Het wordt Pinkpop want:
Als classic act zou het natuurlijk passen. De band heeft een geschiedenis met het festival. Eerste grote Pinkpopboeking van Mojo en The Cure was in de jaren 80 één van de ‘redders van het festival (Torhout Werchter ook trouwens). Zowel het festival als de band hebben iets te vieren. 50 jaar Pinkpop. 40 jaar The Cure. Plus: er is al wat rook over een mogelijke Cure headlineslot. En ik geloof hard in waar rook is, is vuur.
Het wordt Best Kept Secret want:
Maar er is wel natuurlijk het FKP Scorpio verhaal, dankzij Hurricane. En Best Kept Secret lijkt zijn datum verzet te hebben voor een act. Ook hier zou Cure niet slecht staan, zeker omdat ze een lang slot in het donker zouden kunnen krijgen. Best Kept Secret heeft ook al enkele giganten op hun festival gekregen.
Qua data kan het allebei ook… ik geef het nog altijd 50/50 kans. Of beter: 48% voor PP, 48% voor BKS en 4% voor DTRH (waar ze imo minder goed op passen qua profiel).
Aanvullend:
- the Cure speelt op zaterdag 8 juni in Dublin. Als the Cure op Pinkpop speelt zal het dus waarschijnlijk op maandag 10 juni, als afsluiter zijn. Is dat de 'gedroomde' afsluiter van de 50e Pinkpop, of ziet Jan Smeets daar liever een Police, Coldplay etc etc staan
- De slotact van BKS 2018 (LCD) speelde gaf begin juni ook een concert in het Malahide Castle in Dublin.
- Northside (dat andere festival dat samenwerkt met FKP Scorpio) heeft pas afgelopen week bekend gemaakt dat ze gaan voor donderdag 6 t/m zaterdag 8 juni. Dat zal vast samenhangen met de headliner die ze op 6 juni hebben weten te strikken. Als dat inderdaad the Cure is dan lijkt een route Barcelona (Primavera Sound) - Hilvarenbeek - Arhus - Dublin voor de hand te liggen. Eventueel nog aangevuld met All Points East tussendoor.
- the Cure lijkt morgen bevestigd te worden voor Exit in Servie in het DTRH-weekend. DTRH lijkt dan vrijwel uitgesloten.
Ik was zelf tot dusverre wat sceptisch of the Cure op BKS, maar begin dat steeds waarschijnlijker te vinden.