Lowlands 2017

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Interpol in het voorprogramma van U2 360 gezien en kon mij niet overtuigen, echter Lowlands gaat over diversiteit. Ook in dat licht zie ik ze niet snel komen met The editors, the XX en Iggy Popp in het programma dat dekt toch en beetje hun lading.
Ik verwacht just wel nog een paar klappers als headliners, er staan er nu toch een paar bij die ook als sub headliner kunnen waaronder Elbow, The xx, Mumford and Sons, Flume, etc...
Ik denk vooral aan Rock/Metal en Dance headliners...
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.552
838
Lowlands is in principe niet perce het festval van de hele grote namen. Daarom denk ik dat we met editors, mumford & sons en the XX de headliners wel hel hebben. Heel misschien nog een Headliner ipv the XX. Maar zowel editors als mumford & sons zijn ook headliner op festivals als pinkpop en werchter. Daarnaast verkopen ze hier in Nederland ook gewoon de ziggo dome uit.

Daarnaast zijn alt-j en elbow op sommige festivals ook gewoon (sub)headliner. dat is zeg maar de argumentatie waarom ik maximaal nog 1 grote naam verwacht. maar eigenlijk denk ik dat dit het wel is.

Maar ik verwacht natuurlijk nog wel een hoop moois :)
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
En ik denk juist weer dat alleen Editors headliner is.

The XX & Mumford & Sons zijn in mijn beleving (Hoe fan ik ook ben van the XX!!) gewoon niet de juiste acts met de juiste energie om te laten headlinen.
Ik zie ze eerder als Sub voor een knaller erachteraan of misschien zelfs wel afsluiter van de Grolsch.

Het is puur gevoel hoor.. Maar nog een weekje en dan zullen we wel weer een portie namen krijgen :)
 

Groen

Playlistbediener
22 sep 2015
13
0
Kasabian zojuist bevestigd voor sziget, lijkt me een mooie en kansrijke headliner!
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.816
Ik kan me niet voorstellen dat Mumford and Sons geen headliner is. Mumford ans Sons zouden om het even welk festival in Nederland headliner zijn. Werden twee jaar geleden nog gewoon als 'losse' gig in de Goffert geprogrammeerd. Dat lukt de Editors echt niet.

En je kunt veel vinden van Mumford and Sons, maar met de energie zat het live toch altijd wel goed hoor ;-).

The Xx verwacht ik wel als headliner, maar ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Roluf. Misschien als ze nog een goede danceheadliner kunnen strikken; in dat geval zou The Xx subheadliner kunnen worden. Ik laat me in dat geval graag verrassen ;-)

Grote metalnamen zijn eigenlijk al jaren schaars op Lowlands. Ik kan me zo Slayer nog voor de geest halen, maar verder is er bij mij weinig blijven hangen.

 

Groen

Playlistbediener
22 sep 2015
13
0
Mumford & sons zal wrs gewoon headliner zijn, zie RW 2015.

Editors twijfelt niemand meer aan neem ik aan

The xx is erg geliefd bij muziekhipsters, maar nog wel een stuk minder bekend bij het main stream publiek.

Daarom verwacht ik nog 1 headliner, hoop zelf op een onverwachte aankondiging van the national.. maar kasabian lijkt me stuk waarschijnlijker.

Zitten bij de nieuwe namen van sziget wel meer kanshebbers voor LL. Maar hopelijk weten we binnenkort meer!

 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.601
606
Kasabian is echt niet groter dan The XX. Volgens mij was de laatste plaat van Kasabian ook geen bijzonder groot succes.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.816
Kasabian is echt niet groter dan The XX. Volgens mij was de laatste plaat van Kasabian ook geen bijzonder groot succes.

Geloof ik ook niet. De laatste keer dat Kasabian er was, stonden ze einde van de middag. Sindsdien zijn ze niet beduidend groter geworden. Integendeel eerder. In Groot-Brittannië zijn ze absoluut headlinerwaardig, daarbuiten een stuk minder.

Overigens wel een toffe liveband.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.079
6.138
EddieVerder wrote:
Kasabian is echt niet groter dan The XX. Volgens mij was de laatste plaat van Kasabian ook geen bijzonder groot succes.


Geloof ik ook niet. De laatste keer dat Kasabian er was, stonden ze einde van de middag. Sindsdien zijn ze niet beduidend groter geworden. Integendeel eerder. In Groot-Brittannië zijn ze absoluut headlinerwaardig, daarbuiten een stuk minder.

Overigens wel een toffe liveband.

Kan aan mij liggen... Maar ik snap dan weer alle heisa rond The XX niet, kan zijn dat het niet zo mijn ding is...
Maar is dat zo bijzonder dan?
Wie heeft The XX ineens ( uit het niets, imo ) tot headliner gebombardeerd eigenlijk?
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Ach , we zullen het uiteindelijk zien wie waar geprogrammeerd staat en kunnen er altijd nog op terug komen :) .
Van Sziget mogen wat mij betreft Kasabian , Clean Bandit , Fritz Kalkbrenner & DANNY BROWN doorkomen :)
 

Bo

Playlistbediener
16 mrt 2016
7
0
Kunnen we Flume, Jamie Cullum, The Kills, The Pretty Reckless en Crystal Fighters ook verwachten op Lowlands? (Sziget line-up)
 

Wijdje

Campingartiest
15 okt 2016
75
56
Kunnen we Flume, Jamie Cullum, The Kills, The Pretty Reckless en Crystal Fighters ook verwachten op Lowlands? (Sziget line-up)

Flume is al aangekondigd ;) Voor de rest wel enkele goede namen die wat mij betreft wel door mogen komen richting Biddinghuizen
 

Hugo

Campingartiest
17 jun 2016
57
0
Hoofdprogramma is volgens Eric van Eerdenburg al vastgelegd en bekend. Daarnaast veranderd mogelijk indeling terrein en wordt accent meer gelegd naar hiphop. Zie meer info in
dit interview.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.079
6.138
NU.nl : Lowlands viert 25-jarig jubileum met veranderingen

Lowlands viert de 25e verjaardag naast een nieuwe vormgeving met nog meer veranderingen. "Het getal 25 gaat een grote rol spelen", vertelt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg.

Waarom heb je het artwork aangepakt?
Eén van de redenen is dat we vonden dat het nu een goed moment om een hele andere stijl aan te nemen. Niet omdat de oude niet goed was, maar we moeten weer een keer flink de wind er onderdoor laten waaien, en zo zijn we met een heleboel dingen aan het kijken op dit moment waarover later meer als het meer presentabel is.

Heeft het 25-jarig jubileum ermee te maken?
Ja, het is wel even een moment om reflectie te hebben van 'doen we de dingen nog steeds goed'? Als we nu opnieuw zouden beginnen en we zouden weten dat er in augustus 55.000 man voor de deur staan, wat zou je dan anders doen? Pas als het straks echt presentabel is, breng je het naar buiten.

In welke richting moeten we denken? Artwork heb je aangegeven, moeten we ook denken aan veldindeling?
Daar zou je aan kunnen denk ja.

Het aantal tenten?
Het aantal tenten misschien niet, maar het soort tenten. Er zit wel wat verandering en vernieuwing aan te komen.

Heeft het puur met het terrein te maken of ook andere dingen?
Artwork, wat ik al zei, maar toch ook wel muzikale richting. We zoeken meer naar hiphop-acts, zowel onbekend als bekend. Dat is niet iets dat we dit jaar hebben ingezet, maar hiphop wint steeds meer aan belang.

Betekent dit dat de hiphop een nog meer prominente rol gaat krijgen dan de afgelopen jaren?
Ja, en in de elektronische muziek gebeurt veel meer dan in de indie bijvoorbeeld, dat is gewoon zo. Dat wil niet zeggen dat we dan de indie helemaal los laten maar de balans in het programma kan wel wat verlegd worden. Toch gaan we de indie duidelijk een eigen plek te geven.

Leg eens uit?
We hebben vorig jaar getest met de Hacienda of we daar s'nachts beter geluid. De Hacienda komt terug en we gaan hem uitbouwen en er een volwaardig nachtprogramma inzetten. We kijken continu waar we kunnen veranderen en het 25-jarig jubileum is een mooi moment om bepaalde zaken echt door te duwen.

Ga je ook iets doen met het thema '25'? Zoals bezoekers die al 25 jaar zijn geweest of die 25 jaar zijn?
Dat laatste, daar gaat het wel in de buurt komen ja. Mensen die 25 jaar zijn maar ook mensen die al 25 jaar komen, ja.

Wanneer zoek je daarvoor mensen?
We gaan in februari los met de nieuwe website met specifieke acties. We zijn natuurlijk begonnen met '25 jaar Lowlands, 25 euro korting' direct na Lowlands vorig jaar. Die actie liep tot 30 september. En we zijn eerder los gegaan omdat ons hoofdprogramma bekend is. In februari komt de website en dan zullen ook alle toeters en bellen van het 25 jarig bestaan onthuld worden.

Hoe loopt de kaartverkoop?
Goed!

Ga je uitverkopen?
Ik denk het wel ja. We zijn nu twee jaar niet uitverkocht.

Is uitverkopen belangrijk voor je?
Tuurlijk, dat is altijd leuk, zeker op je jubileumjaar. Alhoewel ik een pokkehekel heb aan jubilea op zich. We hebben ons namelijk niet tijdens editie 23 en 24 ingehouden om in jaar 25 te gaan knallen. We doen ieder jaar ons best om er zo'n groot mogelijk feest van te maken, met dit jaar thematisch aandacht voor het getal 25. En uitverkopen zou ik wel leuk vinden, dat mis ik wel een beetje.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.816
Raskolnikov wrote:
EddieVerder wrote:
Kasabian is echt niet groter dan The XX. Volgens mij was de laatste plaat van Kasabian ook geen bijzonder groot succes.


Geloof ik ook niet. De laatste keer dat Kasabian er was, stonden ze einde van de middag. Sindsdien zijn ze niet beduidend groter geworden. Integendeel eerder. In Groot-Brittannië zijn ze absoluut headlinerwaardig, daarbuiten een stuk minder.

Overigens wel een toffe liveband.


Kan aan mij liggen… Maar ik snap dan weer alle heisa rond The XX niet, kan zijn dat het niet zo mijn ding is…
Maar is dat zo bijzonder dan?
Wie heeft The XX ineens ( uit het niets, imo ) tot headliner gebombardeerd eigenlijk?

Bij The Xx als headliner kan ik me voorstellen dat je daar vraagtekens bij zet. Eerlijk gezegd zie ik ze zelf eerder als headliner op festivals van het formaat DTRH en BKS.

Ze zijn echter wel erg populair, HMH was zo uitverkocht. En alle drie de albums van deze band zijn bijzonder goed ontvangen. Het is gewoon een hippe band op dit moment, en daarom sluit ik niet uit dat ze in Biddinghuizen daadwerkelijk de Alpha afsluiten. Ook op Oya bijvoorbeeld sluiten ze een dag af.

Tenzij Lowlands nog een andere grotere naam in petto heeft. Maar heel veel kandidaten met een beduidend grotere status dan The Xx heb ik in augustus nog nergens gezien. Hooguit Major Lazer. Vandaar.

Bij Kasabian was het in 2012 overigens bepaald niet druk, als ik me goed herinner. Dus die zullen echt niet headlinen.
 

SonnyC

Playlistbediener
15 jan 2017
11
0
http://www.nu.nl/muziekinterviews/4416384/lowlands-viert-25-jarig-jubileum-met-veranderingen.html?redirect=1

Lijkt erop dat Eric zojuist antwoord heeft gegeven op de vraag of er nog headliners worden toegevoegd. En na de opmerking dat er meer hiphop komt, heb ik Danny Brown en Vince Staples naast SMIB, Yung Internet, Yung Nnelg voorzichtig met pen genoteerd. Plus een gekke show met de hele TopNotch stal.
 

Groen

Playlistbediener
22 sep 2015
13
0
In interview met Oor geeft directeur Eric van Eerdenburg aan dat 'de bovenkant van de affiche' al bekend is. Wellicht een teken dat er geen (extra) headliner bijkomt.

Ook wordt hier steeds gezegd dat LL een ander formaat headliners moet hebben dan DTRH en BKS. Hier ben ik het niet mee eens, gezien de prijzen en de gegeven 2 namen van BKS in vergelijking met LL is het duidelijk dat deze festivals dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. Wellicht geldt dit ook voor PKP. 'Grotere' of 'Meer' grote headliners zoals RW die heeft kunnen we niet verwachten op LL.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.816
In interview met Oor geeft directeur Eric van Eerdenburg aan dat ‘de bovenkant van de affiche’ al bekend is. Wellicht een teken dat er geen (extra) headliner bijkomt.

Ook wordt hier steeds gezegd dat LL een ander formaat headliners moet hebben dan DTRH en BKS. Hier ben ik het niet mee eens, gezien de prijzen en de gegeven 2 namen van BKS in vergelijking met LL is het duidelijk dat deze festivals dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. Wellicht geldt dit ook voor PKP. ‘Grotere’ of ‘Meer’ grote headliners zoals RW die heeft kunnen we niet verwachten op LL.

Headliners van festivals als Werchter zijn niet gebruikelijk op LL, nee. Al stond Muse er vorig jaar, en dit jaar Mumford and Sons. En Foo Fighters een aantal jaren geleden. Maar dat is meer uitzondering dan regel.

Je hebt absoluut een punt wat betreft de headliners van BKS dit jaar. Die zouden op LL met groot gejuich onthaald worden. Dus in die zin zijn die twee festivals naar elkaar toe gekropen (en overtreft BKS LL zelfs dit jaar, want ik sla AF en RH veel hoger aan dan M&S en Editors). Het is echter maar de vraag wat BKS volgend jaar gaat doen. Ze zullen het knap lastig krijgen om in de buurt te komen van dit jaar wat betreft de bovenste namen op het affiche. Realistisch gezien is er een kans dat BKS het volgend jaar moet doen met kleinere namen. En dat hoeft overigens ook helemaal geen probleem te zijn.

Ook qua ticketprijzen zijn er weinig verschillen meer dit jaar. Of dat volgend jaar weer zo is, moet nog blijken. Want ik mag aannemen dat het strikken van AF en RH dit jaar heeft gezorgd voor de prijsstijging in tickets. Mochten de afsluiters volgend jaar een maatje kleiner zijn, dan kan dat tot gevolg hebben dat de kaartprijs weer omlaag gaat.

Maar qua aantallen bezoekers is er natuurlijk wel een wezenlijk verschil in grootte. Op Lowlands kunnen 55000 mensen komen, in en rondom de Alpha kunnen ruim 20000 mensen terecht. Dat is bijna net zo veel als op heel BKS en DTRH. Dus daar moet je wel acts zoeken die dat soort aantallen trekken.
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.552
838
The XX verkocht binnen 20 minuten de hmh uit. Dus is een plek als headliner in ieder geval niet misplaatst. Maar er valt natuurlijk wel over te discussiëren.

Er staan op Sziget wel echt wat leuke namen die ik op lowlands wel wil zien.
two door cinema club, charl xcx, kasabian en billy talent.

Kasabian komt denk ik niet naar lowlands is best een dure act maar trekt in NL te weinig mensen. Verkochten 2 jaar geleden de HMH ook niet uit. Heb ze een paar jaar terug op werchter gezien. Is echt een goede act.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.601
606
Als ik in het interview goed lees zegt hij over hip-hop dat dit DIT JAAR NIET IS INGEZET, oftewel volgend jaar pas? Gelukkig dus nog niet teveel hip-hop invloeden dit jaar.

Daarnaast staat er dat het hoofdprogramma bekend is, dit is niet per se hetzelfde als 'bovenkant van de affiche'. Dus headliners dan bekend, maar subs nog niet?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken