PFF…. Sorry je vergelijkt hier de verkeerde dingen of beter gezegd tijden met elkaar.
Coldplay stond in 2011 op Pinkpop in die tijden stonden er over het algemeen grotere namen op festival posters omdat het toen nog rendabel was. Coldplay kan veel meer geld innen als ze losse arena shows gaan doen. Hetzelfde geldt nu voor Bruce Springsteen en waarschijnlijk ook voor Paul Mc Cartney.
Artiesten als Taylor Swift , Beyoncé, The Weeknd en Harry Styles zijn op het moment van schrijven te groot voor festivals omdat er zoveel fans zijn waardoor stadions beter zijn (vanuit de ogen van bijv MOJO).
Hetzelfde geldt ook voor bands zoals The Rolling Stones en Rammstein. Iedereen verwacht een mooie productie en goede logistiek …iedereen betaalt mooi zeker 100 euro voor een kaartje. Dus dan is een losse show veel winstgevender.
Dan nog los daarvan. Zet Taylor Swift op Pinkpop en er zullen zelfs Amerikaanse fans zo gek zijn om een weekend ticket te kopen voor Taylor Swift. Ik weet niet of we daar dan blij mee zijn.
ik weet nog niet zeker of dit nu een goede of slechte ontwikkeling is.
grote acts die te hoge gages vragen dat festivals ze niet meer kunnen/willen boeken en/of veel meer grote acts die alleen nog eigen shows willen geven.
dat draait op festivals alleen maar uit op headliners met een heel hoog
"alweer?"-gehalte...
Nou denk ik voor 2024 nog steeds dat Muse en Foo Fighters best nog groot kanshebbers voor Pinkpop gaan zijn (wellicht ook meer festivals, zeker Foo's).
Van Rammstein denk ik nog altijd dat die op een bepaald moment toch wel weer festivals willen spelen, althans zo schat ik ze in... (maar dat zal een meerjaren plan zijn?)
Maar als er meer
"Alweer?"-acts headliner kanshebbers zijn voor festivals, ben ik wel bang dat Mojo zich ook moet neerleggen bij een mogelijk niet uitverkocht Pinkpop.
Voor 2024 ben ik wel huiverig voor Maroon5 bijvoorbeeld... Al is het lastig te zeggen of Mojo/Pinkpop dat samen nog aandurven. Dat zelfde durf ik eigenlijk te zeggen of Kings of Leon, durven ze dat nog aan? RaR/RiP probeert het 2023 in ieder geval met Kings of Leon...
Aan andere kant, kijken naar EU festivals later in dit jaar en ook acts die in 2023 rond Pinkpop touren, zijn er wellicht opties voor 2024. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Firenze Rocks waar The Who headliner staat. Stromae of Arctic Monkeys op Rock Werchter. Of op Sziget/Lollapalooza's waar Billie Eilish, Mumford, Florence, Imagine Dragons of David Guetta headlinen. Of acts die 2023 in ZiggoDome staan en 2024 festivals willen spelen als ze de tour doortrekken, zoals Depeche Mode, Post Malone, Iron Maiden, Blur en ja dus ook Maroon5... En zoals gezegd, Foo Fighters in 2023 enkel RaR/RiP of uiteraard Muse tijdens Pinkpop op Hurricane/Southside en in NL op Malieveld.
ik weet niet hoe je het moet zien, neemt Pinkpop meer risico met headliners die mogelijk risico zijn op mindere verkoop
en/of Mojo genoegen neemt met een act dat minder gage vraagt
en/of MOJO/Pinkpop een mogelijk minder verkoop incalculeerd met een
"ZiggoDome"-act? met als motto ; '
als het beter verkoopt is goed meegenomen...'
Ook acts die
'te' snel terugkeren als headliner vind ik een slechte zaak. Mijn mening is nog altijd hoe exclusiever voor het festival, hoe beter. Een act die nog nooit op Pinkpop gestaan heeft is als headliner veel waardevoller dan een act die binnen 5 jaar terug keert, maar dat is mijn bescheiden mening. Of dat een succes kan worden is voor slechts een paar uitzonderingen weggelegd (zoals de Pearl Jam's van deze wereld)...
ik zie dus wel kansen voor 2024.
bijvoorbeeld van headliners
Muse - Foo Fighters - Billie Eilish kijk ik niet gek op... en zou niet eens heel gek zijn