Mijn eerste LowLands dit jaar! En alvast kort mijn eerste bevindingen hier delen vanuit de tent terwijl ik hoor hoe onze buren vroeg op de ochtend een drankspel beginnen terwijl ergens anders Spinvis draait, wat een plek is dit toch
Donderdag nacht aangekomen, was een bijzondere ervaring om alleen in het donker binnen te rijden en alles zo verlaten te zien. Relaxed ook wel. Met een tentje een plekje op camping vijf gevonden, en er super blij mee. We wisten van de slechte reputatie van camping 5 en 6, maar imo onterecht! Het is helemaal niet ver lopen naar het terrein (echt niet!), en ik kan me niet voorstellen hoe het slapen is op 1, 2 of 3 want ook hier was de Bravo nog luid en duidelijk.
Vrijdag wakker geworden met het heerlijke geluid van regen op je tent, en dit was ook precies de reden waarom we liever in de nacht aankwamen. Op tijd het terrein opgegaan om te verkennen. Het is wat minder mooi en een stuk rommeliger dan ik gewend ben van BKS en DTRH, maar wat een heerlijk eclectisch geheel! LL voelt aan als een culturele kermis, en de kunst en de initiatieven zoals politiek cafe zijn ontzettend tof. Ik begrijp ook meteen waarom mensen zeggen dat je op een festival zo makkelijk bandjes kan checken, want hier op LL kan dat ook daadwerkelijk. De stages zitten dicht op elkaar waardoor ik veel sneller ergens even langs loop. Bij DTRH en BKS doe ik dit minder, omdat de paar stages die er zijn ver uit elkaar liggen. Soms is er hier wel een soundbleed, maar minder dan ik had verwacht.
Qua programma de dag begonnen met een VR show met poëzie, muziek en kunst bij het blok, aanrader! Kokoroko was een must see maar viel tegen, ik vond het wat plat slaan. Daarna naar Ish Dance Collective gegaan em dit was echt heel vet! Indrukwekkend dans in de stellages, en in het bijzonder de danssolo's met de live saxofonist. Stukje glass beams meegepakt, zag er goed uit en wil ik thuis wat dieper in duiken! Big thief en chibi Ichigo beide niet zo mijn ding. Kay Tempest van een afstand zittend bij de Mac Donalds hoek gehoord, klonk als een goede show. Model/Actriz hoogtepunt van de dag, waanzinnig goed! Wat een frontman en wat een band. Punk, rock, techno, de energie stuwde op op een manier waar menig dj jaloers op kan zijn. Afgesloten met Justice, ontzettend goede show. Wat een werk zit daar in, ieder lichtje is aangevuld met geluid en vice versa. Stond daar nuchter, maar justice laat je voelen alsof je in een euforische high zit.
Al bij al heerlijke eerste dag, kijk uit naar de rest!