Pinkpop 2017 - Nieuws en geruchten

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.663
708
Tja Dennis, denk niet dat jij echt objectief bent tov Pinkpop. Greenday en KoL kunnen géén dag dragen, dat bleek in 2013 ook al. Dat zijn gewoon géén Champions Leage bands. SOAD en Prophets of Rage trekken de mensen ook niet over de streep hoor. LIVE (hoewel ik ze oprecht heel leuk vind) is behoorlijk passé en de “Europe exclusive” is nooit goed gecommuniceerd. Had ook niet veel geholpen denk ik.

Plus dan hebben we nog de inkoopbureau's ticketswap marktplaats. Dat zijn duizenden kaarten van veelal mensen die dachten even dikke winst te maken. Ik denk dat ze ze allemaal met verlies moeten verkopen en dan nog moeten hopen om ze allemaal te verkopen. Het wordt dus chillaxen op PinkPop.
 

Lesm

Playlistbediener
28 feb 2017
6
0
Kaartverkoop update:

http://m.limburger.nl/cnt/dmf20170517_00040621/kaartverkoop-pinkpop-valt-tegen-gitaarrockers-blijven-weg


Het blijft vreemd altijd die uitspraken van Jan Smeets:

Dit zei hij/krant over de verkoop:
http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170311_00037541/pinkpop-zaterdag-bijna-uitverkocht

http://festileaks.com/2017/03/zoveel-tickets-zijn-er-nog-voor-pinkpop-2017/

Iets klopt er niet in de rekensommen.
In het laatste bericht praat hij over de helft is verkocht van de dagkaarten van de zondag en maandag lees 15.000 per dag. Dit is toch totaal anders dan bericht van vandaag.

Het is maar weer eens het volgende voorbeeld van het gezwets van Jan Smeets. Hij is niet meer serieus te nemen in al zijn uitspraken.

 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.132
2.325
Als ik dat hier lees toch eens kijken voor een goedkoop maandag ticketje via die Ticketswap aangezien we die dag toch congé hebben. Is uitzoeken hoe dat werkt.
 
1 mei 2017
289
0
Ach, Smeets hoeft alleen maar de ticketverkoop stop te zetten, en dan is Pinkpop weer daadwerkelijk uitverkocht. :D

Indiaantje89 wrote:
DennisvdBr is aan het solliciteren als opvolger van Smeets volgens mij
1f609.svg


Zo’n Neil Young moet je toch wel ergens in kunnen programmeren ondersteund door een sterke sub. The Killers + New Young of een Editors + Neil Young.


Ik was in november 2015 bij een College-Tour achtige bijeenkomst met Jan Smeets op de Unvirsiteit in Maastricht. Daar konden we dus vragen aan hem stellen. Iemand vroeg naar Young. Mojo wil er niet aan. Als Jan wilt dat Young komt, moet ie hem zelf betalen. Young gaat dus nooit meer naar Pinkpop komen. Raar standpunt van Mojo vind ik trouwens. Young stond wel 2 weekend op het megafestival Desert Trip vorig jaar.

Neil Young lijkt me net te publieksonvriendelijk voor PP, aangezien je geen greatest hits hoeft te verwachten.

Alhoewel een combinatie van Young en The War on Drugs als sub heel mooi zou zijn.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.343
6.563
Tja Dennis, denk niet dat jij echt objectief bent tov Pinkpop. Greenday en KoL kunnen géén dag dragen... (...)

Ja, beetje bevooroordeeld in mijn mening misschien...

Toch, is het wat vreemd dat er artiesten staan op zondag en maandag die op zich de zalen waar ze gestaan hebben afgelopen jaar volle bak trekken.
Wegblijven van gitarenrockers zegt Jan dus... Wat eigenlijk de vvk laat zien, want juist maandag is het daarvoor de meest uitstekende dag, alleen al 3FM-stage.
Pinkpop lijkt dit jaar niet voor de dagbezoekers op de Justin Bieber fans na dan...

Met 31000 verkochte weekendkaarten is het imo niet zo dat er massa's vaste weekend bezoekers wegblijven.
Met nog 9000 weekend kaarten in verkoop, ligt dat meer in de lijn van andere festivals die al eerder in vvk waren.
Misschien ook dat er Duitse festival bezoekers wegblijven doordat Rock am Ring in het zelfde weekend zit.

Ik vind het iets te makkelijk om het wegblijven van bezoekers op de headliners te schuiven...
Want ik durf te beweren, zouden Kings of Leon of Green Day in bijvoorbeeld ZIggoDome staan, ze daar dan makkelijk meer kaarten verkopen dan nu voor deze dagen verkochte dagkaarten 12/13 duizend zouden verkopen.
Overigens waren er in 2013 op de drukste dag wel 60.000 bezoekers, daar was de vrijdag met The Killers zelfs de minst verkochte dag, ten opzichte van Green Day en Kings of Leon dat jaar.

Ik denk dat de festivalbezoekers al andere keuzes gemaakt hebben voordat Pinkpop in verkoop ging.
Ook denk ik dat concertbezoekers niet naar Landgraaf afreizen voor dagkaart 95 euro en in de randstad deze acts al gezien hebben in afgelopen maanden.

Los daarvan, persoonlijk vind ik het wel prima, op zondag en maandag nog maar 44 duizend bezoekers.
Dat zijn nu al meer bezoekers dan de laatste 'rampjaren' 2004 en 2005.
Dus geen probleem met lekker naar vooraan lopen (proberen te komen) die dagen.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.447
1.931
Als ik fan zou zijn van Green Day of Kings of Leon, dan zou ik een optreden in ziggodome ook veel sneller overwegen dan een festival als Pinkpop. Dan is 95 euro best duur als de rest je niet erg aanspreekt. Bovendien vind ik de beleving in een overdekte zaal altijd fijner dan een grote festivalweide. Dus ik snap dit wel.

Green Day is onlangs nog geweest en Kings of Leon zijn ook met grote regelmaat te zien.

 

Bartjuh1981

Geliefde act
12 feb 2014
1.305
885
Neil Young lijkt me net te publieksonvriendelijk voor PP, aangezien je geen greatest hits hoeft te verwachten.

Alhoewel een combinatie van Young en The War on Drugs als sub heel mooi zou zijn.

Young met War On Drugs als sub zou helemaal te gek zijn. En die verkopen met z'n 2en meer kaarten dan Kings of Leon, Green Day, Live en System Of A Down samen. :)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
Maar je kan Pinkpop niet vergelijken met een ZiggoDome. Er zijn veel mensen net zoals ik die ieder jaar naar Pinkpop gaan en ieder jaar wel een dagje uitpikken. Als je al een paar jaar meedraait dan heb je KoL en Greenday al meermaals gezien op Pinkpop, met in beide gevallen dat de laatste show niet "fantastisch was". Als je dan niks hebt met Justin Bieber dan gaat men toch wat anders zoeken. Vergeet daarnaast ook niet dat acts als Guns N' Roses, U2 en The Rolling Stones, Metallica, Depeche Mode, Lady Gaga, Robbie Williams, Linkin Park, John Mayer, Gorillaz, Volbeat, Ed Sheeran, Bruno Mars, Deep Purple, nog naar NL komen (of geweest zijn).

Dus men heeft genoeg andere opties. En soms is er gewoon weer erg vreemd geboekt.

Five Finger Death Punch als 3FM subheadliner voor Justin Bieber... really? Die had gewoon op de maandag moeten staan voor SOAD. En die Green Day dag hadden ze gewoon een pop-punk dagje van moeten maken. Dat ze daar Blink 182 niet voor gezet hebben is ook ongebegrijpelijk, dan had je met Rancid en Sum 41 nog mensen uit dat genre kunnen halen. Nee wat doet Pinkpop.. Broederliefde en Sean Paul.

Kensington, Chef'Special op die eerste dag is ook weer zo cliché. Idem geld voor Kaiser Chiefs en White Lies. Wat mij betreft is alleen die maandag redelijk breed gevuld, alleen heb je dan een Kings Of Loen die men afgelopen jaren wel genoeg heeft gezien.
 

Bartjuh1981

Geliefde act
12 feb 2014
1.305
885
Toch, is het wat vreemd dat er artiesten staan op zondag en maandag die op zich de zalen waar ze gestaan hebben afgelopen jaar volle bak trekken.

Dat volle bak trekken valt wel mee toch? Kings Of Leon en verkopen na veel reclame van Mojo een Ziggo Dome wel uit. Maar het is niet zo dat binnen een half uur alle tickets weg zijn voor zover ik weet. Het zijn gewoon geen Champions League bands, ondanks alle beweringen van Jan.

Overigens waren er in 2013 op de drukste dag wel 60.000 bezoekers, daar was de vrijdag met The Killers zelfs de minst verkochte dag, ten opzichte van Green Day en Kings of Leon dat jaar.

Echt niet. In 2013 waren er ongeveer 30.000 weekendtickets en ongeveer 10.000 dagtickets per dag verkocht. Dus rond de 40.000 bezoekers per dag. Zie http://www.pinkpop.nl/history/pinkpop-by-numbers/ ... er waren 60.000 unieke (!) bezoekers dat jaar. Ook het slechtste jaar van de laatste 10 jaar. Tot dit jaar dan :p
 

T. Roses

Support act
8 dec 2016
769
486
Ik vind het ook niet zo gek dat de ticketverkoop tegen valt. Vorig jaar heb ik een interview gelezen met Leon Ramakers. Toen gaf hij aan dat Pinkpop elke dag een act wil hebben die een stadion / goffertpark uitverkoopt (dus vorig jaar Red hot chilli peppers, Rammstein en Sir Paul) en ze willen elke dag een act (Sub Headliner) hebben die Ziggo Dome uitverkoopt.

Dit jaar hebben ze imo alleen Justin Bieber als Stadion act en voor de rest alleen maar acts die een Ziggo Dome uitverkopen. (KOL en Greenday)

Verder ga ik al naar Guns n Roses, U2 en Rolling Stones.

Dus hopelijk volgend jaar Pinkpop weer half juni zodat de meeste acts weer aan het touren zijn, en eerder beginnen met de kaartverkoop. Dan moet het goed komen volgens mij.
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
387
240
Wederom met veel genoegen de discussie over Neil Young aan het lezen. Persoonlijk vind ik hem best goed maar laten we nu niet doen alsof de winnaar van de CL binnen gehaald wordt. Het ligt eraan wat voor setlist hij heeft. Vorig jaar op Desert Trip (optreden duurde 2,5 uur) was deze meer dan uitstekend maar in Ziggo Dome was het soms te langdradig (optreden duurde 3,5 uur). Bijna 10 jaar geleden werd hij met een hoop tamtam binnengehaald voor Bospop. Hieronder een artikel uit die tijd:

http://www.telegraaf.nl/prive/20643023/__Weinig_belangstelling_voor_Neil_Young_op_Bospop__.html

Dit jaar gewoon weer 3 dagen van de partij in Landgraaf. Is die Bieber geen drol aan dan lekker op tijd naar hotel en de echte Champions Leaque finale kijken. Ik blijf het een schande vinden dat een DJ de eerste dag afsluit. Hoort totaal niet op Pinkpop thuis.

De maandag lijkt mij geweldig. Eerst biertje in de hand bij Guus en alvast rechts van podium gaan staan voor Noel, voor mij het hoogtepunt. Later nog verwend worden door Live en DOAD. Hoop voor iedereen dat het weer mee zit en wellicht komen nog onverwachte verrassingen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.369
9.102
Werchter wist hun rock-nostalgie dag met Linkin Park, SOAD en Blink 182 wel gewoon uit te verkopen.

Linkin Park op Pinkpop i.p.v. KOL, en ze hadden zeker meer kaarten verkocht.

Da's natuurlijk een zaterdag. Die verkoopt altijd heel snel uit. Zelfs 2 jaar geleden met Lenny Kravitz als headliner verkochten de zaterdagkaarten in snel tempo uit. Klassiek is het daar zaterdag - zondag - vrijdag - donderdag qua verkoop. Eerst de weekendkaarten, dan de twee 'moeilijke' dagen.

Maar ook dit jaar zal, ondanks de positieve aandacht, Werchter de donderdag niet uitverkopen (al de rest wel). En wie hebben we daar als headliner? Inderdaad: KOL. Net zoals op Pinkpop hebben ze daar héél veel grote namen rond gezet (Arcade Fire die co-headlined, Imagine Dragons, Prophets Of Rage, Lorde, Chainsmokers) maar het probleem is dat het RW- en PP publiek te veel zich blind staart op de headliners (in tegenstelling tot pakweg Pukkelpop of Lowlands). Nog zo'n voorbeeld was de Werchter zondag van vorig jaar. Sterke daginvulling met grote namen als Beck, Last Shadow Puppets, Iggy Pop, Macklemore, Jamie XX, Foals, Skunk Anansie,... maar een heel zwakker headliner (Florence + the Machine op herhaling). Gevolg: een heel slechte ticketverkoop die dag.

Bottom line is dat deze festivals echt baat hebben aan grote headliners, en niets anders. En dat is jammer.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.343
6.563
Bottom line is dat deze festivals echt baat hebben aan grote headliners, en niets anders. En dat is jammer.

yep, er is hier gegokt op grote populariteit van Green Day en Kings of Leon.
Net even de verkeerde stadion acts... Deze dagen hadden Pearl Jam en / of Foo Fighters echt verschil gemaakt in aanzien.

Ik denk zelfs had Aerosmith of KISS headliner gestaan, hadden ze meer dagkaarten verkocht....
(daarnaast had ik zelf een promotie en uitbuiting van de LIVE europese exclusieve show op Pinkpop als headliner ook het voordeel van de twijfel gegeven)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
mattman wrote:
Bottom line is dat deze festivals echt baat hebben aan grote headliners, en niets anders. En dat is jammer.


yep, er is hier gegokt op grote populariteit van Green Day en Kings of Leon.
Net even de verkeerde stadion acts… Deze dagen hadden Pearl Jam en / of Foo Fighters echt verschil gemaakt in aanzien.

Ik denk zelfs had Aerosmith of KISS headliner gestaan, hadden ze meer dagkaarten verkocht….
(daarnaast had ik zelf een promotie en uitbuiting van de LIVE europese exclusieve show op Pinkpop als headliner ook het voordeel van de twijfel gegeven)
Ach Live... ja leuk hoor, en ik heb inmiddels goed begrepen dat je enorme fan bent van deze band. Maar hoeveel mensen zitten hier nog echt op te wachten... Ed Kowalczyk heeft jaren lang nog Live plaatjes lopen spelen en is toen ook veel te vaak in NL geweest. Dat ze weer bij elkaar zijn is leuk voor de die hard fans.. maar voor de gemiddelde Pinkpopganger is dat nou ook niet geweldig.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.447
1.931
DennisvdBr wrote:
mattman wrote:
Bottom line is dat deze festivals echt baat hebben aan grote headliners, en niets anders. En dat is jammer.


yep, er is hier gegokt op grote populariteit van Green Day en Kings of Leon.
Net even de verkeerde stadion acts… Deze dagen hadden Pearl Jam en / of Foo Fighters echt verschil gemaakt in aanzien.

Ik denk zelfs had Aerosmith of KISS headliner gestaan, hadden ze meer dagkaarten verkocht….
(daarnaast had ik zelf een promotie en uitbuiting van de LIVE europese exclusieve show op Pinkpop als headliner ook het voordeel van de twijfel gegeven)


Ach Live… ja leuk hoor, en ik heb inmiddels goed begrepen dat je enorme fan bent van deze band. Maar hoeveel mensen zitten hier nog echt op te wachten… Ed Kowalczyk heeft jaren lang nog Live plaatjes lopen spelen en is toen ook veel te vaak in NL geweest. Dat ze weer bij elkaar zijn is leuk voor de die hard fans.. maar voor de gemiddelde Pinkpopganger is dat nou ook niet geweldig.

Dat denk ik ook. Heb Live in de jaren negentig heel vaak gezien, vond ze toen ook prima, zeker in het begin. Maar om die nu nog als headliner te zetten? Daarmee red je de dag ook niet hoor. Hetzelfde geldt voor Kiss of Aerosmith, dat is meer iets voor Bospop dan voor Pinkpop.

En Kings of Leon of Green Day als headliner is niet heel sterk, ook niet erg origineel, maar het kan alleen als ze de kleinste van de drie headliners zijn. Bijvoorbeeld Metallica / Coldplay / Kings of Leon, dan hoor je daar niemand over. Nu wel, zeker in combinatie met een derde headliner die wel kaarten doet verkopen, maar omstreden is bij de 'normale' pinkpopgangers.

Je moet eigenlijk echt altijd twee namen hebben uit de topcategorie Metallica / U2 / Rammstein / Muse / Pearl Jam/ Bruce Springsteen / Foo Fighters / Rolling Stones / Peppers / Radiohead / Coldplay / Adele. Of exclusieve acts als bijvoorbeeld Daft Punk, Gorillaz of Tool. Of de nieuwe grootheden uit andere muziekstromen dan gebruikelijk op Pinkpop: Beyonce, Kanye West, Katy Perry, Justin Timberlake etcetera.

Daarnaast kun je putten uit acts als Prodigy, Arctic Monkeys, Editors, Killers, Linkin Park, Blink 182, Kings of Leon, Offspring en dergelijke. Maar drie headliners uit dit rijtje, dat kan echt niet op een festival dat het merendeel van de kaarten moet zien te verkopen op grond van de grote namen. Daarvoor zijn ze of te klein of niet speciaal genoeg.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken