop combi te gooien met een oudere en een nog oudere rock act ;)
Precies. Valt ook prima te combineren met een totaal ander type co-headliner. Dus met mierzoete pop, techno/EDM tot aan stevige rock.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
432
275
Depeche Mode was gisteren fenomenaal. Deze band had zeker een kwaliteitsimpuls kunnen geven aan de huidige line-up. Dit is echt zo'n naam die mensen over de streep weet te trekken om alsnog een kaartje te kopen.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
4.024
4.996
tja, ik kan me voorstellen dat het een goed optreden was in Ziggo.
ik kan me voorstellen dat wanneer je ca 17.000 fans en liefhebbers bij elkaar pakt in 1 ruimte het de sfeer zeker ten goede komt.
vraag mij alleen sterk af of Mojo er nog wel een Pinkpop headliner in ziet tegenwoordig en voor minder dan een headliner spot komen ze ook niet.
Mwah, ze brengen wel een flinke show met zich mee en Gahan heeft een top interactie met het publiek. Bijna iedereen kent wel de hitjes Personal Jesus, Enjoy The Silence en Just Can't Get Enough. Ik zou ze prima vergelijken met een The Cure. Al denk ik wel dat het belangrijk is dat er een goede co-headliner is. Dat zou ook bij The Cure moeten, maar ook bij andere headliners van dit kaliber. Zou me benieuwen hoe goed de dag van P!NK zou verkopen als daar geen TWOD bij stond.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
Zou me benieuwen hoe goed de dag van P!NK zou verkopen als daar geen TWOD bij stond.
niet ten nadele van TWOD, maar gezien de dagtickets rond > 16.500 hangen zal die invloed van TWOD niet heel groot zijn verwacht ik
die kunnen in hun eentje al hetzelfde aantal tickets verkopen om een hele Ziggo te vullen, het grootste aantal zal toch imo afhangen van P!nk

zelfde voor QOTSA bij Robbie en voor Machine Gun Kelly bij RHCP, Volbeat bij Imagine Dragons... enz enz
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.637
4.750
Denk inderdaad dat de absurde prijs van €130 mensen laat kijken naar de headliner (logisch) en niet naar de undercard. Een stevige co-head in hetzelfde rijtje kan dan helpen. Volgensmij had je met een Maroon 5 of One Republic naast Pinkpop dus meer kaarten verkocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Denk inderdaad dat de absurde prijs van €130 mensen laat kijken naar de headliner (logisch) en niet naar de undercard. Een stevige co-head in hetzelfde rijtje kan dan helpen. Volgensmij had je met een Maroon 5 of One Republic naast Pinkpop dus meer kaarten verkocht.
135,- zelfs! Er mag dan inderdaad wel wat stevigs naast.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Denk inderdaad dat de absurde prijs van €130 mensen laat kijken naar de headliner (logisch) en niet naar de undercard. Een stevige co-head in hetzelfde rijtje kan dan helpen. Volgensmij had je met een Maroon 5 of One Republic naast Pinkpop dus meer kaarten verkocht.
En toch vind Trommelen dat de 'tweede lijn' namen nog nooit zo sterk zijn geweest, meen ik te hebben gelezen. Nou vind ik dat TWOD en Editors (vrijdag) en QOTSA (zaterdag) ook inderdaad best sterke '2e lijn' namen zijn. OneRepublic noem je zelf ook al, die staan ook 2e lijn op zondag. Ze worden alleen niet als co-headliner geprofileerd, en hun setlist tijden van 1 uur en een kwartier, zijn daar ook niet naar. Zou het echt een wezenlijk verschil maken als hun namen niet onder, maar naast P!nk, Robbie en RHCP hadden gestaan, en ze 1,5 (of nog iets langer) speeltijd zouden hebben?

Vind ik wel een interessant vraagstuk...
 
  • Thinking
Waarderingen: Fornax en DennisvdBr

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
432
275
Is @DennisvdBr misschien het alterego van Trommelen!? 😱 ;)
Het is prima toch dat we allemaal onze eigen kijk hebben op Pinkpop? Juist vanwege het gegeven dat we het festival een warm hart toedragen. Hij zou zich niet hoeven te verdedigen omdat hij eenmaal IM graag als headliner ziet of een ander beeld heeft bij het festival.

Wat mij betreft is er één man die verantwoording zou moeten afleggen over het festival en dat is Niek Murray. Maar die zie of je hoor je amper. Ik weet niet of dat een bewuste strategie is, maar opvallend vind ik het wel. Vraag me ook af of hij de juiste man is om voldoende tegenwicht te bieden aan van Trommelen, zoals Jan dat wel deed. Maar ik geef je het te doen om in de schoenen te staan van een gevierd voorganger. Ook bij BKS zie je terug dat het zoeken is met de nieuwe roerganger(s). Depeche Mode had daar een mooi liedje over gisteren 'Try walking in my shoes'. Blijft jammer dat we dit nummer niet horen in Landgraaf deze zomer 😉.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
Het is prima toch dat we allemaal onze eigen kijk hebben op Pinkpop? Juist vanwege het gegeven dat we het festival een warm hart toedragen. Hij zou zich niet hoeven te verdedigen omdat hij eenmaal IM graag als headliner ziet of een ander beeld heeft bij het festival.

Wat mij betreft is er één man die verantwoording zou moeten afleggen over het festival en dat is Niek Murray. Maar die zie of je hoor je amper. Ik weet niet of dat een bewuste strategie is, maar opvallend vind ik het wel. Vraag me ook af of hij de juiste man is om voldoende tegenwicht te bieden aan van Trommelen, zoals Jan dat wel deed. Maar ik geef je het te doen om in de schoenen te staan van een gevierd voorganger. Ook bij BKS zie je terug dat het zoeken is met de nieuwe roerganger(s). Depeche Mode had daar een mooi liedje over gisteren 'Try walking in my shoes'. Blijft jammer dat we dit nummer niet horen in Landgraaf deze zomer 😉.
begrijp me niet verkeerd he...

ondanks dat Depeche Mode niet helemaal mijn ding is. Ik denk dat ik het een leuke headliner zou vinden en vast zou kunnen amuseren bij de bekendere nummers.

maar los daarvan, geheel los van mijn mening over de act an sich dus, ik zie Mojo de keuze niet maken. dat is volgens mij wat ik aangaf (of in ieder geval probeerde uit te typen) Of daar dan een goeie sub langs komt of niet. ik denk dat Mojo Depeche Mode eerder naar DTRH zou zetten. dat Mojo anno 2024 eerder zou kiezen voor Foo Fighter, Muse of RATM of de grote pop acts die wel willen headlinen op een festival. Depeche Mode pas een kans gaat maken als de acts boven aan de wensenlijst van Mojo 'nee' verkopen...
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
3.006
4.073
Het is prima toch dat we allemaal onze eigen kijk hebben op Pinkpop? Juist vanwege het gegeven dat we het festival een warm hart toedragen. Hij zou zich niet hoeven te verdedigen omdat hij eenmaal IM graag als headliner ziet of een ander beeld heeft bij het festival.

Wat mij betreft is er één man die verantwoording zou moeten afleggen over het festival en dat is Niek Murray. Maar die zie of je hoor je amper. Ik weet niet of dat een bewuste strategie is, maar opvallend vind ik het wel. Vraag me ook af of hij de juiste man is om voldoende tegenwicht te bieden aan van Trommelen, zoals Jan dat wel deed. Maar ik geef je het te doen om in de schoenen te staan van een gevierd voorganger. Ook bij BKS zie je terug dat het zoeken is met de nieuwe roerganger(s). Depeche Mode had daar een mooi liedje over gisteren 'Try walking in my shoes'. Blijft jammer dat we dit nummer niet horen in Landgraaf deze zomer 😉.
Helemaal prima.
En ik gun alle festivals zulke die-hards!
Was ook een grapje, maar wel met een idee uiteraard.
Die poule van maar 15 headliners, Dennis schiet ook de ene na de andere optie af omdat het niet op Pinkpop zou passen, niet genoeg hits etc.
Dat tenenkrommende interview wist Dennis toch de positieve dingen nog uit te plukken etc.

En evengoede vrienden hoor. Hoop dat het weer een fantastische editie voor jullie en met name mister Pinkpop (Dennis) gaat worden. De wens dat het niet te druk gaat worden gaat alvast in vervulling ;)
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: rricken en DennisvdBr

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
begrijp me niet verkeerd he...

ondanks dat Depeche Mode niet helemaal mijn ding is. Ik denk dat ik het een leuke headliner zou vinden en vast zou kunnen amuseren bij de bekendere nummers.

maar los daarvan, geheel los van mijn mening over de act an sich dus, ik zie Mojo de keuze niet maken. dat is volgens mij wat ik aangaf (of in ieder geval probeerde uit te typen) Of daar dan een goeie sub langs komt of niet. ik denk dat Mojo Depeche Mode eerder naar DTRH zou zetten. dat Mojo anno 2024 eerder zou kiezen voor Foo Fighter, Muse of RATM of de grote pop acts die wel willen headlinen op een festival. Depeche Mode pas een kans gaat maken als de acts boven aan de wensenlijst van Mojo 'nee' verkopen...
En dat laatste is imo dus eeuwig zonde, want dan blijven het steeds dezelfde roulerende namen aan top, verandert er niks en sterft het festival als die poule leeg is uiteindelijk een stille dood.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss en elo

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
432
275
Helemaal prima.
En ik gun alle festivals zulke die-hards!
Was ook een grapje, maar wel met een idee uiteraard.
Die poule van maar 15 headliners, Dennis schiet ook de ene na de andere optie af omdat het niet op Pinkpop zou passen, niet genoeg hits etc.
Dat tenenkrommende interview wist Dennis toch de positieve dingen nog uit te plukken etc.

En evengoede vrienden hoor. Hoop dat het weer een fantastische editie voor jullie en met name mister Pinkpop (Dennis) gaat worden. De wens dat het niet te druk gaat worden gaat alvast in vervulling ;)
Indien Pinkpop daadwerkelijk doorgroeit naar 80.000 bezoekers en 4 festivaldagen, dan krijg je een vergelijkbaar festival qua grootte als Rock Werchter. Je ontkomt er m.i. niet aan om de pool met headliners uit te breiden en diverser te gaan programmeren. Ik vind het wel opmerkelijk dat AM de afsluiter is van Werchter, en door van Trommelen voor Pinkpop te 'klein' wordt bestempeld als headliner. Terwijl deze band juist de afgelopen jaren enorm is gegroeid qua fanbase (mede omdat het zo populair is onder de jeugd vanwege TikTok). Zit er dan zoveel verschil tussen België en Nederland qua populariteit van bands?
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Ik ga even een verbandje leggen:

Zou het idee dat Pinkpop alleen echt hele grote headliners wil boeken, of in ieder geval met een grote catalogus aan hits, verband houden met het feit dat er géén alternatief is om te bekijken wanneer de headliner speelt?

Want Trommelen is schijnbaar in de beleving dat bij Pinkpop ca. 90% voor de headliners komt. Wanneer hij dus buiten de vaste 'poule van ca. 15 namen' gaat boeken, is de verwachting dan dat dat percentage van 90% gaat zakken, waardoor tegelijkertijd een alternatief boeken noodzakelijker wordt?
 
  • Geweldig
Waarderingen: DennisvdBr

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Ik zou dat een hele kromme redenering van Trommelen vinden. Dan hou je dus vast aan een stokoud concept, en een zeer gering poule aan namen, omdat je liever niets tegenover de headliner programmeert.

Zou voor mij nog een voorbeeld zijn dat ze dat eindelijk eens moeten omgooien.

Sowieso lijkt die 90% mij echt een uit de lucht gegrepen percentage. No way dat vrijwel iedereen met een weekendticket alle drie de headliners graag wil zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Raskolnikov

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.539
2.047
Ik ga even een verbandje leggen:

Zou het idee dat Pinkpop alleen echt hele grote headliners wil boeken, of in ieder geval met een grote catalogus aan hits, verband houden met het feit dat er géén alternatief is om te bekijken wanneer de headliner speelt?

Want Trommelen is schijnbaar in de beleving dat bij Pinkpop ca. 90% voor de headliners komt. Wanneer hij dus buiten de vaste 'poule van ca. 15 namen' gaat boeken, is de verwachting dan dat dat percentage van 90% gaat zakken, waardoor tegelijkertijd een alternatief boeken noodzakelijker wordt?
Tja, is een flinke bak hits per se het uitgangspunt voor een headliner? Ik denk dat er genoeg mensen zijn die meer hits kennen van Depeche Mode of The Cure dan bijvoorbeeld van Bruce Springsteen, Pearl Jam of Foo Fighters. Toen ik bij Bruce Springsteen stond, kende ik amper een handvol nummers (terwijl ik het een geweldig optreden vond). Van Pearl Jam kennen de meeste mensen ook uitsluitend de hits van de eerste twee albums.

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de opvatting welke bands wel of niet bij het festival "passen" in de ogen van de organisatie. En misschien ook wel bij een deel van het publiek. Traditiegetrouw boeken is wel een ding geworden de laatste 20 jaar bij Pinkpop.

Depeche Mode heeft een geweldige livereputatie en persoonlijk denk ik dat ze voor ieder ander festival in Nederland te groot en te duur zijn. Voor Pinkpop zou het echter een waanzinnige headliner zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman en Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.539
2.047
Ik zou dat een hele kromme redenering van Trommelen vinden. Dan hou je dus vast aan een stokoud concept, en een zeer gering poule aan namen, omdat je liever niets tegenover de headliner programmeert.

Zou voor mij nog een voorbeeld zijn dat ze dat eindelijk eens moeten omgooien.

Sowieso lijkt die 90% mij echt een uit de lucht gegrepen percentage. No way dat vrijwel iedereen met een weekendticket alle drie de headliners graag wil zien.
Zeker als de headliners qua muzikale catalogus ver uit elkaar liggen. Al is dat dit jaar wel redelijk het geval. Pink en Robbie Williams zijn bij uitstek ubertoegankelijke popnamen en ik kan me voorstellen dat het publiek voor het grootste deel wel te porren valt voor beiden. RHCP is natuurlijk ook niet meer de vuige funkrock van vroeger, maar extreem toegankelijke popmuziek geworden. Dat sluit ook nog wel aan.

Maar zet Robbie Williams tegenover Metallica? Zou daar overlap in zitten? Luisteren Metallicafans naar RW? Of Post Malone en Muse naast elkaar? Dit jaar past het, maar de kans is natuurlijk enorm groot dat niet alle headliners je cup of tea zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

mart1234

Support act
27 nov 2019
998
444
Zeker als de headliners qua muzikale catalogus ver uit elkaar liggen. Al is dat dit jaar wel redelijk het geval. Pink en Robbie Williams zijn bij uitstek ubertoegankelijke popnamen en ik kan me voorstellen dat het publiek voor het grootste deel wel te porren valt voor beiden. RHCP is natuurlijk ook niet meer de vuige funkrock van vroeger, maar extreem toegankelijke popmuziek geworden. Dat sluit ook nog wel aan.

Maar zet Robbie Williams tegenover Metallica? Zou daar overlap in zitten? Luisteren Metallicafans naar RW? Of Post Malone en Muse naast elkaar? Dit jaar past het, maar de kans is natuurlijk enorm groot dat niet alle headliners je cup of tea zijn.
Zeg je nou dat rhcp pop maakt?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken