Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
298
165
Beter laat dan nooit, hierbij mijn spoorboekje (ik was nog aan het wachten op de afzegging van Sam Fender, maar die blijft voorlopig uit). Bij sommige dingen beslis ik op het moment zelf waar ik zin in heb.


Vrijdag:

13:20 - 14:20 Wet Leg - Heineken

14:35 - 15:35 Joe & the Shitboys - X-Ray

16:00 - 17:00 Bathazar - Alpha

17:20 - 18:20 The murder capital - Heineken

18:20 - 19:20 Al Qasar - Lima

19:30 - 20:30 AURORA - Heineken

20:15 - 21:30 Laim Gallagher - Alpha

21:30 - 22:30 Sam Fender - Bravo

22:45 - 00:00 The Opposites - Alpha

00:00 - 01:00 Hang Youth - Heineken



zaterdag:



13:00 - 14:00 Altin GĆ¼n - Bravo?

14:00 - 15:00 Goldband- Alpha

15:15 - 15:45 Festileaks meeting - La Terraza

16:30 - 17:20 Cloe Moriondo - Lima

17:10 - 18:00 Nova Twins - X-Ray

17:00 - 18:00 Unbeschreiblich Weiblich - Current )?

18:10 - 19:10 Bring me the Horizon - Alpha

19:40 - 20:40 Fred Again - Heineken

20:20 - 21:30 Oscar & the Wolf - Alpha

21:00 - 21:50 Rayen Panday - Juliet?

21:45 - 22:45 Tramhaus - X-Ray

22:30 - 00:00 Arctic Monkeys - Alpha



Zondag:



12:00 - 13:00 David Keenan - Lima

13:00 - 14:00 Boys wonā€™t be boys - Juliet

14:15 - 15:15 Gayle - India

15:55 - 16:45 Geese - X-Ray

17:00 - 18:00 Fever333 - Heineken

17:30 - 18:10 155 en Magic Tom - Juliet?

18:00 - 19:00 Mdou Moctar - Lima

19:00 - 20:00 Dadi Freyr - Heineken

19:30 - 20:20 House of circus - Juliet?

21:00 - 22:00 Rufus du Sol - Heineken?

21:30 - 23:00 Stromae - Alpha

23:00 - 00:00 Mirella Kroes - Bravo?


Hopelijk zie ik jullie in grote getalen tijdens de meeting zaterdag en anders heel veel plezier alvast allemaal!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
292
391
Wat een drukte nu al. Camping 2/3/4 is echt al zoeken voor een plekje (grote groepen is kansloos)
 

koekebakker

Gouden Tip
15 jun 2022
306
300
Ik ben op camping 1. Er is nog maar een enkele plek op het veld voor een los tentje. Mensen gaan nu tegen de bomen tussen 1 en 2 staan.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.283
1.284
Stiekem is camping 5 net zo ver lopen naar de Bravo en India als camping 1. Lekker daar staan.
 

lenn

Nieuw lid
10 mei 2018
4
0
Wij verwachten er over een uurtje te zijn. Zitten met drie tentjes in de kofferbak in de auto. Wordt dus waarschijnlijk camping 5/6 voor ons, begrijp ik?
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436

Lowlands: nu eerst drie dagen volle bak genieten​

Door SHARON STORY
56 min geleden in CULTUUR


Hoewel de eerste bezoekers donderdag al binnenstroomden in Biddinghuizen, is pas vrijdag de officiĆ«le aftrap van het festival Lowlands. Directeur Eric van Eerdenburg (61) is ā€™meer dan klaarā€™ voor een bruisende comeback-editie na twee jaar coronastilte. Samen met medeorganisatoren, zo meldt hij nadrukkelijk: ā€žOp mijn leeftijd moet je niet denken dat je precies voelt wat wat een twintiger voelt.ā€


Festivaldirecteur Eric van Eerdenburg is er klaar voor: ā€žWe willen vernieuwend blijven.ā€

Zongebruinde huid, grote bril ā€“ zijn handelsmerk ā€“ en een vriendelijke lach; voor iemand die aan het roer staat van een festival waar zestigduizend mensen op af komen, ziet Eric van Eerdenburg (61) er ontspannen uit. Kort voor de opening worden op het 200 hectare metende terrein de laatste voorbereidingen getroffen. Verkeer rijdt af en aan, zoals het ook een komen en gaan is van leveranciers. ā€žWe liggen prima op schemaā€, zo meldt Mister Lowlands tevreden.

Tik van coronacrisis​

Toch heeft Van Eerdenburg, die sinds de eeuwwisseling de functie van festivaldirecteur bekleedt, een behoorlijke kluif gehad aan de organisatie van deze 29ste editie van zijn festival. Niet alleen kreeg het festival een tik van de coronacrisis, het verkrijgen van alle benodigde faciliteiten bleek meer dan ooit tevoren een uitdaging. ā€žLowlands is net zo groot als een stad als Lelystadā€, zo trekt de directeur een parallel. ā€žEr moeten drie dagen per etmaal zestigduizend monden gevoed worden.ā€ Daarnaast zijn allerlei spullen nodig die momenteel amper voorhanden zijn. ā€žMede door de vluchtelingencrisis zijn faciliteiten als mobiele toiletgroepen, portocabins en koelcontainers zeer schaars. Maar uiteindelijk is alles rondgekomen. ā€
En dan is er nog die inflatie. Ondanks ā€™de nodige kostenverhogingenā€™ heeft de organisatie de boel bij elkaar weten te schrapen. En hoe zeer Van Eerdenburg het ook betreurt, dat gaat de bezoeker flink in de portemonnee voelen. Een paar in het oog springende voorbeelden: een toegangskaartje is 35 euro duurder geworden en kost nu 255 euro. Bovendien is de muntjesprijs verhoogd van 2,90 naar 3,30. En dat bij het voorspelde weliswaar koelere, maar toch nog dorstige weer de komende dagen.

De laatste editie van Lowlands dateert van 2019. Na twee jaar coronastilte is het driedaagse feest terug.

Prijsverhoging​

De prijsstijgingen baren de popfestival-directeur zorgen, want Lowlands mikt primair op een doelgroep van tussen de 18 en 35 jaar oud. ā€žDĆ”t zijn de mensen die we willen trekken, maar juist deze studenten en starters hebben het mede door de woningcrisis vaak niet breed.ā€ En Van Eerdenburg ziet ook dat de prijzen gestaag doorstijgen, waardoor hij nu al voorziet dat Lowlands volgend jaar opnieuw een prijsverhoging moet doorvoeren om niet in de rode cijfers te belanden.
Maar dat zijn zorgen voor later, eerst eindelijk maar eens een feestje vieren. Dure kaartjes of niet, ook dit jaar is het inmiddels befaamde festival weer stijf uitverkocht. En - nog meer goed nieuws- er is nĆ­et gekort op het budget voor artiesten. De line up stelt dan ook niet teleur. Onder andere Stromae, The Kooks, The Arctics Monkeys en Burna Boy staan dit weekend op het podium.

Vijver vol goede artiesten​

Daarnaast staat er opvallend veel Nederlands talent geprogrammeerd. ā€žDe vijver van goede artiesten uit eigen land lijkt steeds groter te wordenā€, concludeert Van Eerdenburg, zelf ex-rocker en muzikant. Waar dat aan ligt? ā€žIk denk aan het klimaat op de muziekopleidingen. De waardering voor popmuziek bij conservatoria is gegroeid en studenten worden niet enkel meer naar jazz of klassiek geduwd. Er wordt op hoog niveau popmuziek gemaakt en dat werpt zā€™n vruchten af.ā€
De advocaat van de duivel zou kunnen stellen dat zoā€™n vijver van getalenteerde artiesten dichtbij huis wel lekker makkelijk - en meer budgetproof - voor Lowlands is. ā€žMaar zo werkt het nietā€, stelt Van Eerdenburg lachend. Want, zo benadrukt de Amsterdammer, Lowlands beoogt een internationaal festival te zijn. ā€žBovendien willen we vernieuwend blijven, met een bepaalde urgentie in ons programma.ā€

De Belgische zanger Stromae, een van de highlights van Lowlands.

Ondanks de uitdagingen waar Lowlands de afgelopen twee coronajaren en dit jaar mee te kampen heeft gehad, benadrukt Van Eerdenburg dat hij de toekomst van het festival rooskleurig inziet. En zijn eigen toekomst als festivaldirecteur? Daar zit ā€™zeker een houdbaarheidsdatum aanā€™, maar als het aan hem ligt is die voorlopig nog niet in zicht.

Valkuil​

Delegeren is de redding van de zestiger: ā€žHet afscheid schuif ik voor mij uit door bepaalde dingen over te dragen aan mensen die jonger zijn en daardoor dichter bij de festivaldoelgroep staan. Het is namelijk een valkuil om te denken dat je op mijn leeftijd precies voelt wat er omgaat in het hoofd van een twintiger.ā€
Om niet totaal te vervreemden van zijn doelgroep, waagt de Lowlands-directeur zich graag in het feestgedruis, puur om te zien en te horen wat er onder zijn gasten speelt en ā€™wat er werkt en wat niet.ā€™ Dat klinkt als drie dagen volle bak genieten. ā€žKlopt, maar ik ontspan pas Ć©cht als iedereen maandagmiddag brak en voldaan het terrein heeft verlaten.ā€
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek en eva84

Royke

Dagopener
Sfeerbeheer
2 jul 2018
726
1.242
Voor mij ook camping 0! Wat Sam Fender betreft, die hoef ik niet meer per se te zien šŸ¤£. Hierbij mijn spoorboekje voor nu.

Vrijdag:

Headie One, Frenna, Dubioza Kolektiv, Balthazar, The Murder Capital, eten, Parquet Courts, Zwangere Guy, The Opposites, Hang Youth, evt Parris Smith

Zaterdag:
Coke studio sing a long, Q, Goldband, Festileaksmeetinf, Glass Animals, The looks, Bring me the horizon, Jack Harlow, Oscar and the wolf, Kevin, Arctic Monkeys, Channel Tres, Studio 666

Zondag:
Froukje, Palaye Royale, Gotu Jim, Geese, Fever 333, eten, Dadi Freyr, Slowthai, Stromae
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc, Moniek en eva84

DanielNedelko

Campingartiest
4 jul 2022
96
184
Jullie fanatiekelingen komen daar vast niet, maar iemand een idee hoe druk het is op camping 6? Misschien is het toeval, maar het lijkt alsof er meer donderdaggangers zijn dan anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

inflatiemunt

Campingartiest
3 jul 2019
69
79
Ook maar eens richting Lowlands, dus uiteindelijk toch vanavond! Hopelijk heeft iedereen die er al is en een koptelefoon wilt, een koptelefoon kunnen bemachtigen :) Fijn weekend allemaal!!
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Gebruikers die dit onderwerp bekijken