Ik ben dus enkel zondag geweest. Rond een uur of 13.30 aangekomen in Schijndel. Parkeren ging soepel en vrij vlot. Stukje lopen en we waren op het festival terrein.
Eerst afgetrapt bij Laurence Jones in de Thunderbolt. Het was al snel duidelijk dat we een warm dagje gingen krijgen. Want wat was het warm binnen. Maar prima act om je dag mee te openen, sterk op de gitaar ook.
Maar toch op tijd vertrokken om nog een stukje Novastar mee te pakken waar het ook weer behoorlijk druk al was. Ik ben amper bekend met het repertoire van deze Belg. En het klonk allemaal best ok, maar verder niet memorabel. Daarna zijn we stukje bij Ilse de Lange gaan kijken, maar godsjezus wat was dat saai. We hebben toen even snel een kijkje genomen in de Detroit of dat wat was. Daar stond Resom voor anderhalve man en een paardenkop te draaien. Het viel me direct op hoe klein de tent was, en niet de "wow" factor had die de We Are Electric stage vroeger altijd had. Ook de rookmachine was iets te hard aan het werk gegaan, waardoor je halverwege de kleine tent de DJ al amper meer kon zien door de rook. Plaats er een led scherm achter of iets dergelijks om in ieder geval te kunnen zien wie er draait.
Maar goed, toen zijn we maar een hapje gaan eten in de Restolounge. Daar stonden Daniel Calderas feat. Benjamin Herman te spelen, beetje americana achtige act.. niet bijster boeiend. Maar wel fijn om toch naar een optreden te kunnen kijken tijdens het eten.
Toen wilde we gaan kijken bij Tim Knol and his Blue Grass Band, maar we waren wat aan de late kant. Waardoor heel Thunder Alley gevuld was, en niet meer binnen konden komen. Buiten nog wat enkele tonen gehoord, klonk prima. En zijn we maar blijven hangen om daarna een tent er naast te gaan kijken bij Amyl And The Sniffers. Leuke show, en ook behoorlijk zweterig. Maar de zangeres bracht een heerlijke energie met zich mee, waardoor het prima raggen was in de tent.
Een van mijn mede Paaspop gingers wilde nog even kijken bij Rowen Héze. Dus zijn we daar even gaan kijken. Geluid was bijzonder slecht, en geen beelden in de mainstage. Blijf het maar de saaiste tent van allemaal vinden op Paaspop. Naar Auto, Vluugtuug en Bestel Mar zijn we op weg gegaan richting de Phoenix.
Daar stonden de Heideroosjes op het programma. Via de linker kant van de tent konden wij vrij ver vooraan komen te komen staan. Leuke set, in veel opzichte niet heel anders toen ik ze zag op Lowlands in 2012. Hoogte punt was natuurlijk Tering Tyfus Takke Trut.. en de We Smelten de Paashaas gimmick was ook nog wel geinig. Al bij al erg vermakelijk.
Toen zijn we terug gegaan naar de Detroit stage waar Octave One stond te draaien. Gelukkig was de tent al iets meer gevuld, en stonden er iets meer licht effecten aan dan voorheen. Maar het geluid vond ik erg matig, soms hoorde je de andere tenten er doorheen komen. Ook zat er erg weinig sfeer in de tent. Dus zijn we terug naar de Phoenix gelopen, en hebben we daarvoor eerst buiten nog even gechilled. Ook de eerste 2 nummers van Steel Panther meegepakt, klonk zoals je het kon verwachten. Mierzoete glamrock van de bovenste plank, maar lichtelijk vermakelijk.
Toch vertrokken naar Ho99o9. Altijd een prima live act, sfeer zat er redelijk goed in hoe dieper je de tent inging. Wel jammer dat ze zo'n lange tijd hebben besteed aan The Prodigy tribute op het einde van de rit. Leuke show verder. Daarna een kipburger gehaald, en even gechilled buiten voor de Jack Daniels tent om te wachten op IDLES.
En dat was toch de tofste show van de dag. We stonden vrij ver vooraan, en het ging helemaal los. Het klonk eigenlijk allemaal verschrikkelijk kut (als je het muziek inhoudelijk gaat bekijken). Maar goed, daar moet je deze band ook niet op beoordelen. Het ging kneiter hard los, en er was veel sympathie voor de band.
Toen waren de ideeën op, en waren we een rondje aan het lopen. En hoorde we Jody Bernal uit de Loco Royale komen. Dus toch even snel Que Si Que No godentrack meegepakt. En zijn we daarna naar Phoenix gelopen om de laatste 20 minuten van Mental Theo & Charlie Lownoise. Het was zo druk dat we er niet meer binnen kwamen. Maar bij de ingang konden we ook nog een beetje meepakken. Leuk om te zien dat de Security ook lekker mee stond te raven op deze 2 legends. Je kan vinden wat je wil, maar Mental Theo & Charlie Lownoise werkt altijd en overal.
Daarna onze dag afgesloten bij Surgeon. De tent was zelfs daar niet bomvol, maar wel het drukste dat ik de Detroit heb gezien die dag. En man man wat een matig geluid, ook werd er te weinig gebruik gemaakt van de licht effecten waardoor het echt een rommeltje werd. Echt een tegenvalle die Detroit stage in vergelijking met de oude We Are Electric tent.
Kortom:
+ IDLES
+ Ho99o9
+ Heideroosjes
+ Geweldig weer.
- Detroit stage
- Ilse de Lange