Dat was weer een heerlijke LL. Voor mij pas volgend jaar de 25e editie.
Weer is me meegevallen alleen onder de Editors een nat pak gehaald.
Terrein was top zo. Door de 2 ingangen en de dam, was er meer dynamiek op het terrein qua looproutes. Bravo qua tent te aanwezig, maar wel beter qua ruimte. Maar zoals al aangegeven, waarom geen video schermen daar? Tevens onder X Ambassadors was het redelijk aan het lekken voor het podium....
Alpha is echt top. Wat een ruimte en wat een goed zicht van alle kanten. Benieuwd wanneer andere festivals gaan volgen.
Capaciteit bij sommige tenten was vaak te klein bij een aantal artiesten. Als er bijna 50 meter buiten de tent (Bravo bij Iggy Pop en London Grammar) (Heineken bij Tash Sultana) nog mensen staan te kijken dan gaat er iets niet goed. Of juist te goed.
Veel gezien weer dit jaar. Kwam er toch weer achter dat ik te weinig tijd had om te eten en dat de afstanden toch steeds weer tegenvallen. Tussen de 12 en ruim 14 km per dag gelopen ?
Verder qua fysiek is het lang staan ook steeds een opgave. Maar goed schuld van de organisatie teveel leuks om te zien. Daarom wel Elbow gemist..... helaas wat ik gisteravond terug zag....
Vrijdag:
Begonnen met Cultural Abuse aangezien ik via Epitaph daar was en ik het een leuke sympathieke band vind met een paar zeer aansprekende nummers. Stoer om een zanger te zien met een dergelijke aandoening en dan toch op het podium te staan. Ze waren wel na 35 minuten klaar met spelen wat wel weer heel punk is. Verder hadden ze iets tegen Trump volgens mij.....
Daarna X Ambassadors, begon leuk, maar veel van hetzelfde. Erg Amerikaanse rock. Wel een enthousiaste band. Of de drukte kwam door de regen of de band, geen idee. Op tijd weggegaan om Nothing But Thieves te zien. Mooi in het voorste vak gestaan, totdat ik naar de wc moest. Mocht niet meer terug..... dat waren de orders.... terwijl het voorste vak goedgevuld was, maar niet propvol. De band was erg gaaf. Sterke nummers en een fantastische zanger.
Snel na afloop richting de Heineken voor Glass Animals. Dat ging gelijk los in de tent. Zeer goed vermaakt. Een mooie verassing. Daarna door naar Pvris, viel tegen. Geluid, uitstraling, enthousiasme etc. Niks bijzonders......
Gelukkig even pauze om me op te laden voor Architects en om wat te eten. Wat een fantastisch optreden was dat. De opmerking van de zanger haalde alle media (erg leuk voor de mensen van Epitaph, daar kan geen campagne tegenop) en het indrukwekkende eerbetoon tijdens Gone with the wind. Kippenvel. Band is echt retestrak, vol enthousiasme en heel down to earth. Echt enorm van genoten. Misschien dat daarom Moderat wat tegenviel. Wat ik al vaker hier las is dat het er misschien mee te maken heeft dat het in het licht was. Het tweede nummer klapte er nog lekker in. Daarna kabbelde het voor mijn gevoel wat door. Leuk, maar niet meer dan dat. Eerder vertrokken om op tijd te zijn bij Iggy Pop. Ik ben geen echte fan. Daarom gelijk leuk dat de bekende nummers voor in de set zaten. Zeker ook omdat we op tijd bij The XX wilden zijn en nog even langs wilden lopen hij MHD. Respect voor Iggy. Het rammelt natuurlijk aan alle kanten. Maar wat een drukte in de tent. Daarna even bij MHD langs. Ook daar erg druk. Even van buiten gekeken. Leek wel aardig feest in de tent. Daarna The XX. Wauw, wat was ik overdonderd de eerste 6 nummers. Helaas konden ze dat niet helemaal vasthouden voor mijn gevoel. Het einde was wel ijzersterk. Al met al erg onder de indruk. Nog wat nageborreld in de persruimte en daarna nog een patatje stoofvlees gehaald. Was erg lekker of kwam het doordat ik trek had....
Dan de zaterdag, beide voorgenomen acts laten schieten. Stonden ook niet hoog in mijn lijstje. Dan maar het programma gevolgd van mijn buddy. Stefflon Don was erg vermakelijk voor 15 minuten. Daarna door naar Lowlands zingt. Dolf Jansen was grappig Marco Roelofs begon veelbelovend en de JVT is gewoon de JVT, verder was het matig. Snel door naar Tove Lo. Ze gewoon goed zingen. Niet helemaal mijn ding qua muziek. Even flashen is natuurlijk bekend, maar doet het blijkbaar nog steeds erg goed. Ik wilde naar Canshaker Pi, maar koos er toch maar voor om energie te sparen en wat te eten. Daarna naar Dool gegaan. Erg onder de indruk. Strakke band, de frontvrouw maakte er geen grappige bedoening van en de cover van Killing Joke kwam goed uit de verf. Goed optreden. Daarna snel naar Yungblud gegaan. Speelde net zijn hitje King Charles. Dat was erg leuk. Maar het was niet echt supergoed. Zowel muzikaal als qua zang. Niet afgekeken dus ook omdat ik London Grammar wilde kijken. Wederom erg druk in de Bravo. Kon helaas maar 30 minuten kijken vanwege de overlap met Alt-J ( en daardoor ook het missen van Frank Carter). Wat ik gezien had was prachtig, maar ook best saai. Lag misschien aan mijn energie op dat moment of de onrust om snel door te gaan maar Alt-J. Dat was één van mijn must sees. Vaker gezien, goede band, maar het kwam pas echt los en op gang vanaf Fitzpleasure. Ook weer teveel licht door de nieuwe Alpha....
Zoals al eerder geschreven Elbow gemist. Nu wel spijt van.... even wat gegeten en daarna door naar Editors. Mijn eerste keer bewust. Helaas regen, erg veel regen. Naar 6 nummers dacht ik in combinatie met de regen vroeg ik me af wat ik aan het doen was. Maar even terug naar de persruimte. Toen het droog was laatste stuk Editors maar weer opgepakt. Was goed, maar het raakt me niet echt. Daarna nog een paar drankjes gedaan en wilden we naar comedy train..... dat wilden er helaas meer.... dus geen plaats meer. Dan maar naar de camping en lekker slapen.
Dan de zondag. Lekker starten met Billy Talent. Erg leuke en energieke band, met sterke nummers achter in de set zoals Red Flag, Devil on my shoulder en Fallen leaves. Mooi begin van de laatste dag. Daardoor wel het begin van Tash Sultana gemist. Daar aangekomen was het helemaal weer vol. Dus van buiten de tent gekeken. Wat ik meekreeg klonk goed, maar het is natuurlijk niet zo leuk als in de tent. Ach ja, kwestie van keuzes.
Daarna naar de suprise act. Helaas toch Triggerfinger. Heb ik niks mee, dus snel weer weg. Broodje eten. Daarna ATDI, gezien de andere reacties hier ben ik waarschijnlijk de enige die zich erg vermaakt heeft. Ik snap het deels wel. Behoorlijk lege tent, een geflipte zanger (zeer vermakelijk. Ik hou er wel van) en geen top geluid. Volgens mij speelde de band behoorlijk bevlogen en enthousiast. Ik had vooraf stiekem al even gespiekt op de setlist van PKP. Dus het verbaasde me daarom niks dat de zanger met een handgebaar aan de rest aangaf, nog 1 laatste nummer...... jammer dit was in de India perfect geweest. Helaas schatte de manager / promotor ze hoger in. Hierdoor 2 verliezers en 1 winnaar. Het publiek, de band en de manager / promotor. Gelukkig daardoor wel op tijd bij Cypress Hill. Wat een show en sfeer was dat. Zeker in mijn top 3 van het weekend. Puur op en top entertainment met alle hits (en dat zijn er best veel) die voorbij kwamen. Echt genoten. Daarna door naar The Pretty Reckless. Lekker Amerikaanse hardrock met een leuke zangeres (tevens succesvol als actrice en model). Ik mag het graag horen. Enkele sterke nummers. Niks bijzonders, maar goed vermaakt. Minpuntje geen slaggitaar onder de solo's. Zo zonde als ze dat doen.....
Flume maar overgeslagen, maar daar hoef ik geen spijt van te hebben wat ik hier gelezen heb. Daarom doorgegaan naar Death Grips (op aanraden van diverse forum leden). Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik heb het resterende half uur geboeid staan kijken, maar ik snap het nog steeds niet. Wat waren die gasten aan het doen. Is het nu heel geniaal of gewoon complete chaos???? Daarna Future Islands maar overgeslagen en wat gaan eten bij de Surinamer. Wat een tegenvaller was dat. Dan het toetje nog in de vorm van Mumford & Sons. Een dikke 8. Het is gewoon een goede band, maar de hype is er al lang van af. Wat me opviel is dat bij de toegiften (moet dat nou nog???? Speel gewoon door) het eerste nummer een nieuw nummer was. If I Say, vond ik echt fantastisch. Al met al een mooie afsluiter van weer een prachtige editie.
Gezien het enthousiasme van iedereen hier, maar ook door mensen om mij heen die niet geweest zijn, ben ik bang dat we weer voorverkoop taferelen krijgen zoals een paar jaar terug...... dus hopelijk ben ik er volgend jaar weer bij om mijn persoonlijke jubileum te vieren