Pinkpop 2021 – Nieuws en geruchten

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.703
1.860
vraag me echt af wanneer we iets gaan vernemen? Ik verwacht toch binnenkort een soort collectief besluit van de “afwachtende” festivals in juni 2021?
Vraag me af of ze weer wachten op een overheidsbesluit, of op artiesten die gaan doorschuiven naar 2022?

ik heb sterk de neiging om Pinkpop 2022 al aan te strepen in de agenda, wat zal dat worden, ik gok 17 tm 19 juni 2022.
Weekje eerder kan eigenlijk ook 10 – 12 juni 2022 (maar deze verwacht ik niet), maar met specifiek Pinksteren weten we al dat dat komende jaren niet zal gebeuren (dat is 5 – 6 juni btw).

Had PP niet aangegeven dat ze uiterlijk half maart een beslissing zouden nemen of ben ik hier in de war met een ander festival?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
ja, klopt.... "een besluit" , maar dat zegt weinig over wanneer wij iets vernemen?
ze kunnen alvast vooruit een klein berichtje geven hoe de vlag er bij hangt of stel de beslissing is er, wanneer brengen ze dan iets van nieuws naar buiten.
daarbij, het bericht dat het besluit uiterlijk half maart genomen zou worden, kan inmiddels al ingehaald zijn door een andere realiteit.

bij 1Limburg hebben ze al een pagina klaar staan, lijkt het ? https://www.1limburg.nl/pinkpop-gecanceld
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
toch wel in het achterhoofd dat vandaag de dag zou zijn van de perspresentatie...
Zou er iets van een berichtje komen, a heads up, iets van een strolhalm of iets om verwachting te dempen?

In UK wil Premier Johnson 21 juni 2021 zo ver versoepeld hebben dat ook festivals weer zouden kunnen.
Helaas, laat 21 juni nu net NA pinkpop 2021 zijn.
Nogmaals, ik twijfel zeer sterk of in juni internationale acts touren (vooral van overzee) door Europa.
Dat Hellfest al afgezegd is voor dit jaar (in hetzelfde weekend), dat een band als Aerosmith (headliner Graspop in zelfde weekend) al tour naar 2022 verzetten en dat geruchten gaan dat Pearl Jam verzet naar 2022. Het vallen buiten het garantiefond, dat van juli geldig is. Maar Pinkpop wel profijt trekt uit de verlenging van "bewaarjeticket"...
Lijken me allemaal ingredienten om te veronderstellen dat het er voor Pinkpop voorlopig niet goed uit ziet.
Zeker voor juni 2021, maar kan Pinkpop iets opzetten om in augustus 'iets' te doen? Verplaatsen lijkt me geen optie, zeker als de buitenlandse acts pas de tours oppakken in 2022. Het kan dus enkel zijn een 'nieuw' festival in augustus en/met/of verplaatsen van het reguliere Pinkpop naar 2022.

De site geeft nog aan "114 dagen tot Pinkpop"... met zo'n dag als vandaag, wil ik daar toch een klein beetje bij stilstaan.
Want is het 114 dagen, of circa 183 dagen (augustus) of 478 dagen (2022)?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.133
10.411
toch wel in het achterhoofd dat vandaag de dag zou zijn van de perspresentatie…
Zou er iets van een berichtje komen, a heads up, iets van een strolhalm of iets om verwachting te dempen?

In UK wil Premier Johnson 21 juni 2021 zo ver versoepeld hebben dat ook festivals weer zouden kunnen.
Helaas, laat 21 juni nu net NA pinkpop 2021 zijn.
Nogmaals, ik twijfel zeer sterk of in juni internationale acts touren (vooral van overzee) door Europa.
Dat Hellfest al afgezegd is voor dit jaar (in hetzelfde weekend), dat een band als Aerosmith (headliner Graspop in zelfde weekend) al tour naar 2022 verzetten en dat geruchten gaan dat Pearl Jam verzet naar 2022. Het vallen buiten het garantiefond, dat van juli geldig is. Maar Pinkpop wel profijt trekt uit de verlenging van “bewaarjeticket”…
Lijken me allemaal ingredienten om te veronderstellen dat het er voor Pinkpop voorlopig niet goed uit ziet.
Zeker voor juni 2021, maar kan Pinkpop iets opzetten om in augustus ‘iets’ te doen? Verplaatsen lijkt me geen optie, zeker als de buitenlandse acts pas de tours oppakken in 2022. Het kan dus enkel zijn een ‘nieuw’ festival in augustus en/met/of verplaatsen van het reguliere Pinkpop naar 2022.

De site geeft nog aan “114 dagen tot Pinkpop”… met zo’n dag als vandaag, wil ik daar toch een klein beetje bij stilstaan.
Want is het 114 dagen, of circa 183 dagen (augustus) of 478 dagen (2022)?

Spijker op de kop Dennis. Pinkpop is dit jaar enkel in afgeslankte vorm mogelijk in augustus/september. Dan krijg je dus eigenlijk een soort Dauwpop, al denk ik dat de mensen achter Pinkpop wel enkele interessante Europese grote acts zo ver krijgen voor een optreden. Maar dan denk ik eerder aan niveau Nothing But Thieves, Elbow, dat soort werk. De kaarten voor 2021 zullen doorgeschoven worden naar 2022 en voor Pinkpop XS komt een aparte verkoop.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
blijft stil nog...

Rock Werchter had 'a heads up' berichtje.
Down The Rabbit Hole richt op een editie zonder Amerikaanse artiesten, aldus interview in Dagblad Gelderlander.
Best Kept Secret trekt de stekker er uit en richt zich op een geheel nieuwe editie in 2022.
Reading/Leeds in augustus 2021 uitverkocht.
Hellfest en Graspop tijdens het Pinkpop-weekend gecanceld!

Vraag me steeds meer af wat er bij Buro Pinkpop in de pen zit?
Het is in ieder geval bijna maart, dus er zou komende weken duidelijkheid moeten komen....
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
"Andere opties" worden niet uitgesloten bij Rock Werchter dus. Het feit dat ze spreken over meervoud opties doet vermoeden dat er dus meerdere scenario's zijn.

Verhuizen naar het najaar dan wellicht? Wederom jaar overslaan?

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
ik vraag me af of Pinkpop het rond kan krijgen zonder VS/overzeese artiesten.
Zou je de headliners als RHCP, Post Malone en Pearl Jam moeten missen.
Maar wat zouden "achter de hand headliners" kunnen zijn?
namen die zo in mij opkomen las "mogelijke" uitwijk headliners niet uit VS/overzee, door kunnen schuiven als headliner :
vooral UK/Ierland acts, Muse, Royal Blood, Duran Duran, The Script, Biffy Clyro, Snow Patrol, Iron Maiden, Coldplay... of het deense Volbeat?

iemand ideeen, ik zie meer potentie in een Pinkpop (in augustus) met niet enkel NL-acts namelijk?

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
afhankelijk van het doorgaan van hun eigen tour natuurlijk?
maar inderdaad, als VS artiesten niet naar hier komen, gaan waarschijnlijk EU artiesten niet naar daar.
Zou niet zo'n hele slechte invaller zijn, ik ben voor!
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
485
34
Heey Pinkpopliefhebbers, sommigen van jullie zullen mijn verhaal over de eeuwig onsterfelijke Jan Smeets in de festivalverhalenwedstrijd misschien al hebben gezien. Maar bij deze ga ik natuurlijk even campagne voeren onder dé fans op het forum die de legende van Jan Smeets net zo goed snappen als ik. Dus ik zou zeggen, lees en bekijk mijn verhaal en stem alsjeblieft op mij!!! :wink: :)
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Heey Pinkpopliefhebbers, sommigen van jullie zullen mijn verhaal over de eeuwig onsterfelijke Jan Smeets in de festivalverhalenwedstrijd misschien al hebben gezien. Maar bij deze ga ik natuurlijk even campagne voeren onder dé fans op het forum die de legende van Jan Smeets net zo goed snappen als ik. Dus ik zou zeggen, lees en bekijk mijn verhaal en stem alsjeblieft op mij!!! ? ?

Haha leuk verhaal Sjoerd en tof dat je meedoet ;)
Misschien dat ik toch even een berichtje ga doen dat je in 17 en 18 niet geweest bent. Je kan ook nog bij Games & Contest in het topic over deze wedstrijd campagne voeren. Kan je gelijk Fireball uitleggen dat je die tickets toch echt weer verdient, haha
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
738
443
?? ??????????? ?????? ??? ???????
Een leeg festivalterrein met slechts een plukje mensen rond de barbecue. Zo zal Niek Murray zich de niet plaatsgevonden 51e editie van Pinkpop blijven herinneren. Geen tienduizenden mensen op het Megalandterrein in Landgraaf, maar slechts het kernteam van Jan Smeets – pakweg tien man – die met een hamburger en braadworst een tikkeltje weemoedig mijmeren over hoe mooi het had kunnen zijn. Het jaar 2020 blijft een zwart moment in de geschiedenis van Pinkpop. Voor de eerste keer geen zomers festival. Net als op alle andere plekken in Nederland in de door de coronacrisis zwaar getroffen evenementensector.
„Er was toen nog geen sprake van een lockdown en we hoefden geen mondmaskers op. Voor ons gevoel was er weinig aan de hand. Dan voelt het raar als je geen evenement mag organiseren. We hebben er onder elkaar toch een gezellig moment van gemaakt. Een dag eerder hadden we een virtuele Pinkpopquiz vanuit De Nieuwe Nor. Ruim duizend teams deden daar aan mee. Dat was een fijn steuntje in de rug.”
Inmiddels is er veel veranderd bij Pinkpop. Jan Smeets heeft de leiding overgedragen aan Niek Murray, Sierk Janssen, Tirsa Creusen en Mojo Concerts. De 39-jarige Murray – die zestien jaar rechterhand van Mister Pinkpop is geweest en nu als woordvoerder van het festival optreedt – had zich de start heel anders voorgesteld. Want in 2021 ziet het er weer niet goed uit voor Pinkpop en daarmee alle andere festivals die in juni op de kalender staan. „Het is niet leuk dat we op deze manier aan de klus begonnen zijn. We willen Jan maar wat graag laten zien dat zijn festival bij ons in goede handen is. De onzekerheid knaagt. Het lijkt erop dat we al twee jaar bezig zijn met iets dat niet doorgaat. Het is gewoon doodzonde.”
In het kantoor van Buro Pinkpop in Geleen is nu weinig actie te bespeuren. De telefoons blijven stil, nauwelijks mensen over de vloer. „Tirsa, Sierk en ik hebben wekelijks overleg. Gelukkig hebben de zzp’ers die voor ons werken elders onderdak gevonden. Ze zijn veelal betrokken bij het bouwen van test- en vaccinatielocaties. Net als alle andere festivals zijn wij in 2021 financieel getroffen doordat Pinkpop niet is doorgegaan. Dat heeft ons toch een flink bedrag gekost aan productiekosten, zoals de marketingcampagne.”
Murray verwacht dat in enkele weken de knoop wordt doorgehakt of Pinkpop dit jaar doorgaat of niet. „Veel hangt af van de regels van het garantiefonds dat op dit moment in de maak is. We weten dan bijvoorbeeld of de aanvangsdatum van 1 juli gehandhaafd blijft. De evenementensector vraagt steun. We willen geen gratis geld. Een lening zou al een goede oplossing zijn. Er is tevens een idee in de toekomst van elk verkocht entreekaartje in Nederland een x-bedrag te reserveren voor zo’n fonds, waardoor we ons uiteindelijk zelf kunnen bedruipen. Geen verzekeraar brandt hier nog zijn vingers aan.”
Murray, Creusen en Janssen werken zijdelings ook aan mogelijke alternatieven, mocht de 51e editie opnieuw moeten worden verplaatst. „Dat zou een virtuele versie kunnen zijn of een festival later in het jaar.” Hij blijft positief, ondanks dat na de verplaatsing in 2020 ongeveer 17.000 van de toen 75.000 verkochte toegangskaartjes zijn ingeleverd of omgezet naar vouchers. „Daar hebben we begrip voor. Niet iedereen kan het zich immers veroorloven om een duur ticket twee jaar vast te houden. Hoewel er nog steeds weinig vooruitzichten zijn op snelle versoepelingen in de cultuursector, verkopen we nog steeds tientallen kaartjes per week. Dat is best wel opmerkelijk. Dat zijn de échte liefhebbers die snakken naar het moment dat ze weer een festival kunnen bezoeken. Het stimuleert ons in elk geval om keihard te werken aan de 51e editie. Er zijn ook nog geen afzeggingen van artiesten binnengekomen. Iedereen wacht op betere tijden.”
(Dagblad De Limburger)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
tja... paar punten pik ik er even uit.

Murray verwacht dat in enkele weken de knoop wordt doorgehakt of Pinkpop dit jaar doorgaat of niet.

Murray, Creusen en Janssen werken zijdelings ook aan mogelijke alternatieven, mocht de 51e editie opnieuw moeten worden verplaatst.

ondanks dat na de verplaatsing in 2020 ongeveer 17.000 van de toen 75.000 verkochte toegangskaartjes zijn ingeleverd of omgezet naar vouchers.

Er zijn ook nog geen afzeggingen van artiesten binnengekomen.

misschien kunnen ze toch nog iets in het najaar?
Het Australische Splendour in the Grass, geeft toch nog een beetje hoop voor het najaar. Ze hebben een "lente" editie aangekondigd in november 2021, met Gorillaz, The Strokes en Tyler, The Creator. Wellicht namen die Roskilde met Primavera voor die tijd nog in Europa kunnen binnenhalen?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.100
Dat zijn drie namen die je niet snel op de Pinkpop lineup zult vinden toch?

Eerder iets voor een DTRH als die verzet wordt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.315
4.995
Dat zijn drie namen die je niet snel op de Pinkpop lineup zult vinden toch?

Eerder iets voor een DTRH als die verzet wordt.
Dit soort namen moeten we gewoon niet verwachten deze zomer als we eerlijk naar ons zelf zijn. Ook niet in het naseizoen.

Er zal veel van onze Nederlandse acts gevraagd worden. Niet meer niet minder vrees ik.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
485
34
Baas wrote:
Heey Pinkpopliefhebbers, sommigen van jullie zullen mijn verhaal over de eeuwig onsterfelijke Jan Smeets in de festivalverhalenwedstrijd misschien al hebben gezien. Maar bij deze ga ik natuurlijk even campagne voeren onder dé fans op het forum die de legende van Jan Smeets net zo goed snappen als ik. Dus ik zou zeggen, lees en bekijk mijn verhaal en stem alsjeblieft op mij!!! ? ?

Haha leuk verhaal Sjoerd en tof dat je meedoet ?
Misschien dat ik toch even een berichtje ga doen dat je in 17 en 18 niet geweest bent. Je kan ook nog bij Games & Contest in het topic over deze wedstrijd campagne voeren. Kan je gelijk Fireball uitleggen dat je die tickets toch echt weer verdient, haha

Haha, goed opgemerkt. Vanaf 2017 ook elk jaar naar andere festivals gegaan en dus met pijn in mijn hart Pinkpop 2x gemist. Al maakte de, in mijn ogen, matige programma's van dit jaar mijn keuze wel dragelijker
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.703
1.860
Wat me nu wel begint op te vallen is dat festivals cancelen (download primivera) meteen met een nieuwe datum komen voor 2022 en ook meteen hun line up (gaan) droppen.
PP zit er toch niet in dit jaar. Kom maar meteen met datum en L Line Up voor volgend jaar. Achter de schermen is er weer al een hoop geregeld.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Wat me nu wel begint op te vallen is dat festivals cancelen (download primivera) meteen met een nieuwe datum komen voor 2022 en ook meteen hun line up (gaan) droppen.
PP zit er toch niet in dit jaar. Kom maar meteen met datum en L Line Up voor volgend jaar. Achter de schermen is er weer al een hoop geregeld.
daar had ik me ook al bij neergelegd, maar een klein beetje hoop op 'iets' blijft toch knagen...
of tja, knagen? beter gezegd, het bijt en het doet veel pijn!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.703
1.860
PJ wrote:
Wat me nu wel begint op te vallen is dat festivals cancelen (download primivera) meteen met een nieuwe datum komen voor 2022 en ook meteen hun line up (gaan) droppen.
PP zit er toch niet in dit jaar. Kom maar meteen met datum en L Line Up voor volgend jaar. Achter de schermen is er weer al een hoop geregeld.

daar had ik me ook al bij neergelegd, maar een klein beetje hoop op ‘iets’ blijft toch knagen…
of tja, knagen? beter gezegd, het bijt en het doet veel pijn!
Leuk is anders maar laten we eerlijk zijn. het wordt weer niks deze zomer.
Het is wachten op andere festivals of tours die weer verzet gaan worden.
Pearl Jam Sting Alanis Morissette, het is een kwestie van tijd voordat zij met nieuws naar buiten komen.
Misschien met een beetje geluk hebben we een nazomerfestival met een aantal artiesten uit Nederland en Belgie........
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken