Everyknight wrote:
je vergoelijkt de affiche van Pinkpop terug met smaak. Uiteraard speelt persoonlijke smaak mee, maar je kan OBJECTIEF stellen dat Pinkpop het minder goed doet dan vele andere majors. Die discussie hebben we een tijdje geleden ook al gehad
Met objectief bedoel ik: leg de line-up naast die van andere major festivals in Europa, en dan kan je zien dat er op Pinkpop meer ‘kleinere’ namen op een ‘grote’ positie staan. Om nog niet te spreken over acts zoals Kygo op mainstage. Ik blijf erbij: op bepaalde andere festivals (NOS Alive, Rock Werchter en andere) heb je meer acts per dag en ‘grotere’ acts elke dag. Bovendien kunnen die festivals allemaal later doorgaan (geen vroege tijdslimiet ’s avonds). En dit voor minder geld per dag. Dit is allemaal objectief hoor! (In mijn ogen ook de kwaliteit van aanwezige muzikale acts, maar goed, dit is voor discussie vatbaar)
Volgens mij probeer je jouw opvatting van ‘grote’ te spiegelen aan het affiche van Pinkpop tegenover andere affiches van majors met jouw opvatting van ‘grote acts’.
Ik weet niet of dat dan weer objectief opstellen is?
Als ik de vergelijking maak met Rock Werchter (maar ook met andere festivals kan dit hoor), daar staat James Bay als vijfdelaatste (!) act op mainstage. Gary Clark Jr. is er de tweede act in The Barn, Lianne La Havas de derde act in The Barn, Bring me the Horizon de vijfdelaatste act op mainstage… En dit festival kost dan nog eens minder per dag. Ik bedoel maar: dit zijn acts die op Pinkpop in de bovenste helft staan…
Laat ik beginnen met dat ik persoonlijk iedereen’s mening over de sub postie van James Bay eerder al gelijk heb gegeven, dat dat mijn mening ook is dat er een ‘betere’ sub ontbreekt op mainstage vrijdag.
Verder denk ik dat de insteek van de vrijdag op Pinkpop niet overeenkomt met wat ‘wij’ of sterker ‘een groot deel’ hier op het forum willen verwachten.
Maar dat maakt die insteek niet op op zichzelf verkeerd, men mikt hier op een doelgroep die Bastille, James Bay, Years & Years en Major Lazer op een hoop fantastisch vind.
UItgaande van het feit dat deze vrijdag beter verkocht heeft qua dagkaarten dan de vrijdag van Pinkpop uit het verleden, verbaasd mij ook maar zend het signaal uit dat de insteek die ‘zij’ bedacht hebben een insteek is die veel mensen aangesproken heeft, meer dan een vrijdag met top afsluiters en dagopvulling bij een Pinkpop vrijdag met Metallica (2008) of Muse (2015).
Ik had (en dat heb ik ook vaker aangegeven) voor een werkdag met Red Hot Chili Peppers als afsluiter voor die dag ook een andere opstelling of insteek verwacht.
Daarbij noem je een aantal acts met een podium op Rock Werchter dit jaar, maar ik weet niet wat exact je punt is dan, staan ze volgens jou op Rock Werchter op de verkeerde plek?
De podium posities op Pinkpop zijn volgens mij wel te verklaren, Gary Clark Jr. 3FM-stage opener, Lianne La Havas Main past niet op 3FM-stage die dag en trekt te veel publiek voor een ander podium, Bring me the Horizon trekt ook te veel publiek voor de tenten en deze dag lijkt 3FM-stage ook meer richting ‘rock’ georienteerd.
Buiten dat, terug komen op ‘grote’ acts… Deelt Pinkpop een aantal ‘grote’ hoofdacts met andere majors als Red Hot Chili Peppers, Rammstein en Paul McCartney.
Waarvan Paul McCartney toch wel speciaal genoemd mag worden, ook al staat hij dit jaar ook op Werchter doet de beste man niet zoveel festivals aan tijdens zijn tours en is absoluut een zeer speciale muzikant als toevoeging op het affiche.
Daarbij zijn er volgens mij weinig festivals met Doe Maar en Lionel Richie (als subs) toegevoegd.
Als ik daarmee beantwoord aan het punt dat je probeert te maken, lijken mij die subs toch ook wel aanwijsbare wisselingen in affiches van grote majors, mocht je dat antwoord willen hebben??
Zoals ik al eerder zei, het is niet mogelijk nog meer headliners te boeken, er zijn maar 3 spots voor.
Het stukje over ‘gewenning’ was een andere reactie, dat je niet als reactie uit zijn verband moet halen.
Zoals ik zeg is het een line-up waar ik persoonlijk heel tevreden mee ben voor Pinkpop (of een wisselend genre gerelateerd festival als Pinkpop), maar zoals ik merk uit jouw reactie en van enkele andere, niet naar jullie tevredenheid.
Dat, bedoel ik met, dat dat te maken heeft met ‘muzieksmaak’, gereleteerd aan een festival met een uitgebreid wisselend genre.
Ik ben bijvoorbeeld dus wel ontzettend blij met de subs Doe Maar en Lionel Richie naast een flink aantal andere namen op het affiche, dus
dat maakt een discussie over ‘
slechte Pinkpop line-up sinds jaren‘ ontzettend lastig (waar de discussie op starte).
Dus stond ik best in mijn recht om in te gaan op wat mijn persoonlijke mening is, om nadruk te kunnen leggen op de uitleg die ik probeerde te geven over dat ik het wel een hele goede line-up vind.
Waardoor ik het punt ‘gewenning’ wilde uitleggen, wat weer aansluit op mijn mening over de line-up.
Als je het dan hebt over meer acts per dag, ja op papier klopt dat.
Maar je kan natuurlijk niet alle acts die op papier staan zien, je zal bij 7 a 8 volledige sets uitkomen op Pinkpop.
Op andere festivals moet je maar hopen dat je tijdschema’s goed aansluiten en niet grote delen van de tijdslots overlappen.
De kosten van een kaartje verschilt niet zo heel veel dacht ik, als je dat vergelijkt met het aantal acts dat je uiteindelijk ook echt gaat zien is ca 90 a 100 euro overall het zelfde.
Als ik dan zie dat bij Pinkpop de camping inbegrepen is in het weekendticket en bijvoorbeeld bij Rock Werchter nog los erbij moet kopen, kom je per dag weekend-tickets voor beide op ca 65 a 66 euro, ook geen verschil.
Verder weet ik niet zo wat je punt exact is om hier weer op in te gaan?