Lowlands 2024

lama

Playlistbediener
25 jan 2020
34
89
Eerst even dit: Lowlands, wat was je toch weer ongelooflijk aan. Dit is zeg maar voor mij mijn zomervakantie ieder jaar, ieder jaar hype ik mijzelf weer te erg op, EN DAN TOCH weet lowlands die hype weer te overtreffen. Meerdere keren mij zo intens gelukkig gevoeld.

Goed, hierbij mijn eerste verslag: de vrijdag en een kort stukje donderdag. Donderdag, vroeg vertrokken. Rond 6 uur vanuit Zwolle: 10:45 waren we door de poorten. Maar dat mocht de pret niet drukken: op het terrein zie ik mijn jaarlijkse vriendengroep weer en het is weer als vanouds: dezelfde grappen, liefde en vriendschap: stiekem is de donderdag tentdag al een heerlijke dag. Wel altijd het probleem: dit jaar niet te hard gaan, is toch altijd weer te hard gaan. Daarom donderdag beetje op tijd gaan slapen.

Vrijdag

Wings of desire: tijdens inluisteren klonk dit wel heel leuk, vond het misschien iets te rustig toen ik er eenmaal was. Vond het verder wel heel goed! Ik was alleen hierheen, ik zou de maten weer ontmoeten bij reanny, maar dat vond ik echt niet best… Dus door naar de india voor:

Ramkot: Ja, dit was lekker. Leuke energie van de band, was een fijne opening om er lekker in te komen. De moshpits waren nog wat rustig, er bleef vooral een hele grote middencirkel open, maar dat was ook wel lekker om nog mooi een beetje naar voren te kruipen.

Jungle by night: domme fout gemaakt om te denken dat ik geen poncho nodig heb, doorweekt. Maar Jungle by night danste en blies mij letterlijk weer droog en warm. Wat heb ik genoten van dit optreden, zeg. Alle gastoptredens waren echt vet en ze hadden er zin in. Vrolijke energie!!

Half moon run: Beetje blijven hangen voor half moon run, wat achterop meepakken want ik wou sws door naar big thief. Vond het heel mooi, heerlijk om even op bij te komen, biertje in de hand, intens genoten.

Big thief: prachtig mooi: wat een band. Ik kende deze band niet goed en had ook weinig ingeluisterd. Maar de stem van deze vrouw pakte mij helemaal in. Echt heel erg mooi.

Froukje: Goed, ik ben een zeer groot fan. Froukje dit jaar 3 keer al gezien, de AFAS show staat ook nog op de planning. Doordat ik wat later kwam, had ik niet helemaal de beste plekken. Maar de show was toch weer echt heel mooi: voorspelbaar, maar wel heel goed gewoon. Ja, ik blijf fan: tot in Amsterdam Froukje!

Eventjes tussendoor, een persoonlijk record: in 8 minuten van een volle alpha naar voorvak India gesprint. Ik was best trots op mijzelf (dank ook aan de sluiproute)

Bob vylan: WHAAAAAAA, wat een energie. Ik vond dit heerlijk: echt geniaal genoten van alle energie en moshpits die er waren. Zo goed!

The lathums: mijn vrienden zeiden dat ik hier naar toe moest, ik kende het niet heel goed. Erg dankbaar dat ik wel gegaan ben, wat een leuke gasten op het podium. Genoten weer, wel snel door naar:

Wunderhorse: Wat puilde die LIMA uit zeg, maar geen woord gelogen. Op sticks na de show van de dag. Dit was echt retestrak: wat een band. Helemaal opgezogen in dit optreden.

Sticks: Hier ben ik misschien nog wel groter fan van, dan van Froukje. Ook al meermaals gezien, toch weer mooi vooraan staan. De show van sticks zelf was goed, maar wel in de categorie: oké, ik ken dit. Tot het einde. freez, typhoon, rico en sticks weer op één podium, ja fakkelbrigade was aan. Wow.

Justice: ik was zo onder de indruk van sticks dat ik er bij Justice niet helemaal inkwam. Ik was wel zeer onder de indruk van de lichtinstallatie, jeetje. Maar een eerlijk oordeel kan ik niet geven.

Sleaford mods: Ja, dit is toch niks voor mij. Een beetje een gimmick van zichzelf worden ze ofzo, de sfeer was wel tof. Maar ik kwam er toch niet lekker in. Ben samen met mijn broertje biertjes gaan drinken in het bierlokaal, ook top.

Nachtprogramma: Ik wou wachten op Young Marco, dat deed ik bij de future festival classics. Dat vond ik heel leuk, die future festival classics. Maar rond een uurtje of 2 uur waren mijn broer en ik als enige van de groep nog op het terrein en de ogen vielen eigenlijk vrij vanzelf dicht… Dus toch maar de keuze gemaakt om te gaan slapen.


Zaterdag en Zondag volgen later!
 

micham

Playlistbediener
27 dec 2023
29
47
Ik wist niet dat playbackshows populair waren tegenwoordig
Ik heb dit weekend veel optredens gezien die muzikaal enorm goed in elkaar zaten maar totaal geen show gaven, en dan was dit een verademing :) Het is geen virtuose muziek maar het was wél echt heel erg leuk
 
  • Leuk
Waarderingen: Kahoudini

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.104
Zaterdag:
De eerste artiest van de dag was voor mij Arooj Aftab. Veel goede verhalen over gehoord, en op plaat zag ik het wel zitten zo vroeg op de dag. Ook een tip trouwens, om je brakheid te gebruiken bij een act om eens lekker weg te dromen. Echter vond ik het optreden een tikkeltje aan de saaie kant en ik miste helaas de connectie met de band. Jammer want ik hoorde wel de potentie.

De keuze moeten maken tussen Spinvis en The Streets, maar toch gekozen voor laatst genoemde. Ik heb een enorme zwak voor Mike Skinner. Het overdreven Britse wat er van af druipt vind ik gewoon heerlijk. Het is geen goede zanger, maar een entertainer is het op alle fronten. Een cirkelpit met alleen vrouwen, prima en bij Mike Skinner komt het zelfs leuk en oprecht over. Ook mooi dat hij op schouders werd gedragen letterlijk tot in de pits. Muzikaal niets vernieuwend, maar leuk des te meer.

Toen was het de beurt aan Abel en Sef pres. IJsland. Ik heb eerder al aangegeven dat ik niet de grootste Abel fan ben. Ik vind alles in hem too much, net of dat hij een parodie is maar het zelf niet door heeft of zo. En muzikaal vind ik hem eerlijk gezegd ook niet heel spannend. Sef is voor een artiest die ik dan wel weer sympathiek vind, maar heb eigenlijk nooit echt iets met zijn muziek gehad. Nu stond er toch niks anders op het schema voor mij, dus ik wilde het een kans gaan geven want ik probeer altijd wel inhoudelijk naar iets te kijken ipv een voorkeur naar een bepaald iets. Maar Abel was inhoudelijk erg zwak. De lyrics vond ik zeer slap, en de beats vond ik ook erg minimalistisch (of gewoon gejat van bijvoorbeeld Dj Chuckie). Inhoudelijk mag er van mij meer gebeuren dan een grote bek hebben. Het was gewoon niet goed helaas.

Even nog een paar minuutjes binnen gespiekt in de X-Ray bij Ebbb. Deze kwam gewoon puur route technisch tegen, want het een naam die redelijk aan mij voorbij was gegaan tijdens het inluisteren. En wat ik hoorde vond ik best wel goed klinken. Minimalistische indie met een dromerige vibe. Dat klonk best fijn, maar helaas moest ik weg want...

The Sugababes op de Alpha mochten natuurlijk gemist worden. Ik vond de boeking echt tof, want ik ben best fan van guilty pleasure boekingen die enigszins een klein beetje uniek zijn. Ze moeten hierna ook lekker weer een jaar of 10 stoppen minimaal. Vroeger toen ze "relevant" waren was ik natuurlijk veel te mannelijk en te stoer voor The Sugababes. Maar zodra je de hits hoort is dat voor iedereen denk ik wel pure herkenning. En dat was te zien want de Alpha werd erg goed bezocht. Toen de show begon vond ik het vocaal niet tegen vallen (laat ik zeggen dat ik erger had verwacht), maar voor mij waren dat nog niet de nummers die ik wel herkende. Het is ook niet dat ze tientallen hits hebben. Maar toen deze wel kwamen was het gewoon een heel leuke show ook al ga ik dat natuurlijk nooit helemaal toegeven hier. Maar stiekem heb ik mij enorm vermaakt bij The Sugbabes met name het slotstuk. Lowlands doe dit vaker!

En nu was het weer tijd voor het ruigere werk. Het was een keuze uit Soulwax en Soft Play en ik heb toch gekozen voor het laatste gezien dat net wat beter op het loopschema aansloot. Punk's dead? Nee dat is het niet, en dat bewezen deze mannen wel. De X-Ray was een broeierige nest van mensen natuurlijk niet naar de Sugababes zijn geweest en even hun pure mannelijkheid moesten tonen in de vorm van rouwdouwen en moshpits. Ik kon natuurlijk niet achterblijven en heb heerlijk mee gedaan. Heerlijk te keer gegaan en de X-Ray een paar keer omgebouwd. Ik kan me niet herinneren dat ze goed waren in de tijd dat ze nog onder de naam van Slaves gingen. Maar het was een heerlijk optreden.

En we gingen weer terug naar de Alpha. Want daar stond natuurlijk de zoon van... op het programma in de vorm van Inhaler. Mijn schoonouders zijn enorme U2 fans, en mijn vrouw heeft dat ook overgenomen, en ik ben ook altijd fan geweest. Maar Inhaler was wel onbewust een klein beetje aan mij voorbij gegaan. Het optreden vond ik echt sterk, als je je ogen dicht doet dan hoor je soms ook gewoon een jonge versie van U2 zonder dat het vervelend gaat worden. Echt heel leuk optreden, dit ga ik meer en meer volgen.

Toen was ik nog op tijd voor de tweede helft van de set van Lander & Adriaan. Wat ze doen is knap en klinkt leuk. Maar ik vind heb er ook een klein beetje nog vleesch nog vis idee bij deze act. Het klinkt allemaal iets te veel op elkaar als ik eerlijk ben. En hoewel het soms dansbaar is, vind ik het niet echt de X-factor hebben op dit gebied. Ik ben wel benieuwd waar deze act zich naar gaat ontwikkelen, want potentie is wel hoorbaar.

Heel even korte pauze gehouden en het begin van Backxwash gezien. Al op Roadburn gezien de afgelopen 2 jaren dus ik was niet bijster nieuwsgierig, en ik twijfelde wel of deze act ging werken op Lowlands. Maar dat was zeker wel het geval. Ik vond het misschien nog wel sterker dan dat ik het op Roadburn vond. Want het kwam heel goed tot zijn recht in de X-Ray. De laatste kwartier gemist omdat ik overlopen ben naar...

Romy in de India. Ik ben best fan van het werk van The XX, en daarin heeft mijn voorkeur altijd al een beetje meer gelegen bij Romy dan bij Jamie. Het album vond ik ook leuk klinken, maar het miste ook wel weer een beetje touch. Live vond ik dit echter wel hebben, soms met hier en daar echt leuke trance verwijzingen zelfs naar het Nederlandse Alice Deejay. Romy heeft een fijne luister stem en ze komt bij altijd erg lief en spontaan over, zelfs een klein beetje introvert en toch weer niet? Ze had het zelf ook goed naar haar zin en dat was te merken. Al heeft het niet het niveau van The XX, dat is net iets voller en beter. Maar Romy deed dit gewoon sterk.

En weer terug naar de X-Ray die uitpuilde voor Fat Dog. Gelukkig kon ik nog net naar binnen glippen en heb de show volledig meegemaakt. Hoewel het soms meer overleven was dan naar een concert luisteren. Wat een heerlijke chaos was het daarbinnen. Publiek ging los op alles wat ze deden. En hoewel ik het muzikaal persoonlijk niet altijd al te best vond was het publiek dusdanig hard los aan het gaan dat ik eigenlijk daar te weinig tijd over heb gehad om na te denken. Al weer met een voldaan gevoel dus de X-Ray verlaten.

Toen weer even wat rust opgezocht en Angelboy geluisterd op een bankje naast de India. Ik had echt even een kleine break nodig, en het was behoorlijk uitgestorven omdat volgens mij alles en iedereen bij Fred Again aanwezig was. Dat was ook te zien op de drone beelden die op Lowlands TV werd uitgezonden, dat zag er enorm vet uit. Sowieso complimenten voor hoe goed Lowlands TV in elkaar steekt, daar zou je uren naar kunnen kijken en maakt Lowlands ook weer echt Lowlands. Nu terug naar de DJ, mijn oordeel is niet heel goed want ik was niet in de tent zelf. Maar we konden vrij goed naar binnen kijken en we vonden het wel vermakelijk klinken.

Toen beurt aan Benwal en zagen we een hele zwerm met Fred Again fans naar de India afkomen. In no time was het terrein overspoeld en was enorm druk. Maar dat verdiende Benwal ook wel. Een heel leuke set met opnieuw veel trance en uk hardhouse invloeden which I like. Gelukkig hadden wij het hoekje nog een klein beetje ruimte om lekker de beentjes te laten dansen.

Eigenlijk had ik Joy Orbison op het programma staan, maar die was dus helaas weggevallen, eveneens gold voor Horsegiirl waar ik nog meer naar uitkeek. De India en X-Ray deden het ook niet voor ons dus we zijn toch maar op hoop van zegen de Bravo gaan opzoeken. Carista deed het prima, maar ik vond het iets wat saai en weinig innovatief. Mall Grabb had dan wel meer een eigen unieke stijl en dat kon ik iets beter hebben. Maar om half 5 vonden we het mooi geweest en zijn we terug gegaan.

Het zondag verslag volgt ook nog.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.104
Slappe vragen, maar EvE valt mij ook erg tegen. Alle kritiek wordt recht gepraat, vooral dat stukje over de McDonalds. Wees gewoon eerlijk dat het geld opbrengt. Het ligt in ieder geval vooral niet aan Lowlands zelf maar vooral aan de lowlanders.

Ik ben blij als de nieuwe directeur er is en verandering teweeg kan brengen om de eigen identiteit vast te houden (en niet zo reactief en commercieel georiënteerd zoals de laatste jaren). En, als dat niet kan, dan in ieder geval eerlijk kan toelichten waarom dat niet kan.
Volgens mij zegt hij dat toch ook gewoon eerlijk? En ik snap zijn instelling wel. Blijkbaar is die gele M een rode lap voor velen. Want zoals hij aangeeft er staan wel meer merken die misschien niet gezond zijn en waar wat op aan te merken valt. En dat er altijd wel iets op Lowlands wordt gezocht waar kritiek over "moet" zijn. Het is ook een beetje makkelijk scoren wat Atze daar probeert te doen (want die heeft dit ook een of 2 keer op zijn Twitter overzicht voorbij zien komen want verder gaat zijn journalistiek ook niet). En zo reageerde EvE ook wel daar terecht op. Het is echt niets nieuws wat hier met McDonalds gebeurde... Je hoeft ook niet altijd mee te gaan met kritiek, en ik vind dat EvE dat altijd wel goed doet.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.142
Volgens mij zegt hij dat toch ook gewoon eerlijk? En ik snap zijn instelling wel. Blijkbaar is die gele M een rode lap voor velen. Want zoals hij aangeeft er staan wel meer merken die misschien niet gezond zijn en waar wat op aan te merken valt. En dat er altijd wel iets op Lowlands wordt gezocht waar kritiek over "moet" zijn. Het is ook een beetje makkelijk scoren wat Atze daar probeert te doen (want die heeft dit ook een of 2 keer op zijn Twitter overzicht voorbij zien komen want verder gaat zijn journalistiek ook niet). En zo reageerde EvE ook wel daar terecht op. Het is echt niets nieuws wat hier met McDonalds gebeurde... Je hoeft ook niet altijd mee te gaan met kritiek, en ik vind dat EvE dat altijd wel goed doet.
Had het alleen leuk gevonden als McDonalds nog iets extra's had toegevoegd wat inhaakt op de bezoeker. Nu was het gewoon een MEGA M, wat zitplekken en wat ijs. Als er nou ook iets leuks was wat mensen activeerde, al was het maar die ballenbak van Pinkpop waar je gratis ijs kon winnen, had het al iets meer toegevoegd. (Heb de video nog niet gezien, maar ik haak even in op de McDonalds activatie)

Bol vond ik wel redelijk geslaagd, Coca Cola ook wel met extra optredens, IKEA niet geweest maar zag er wel geinig uit, Hornbach zelf niet nodig gehad maar zie er wel het voordeel van in, KIA was aanweziger op de video dan op het terrein.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.104
Had het alleen leuk gevonden als McDonalds nog iets extra's had toegevoegd wat inhaakt op de bezoeker. Nu was het gewoon een MEGA M, wat zitplekken en wat ijs. Als er nou ook iets leuks was wat mensen activeerde, al was het maar die ballenbak van Pinkpop waar je gratis ijs kon winnen, had het al iets meer toegevoegd. (Heb de video nog niet gezien, maar ik haak even in op de McDonalds activatie)

Bol vond ik wel redelijk geslaagd, Coca Cola ook wel met extra optredens, IKEA niet geweest maar zag er wel geinig uit, Hornbach zelf niet nodig gehad maar zie er wel het voordeel van in, KIA was aanweziger op de video dan op het terrein.
Van alles wat je noemt is de McDonalds het enige waar ik gebruik van gemaakt heb (Milkshake was wel lekker). Eens hoor dat die stage karig was, maar de kritieken waren er al een beetje voordat we uberhaupt wisten wat ze kwamen doen op Lowlands. Ik ben het met EvE eens dat het groter wordt gemaakt dan dat het is. En kwa design en stage vond ik het inderdaad ook karig. Maar goed misschien wordt dat wel beter de komende jaren. Ola deed ook niets anders dan Swirls verkopen en daar hoorde je ook niemand over ;).
 

wsslvrwrt

Dagopener
18 jul 2022
545
826
Had het alleen leuk gevonden als McDonalds nog iets extra's had toegevoegd wat inhaakt op de bezoeker. Nu was het gewoon een MEGA M, wat zitplekken en wat ijs. Als er nou ook iets leuks was wat mensen activeerde, al was het maar die ballenbak van Pinkpop waar je gratis ijs kon winnen, had het al iets meer toegevoegd. (Heb de video nog niet gezien, maar ik haak even in op de McDonalds activatie)

Bol vond ik wel redelijk geslaagd, Coca Cola ook wel met extra optredens, IKEA niet geweest maar zag er wel geinig uit, Hornbach zelf niet nodig gehad maar zie er wel het voordeel van in, KIA was aanweziger op de video dan op het terrein.
Ik zou ze bezocht hebben maar ze hadden geen bananenmilkshake!
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.142
Van alles wat je noemt is de McDonalds het enige waar ik gebruik van gemaakt heb (Milkshake was wel lekker). Eens hoor dat die stage karig was, maar de kritieken waren er al een beetje voordat we uberhaupt wisten wat ze kwamen doen op Lowlands. Ik ben het met EvE eens dat het groter wordt gemaakt dan dat het is. En kwa design en stage vond ik het inderdaad ook karig. Maar goed misschien wordt dat wel beter de komende jaren. Ola deed ook niets anders dan Swirls verkopen en daar hoorde je ook niemand over ;).
Over Swirl heb je gelijk. Door al het gezeik ligt het natuurlijk wel al onder een vergrootglas, ook bij mij.

Heeft iemand trouwens gezien hoe bizar veel mensen bol had werken? Ik zag daar op een gegeven moment 20 man niks doen achter de balie in de nacht.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.104
Over Swirl heb je gelijk. Door al het gezeik ligt het natuurlijk wel al onder een vergrootglas, ook bij mij.

Heeft iemand trouwens gezien hoe bizar veel mensen bol had werken? Ik zag daar op een gegeven moment 20 man niks doen achter de balie in de nacht.
Ik heb heel de Bol.com niet gezien, waar zat die eigenlijk?
 

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Mijn vooraf gereserveerde blikjes van de koelservice waren niet echt koud.

Eerst kreeg ik gewoon een pislauw traytje mee. Gevraagd om een koele, kreeg ik als reactie : ik heb hier toch geen koelkast!

Wel een iets koudere gekregen, maar dit was natuurlijk behoorlijk slecht... Ze stonden daar met 30 graden gewoon opgestapeld.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.104
Bij de ingang vanaf camping 0
Ah daar kwam ik vanaf camping 5/6 niet bij in de buurt. Heb de uitgang bij de Heineken ook niet gebruikt. Dat miste ik dit jaar wel, een kiosk bij de entree. Was altijd een mooi middelpunt in de looptocht naar de tent om even snel wat te drinken en te eten. Nu stond hij op het einde van camping 5, maarja dan was ik al bijna bij mijn tent op 6 dus daar ben ik amper geweest.

Blijf het jammer vinden dat ze camping 7 niet meer hebben.
 

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.533
Had het alleen leuk gevonden als McDonalds nog iets extra's had toegevoegd wat inhaakt op de bezoeker. Nu was het gewoon een MEGA M, wat zitplekken en wat ijs. Als er nou ook iets leuks was wat mensen activeerde, al was het maar die ballenbak van Pinkpop waar je gratis ijs kon winnen, had het al iets meer toegevoegd. (Heb de video nog niet gezien, maar ik haak even in op de McDonalds activatie)

Bol vond ik wel redelijk geslaagd, Coca Cola ook wel met extra optredens, IKEA niet geweest maar zag er wel geinig uit, Hornbach zelf niet nodig gehad maar zie er wel het voordeel van in, KIA was aanweziger op de video dan op het terrein.
KIA was extreem aanwezig langs het pad bij camping 1 en dat vond ik erg jammer. Daar hadden echt veel normale tenten kunnen staan (die er normaal ook stonden volgens mij).

Die Hornbach karren vond ik wel fijn. Beetje karig dat je ze letterlijk 50 meter voor de K+R móest inleveren en niet ff heen en weer mocht lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: pietmoeskops en mgbss

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.533
Mijn vooraf gereserveerde blikjes van de koelservice waren niet echt koud.

Eerst kreeg ik gewoon een pislauw traytje mee. Gevraagd om een koele, kreeg ik als reactie : ik heb hier toch geen koelkast!

Wel een iets koudere gekregen, maar dit was natuurlijk behoorlijk slecht... Ze stonden daar met 30 graden gewoon opgestapeld.
Op vrijdag waren ze wel heel koud dus er was wel koeling mogelijk. Rijen voor t pick up point waren wel enorm, dus ben maar tijdens een bui gegaan toen er niemand meer stond.
 
  • Winning
Waarderingen: Don_076

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Op vrijdag waren ze wel heel koud dus er was wel koeling mogelijk. Rijen voor t pick up point waren wel enorm, dus ben maar tijdens een bui gegaan toen er niemand meer stond.
Ah ja... Ik had ze zaterdag eind van de middag.
Toen was ons eigen gekoelde bier uit de koelbox op.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken