Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.046
6.091
Jan geeft nu op 3FM aan dat waarschijnlijk morgen bekend wordt wie First Aid Kit gaat vervangen. En hij geeft aan dat tot half2 doorgaan echt iets eenmaligs is, ongelooflijk…

Kaartverkoop gaat volgens hem goed. Hij zegt 72k, maar kan niet volgen wat hij daarover verder uitlegt.
aha...

edit:
benieuwd, ik zou het sterk vinden als het Duncan zou zijn, maar verwacht het niet en Brightlands zou imo een te klein podium zijn nu de hype heet is. ik hink nog steeds bij dezelfde vier, DeWolff, Novastar, My Baby of Kovacs.

72duizend, dat zijn dus na het tijdschema ongeveer 2 duizend kaarten nog verkocht?
Blijft het hangen op iets meer dan 30 a 31 k weekend, circa 20 a 21 k zondag en 15 a 16 k za/ma?
Zal rond 51 duizend op zondag zijn en rond 46 duizend op zaterdag en maandag?
Dat zijn voor ons als bezoeker fijne aantallen...
Tenminste als de verdeling zo klopt, verdeling beschikbaar is volgens mij 40k weekend en 30k dagkaarten. Gaat dus geen dag uitverkoop stempel krijgen. Dagkassa zal elke dag open zijn en dan worden er wel nog een kleine duizend per dag verkocht... Ik vind het wel prima en prettig zo, rustig bij de barren en vooraan bij de stages.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.242
4.520
Volgens mij zei hij inderdaad iets over 32k op de camping en lichtte hij de zondag eruit en zei iets van dat er dan meer dan 50k mensen liepen. Dat zal de drukste dag zijn, lijkt mij inderdaad.

Ik vind het ook wel prima zo. Maar het is een teken aan de wand dat deze line up zo matig verkoopt. Vind het wel erg jammer, want m.i. de beste na 2014. De organisatie zal niet natuurlijk een stuk minder blij mee zijn.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.520
6.190
Toch wel benieuwd of de kaartverkoop bij Eminem als headliner ipv The Cure beter gelopen had. Ik vermoed van wel. Dan had je een lekker divers rijtje headliners.

Dit jaar denk ik dat ze zichzelf voor de kaartverkoop met dat hele geen early bird gedoe ook flink in de vingers hebben gesneden.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.242
4.520
Toch wel benieuwd of de kaartverkoop bij Eminem als headliner ipv The Cure beter gelopen had. Ik vermoed van wel. Dan had je een lekker divers rijtje headliners.

Dit jaar denk ik dat ze zichzelf voor de kaartverkoop met dat hele geen early bird gedoe ook flink in de vingers hebben gesneden.

Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk niet dat Eminem nog dusdanig relevant is, dat hij wel die dag had uitverkocht. Tuurlijk, hij vulde het Goffertpark, maar dat deed Mumford & Sons ook met gemak en eerlijk gezegd verwacht ik dat The Cure dat ook wel zou doen. Ik denk dat het probleem erin ligt dat het niet de namen zijn die de massa enorm aanspreekt; de welbekende klappers waar Pinkpop doorgaans op teert. Het op dekentjes zittend publiek gaat nu eenmaal beter op Robbie Williams dan op The Cure.

En wat de Early Bird betreft, de mensen die daar gebruik van zouden maken, zijn ook de mensen die nu hun kaartje wel hebben. Hooguit dat je twee keer de hype van 'start verkoop' hebt. Maar zolang een fossiel nog nieuwe dingen voor de voeten loopt, zal dit niet gaan gebeuren.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.034
8.677
Toch wel benieuwd of de kaartverkoop bij Eminem als headliner ipv The Cure beter gelopen had. Ik vermoed van wel. Dan had je een lekker divers rijtje headliners.

Nogmaals, het probleem ligt niet bij de zondag, maar bij de zaterdag en maandag. Had eerlijk gezegd wel gedacht (en gehoopt) dat Fleetwood meer kaarten zou verkopen. Van Mumford verbaast het me iets minder.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.520
6.190
Eminem - Fleetwood - Mumford staat imo gewoon wat sterker op een affiche dan Eminem - The Cure - Mumford.

Al was Eminem - The Cure - Fleetwood misschien nog de beste optie geweest als het mogelijk was geweest!!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.046
6.091
Timmetje wrote:
Toch wel benieuwd of de kaartverkoop bij Eminem als headliner ipv The Cure beter gelopen had. Ik vermoed van wel. Dan had je een lekker divers rijtje headliners.

Nogmaals, het probleem ligt niet bij de zondag, maar bij de zaterdag en maandag. Had eerlijk gezegd wel gedacht (en gehoopt) dat Fleetwood meer kaarten zou verkopen. Van Mumford verbaast het me iets minder.
Ik had wel verwacht dat Fleetwood moeizaam zou gaan, uitgaande van de Boutique vvk die al liep.
Maar, had gezien de verkoop van Goffertpark eerlijk gezegd meer verkochte kaarten verwacht voor zaterdag.
The Cure en Fleetwood zouden normaal gezien een Ziggo uitverkocht krijgen, dus qua dagkaarten had ik daar wel rondom de 17k a 20k verwacht. Zo te zien hebben ze dat dus ook wel verkocht, rondom die getallen. Maar met de subs en de andere acts op Main en IBA had ik toch iets meer amino verwacht in de verkoop, na de perspresentatie. Qua acts op die stages staat het gewoon heel netjes.
Vandaar had ik meer verwacht van de zaterdag. Of de maandag, die is met Bastille, Slash en 1975 bij Fleetwood sowieso héél netjes imo...
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.361
5.053
Timmetje wrote:
Toch wel benieuwd of de kaartverkoop bij Eminem als headliner ipv The Cure beter gelopen had. Ik vermoed van wel. Dan had je een lekker divers rijtje headliners.

Nogmaals, het probleem ligt niet bij de zondag, maar bij de zaterdag en maandag. Had eerlijk gezegd wel gedacht (en gehoopt) dat Fleetwood meer kaarten zou verkopen. Van Mumford verbaast het me iets minder.
Ik vind die maandag in de breedte ook niet verkeerd. Maar Fleetwood Mac vind ik, en heb ik nooit een Pinkpop headliner gevonden. Waar The Cure nog steeds veel jeugd aanspreekt met hun muziek van vroeger, heb ik dat bij Fleetwood stuk minder het idee. Het is toch meer voor het oudere publiek heb ik het idee (uitzonderingen daargelaten). Daarnaast ook niet eens volledig bezetting, en op een maandag waar de dag erna veel mensen toch weer moeten werken.

Mumford & Sons.. tsja. Ik heb er altijd vreemd gevonden dat ze ooit het Goffert hebben uitverkocht. Ik vind het een leuke band... maar is zichzelf gewoon ontgroeid.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.034
8.677
Eminem – Fleetwood – Mumford staat imo gewoon wat sterker op een affiche dan Eminem – The Cure – Mumford.

Al was Eminem – The Cure – Fleetwood misschien nog de beste optie geweest als het mogelijk was geweest!!

Tja dat is dan meer een smaak dingetje hé. Voor mij staat een Radiohead - The Cure - Fleetwood nog sterker op de affiche. ;-)

Denk dat vooral Mumford iets te klein lijkt om een Pinkpop dag te dragen. Wat jij eigenlijk al maanden roept eigenlijk.

Van Fleetwood verbaast het me iets meer, maar net zoals @DennisvdBr zegt, dat Boutique ook niet uitverkocht geraakt lijkt me geen goede voorbode.
 

Speedy Wunderground

Playlistbediener
21 mei 2019
11
0
Ik had ook meer van de zaterdag verwacht qua ticket verkoop. Met name Jamiroquai niet heel vaak in NL komt en ook een artiest als Jacob Banks best wat hitjes heeft. Plus daarnaast wat meer "vertrouwde" gezichten als een golden earring en Anouk.

Fleetwood Mac verkocht in 2016 2 dagen achter elkaar de Ziggo uit, dus daar zou je ook meer van verwachten

PS: ben nieuw hier op het forum: na maanden alleen lezen nu mezelf ook maar eens mengen in de gesprekken :) Hoi!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.046
6.091
Welkom ellybanaan...

Waren dat 2 dagen, wow...
Dan heeft het verlaten van Buckingham wel behoorlijk impact wat de verkoop betreft. Dat lijkt me de grote bottleneck hierin. Of de fans in Nederland en België hebben weinig behoefte aan een festival setting. Best jammer.

Ook wel jammer voor Neil Finn zo'n signaal.
Leuk weetje!
Neil Finn dus met Fleetwood Mac op het 50ste jubileum van Pinkpop.
Hij stond ook op het 25ste jubileum, met Crowded House.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Of de fans in Nederland en België hebben weinig behoefte aan een festival setting.

Dit zal vooral de verklaring zijn. En dus een hoop volk die de band 3 jaar terug al gezien heeft.

Verder denk ik dat bij de tegenvallende kaartverkoop de drukte en verkeersproblemen van vorig jaar nog een rol spelen.

Wel jammer: een 50e jubileum van Pinkpop hoort gewoon uit te verkopen.
 

Speedy Wunderground

Playlistbediener
21 mei 2019
11
0
Ik was er zelf bij en vond het een van de betere optredens die ik in tijden had gezien. Maar ja, smaken verschillen.
Weet wel dat Mick Fleetwood erg veel negativiteit over zich heen heeft gehad omdat hij Lindsey uit de groep heeft gegooid. zeker omdat deze paar weken daarna een hartaanval kreeg. Veel fans waren daar niet erg blij mij als ik zijn instagram reacties mag geloven.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.046
6.091
DennisvdBr wrote:
Of de fans in Nederland en België hebben weinig behoefte aan een festival setting.

Dit zal vooral de verklaring zijn. En dus een hoop volk die de band 3 jaar terug al gezien heeft.

Verder denk ik dat bij de tegenvallende kaartverkoop de drukte en verkeersproblemen van vorig jaar nog een rol spelen.

Wel jammer: een 50e jubileum van Pinkpop hoort gewoon uit te verkopen.
combinatie factoren, Buckingham out / Finn in, slechte berichten uit 2016, festival setting...
Ik weet niet of de parkeerproblemen van vorig jaar een vorm van impact hebben.

Wat betreft de "parkeerproblemen", dat zat er meer in dat mensen op iets verder afgelegen plekken moesten parkeren en vervolgens niet de correcte wegwijs hadden richting het terrain. Daarbij bleek dat bij Mondo Verde nog parkeerplaats was terwijl mensen al plek elders zochten.
Daarbij, er waren in 2018 meer mensen met auto gekomen dan alle voorgaande jaren, dat is de oorzaak van de chaos.
Ik denk wel dat er van geleerd is...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.520
6.190
Ik denk dat parkeerproblemen er weinig mee te maken hebben.

Pinkpoppubliek komt naar Pinkpop voor de headliners. Vallen die voor hen tegen (en/of zijn ze niet mainstream genoeg) dan komen ze niet. Te hoge verwachtingen die niet zijn ingelost en teveel bands die niet mainstream genoeg zijn en/of te classic en ze verkopen minder kaarten. Een probleem dat ze zelf hebben gecreeërd door het zwakke dagprogramma over de jaren maar dit jaar geheel onverdient. Dit affiche had gewoon uitverkocht mogen zijn. Het is een topprogramma. Maar blijkbaar mist het net die knaller om mensen over te halen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.361
5.053
Wat betreft de “parkeerproblemen”, dat zat er meer in dat mensen op iets verder afgelegen plekken moesten parkeren en vervolgens niet de correcte wegwijs hadden richting het terrain. Daarbij bleek dat bij Mondo Verde nog parkeerplaats was terwijl mensen al plek elders zochten.
Nou, vorig jaar was echt een drama. Ik was er de Bruno Mars dag. Ik parkeer al jaren mijn auto bij die rodelbaan voor aan de berg/heuvel, hoe je het ook wil noemen. Ik was best op tijd vertrokken en was ruim voor de opening van het terrein in Landgraaf. En ik kon mijn auto daar voor het eerst in jaren niet kwijt. Toen ben ik helemaal doorverwezen naar een plek helemaal ergens achteraf. Dus even op mijn telefoon gekeken hoe lang het lopen was. Gewoon letterlijk 1 uur en 5 minuten lopen. Gelukkig waren er wel pendelbussen, maar de laatste gingen savonds terug al in het begin van het optreden van Bruno Mars. Ook waren ze vrij vaag over de opstap plek van de bussen om terug te gaan.

Anyway, ik had me voorgenomen om terug te lopen. Want ik ga geen kaart kopen en om dan de headliner te missen. Toen ik terug kwam bij de parkeer plaatsen kwam ik alleen maar klagende mensen tegen. Die hadden dus wel de bus willen pakken, maar die is nooit op komen dagen. Zijn naar alle uithoeken van Landgraaf gestuurd om die bus te vinden, en uiteindelijk uit nood hebben ze maar een taxi moeten nemen. Resultaat; Bruno Mars gemist, heel veel gelopen, en nog geld moeten uitgeven aan een Taxi.

Dat zijn wel vervelende dingen hoor. En kan me begrijpen dat je de volgende keer nog wel een keer nadenkt om naar Pinkpop te gaan. Het was vorig jaar ook zodanig druk, dat ik mezelf heb voorgenomen dit jaar niet te gaan. Daarom heb ik nog steeds geen kaartje (normaal had ik er al lang hersenloos een dagkaart besteld waarschijnlijk). Heb ook geen zin om meer te parkeren waar ik vorig jaar stond. Was echt een pokke eind lopen, en dat na een dag festivallen, en dan nog lang naar huis rijden. geen pretje.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.046
6.091
1 uur lopen valt wel mee... :p

De parkeerplaats naast Camping C is 30 minuten.
Ben ook wel eens bij Goffertpark geweest, dat ik langer dan 30 minuten moest lopen.
Maar het is inderdaad een puntje van aandacht voor komende jaren.
Vind eigenlijk wel gek dat het juist op de Bruno Mars dag zo'n punt was. Zijn er veel mensen alleen in één auto gekomen? Was niet eens de drukste dag ook nog? Blijft vreemd...
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.361
5.053
1 uur lopen valt wel mee… :p

De parkeerplaats naast Camping C is 30 minuten.
Ben ook wel eens bij Goffertpark geweest, dat ik langer dan 30 minuten moest lopen.
Maar het is inderdaad een puntje van aandacht voor komende jaren.
Vind eigenlijk wel gek dat het juist op de Bruno Mars dag zo’n punt was. Zijn er veel mensen alleen in één auto gekomen? Was niet eens de drukste dag ook nog? Blijft vreemd…
Ik was al om 10.38 uur in Landgraaf die dag zie ik mijn whatsapp historie met Livecrowd. Was al vroeg vertrokken ivm de verwachte drukte.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken