Oké daar gaan we dan.. de lange versie van mijn weekend! We komen aan op donderdagochtend en staan net in de rij voordat het terrein open gaat. Twee keer lopen en alles staat op camping 2.
We zijn met een groep van ongeveer 20 man waarvan ik er 10 echt goed ken. Silent disco was weer een feestje en dit jaar valt de kater (en spijt) op vrijdagochtend mee!
Vrijdag
We beginnen vrijdag met S10 (9) en dat was meteen een erg leuke show. Mijn vriendin keek hier het meeste naar uit. Ze kon erg goed zingen en de band was goed.
Joost (8,5) was de volgende en wat was het vermakelijk. Chaotisch, grappig en veel energie. Hoogtepuntje was het laatste nummer, wat toch best emotioneel werd voor zowel Joost als publiek.
Daarna even rondgezworven en gechillt. Klein stukje First Aid Kit, maar kon ik niet zoveel mee. Dan maar iets lekkers eten, speciaalbiertje en relaxen.
De volgende was Bicep (10) en we stonden in het voorvak. Wát een geluid kwam uit de speakers zeg. De visuals kwamen nog wel redelijk uit de verf vooraan, ondanks dat ik de show liever in het donker had gehad. De laatste drie nummers waren wel een onvergetelijk moment.
Nothing But Thieves (8,5) was erg sterk en zette een goede show neer. Voelde wel headlinerwaardig, maar goed dit is mijn tweede Lowlands. Mijn vrienden vonden het ook ontzettend leuk, dus daar ook van genoten. Mooi dat de band ook zo dankbaar was voor het Lowlands-publiek.
Stevige pas naar de Bravo voor Pusha T (6). De show was wel goed, maar vond het matig dat hij voor m’n gevoel zoveel op de cd vocals leunde. Verder zei de DJ na elk nummer dat de energie ongekend crazy was. Misschien stond ik net verkeerd, maar het leek mij mee te vallen hoe crazy de energy was. Na een klein half uurtje weer vertrokken.
Underworld (9) op de Alpha klonk als een perfecte afsluiter en ze overtroffen die verwachting absoluut. Wát een feest, keiharde beats en mooie opbouw. Erg genoten ook van de vocals en mooie dansjes van Karl Hyde.
Zaterdag
Na onze groepsfoto zijn we naar Ezra Collective (8) gegaan, dat was echt een swingende show. Ik kende ze niet, dus dit was een erg leuke verassing!
Boygenius (9) wilde ik erg graag zien. Het was prachtig, zat goed in elkaar en wat heeft Phoebe Bridgers toch een stem zeg.
De volgende was L’Impératrice (9). Erg vermakelijk, klonk goed live en de nummers waren lekker dansbaar.
Kort stukje Froukje (7,5) gezien. Mijn vriendin is groot fan, dus we hebben net een show van haar gezien. Was praktisch dezelfde show, maar goed. Leuk voor haar dat ze op dit podium stond (al had ik echt liever Florence gezien).
Ik keek vooraf misschien wel het meest uit naar Loyle Carner (9,5) uit. Het was een uitstekende show, goede band en hij rapte alles zelf live. Zoals ik een hiphop show het liefst zie dus (sorry Pusha T). Verder veel contact met publiek en de praatjes over de nummers tussendoor voegde ook veel toe.
Foals (7,5) speelde erg goed en hebben het al met al redelijk gedaan op die headline spot. Geinig moment, dat veel te lang gehurkt zitten. Ze speelden wat harder dan verwacht, zeker niet verkeerd!
M83 (8,5) in de Heineken, ik keek er erg naar uit! De show was goed, maar ging wel alle kanten op voor mijn gevoel. Meer een band dan een elektronische act, terwijl ik dat laatste meer had verwacht. Hoogtepunt dan toch Wait en Midnight City.
Ik was van te voren niet van plan om (lang) naar Charlotte de Witte (8) te gaan. Voor mijn gevoel is het niet heel spectaculair en ik verwachtte een “hee hoo”-gehalte van jewelste. Het was meteen duidelijk dat dit niet ging gebeuren! Een goede show neergezet, draaide erg strak en heeft alle twijfels wel weggebeukt. Ik wist niet dat de Alpha speakers dit konden?!
Vervolgens rondgezworven rond de Bravo en in de India totdat Job Jobse (9,5) begon. Wat was het druk zeg, maar als je die eerste meters had gehad was het meteen stukken beter. Hij draaide erg strak met veel energie. Wat was die Nelly Furtado remix een fantastische afsluiter zeg.
Zondag
En toen begon de zondag. Eigenlijk nog wel redelijk kunnen slapen, broodje knakworst erin en door.
We gingen vroeg naar het terrein voor Sor + Sorkest (8,5). Het was verrassend goed! De mix tussen hiphop/trap en klassieke muziek bleek goed te werken. Die praatjes met autotune zijn echt hilarisch.
Son Mieux (6), tja. Het is echt dikke prima muziek, maar niet echt mijn ding. Erg leuk voor de band dat ze op de Alpha stonden. Een kort stukje gekeken en toen rondgelopen bij het meertje met heerlijke okonomiyaki.
Op naar de Heineken voor Franc Moody (7) en dat was best gezellig. De muziek is lekker funky, niet heel indrukwekkend maar leuk voor de zondagmiddag.
Rema (8,5) was verrassend leuk! Hij kreeg het publiek goed mee, zong redelijk en het was een mooi afrobeat feestje.
Ik wilde dit jaar iets meer naar de Lima en dat is gelukt met Alogte Oho & His Sounds of Joy (6,5). Een gezellige sfeer, vrolijke Afrikaanse muziek en een band met gunfactor op het podium.
Tijd voor Moderat (10). Ik ben Moderat gaan ontdekken door Lowlands, ik kende een paar nummers maar nu groot fan. Net als vorig jaar bij RUFUS SU SOL kregen we opeens weer hernieuwde energie. De opbouw was perfect, visuals waren top en de muziek was echt uitstekend. Deze mannen zijn zo goed in wat ze doen!
Als afsluiter Billie Eilish (8,5) kijken. We kwamen een half uurtje in de show aanlopen. Ik vond het erg sterk! Absoluut headlinerwaardig. Goede mix tussen upbeat en de ingetogen nummers.
Daarna kwamen we bij de Lima terecht voor Captain Keith’s Yallah Yallah Fest (8). Ik had weinig takken verwacht, maar het tegendeel werd bewezen. Leuke sfeer, veel energie en veel takken.
Ten slotte de laatste energie bij LSDXOXO b2b VTSS (8) eruit gedanst. De muziek was goed en het was gezellig in de Bravo, maar het was nu écht afgelopen.
Ontzettend genoten van de acts, de vele onvergetelijke momenten en de sfeer in onze groep was leuk. Tot volgend jaar!