Pinkpopliefhebbers niet blij met vip-tickets: staan degenen die de beurs trekken nu ineens vooraan?
De introductie van exclusieve Sky Deck tickets op Pinkpop in 2022 – waarbij bezoekers voor een bedrag dat kan oplopen tot bijna 800 euro het recht krijgen op allerlei extra faciliteiten – valt bij een deel van het publiek niet in goede aarde.
Ze uiten op internet in tientallen reacties hun ongenoegen over de in hun ogen veel te hoge prijzen en de uitzonderingspositie die voor de kopers wordt gecreëerd.
Speciale vip-tickets zijn bij veel grote festivals - onder meer bij buur Bospop in Weert - al jaren aan de orde van de dag. Pinkpop vindt de tijd rijp om daarom op de 51e editie volgend jaar Sky Deck tickets te introduceren. Voor veel hogere prijzen dan de normale toegangsbewijzen krijgen de kopers onder anderen de mogelijkheid om vanaf een verhoogd dek op een speciaal paviljoen het hoofdpodium en het festivalveld op Megaland te overzien.
Naast onbeperkte drankjes en hapjes kunnen de kopers van het Sky Deck ticket bij alle optredens ook met hun neus vlak voor de bühne staan, in het eerste vak voor het hoofdpodium. Andere bezoekers van het festival in Landgraaf krijgen die mogelijkheid ook, alleen zijn er dan minder plekken in dat vak beschikbaar.
Gemengde reacties
Het initiatief van de organisatie zorgt voor gemengde reacties bij een deel van de Pinkpop-achterban. „Ik lig liever met een plastic bekertje met bier in het veld dan met een glas rosé in een sky box”, reageert Patrick Cremers uit Landgraaf op Facebook. Natasja Crausen vindt dat ’de charme van een leuk festival er op deze manier wel vanaf gaat’.
Ook Marlies Ummels uit Heerlen is geen voorstander van speciale tickets: „Mijn eerste Pinkpop was in 1979, dat was echt geweldig. Ben erna nog heel vaak geweest. Een extra vip-arrangement is naar mijn mening een status ’kijk ik sta hier en jij staat daar’. Belachelijk, laat Pinkpop gewoon voor iedereen hetzelfde zijn.”
Mekkeren
Hoewel het merendeel van de reacties vooral afwijzend tegenover het initiatief staan, krijgt Pinkpop ook bijval. „Over heel de wereld zijn bij allerlei shows speciale tickets te koop”, zegt Sabine van Essen. „Dan mekkert niemand, maar als het dichtbij komt... Je hoeft ze niet te kopen. Koop dan gewoon een normaal ticket.”
Ed Sealtiel vindt het „vreemd Nederlands gedrag.” Op Facebook schrijft hij: „Overal ter wereld wordt dit door festivals gedaan. Maar hier is het weer een probleem. Bospop doet het al jaren, met wisselend succes, maar het idee is in principe super.”
Festival-manager Niek Murray betreurt het dat veel mensen negatief reageren op het initiatief. „Het is jammer. We zijn gewoon bezig om Pinkpop toekomstbestendig te maken want we willen graag nog 50 jaar vooruit. Daarbij horen ook deze nieuwe ontwikkelingen.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/297...egenen-die-de-beurs-trekken-nu-ineens-vooraan (premium)