Pinkpop 2023

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.876
8.492
Wil de discussie niet opnieuw openen, maar blijf het raar vinden om iemand te groot (veel te groot zelfs) te noemen voor een festival waarop de Rolling Stones, Bruce Springsteen, Sir Paul en Coldplay hebben gestaan.
Maar ook Bruce, Stones en Coldplay gaan er volgens mij nooit meer staan hoor. En Sir Paul zit qua verkoop niet in dezelfde categorie.

Laatste keer Coldplay is trouwens 12 jaar geleden. Dat was toen al een stretch maar is nu niet meer denkbaar. Zelfde verhaal over U2 en Beyoncé trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.292
5.681
Ik durfde het al niet te zeggen dat Coldplay in 2011 kleiner was dan ze nu zijn 😉 Grappige is dan weer dat naar mijn idee Parachutes en A Rush of Blood de beste albums zijn van Coldplay daarna ging het bergafwaarts… maar dat zullen meer mensen met eens zijn.
Muzikaal zeker eens. Commercieel kwam de echte top pas iets later. Bij Taylor Swift vind ik het overigens wel jammer dat ze die festival headline sets ontgroeid is, zou denk ik perfect zijn voor veel grote festivals. Maar ja dat geldt voor de meeste arena acts.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Muzikaal zeker eens. Commercieel kwam de echte top pas iets later. Bij Taylor Swift vind ik het overigens wel jammer dat ze die festival headline sets ontgroeid is, zou denk ik perfect zijn voor veel grote festivals. Maar ja dat geldt voor de meeste arena acts.
Ik was best verbaasd toen ze in 2020 opeens festivals ging doen. Vond dat best wel uniek en dat was ook een bewuste keuze van haar volgens mij. Ik vind het dan ook jammer dat het nu niet meer gaat gebeuren. Maar…gekeken naar de productie van haar huidige tour is het te groot voor festivals denk ik zelf.

Ik heb sowieso het gevoel dat een goede pop artiest als headliner strikken steeds moeilijker lijkt te worden…

Misschien als Harry Styles en The Weeknd weer wat “momentum” verliezen dat ze dan ooit eens naar Pinkpop kunnen komen? In een verre toekomst…
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.292
5.681
Ik was best verbaasd toen ze in 2020 opeens festivals ging doen. Vond dat best wel uniek en dat was ook een bewuste keuze van haar volgens mij. Ik vind het dan ook jammer dat het nu niet meer gaat gebeuren. Maar…gekeken naar de productie van haar huidige tour is het te groot voor festivals denk ik zelf.

Ik heb sowieso het gevoel dat een goede pop artiest als headliner strikken steeds moeilijker lijkt te worden…

Misschien als Harry Styles en The Weeknd weer wat “momentum” verliezen dat ze dan ooit eens naar Pinkpop kunnen komen? In een verre toekomst…
Ik zie Harry Styles zeker wel op enig punt Pinkpop headlinen. Heb het gevoel dat dat moment nog wel eens redelijk dichtbij zou kunnen zijn, maar dat kan ik helemaal mis hebben. The Weeknd kan ik minder goed inschatten. Misschien meer een Lowlands artiest?
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Ik zie Harry Styles zeker wel op enig punt Pinkpop headlinen. Heb het gevoel dat dat moment nog wel eens redelijk dichtbij zou kunnen zijn, maar dat kan ik helemaal mis hebben. The Weeknd kan ik minder goed inschatten. Misschien meer een Lowlands artiest?
Ja klopt die kan ter zijner tijd ook op Lowlands verschijnen. Mits die een album maakt wat nog succesvoller is dan zijn laatste album wat ik me niet kan voorstellen. Het kan ook snel omslaan ik had Billie Eilish bijvoorbeeld dit jaar nog niet op festivals zoals Lowlands verwacht.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Een LilNasx kan met deze groei (helaas) al over twee jaar een Pinkpop headlinen denk ik…. Beetje zoals Post Malone in 2020.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Voor mensen die S10 op de line-up missen ! En Robin Kester gratis willen zien…

𝗕𝗼𝗼𝗰𝗵? 𝗙𝗲𝘀𝘁𝗶𝘃𝗮𝗹 𝗼𝗻𝘁𝗵𝘂𝗹𝘁 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗶𝗷𝗳 𝗻𝗮𝗺𝗲𝗻! S10, gladde paling, Future Palace, Robin Kester en Brunzyn.

Met de eerste namen zet Booch? de toon voor een breed, brutaal en buitengewoon spectaculair programma. 𝗦𝟭𝟬, de kroonprinses van de Nederlandse alternatieve pop is de headliner op zondag!

Uit Berlijn reist post-hardcore collectief 𝗙𝘂𝘁𝘂𝗿𝗲 𝗣𝗮𝗹𝗮𝗰𝗲 af naar Heerlen, na een reeks voorprogramma’s voor niemand minder dan Electric Callboy!

𝗴𝗹𝗮𝗱𝗱𝗲 𝗽𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴, aanvoerder van het Pestcore-collectief, sluit de zaterdag af met een rollercoaster van memes en hyper-beats. Paling-paling-paling.

Ook Vlaardingse rapper 𝗕𝗿𝘂𝗻𝘇𝘆𝗻, vicepresident van Albino Sports (muzieklabel van Joost Klein) maakt ons podium onveilig met zijn aanstekelijke beats.

𝗥𝗼𝗯𝗶𝗻 𝗞𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿 sluit, met haar eigenzinnige mix van pop, elektronische muziek en psychedelica, dit rijtje eerste namen af!

Booch? 2023 vindt op 12 en 13 augustus plaats op de Bongerd in Heerlen en is gratis toegankelijk. Voor meer info en toekomstige line-up updates: volg de socials en houd www.booch.nl in de gaten !
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.430
6.088
Om toch nog wat toe te voegen aan het verhaal.

P!nk doet veel arena shows dit jaar. Ik blijf het dan ook knap vinden dat het Pinkpop als enigste festival is gelukt om haar zo te boeken.

Dan de Peppers oké vorig jaar Goffertpark en dit jaar Pinkpop. Dus ja er zijn verschillen.

Maar bij kaliber artiesten die in het momentum op hun “top” zitten gaan niet op Pinkpop staan.

Als de Harry Styles Hype weer wat meer gezakt is zie ik hem bijvoorbeeld wel in de toekomst naar Pinkpop komen.
Werchter Boutique is ook een festival. Maar inderdaad, best knap gedaan als je naar die tourlijst kijkt.

Styles zit nu middenin zijn momentum. Die zie ik voorlopig nog geen festivals doen. Hetzelfde voor The Weeknd denk ik. Misschien over een paar jaar inderdaad.
 
Laatst bewerkt:

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.994
3.677
Voor mensen die S10 op de line-up missen ! En Robin Kester gratis willen zien…

𝗕𝗼𝗼𝗰𝗵? 𝗙𝗲𝘀𝘁𝗶𝘃𝗮𝗹 𝗼𝗻𝘁𝗵𝘂𝗹𝘁 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗶𝗷𝗳 𝗻𝗮𝗺𝗲𝗻! S10, gladde paling, Future Palace, Robin Kester en Brunzyn.

Met de eerste namen zet Booch? de toon voor een breed, brutaal en buitengewoon spectaculair programma. 𝗦𝟭𝟬, de kroonprinses van de Nederlandse alternatieve pop is de headliner op zondag!

Uit Berlijn reist post-hardcore collectief 𝗙𝘂𝘁𝘂𝗿𝗲 𝗣𝗮𝗹𝗮𝗰𝗲 af naar Heerlen, na een reeks voorprogramma’s voor niemand minder dan Electric Callboy!

𝗴𝗹𝗮𝗱𝗱𝗲 𝗽𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴, aanvoerder van het Pestcore-collectief, sluit de zaterdag af met een rollercoaster van memes en hyper-beats. Paling-paling-paling.

Ook Vlaardingse rapper 𝗕𝗿𝘂𝗻𝘇𝘆𝗻, vicepresident van Albino Sports (muzieklabel van Joost Klein) maakt ons podium onveilig met zijn aanstekelijke beats.

𝗥𝗼𝗯𝗶𝗻 𝗞𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿 sluit, met haar eigenzinnige mix van pop, elektronische muziek en psychedelica, dit rijtje eerste namen af!

Booch? 2023 vindt op 12 en 13 augustus plaats op de Bongerd in Heerlen en is gratis toegankelijk. Voor meer info en toekomstige line-up updates: volg de socials en houd www.booch.nl in de gaten !
Aardige namen voor die zondag daar.
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
577
297
Ik durfde het al niet te zeggen dat Coldplay in 2011 kleiner was dan ze nu zijn 😉 Grappige is dan weer dat naar mijn idee Parachutes en A Rush of Blood de beste albums zijn van Coldplay daarna ging het bergafwaarts… maar dat zullen meer mensen met eens zijn.
Naar mijn idee waren ze toen ook al heel populair, ik ken eigenlijk niemand die die nieuwe albums nog te pruimen vind. Maar wellicht dat ze wat betreft ticket verkoop inderdaad nu wel groter zijn.
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
577
297
Maar ook Bruce, Stones en Coldplay gaan er volgens mij nooit meer staan hoor. En Sir Paul zit qua verkoop niet in dezelfde categorie.

Laatste keer Coldplay is trouwens 12 jaar geleden. Dat was toen al een stretch maar is nu niet meer denkbaar. Zelfde verhaal over U2 en Beyoncé trouwens.
Dan vraag ik me toch af wat er in die 5-10 jaar veranderd is? Bruce en De Stones konden toen ook de Arena zovaak uitverkopen als ze wilden. (De Stones toen nog wel meer dan nu denk ik)

Maar goed, vind het helemaal geen ramp, want dan blijven namen als Beyonce en Katty Perry mooi weg van pinkpop :)
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Dan vraag ik me toch af wat er in die 5-10 jaar veranderd is? Bruce en De Stones konden toen ook de Arena zovaak uitverkopen als ze wilden. (De Stones toen nog wel meer dan nu denk ik)

Maar goed, vind het helemaal geen ramp, want dan blijven namen als Beyonce en Katty Perry mooi weg van pinkpop :)
Omdat het destijds nog rendabel was om ook festival shows te doen. Nu haal je meer winst uit een losse show.

Katy Perry is niet meer in dat momentum en kan juist wel naar Pinkpop komen. Die tourt alleen niet vaak en heeft het volgens mij niet zo met festivals.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.010
6.054
PFF…. Sorry je vergelijkt hier de verkeerde dingen of beter gezegd tijden met elkaar.

Coldplay stond in 2011 op Pinkpop in die tijden stonden er over het algemeen grotere namen op festival posters omdat het toen nog rendabel was. Coldplay kan veel meer geld innen als ze losse arena shows gaan doen. Hetzelfde geldt nu voor Bruce Springsteen en waarschijnlijk ook voor Paul Mc Cartney.

Artiesten als Taylor Swift , Beyoncé, The Weeknd en Harry Styles zijn op het moment van schrijven te groot voor festivals omdat er zoveel fans zijn waardoor stadions beter zijn (vanuit de ogen van bijv MOJO).

Hetzelfde geldt ook voor bands zoals The Rolling Stones en Rammstein. Iedereen verwacht een mooie productie en goede logistiek …iedereen betaalt mooi zeker 100 euro voor een kaartje. Dus dan is een losse show veel winstgevender.

Dan nog los daarvan. Zet Taylor Swift op Pinkpop en er zullen zelfs Amerikaanse fans zo gek zijn om een weekend ticket te kopen voor Taylor Swift. Ik weet niet of we daar dan blij mee zijn.
ik weet nog niet zeker of dit nu een goede of slechte ontwikkeling is.

grote acts die te hoge gages vragen dat festivals ze niet meer kunnen/willen boeken en/of veel meer grote acts die alleen nog eigen shows willen geven.
dat draait op festivals alleen maar uit op headliners met een heel hoog "alweer?"-gehalte...

Nou denk ik voor 2024 nog steeds dat Muse en Foo Fighters best nog groot kanshebbers voor Pinkpop gaan zijn (wellicht ook meer festivals, zeker Foo's).
Van Rammstein denk ik nog altijd dat die op een bepaald moment toch wel weer festivals willen spelen, althans zo schat ik ze in... (maar dat zal een meerjaren plan zijn?)

Maar als er meer "Alweer?"-acts headliner kanshebbers zijn voor festivals, ben ik wel bang dat Mojo zich ook moet neerleggen bij een mogelijk niet uitverkocht Pinkpop.
Voor 2024 ben ik wel huiverig voor Maroon5 bijvoorbeeld... Al is het lastig te zeggen of Mojo/Pinkpop dat samen nog aandurven. Dat zelfde durf ik eigenlijk te zeggen of Kings of Leon, durven ze dat nog aan? RaR/RiP probeert het 2023 in ieder geval met Kings of Leon...
Aan andere kant, kijken naar EU festivals later in dit jaar en ook acts die in 2023 rond Pinkpop touren, zijn er wellicht opties voor 2024. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Firenze Rocks waar The Who headliner staat. Stromae of Arctic Monkeys op Rock Werchter. Of op Sziget/Lollapalooza's waar Billie Eilish, Mumford, Florence, Imagine Dragons of David Guetta headlinen. Of acts die 2023 in ZiggoDome staan en 2024 festivals willen spelen als ze de tour doortrekken, zoals Depeche Mode, Post Malone, Iron Maiden, Blur en ja dus ook Maroon5... En zoals gezegd, Foo Fighters in 2023 enkel RaR/RiP of uiteraard Muse tijdens Pinkpop op Hurricane/Southside en in NL op Malieveld.

ik weet niet hoe je het moet zien, neemt Pinkpop meer risico met headliners die mogelijk risico zijn op mindere verkoop en/of Mojo genoegen neemt met een act dat minder gage vraagt en/of MOJO/Pinkpop een mogelijk minder verkoop incalculeerd met een "ZiggoDome"-act? met als motto ; 'als het beter verkoopt is goed meegenomen...'

Ook acts die 'te' snel terugkeren als headliner vind ik een slechte zaak. Mijn mening is nog altijd hoe exclusiever voor het festival, hoe beter. Een act die nog nooit op Pinkpop gestaan heeft is als headliner veel waardevoller dan een act die binnen 5 jaar terug keert, maar dat is mijn bescheiden mening. Of dat een succes kan worden is voor slechts een paar uitzonderingen weggelegd (zoals de Pearl Jam's van deze wereld)...

ik zie dus wel kansen voor 2024.
bijvoorbeeld van headliners Muse - Foo Fighters - Billie Eilish kijk ik niet gek op... en zou niet eens heel gek zijn
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
ik weet nog niet zeker of dit nu een goede of slechte ontwikkeling is.

grote acts die te hoge gages vragen dat festivals ze niet meer kunnen/willen boeken en/of veel meer grote acts die alleen nog eigen shows willen geven.
dat draait op festivals alleen maar uit op headliners met een heel hoog "alweer?"-gehalte...

Nou denk ik voor 2024 nog steeds dat Muse en Foo Fighters best nog groot kanshebbers voor Pinkpop gaan zijn (wellicht ook meer festivals, zeker Foo's).
Van Rammstein denk ik nog altijd dat die op een bepaald moment toch wel weer festivals willen spelen, althans zo schat ik ze in... (maar dat zal een meerjaren plan zijn?)

Maar als er meer "Alweer?"-acts headliner kanshebbers zijn voor festivals, ben ik wel bang dat Mojo zich ook moet neerleggen bij een mogelijk niet uitverkocht Pinkpop.
Voor 2024 ben ik wel huiverig voor Maroon5 bijvoorbeeld... Al is het lastig te zeggen of Mojo/Pinkpop dat samen nog aandurven. Dat zelfde durf ik eigenlijk te zeggen of Kings of Leon, durven ze dat nog aan? RaR/RiP probeert het 2023 in ieder geval met Kings of Leon...
Aan andere kant, kijken naar EU festivals later in dit jaar en ook acts die in 2023 rond Pinkpop touren, zijn er wellicht opties voor 2024. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Firenze Rocks waar The Who headliner staat. Stromae of Arctic Monkeys op Rock Werchter. Of op Sziget/Lollapalooza's waar Billie Eilish, Mumford, Florence, Imagine Dragons of David Guetta headlinen. Of acts die 2023 in ZiggoDome staan en 2024 festivals willen spelen als ze de tour doortrekken, zoals Depeche Mode, Post Malone, Iron Maiden, Blur en ja dus ook Maroon5... En zoals gezegd, Foo Fighters in 2023 enkel RaR/RiP of uiteraard Muse tijdens Pinkpop op Hurricane/Southside en in NL op Malieveld.

ik weet niet hoe je het moet zien, neemt Pinkpop meer risico met headliners die mogelijk risico zijn op mindere verkoop en/of Mojo genoegen neemt met een act dat minder gage vraagt en/of MOJO/Pinkpop een mogelijk minder verkoop incalculeerd met een "ZiggoDome"-act? met als motto ; 'als het beter verkoopt is goed meegenomen...'

Ook acts die 'te' snel terugkeren als headliner vind ik een slechte zaak. Mijn mening is nog altijd hoe exclusiever voor het festival, hoe beter. Een act die nog nooit op Pinkpop gestaan heeft is als headliner veel waardevoller dan een act die binnen 5 jaar terug keert, maar dat is mijn bescheiden mening. Of dat een succes kan worden is voor slechts een paar uitzonderingen weggelegd (zoals de Pearl Jam's van deze wereld)...

ik zie dus wel kansen voor 2024.
bijvoorbeeld van headliners Muse - Foo Fighters - Billie Eilish kijk ik niet gek op... en zou niet eens heel gek zijn
Ik denk dat je zorgen terecht zijn. Ik wil niet pessimistisch zijn maar ik denk dat festivals ook meer naar beleving en sfeer gaan dan naar puur en alleen de namen daardoor staan festivals zoals Pinkpop en Rock Werchter voor een misschien wel onzekere toekomst op het gebied van headliners.

Headliners van SZiget zou ik altijd mee oppassen. Het festival heb ik bezocht en dit is zo groot dat het lastig te vergelijken is met een festival uit Nederland. Zo had SZiget vorig jaar exclusief Justin Bieber en jaren eerder exclusief P!nk. Maar ook zij hebben last van die “ alweer” headliners. Florence stond er al vaker , Macklemore, David Guetta, etc

we zullen zien hoe het in de toekomst eruit gaat zien….

Met een Billie Eilish / Foo Fighters / David Guetta x Lorde in 2024 kunnen we bijvoorbeeld al erg blij zijn als ik zie waar het naar toe gaat.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.876
8.492
ik weet nog niet zeker of dit nu een goede of slechte ontwikkeling is.

grote acts die te hoge gages vragen dat festivals ze niet meer kunnen/willen boeken en/of veel meer grote acts die alleen nog eigen shows willen geven.
dat draait op festivals alleen maar uit op headliners met een heel hoog "alweer?"-gehalte...



ik zie dus wel kansen voor 2024.
bijvoorbeeld van headliners Muse - Foo Fighters - Billie Eilish kijk ik niet gek op... en zou niet eens heel gek zijn
Dit zie ik wel als een realistisch headlinertrio voor volgend jaar bijvoorbeeld. Zelf gok ik dat zowel Muse als Billie na 2 jaar wel uitgetourd zullen zijn. Misschien Dua Lipa in de mix? Na een jaartje afwezigheid zie ik haar 2024 wel helemaal pakken. (Ook Mumford en Blink 182 zie ik helaas wel in de groep komen.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.010
6.054
Ach voor 2023 zie ik Pinkpop wel heel roze kleurig in!

Zoals het er naar uit ziet, kan ik niet ontevreden zijn over de lineup.
Ben ik sowieso al gecharmeerd van P!nk, neem ik mijn vrouw mee voor Robbie en doet RHCP het op mijn playlist met de week steeds beter.
Oke, ik keek er wel tegenop RHCP als headliner, maar begin ze in de aanloop steeds meer te waarderen als Pinkpop-headliner.
Draait het aantal acts dat ik wil zien op een behoorlijk groot aantal uit, met daarbij ook een groot aantal dat ik nog nooit live gezien heb.
Daarbij te bedenken dat we met ca 50.000 a 55.000 (?) op het festivalterrein zijn, wat voor de bezoekers absoluut heel positief gaat uitpakken ga ik van uit!

kortom, ik kijk wel met een heel goed gevoel vooruit naar Pinkpop 2023...
 

EastRocks

Campingartiest
3 nov 2015
57
41
als je ziet hoeveel potentiële undercard / subs er zijn weggezet rondom PP met eigen shows dan kun je wel concluderen dat Mojo er geen belang bij heeft om op PP een ijzersterk affiche te bouwen en maar puur voor headliners gaat. Eigen shows van Ben Howard, Ghost, Alter Bridge, Incubes, jack Johnson, Gojira, Pantera, Kool and the Gang, Puscifer etc Laat staan de rockheadliners als Kiss en Slipknot die rond zelfde tijd in ziggo staan. Zeer teleurstellend allemaal PP wordt zo kwalitatief uitgekleed en wij uitgeknepen
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.430
6.088
Kiss en Slipknot waren imo sowieso niet echt iets voor Pinkpop geweest.

Howard staat wel op DTRH.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.117
7.279
als je ziet hoeveel potentiële undercard / subs er zijn weggezet rondom PP met eigen shows dan kun je wel concluderen dat Mojo er geen belang bij heeft om op PP een ijzersterk affiche te bouwen en maar puur voor headliners gaat. Eigen shows van Ben Howard, Ghost, Alter Bridge, Incubes, jack Johnson, Gojira, Pantera, Kool and the Gang, Puscifer etc Laat staan de rockheadliners als Kiss en Slipknot die rond zelfde tijd in ziggo staan. Zeer teleurstellend allemaal PP wordt zo kwalitatief uitgekleed en wij uitgeknepen
Als dit de namen zijn die je wilt zien zou ik toch naar andere festivals gaan kijken dan Pinkpop.
Kiss of Slipknot als headliner daar gaat nooit gebeuren. Daarnaast waren die tours natuurlijk al lang rond toen RATM wegviel. Pink/RATM/RHCP was een prima gevarieerd rijtje headliners geweest voor dit festival lijkt me. Voor mij zelfs 1 van de beste headliner trio's van de afgelopen 10 jaar.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken