Lowlands 2023

ArjanZwolle

Playlistbediener
24 aug 2017
30
48
Ook vond ik de sfeer slechter dan ooit. Vroeger was Lowlands altijd iets "speciaals" en dat heb ik dit jaar bijna niet gezien. Ook als je ergens wat drinken ging halen werd er continu voorgekropen door een iets te goed verzorgde snotneus uit de zuid. Ook als je ergens ging eten, als er een gesprek gaande was ging het vooral over hun zelf en dat ze voor de sfeer(rr) komen.
Dit had ik dus precies hetzelfde. Ik vond de sfeer dit jaar het allerslechtste van alle jaren die ik ben geweest. Weinig spontane en leuke gesprekken gehad met mensen. Jammer want dit is wat voor mij Lowlands zo leuk maakt. Het eerste jaar dat ik ook echt twijfel of ik volgend jaar wel weer wil gaan. Gelukkig zijn er nog genoeg andere leuke festivals in Nederland.
 

ArjanZwolle

Playlistbediener
24 aug 2017
30
48
Na mijn geklaag nog even een persoonlijke top 5 van optredens:

1. Boygenius
2. Billie Eilish
3. Turnstile
4. Moderat
5. King Gizzard

Bijzondere vermelding nog voor Froukje, voor mij de beste Nederlandse act. Ondanks dat ik geen groot fan ben (vrienden wilden haar graag zien) vond ik het haar erg goed doen in de Alpha.
 
Laatst bewerkt:

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
6
1
Wát een weekend! 😍 Hoogtepunten waren ongetwijfeld Jessie Ware en King Gizzard. De energie bij Gizzard was echt ongekend. Enige wat in de buurt kwam van een teleurstelling was Steve Lacey, maar dat kwam eigenlijk alleen omdat de Alpha gewoon te groot was voor hem.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker

Broodrooster

Randprogramma
21 apr 2021
122
177
Dat is het leuke van Lowlands, meningen verschillen :ROFLMAO: . Het was vrij vol t.o.v. andere moment in de zondagnacht. Echter mijn brein barste daar, nog geen 10sec hetzelfde. Ik had hem al eerder gezien, maar Gladde Paling is duidelijk niet aan mij besteed. Zo sprak ik iemand die Punkimo niet leuk vond omdat ze hele nummers draaiden en het daardoor saai werd...en ik vind mijn spanningsboog al kort..

Ik heb de Bravo nog geprobeerd, maar het was meteen af. Gezien hoe ik me nu voel is dat ook niet zo erg.
Haha helemaal mee eens hoor. Ik stond na 20 minuten een soort van glazig voor me uit te kijken, en toen nog maar een emotioneel laatste biertje in de Armadillow gedaan om vervolgens naar de tent te strompelen.
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
686
624
Ik vergat overigens nog even het Filosofisch Cafe te noemen als een van mijn hoogtepunten. Wat fijn dat het er weer stond, en zelfs weer met barkrukken dit keer. Op een festival waar je toch al makkelijk met mensen in gesprek raakt is dit ieder jaar weer extra de plek waar je altijd langs kunt komen om met gelijkgestemden over muziek en het leven te praten. Met dank ook aan het fijne barpersoneel.

Hier was ik ook vaak te vinden, erg gezellig idd! (en nooit wachten voor een biertje!)
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
600
577
Dit had ik dus precies hetzelfde. Ik vond de sfeer dit jaar het allerslechtste van alle jaren die ik ben geweest. Weinig spontane en leuke gesprekken gehad met mensen. Jammer want dit is wat voor mij Lowlands zo leuk maakt. Het eerste jaar dat ik ook echt twijfel of ik volgend jaar wel weer wil gaan. Gelukkig zijn er nog genoeg andere leuke festivals in Nederland.


Ik denk dat dit het ook wel was wat ik miste in mijn beleving, heb toch het idee dat LL 25 jr geleden een stuk alternatiever was. De doelgroep is gewoon veranderd en ik denk dat ik daar niet meer helemaal toe behoor 😉
Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet geamuseerd heb hoor!
 

tosti

Playlistbediener
4 aug 2023
32
71
TLDR: Prima weekend, maar niet voor herhaling vatbaar.

Donderdag vroeg aangekomen met de auto. Om 12 uur zaten we voor de tent. De rij voor de bandjes duurde te lang, dat zou niet mogen. Silent disco was veel animo voor gezien de rij bij de koptelefoons, maar uiteindelijk begon het festivalterrein zich pas rond 20:30 uur te vullen. Muziek was matig. Om 21:30 uur gaan slapen.

Vrijdag:
  • Begonnen met yoga, maar het programma was hetzelfde als vorig jaar. Niet vernieuwend.
  • MUNA was leuk. Duidelijk plezier on stage, dat was uiteindelijk ook in het publiek te vinden.
  • Joost was geinig, op het eind ontroerend. Leuke visuals.
  • Merol was een feestje. Goed vermaakt.
  • Jessie Ware was mijn hoogtepunt van het weekend. Heerlijke show, fantastische zangeres. Choreografie was spot-on.
  • BICEP van afstand klonk prima, maar niet mijn ding.
  • girl in red was tam. Vorig jaar Werchter was magisch, nu was het te weinig knallen in het begin van de set. Ze zei zelf ook dat ze het liefst nieuw materiaal zou spelen, maar nog niet kon. Ik ben halverwege weggelopen.
  • Nothing But Thieves was een daadwerkelijke rockshow. Geen enkel moment verveeld, ik kende ook meer dan verwacht. Vorig jaar Werchter (overdag, Main Stage) vond ik ze niks, maar 's avonds in de Alpha kwamen ze tot leven. Zichtbaar dankbare band. Hard zitten meezingen.
Zaterdag:
  • Even zitten kijken bij de Bollywood dansworkshop. Spijt dat ik zelf niet mee heb gedaan, zag er leuk uit.
  • Dingen als Noord Nederlands Orkest zouden ze vaker moeten programmeren. Genoten.
  • boygenius was goed, met vlagen fantastisch.
  • YUNGBLUD was lachen. Die man is puur entertainment. Jammer dat de set voor nog geen 40% uit nummers bestaat en de rest interactie en praten is.
  • Knap dat Froukje binnen 2 dagen zo'n show kan neerzetten. Minder knallend dan vorig jaar, maar wel sterk. Bijzonder dat ze nog geen debuutalbum uit heeft en nu al zo groot is. Ik verwacht veel van haar in de komende jaren.
  • Foals klonk prima, niet mijn smaak.
  • King Gizzard & The Lizard Wizard erg van genoten. Juiste plek op het juiste tijdstip.
  • Laatste stuk van M83 meegepakt. Klonk prima live, maar de mensen om me heen waren ontzettend asociaal. Daardoor niet van genoten.
  • Charlotte de Witte 30 minuten van meegepakt voordat het gebonk me teveel werd. Vette show. Voor de groep met wie ik ging de beste show van het weekend.
De afzegging van Florence + The Machine was jammer, daar keek ik wel naar uit. Ik heb Punkimo ook gemist. Dat zal wel met de leeftijd te maken hebben, maar ik was toe aan slaap.

Zondag:
  • Floortje Dessing had langer mogen duren. Heerlijk om naar te luisteren, maar te kort en te weinig diepgang.
  • Sor + Sorkest klonk leuk, maar door de bas trilden mijn longen uit mijn lijf. Ik ben weggelopen.
  • Aangesloten bij Sophie Straat, maar dat kon ik niet aanhoren. Goldband had ik liever ook willen omzeilen.
  • Son Mieux was de verrassing van het weekend. Fijne achtergrondmuziek op de zondagmiddag. Lekker in de zon liggen branden.
  • Bombay Bicycle Club prima, maar had beter in een kleinere tent kunnen staan.
  • Mijn grote ontdekking is Fever Ray. Dit ga ik vaker luisteren.
  • De Jeugd was matig. Het voelde alsof ze gisteren waren opgebeld om vandaag een show te spelen. Ik snapte niet dat daar zo veel publiek op af kwam.
  • Billie Eilish sterk. Strakke show. Publiek vertoonde ook minder Amerikaans gedrag dan ik had verwacht. Ik vond wel dat ze meer had mogen experimenteren met haar show, maar ze zit ook aan het einde van haar tour. Zo voelde het ook.
Muziekervaring:
+1 voor de vrouwelijke headliners. Ik heb veel mensen om me heen van tevoren horen klagen daarover ("feminisme blah blah moeten we nu echt een quotum hebben op de line-up"), maar ik was er blij mee. Qua genres ook een breed aanbod. Wel weinig "ontdekkingen" voorafgaand in de playlist en tijdens dit weekend. Publiek was leuker vergeleken met de knaldrang van vorig jaar.

Campingervaring:
Vrij rustig op camping 4. Goede plek gekozen, niet omringt door feestbeesten. Herrie uit de Bravo 's nachts viel ook mee. Over de toiletten heb ik al eerder gesproken, maar ondanks de leugen over meer toiletten, was ik er tevreden. Elke avond gedoucht, daar was het rustig en schoon.

Algemene ervaring:
Dit jaar voelde voor het eerst in 8 edities niet als thuiskomen. Het was niet vernieuwend genoeg voor mij. MOJO vraagt elk jaar na Lowlands om feedback, maar ik heb niet het idee dat daar naar geluisterd wordt. Lowlands doet er goed aan doet om een paar jaar niet uitverkocht te zijn. Dat ze de hartjes weer moeten winnen door vernieuwende dingen te doen. Weg met die stomme blauwgele looptent en kom maar op met nieuwe kunstwerken, een nieuwe indeling van het festival, nieuwe partners (doe eens wat geks met het Rijksmuseum bijvoorbeeld), een wat spannendere line-up. Ik miste de verrassing tussendoor. Het voelt allemaal zo vastgeroest, het is ook al jaren hetzelfde trucje. Pinkpop doet dat ook, maar daar verwacht je het. Bij Lowlands verwacht ik een kweekvijver van nieuwe dingen. En dat is het niet meer.

Of verandering gaat gebeuren, wie weet. Ze mogen me best bellen voor tips. Maar ik weet dat ik er zonder verandering de komende edities niet bij zal zijn. Dan probeer ik liever wat nieuws, zoals Into The Great Wide Open, Rock en Seine of ander festival. Maar nog een keer Lowlands? Nee, hier scheiden onze wegen. Wij gaan even uit elkaar.
 

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
474
696
Voor wie het - net als ik - erg jammer vond dat Wunderhorse af heeft gezegd; op dinsdag 17 oktober staan ze in de Tolhuistuin in Amsterdam voor slechts 19 euro. Ik heb net een ticket gescoord.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en ArjanZwolle
12 nov 2016
655
392
Ik vond de groepscamping trouwens echt top. Veel ruimte, geen stress en goede voorzieningen (stevige picknicktafels en zeer degelijke partytent). Sfeer was ook prima; overdag genoeg kleine feestjes en aanspraak maar diep in de nacht en 's ochtends vroeg geen ketamannetjes, dronken luide vrienden die elkaar proberen te overschreeuwen of keiharde muziek uit speakers. Heerlijk!

Volgend jaar alleen nog een directe ingang vanaf de camping naar het festivalterrein.
Bedoel je dat iedere groepsplek een eigen picknicktafel en partytent krijgt? Ik zou graag foto's willen zien van hoe het er daar uitziet met het oog op volgend jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
474
696
Bedoel je dat iedere groepsplek een picknicktafel en partytent krijgt? Ik zou graag foto's willen zien van hoe het er daar uitziet met het oog op volgend jaar.
Ja, wij hadden de grootste groepsplek (10x10) en kregen daarbij twee hele stevige picknicktafels (ik had van die brakke opvouwdingen verwacht) en een zeer degelijke partytent die goed in de grond was gezet.

Kleinere groepsplekken hebben geen partytent en picknicktafels. Beetje Googlen, dan zien je wel wat foto's. Al vond ik het er in het echt veel beter en gezelliger uitzien dan op die foto's.

Bij ons stonden er nu met gemak 8 tenten op de plek, maar daar had er sowieso nog 1 bijgekund en met een beetje passen en meten en indikken ook nog wel 2. Dus ga uit van max 10 tenten, zolang het niet van die gigantische exemplaren zijn.
 
Laatst bewerkt:

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
474
696
Dit had ik dus precies hetzelfde. Ik vond de sfeer dit jaar het allerslechtste van alle jaren die ik ben geweest. Weinig spontane en leuke gesprekken gehad met mensen. Jammer want dit is wat voor mij Lowlands zo leuk maakt. Het eerste jaar dat ik ook echt twijfel of ik volgend jaar wel weer wil gaan. Gelukkig zijn er nog genoeg andere leuke festivals in Nederland.
Grappig, ik heb juist een totaal andere ervaring gehad. Ik heb nog nooit zoveel onbekenden (aan)gesproken als deze editie. Hoop leuke gesprekken gevoerd met de buren op de camping, de bezoekers waarmee ik een tafel deelde tijdens het eten en totale vreemden in allerlei hoeken van het festivalterrein.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en markvdrheijden

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
🥁 Daar is 'ie dan, alle inzendingen zijn weer geteld en dit is de ultieme top 25 van Lowlands 2023 volgens het publiek - jullie dus! Dank voor het stemmen ❤️

 

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
474
696
Ik denk dat dit het ook wel was wat ik miste in mijn beleving, heb toch het idee dat LL 25 jr geleden een stuk alternatiever was. De doelgroep is gewoon veranderd en ik denk dat ik daar niet meer helemaal toe behoor 😉
Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet geamuseerd heb hoor!
Was zeker alternatiever. Standaard outfit was een beetje een bandshirt, spijkerbroek en legerkisten. Dat droeg ik zelf ook. Er waren toen ook acts als Dimmu Borgir en metalfans met de schmink van die zanger op hun gezicht. Het was allemaal rauwer en grijzer. Maar ik treur er niet over. Ik ben inmiddels ook veranderd. Destijds had ik helemaal niets met techno en kwam ik alleen voor de punk en de (hard)rock. Tegenwoordig luister ik van alles, inclusief techno.
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
474
819
Ik heb wel gemerkt dat het er ook aan ligt waar je bent, rondom de alpha en bij de acts zoals djvt, BICEP of snachts in de Bravo heb ik ook weinig leuke gesprekken of sfeer gehad. Maar bij het wachten op the haunted youth, de wetenschapquiz, de Adonis en de Julliet toch erg gezellige gesprekken gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en freezeroz

boesOne

Playlistbediener
7 feb 2023
12
30
Was zeker alternatiever. Standaard outfit was een beetje een bandshirt, spijkerbroek en legerkisten. Dat droeg ik zelf ook.

En er waren nog geen 65k mensen. Dan wordt je sowieso minder alternatief lijkt me. Techno en DnB waren er in de jaren 90 ook al, maar geen carnavals techno zoals Charlotte de Witte..
 

Mits

Campingartiest
2 aug 2022
63
48
Was zeker alternatiever. Standaard outfit was een beetje een bandshirt, spijkerbroek en legerkisten. Dat droeg ik zelf ook. Er waren toen ook acts als Dimmu Borgir en metalfans met de schmink van die zanger op hun gezicht. Het was allemaal rauwer en grijzer. Maar ik treur er niet over. Ik ben inmiddels ook veranderd. Destijds had ik helemaal niets met techno en kwam ik alleen voor de punk en de (hard)rock. Tegenwoordig luister ik van alles, inclusief techno.
Aanbod van metal begint ook af te nemen op LL. Het is vaak even zoeken. Inmiddels luister ik net als jou veel breder en is LL daarom nog steeds erg leuk elk jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Zwaan

Playlistbediener
8 dec 2022
38
72
Voor wie het - net als ik - erg jammer vond dat Wunderhorse af heeft gezegd; op dinsdag 17 oktober staan ze in de Tolhuistuin in Amsterdam voor slechts 19 euro. Ik heb net een ticket gescoord.
Ook op 16 oktober in Doornroosje! Ik baalde best wel van de afzegging, maar daardoor wel Turnstile helemaal kunnen kijken.
 

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
105
202
Alhoewel het ook voor mij weer een prachtig weekend was, met als uitschieters Foals, Tamino, boygenius en de punkavond in de Lima, vond ik het ook één van de mindere edities. Lowlands verandert. Een vriend verwoorde het wel mooi: het begint een beetje het Coachella van Nederland te worden. Daar was ik het wel mee eens. Veel zien en gezien worden. Ik heb veel mensen gesproken die er vooral waren om een feestje te vieren. En zodra er een gitaar op het podium was betekende dat een half lege tent.

Dat is verder zeker geen kritiek; ik heb alleen maar blije gezichten gezien. We groeien alleen een beetje uit elkaar. Ik word toch altijd het meest blij van de alternatieve livemuziek, en als je zag hoe weinig mensen daar nog op af kwamen vraag ik me af of die nog genoeg geboekt zullen worden om het voor mij interessant te houden. Dan snap ik Mojo wel als ze andere keuzes gaan maken. Als je met de Jeugd, Charlotte de Witte of Froukje het veld stampensvol krijgt, waarom zou je dan nog van die dure bands boeken? Daarnaast verdienen ze aan de Amsterrrrdammers op de glamping waarschijnlijk een stuk meer dan aan de alternatievelingen met hun blik knakworsten op camping 1.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken