Pinkpop 2023

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.539
2.047
Zeg je nou dat rhcp pop maakt?
Laat ik zeggen poprock. Hun formule is tegenwoordig toch liedjes maken met catchy refreinen? En dat bedoel ik niet lullig of neerbuigend.

Maar hun albums van de laatste pakweg 15 jaar zijn toch wel compleet anders dan in hun eerste 15 jaar? Minder agressief, minder stuiterend, minder crossover?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
Ik ga even een verbandje leggen:

Zou het idee dat Pinkpop alleen echt hele grote headliners wil boeken, of in ieder geval met een grote catalogus aan hits, verband houden met het feit dat er géén alternatief is om te bekijken wanneer de headliner speelt?

Want Trommelen is schijnbaar in de beleving dat bij Pinkpop ca. 90% voor de headliners komt. Wanneer hij dus buiten de vaste 'poule van ca. 15 namen' gaat boeken, is de verwachting dan dat dat percentage van 90% gaat zakken, waardoor tegelijkertijd een alternatief boeken noodzakelijker wordt?
ik denk dat jij grote bingo hebt

Happy Season 5 GIF by The Office
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
11.005
6.305
Max 500 miljoen streams op Spotify 😉

Maar zonder grappen, ik ben het zeker met je eens. Hoe mensen altijd uit hun dak gaan als op een saai feestje de DJ Just can't get enough erin knalt plus het feit dat Ghost Again laat zien dat deze zeker nog relevant zijn.
Streams zegt echt niet alles, is echt het topje van de ijsberg waar het allemaal nog meer om draait.

Ik wil enkel zeggen, wij zijn het toch mee eens dat Arctic Monkeys geen Maliveld/Goffertpark naam is. En ik denk dat hij dat een beetje bedoeld.

AM heeft gewoon"dikke" ondersteuning nodig op dat gebied. En daar moet Pinkpop denk ik toch meer naar toe. Veel meer in de breedte dan in de "hoogte". Alleen dat wil Trommelen ook niet, en daar zit meer het probleem dan te zeggen dat AM niet de big fish is die het allemaal even gaat vullen. Want daar heeft hij imo gelijk in.
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: elo en DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
Maliveld/Goffertpark naam is. En ik denk dat hij dat een beetje bedoeld.
ik denk dit idd ook dat Trommelen bedoeld
vandaar ook die kleine headliner vijver voor Pinkpop die Niek Murray en Rob Trommelen benoemde...

dan zit je bij "kleinere namen" al snel bij de Noord afsluiters of headliners voor DTRH/Lowlands denk ik dan, of via andere boekers bij BKS
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.539
2.047
Streams zegt echt niet alles, is echt het topje van de ijsberg waar het allemaal nog meer om draait.

Ik wil enkel zeggen, wij zijn het toch mee eens dat Arctic Monkeys geen Maliveld/Goffertpark naam is. En ik denk dat hij dat een beetje bedoeld.

AM heeft gewoon"dikke" ondersteuning nodig op dat gebied. En daar moet Pinkpop denk ik toch meer naar toe. Veel meer in de breedte dan in de "hoogte". Alleen dat wil Trommelen ook niet, en daar zit meer het probleem dan te zeggen dat AM niet de big fish is die het allemaal even gaat vullen. Want daar heeft hij imo gelijk in.
Je hebt helemaal gelijk: AM zou geen Goffert of Malieveld uitverkopen. Maar Pinkpop is ook geen Malieveld of Goffert, het is een festival waar die ondersteuning aanwezig zou moeten of kunnen zijn. Athans als het festival dat wil, moet dat te regelen zijn. En dan is AM wel een prima headliner, toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Timmetje

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.539
2.047
Is dat zo ja? Als een Muse het al lukt om zoiets te vullen dan moet AM toch zeker lukken?
Denk dat Muse in Nederland een stuk groter is (of in ieder geval was) dan AM. Vraag me niet waarom hoor.

Overigens denk ik niet dat Muse nu opnieuw de Goffert zou kunnen uitverkopen, maar wellicht vergis ik me.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Malieveld is wel strak uitverkocht.

ik denk dit idd ook dat Trommelen bedoeld
vandaar ook die kleine headliner vijver voor Pinkpop die Niek Murray en Rob Trommelen benoemde...

dan zit je bij "kleinere namen" al snel bij de Noord afsluiters of headliners voor DTRH/Lowlands denk ik dan, of via andere boekers bij BKS
Maar dan graven ze toch uiteindelijk hun eigen graf? Want die kleine vijver gaat er niet groter op worden.

Dit concept is imo allang over z'n uiterste houdbaarheidsdatum heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Muse trekt in Nederland wel wat meer volk op de been dan Arctic Monkeys denk ik. Helemaal als het om outdoorshows gaat.
Geen idee. Ik dacht dat eventjes ook tot ik doorhad hoe belachelijk snel AM alles overal weet uit te verkopen. Denk dat die nooit populairder en groter geweest zijn dan nu. En dat zegt wel wat. Ik heb ze zelf ook weer onderschat...
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss en Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Geen idee. Ik dacht dat eventjes ook tot ik doorhad hoe belachelijk snel AM alles overal weet uit te verkopen. Denk dat die nooit populairder en groter geweest zijn dan nu. En dat zegt wel wat.
Tikkie offtopic, maar over AM gesproken: het verbaast me wel hoe, gezien oa Blur, Arctic Monkeys, Rosalia, Depeche Mode, Pet Shop Boys, Kendrick, Halsey, Lorde en Lana Del Rey touren we hier op de festivals in Nederland Oscar and the Wolf, Paolo Nutini, Fred Again, Nothing But Thieves, Charlotte de Witte en the Chemical Brothers als headliners voorgeschoten krijgen. Acts gaan of naar zalen, of skippen Nederland. Zonde.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Tikkie offtopic, maar over AM gesproken: het verbaast me wel hoe, gezien oa Blur, Arctic Monkeys, Rosalia, Depeche Mode, Pet Shop Boys, Kendrick, Halsey, Lorde en Lana Del Rey touren we hier op de festivals in Nederland Oscar and the Wolf, Paolo Nutini, Fred Again, Nothing But Thieves, Charlotte de Witte en the Chemical Brothers als headliners voorgeschoten krijgen. Acts gaan of naar zalen, of skippen Nederland. Zonde.
Ja eens. Ook geen Sam Fender, Lil Nas X of Sigur Ros op de NL festivals bijvoorbeeld. Nuja, Depeche en Lana misschien wat oneerlijk omdat dat exclusieve festivalshows zijn in die landen. En Kendrick staat wel gewoon op een Nederlands festival. Een matig festival, dat wel.

Geen Rosalia in NL is nog het meest bizarre. Enorm populair echt een grote smaakmaker van het seizoen, naast een Springsteen en Blur. Plus: een van de weinige acts die prima past op alle grote NL festivals: BKS, Pinkpop, DTRH, Lowlands, zelfs NSJ.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.664
6.856
Acts gaan of naar zalen, of skippen Nederland. Zonde.
juist! is ook zonde

en ook daarover zei Rob Trommelen : "Daarbuiten zijn The Weeknd, Beyoncé, Harry Styles de wereldacts van nu. Artiesten die allemaal op Pinkpop zouden kunnen spelen. Het probleem is: veel van hen doen geen festivals. Ze toeren liever met een eigen productie de hele wereld over. Gek is dat, want een festival levert veel meer op als artiest. Alles staat al klaar. Je hebt minder spullen nodig, minder crew, minder transport, het scheelt ze echt tonnen. Een artiest kan een heel mooi rondje EU-festivals doen en centjes overhouden. Waar het dan wél aan ligt? Ik kan er de vinger niet op leggen."

dus niet alleen wij snappen dit niet, ook de boekers weten/snappen het niet?
en waar het aan ligt, ze willen niet op een festival, ze willen in het donker staan, willen niet outdoor spelen, ze beginnen te laat met plannen waardoor er geen plek is, management heeft nog een vete uit te vechten, ze hebben een keer een mindere ervaring gehad in NL ( slechte verkoop / ervaring publiek / entourage ), noem maar van alles op
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Helemaal waar. Al gaat het niet echt op voor de namen die ik noem in de comment die je quote, want die doen op Depeche Mode na wel allemaal festivals in andere landen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
11.005
6.305
Je hebt helemaal gelijk: AM zou geen Goffert of Malieveld uitverkopen. Maar Pinkpop is ook geen Malieveld of Goffert, het is een festival waar die ondersteuning aanwezig zou moeten of kunnen zijn. Athans als het festival dat wil, moet dat te regelen zijn. En dan is AM wel een prima headliner, toch?
Eens... maar dan vind ik dat Pinkpop verder de breedte in moet dan dat ze nu doen willen ze een dag uitverkopen.

Zet je QOTSA voor Arctic Monkeys verkoop je ook niet uit gok ik. Maar dan ga je al veel meer richting een Lowlands-ish breedte lineup.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken