Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Het is niet erg en imo juist goed om onbekende acts te willen zien, maar dat is in z’n essentie niet het doel van Pinkpop.
waarom is het niet de essentie of het doel van Pinkpop om "onbekende" acts te zien? Zeker niet als je ze goed kan vinden, of meer naar je 'smaak' zijn dan de act die dst tijdslot er tegenover staat? Lijkt me juist een goed doel.

Ik vind het eerder een weergave geven van het verval in de line-up van Pinkpop tegenwoordig.
Verval? Hoe kom je daarbij. Het is eerder dat er zo veel verschillende richtingen staan, dat er keuzes zijn. Kijk alleen al naar keuzes van verschillende mensen voor de headliners, de verschillende Main/North subs...
Ik zie dat juist als een positieve ontwikkelingen, zeker de keuzes na bijkomen van Stage 4 en de mogelijkheden om daar iets anders te zien.

Ik vind eerder het minimaal aantal clashes (ik heb er 1,5) een teken van een mindere programmering. Stage 4 bands staan al jaren in mijn must see lijst.

En de vergelijking met 2014: stage 4 was er toen voor het eerst en de programmering dat jaar was ook wel erg goed.

eloelo wrote:
Het is niet erg en imo juist goed om onbekende acts te willen zien, maar dat is in z’n essentie niet het doel van Pinkpop.

waarom is het niet de essentie of het doel van Pinkpop om “onbekende” acts te zien? Zeker niet als je ze goed kan vinden, of meer naar je ‘smaak’ zijn dan de act die dst tijdslot er tegenover staat? Lijkt me juist een goed doel.

Omdat dat gewoon niet de algemene reputatie is. Al praat ik met mijn medestudenten, mijn ouders, vrienden van vroeger, wie dan ook, dan zullen zij allemaal zeggen dat Pinkpop het festival met de grote namen is. Je gaat er heen om Pearl Jam te zien (of Metallica of Foo Fighters, ga zo maar door).
Voor ontdekken ga je eerder naar LL, BKS of DTRH. Die reputatie is niks nieuws.

Ik denk dat dit eerder, wederom, een focusprobleem is bij Pinkpop. Ze zetten wat minder in op groot, maar ook niet genoeg op ontdekking om echt mensen die kleine, nieuwe bandjes willen zien aan te trekken.

Ik bedoel dit echt niet om te haten op Pinkpop, maar als je Pinkpop een plek voor ontdekkingen vindt, dan zit je er toch wel naast.

Frank van der Lende presentator op Pinkpop:S Laat ik dat nou net de grootste douchebag van heel radioland vinden..

https://www.1limburg.nl/frank-van-der-lende-tv-presentator-op-pinkpop

Achja het zal de pret niet drukken;)

Waarom? Symphatieke kerel.

En Pinkpop verschuift idd van "het grootste festival van Nederland met de grootste bands" langzaam naar festival met kleinere parels en drie grote headliners. Daarom vind ik persoonlijk zelf het festival ook te duur geworden. Grotendeel van de acts is op bevrijdingsfestival gratis of kleinere festivals voor minder geld te zien.

Ik vind het net prima dat er enkele must-see acts zijn op Stage 4, die voor mij nu nog vaak in een playlist voorbij komen.
2014 - Nina Nesbitt
2015 - Pierce Brothers
2016 - The Struts en Noisia

Ze zetten onder de headliners en subs te weinig "kwaliteit", daar zijn we het ondertussen al jaren over eens...

Het enige negatieve van Stage4 is dat enkele bandjes vroeger in het pre-stage4 tijdperk openden op Main, zodat ik lekker liggend in het gras wakker kon worden, terwijl ik nu rechtop moet staan in stage4 ;)

ik zie het meer als een mix
grote namen, populaire-radio-namen en kleine ontdekkingen.

je kan nu eenmaal niet het hele festival vol stoppen met headliners, bij wijze van spreken.
overigens wat betreft het bijkomen van Stage 4. Dat is het kleinste podium (of Garden of Love na dan) met een tent voor ik meen ongeveer 1000 bezoekers.
Er worden dan ook in die tent de wat "kleinere" acts in gezet, dat zijn sinds 2014 een plus van circa 10 kleine acts.
Het is niet zo dat er sinds 2014 een plus is van 10 grotere acts.
De grote acts en popularie-radio-acts kan je alleen op North en Main zetten.
Wat betreft de 'grote' of 'populariteit' van die acts op Main en Noord, is in afgelopen jaren weinig tot niets veranderd.
Het enige wat je kan zeggen is dat niet alles naar eigen wens of smaak is, dat komt door de ruime variatie in het programma.
Wat daar wel weer positief aan is (imo heel positief) is de keuze tussen Main / Stage 4 of tussen North / Brightlands.
De postieve kant is dat redlijk verschillende genre's tegenover elkaar staan, dat werkt zich uit in weinig tot geen clashes.
Ik denk niet dat dat negatief is. De diversiteit zal ook wel wederom het succes gaan worden van deze Pinkpop denk ik.

Daarom zie ik ook geen "verval"...
Wat betreft de kleine namen, dat is altijd wel geweest hoor. Zo'n klein amerikaans bandje in 1992 met 1 debuut album kan zomaar uitgroeien tot een headliner. Of Nederlands meuk was er 30 jaar terug ook al. Dat is niet iets van Pinkpop anno 2018? Toch?

Ik bedoel dit echt niet om te haten op Pinkpop, maar als je Pinkpop een plek voor ontdekkingen vindt, dan zit je er toch wel naast.
Fout.

Greta Van Fleet is een van de meest belovende rock bands sinds.. wat, Nothing But Thieves ofso? Gang Of Youths begint hier ook eindelijk potten te breken. Sigrid is een opkomend pop-talent. Over The Academic schreef ik al is een leuk tekstje in het Rock Werchter-topic. Ooit Marmozets, Youngr, Aurora of .. Brian Fallon beluisterd? Onderaan de affiche staan er een aantal artiesten die staan te springen om ontdekt te worden voor ze te groot worden om in een setting als Stage 4 te zien..

Is het de hoeveelheid kleine bands dat het verschil dan maakt in je optiek? Met 4 podia tov.. wat 7 podia op Lowlands kun je als organisatie niet echt veel kanten op en ben je snel genoodzaakt om bepaalde bands/artiesten wel of juist niet te boeken. 'Ontdekken' op Pinkpop blijft dus zowieso beperkt met een vijftigtal artiesten op het programma..

Iemand postte trouwens dat 't sneu is dat er kleinere artiesten staan tussen hun must-see list en dat 't achteruitgang van Pinkpop uitdrukt? Op welke manier? Als ik nu fan ben van Greta Van Fleet of Sigrid dan gaan die zowieso bovenaan m'n lijstje staan, dat staat gewoon los van het totale programma maar oordeel je op individuele smaak. Als jij enkel voor de grote bands komt is dat goed voor jou maar niet iedereen is per se fan van dezelfde soort muziek of grote bands, lol.

Ik hoop voor de bezoekers alleen wel dat ze nu EI-NDE-LIJK schermen aan de tent ophangen, want als die stampvol zit en je komt er niet in, dan heb je wel heel weinig alternatief.

Het is ook niet erg om een nieuwe band te “ontdekken” op Pinkpop. Al is ontdekken een groot woord want laten we eerlijk zijn: Brian Fallon, Aurora, en ondertussen Greta van Fleet zijn namen die de gemiddelde muziekliefhebber al kent. Het punt wat ik probeer te maken is vooral: op een major als Pinkpop mag het imo niet zo zijn dat er overtrokken blij wordt gedaan over namen als Walking On Cars, The Academic, etcetera. Pinkpop bied een line up die voor ieder wat wils geeft (heeft Dennis helemaal gelijk in) en daarnaast ook voor niemand goed genoeg is, want er zit geen lijn in. Het slingert vooral alle kanten op, maar niet naar één duidelijke kant. Dat kleine namen dan must sees kunnen zijn is prima, maar daar hadden veel grotere acts die in hetzelfde genre zitten kunnen staan. Kijk bijvoorbeeld naar Miss Montreal op Main, had je daar Alice in Chains of Hollywood Vampires neergezet was dat een échte must see voor velen hier. En daar valt iets als The Academic toch wel bij in het niets.

Ik hoop voor de bezoekers alleen wel dat ze nu EI-NDE-LIJK schermen aan de tent ophangen, want als die stampvol zit en je komt er niet in, dan heb je wel heel weinig alternatief.
terug hangen bedoel je. Er heeft (ik weet even niet meer welk jaar, meen 2014) een scherm boven de ingang van Brightlands gehangen.

Ik vraag het me sowieso af hoe dat gaat lopen als er geen scherm opgehangen zal worden. Dan heb je een heel vol veld, met veel mensen die de tent inwillen maar niet inkunnen omdat het te druk is, en vervolgens vrij weinig anders leuks hebben te zien en door de drukte de acts die ze wilden zien niet eens kunnen volgen.

Ik baalde daar toen als een stekker van bij Paloma Faith een paar jaar terug. Met name omdat de mensen die er stonden er niet kwamen voor de muziek maar om te schuilen voor de regen want er werd steeds doorheengeouwehoert en zodra het droog was was de tent weer halfleeg.

Er zijn op Pinkpop zat mensen die de hele dag op het veld bij mainstage blijven liggen. Die mensen komen niet eens in de tent. Als je optijd bent is er altijd voldoende plek.

Meestal kun je nog altijd wel de tent in:
Als je helemaal naar voren loopt links langs de tent kun je meestal nog vrij vooraan n plekje bemachtigen, alhoewel dit wel lastig wordt tijdens een regenbui ?

Op pinkpop heb ik toch al vaker bandjes ontdekt die nu (een stuk) groter zijn dan toen ze er voor het eerst stonden, zoals bijvoorbeeld: pearl jam (idd Dennis) muse editors faithless en snowpatrol om er maar enkele te noemen.
Pinkpop is toch vaak een doorbraak geweest en hopelijk mogen er nog meer bands volgen die nu 'laag geprogrammeerd' staan.

Users who are viewing this thread