Lowlands 2017

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Zozo , wat een geweldige Lowlands editie was dit :) Ik denk dat het van de 10x dat ik geweest ben , deze editie zeker in mijn top 3 staat.
Als eerste de mensen, ik had echt weer dat heerlijke old skool Lowlands gevoel, zoveel mooie en leuke mensen ontmoet. Ook op de camping (2) stonden we met hele toffe mensen om ons heen.
De nieuwe Alpha vond ik persoonlijk wel echt tof. (Heb er alleen maar voorin gestaan dus geen last gehad van de regen etc. De nieuwe bravo vond ik van de buitenkant echt lelijk, maar van binnen erg gaaf.
De extra ingang bij de Heineken was echt een verademing en ook de hele indeling van het terrein was goed. Inclusief de Armadillow en de Rotdogs daar. (Iedereen die deze niet gegeten heeft, verplicht ik om dit volgend jaar wel te doen.)
2 kleine minpuntjes kunnen ontdekken.. Het programmaboekje was niks, doe mij maar gewoon een boekje en niet zo'n uitklapbaar ding.
Daarnaast was het voor de dames van onze groep ook geen pretje om naar de wc te gaan, wij mannen konden echt overal maar die meiden moesten hele stukken lopen en dan ook nog eens heel lang wachten.
Dan de optredens. Man man man, wat heb ik goede en mooie dingen gezien. The XX vond ik echt helemaal geweldig, evenals Glass Animals , Vince Staples en Tash Sultana. Maar het aller aller beste vond ik echt Denzel Curry, deze man gaat het helemaal worden. Heb nergens nog Recensies hiervan gevonden, maar de X Ray klapte volledig uit elkaar.
Ik heb echt genoten van het weekend, en ik ben er volgend jaar zeker weer bij. !

Bedankt LL !

Ohja en de Rolstoel bij Vince was ook wel even een momentje ! Een enorme eer om die jongen omhoog te mogen tillen! Grandioos !
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Schitterende editie. Fijne sfeer, uitstekende optredens gezien. Iggy Pop, Solange, Vince Staples, Denzel Curry, Nicolas Jaar, Clark, Death Grips. Ook Husky Loops, Tycho, Methyl ethyl de moeite meer dan waard. Cypres Hill!!!!

Genoten weer, op naar editie 2018!
 

Berreal

Playlistbediener
24 jan 2017
29
0
Was weer een top editie!

Weet iemand al of ze voor de 2018 editie een early-early-bird voorverkoop gaan doen net als afgelopen jaar? (met/onder de €25,- korting)
Of zijn er überhaupt al voorverkoop data bekend gemaakt? ik kan namelijk nog niets hierover vinden.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.197
4.422
Mijn eerste Lowlands was amazing! Vraag me nu heel erg af waarom dit pas mijn eerste Lowlands was.

Mijn absolute hoogtepunten lagen in het begin en het eind, namelijk the XX en Future Islands. Wat een geweldige optredens waren dat zeg!

Verder heel erg genoten van Alt-J, Moderat, Editors, Car Seat Headrest, Black Foxxes en London Grammar. Ik ben nu vast nog wel dingen vergeten, maar deze schieten mij nu even binnen.

Enige echte tegenvaller vond ik Flume, daar had ik wel echt meer van verwacht.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Gewelidige editie! Hoogtepunten waren Glass Animals, The xx, Sampha, alt-J en Mumford and Sons. De echte baas was echter Vince Staples. Hij speelde hele India plat. Grootste tegenvaller waren de Migos, wat een kutoptreden was dat zeg..
 

wilbert koopman

Playlistbediener
9 mrt 2017
27
0
Ik vond het ook een geweldige editie. Qua muziek een stuk beter dan de twee voorgaande jaren waar ik ook bij was.
Mijn hoogtepunten waren:
- Architects
- The xx
- Editors
- Mumford and sons
- Cypres hill
- Tash Sultana
- The pretty Reckless
- The bloody beetroots (live)
- Nothing but Thieves

Helaas heb ik alt-j en elbow gemist.

Als lief hebber van drum & bass vond ik het wel jammer dat er geen vette lichtshow was zoals vorig jaar (noisia etc.) Dit mag wel weer wat meer aandacht krijgen volgend jaar.
Daarnaast kan een MC bij drum & bass echt niet!!

Betreft de nieuwe tenten vond ik de Alpha en Bravo zeer vet. In de Alpha mag alleen het podium wel iets hoger. In de Bravo zou ik graag schermen willen zien aan de zijkanten.
Ook de Armadillo vond ik een groot succes.


 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.576
577
Het was meer dan uitstekende editie! Jammer genoeg minder gezien dan dat ik vooraf van plan was. Maar wat ik gezien heb was erg goed.

1. Car Seat Headrest - 9
Fantastisch optreden. Heerlijk hoe hij er bij staat als een geek en gewoon samen met zijn band heerlijk rock indie songs eruit knalt. Meezingen met Drunk Drivers alsof het al een klassieker is. Om dan op het eind gewoon maar te beginnen met het oprollen van kabels. Nog even een kort zwaaien en iedereen realiseert pas dat het toch echt afgelopen is. Top show!

2. Editors - 8
Al een tijd geleden dat ik ze de laatste keer zag, maar nu was het meer dan prima! Veel energie en goede setlist. Geluid was subliem in de half open giga vliegtuigloods. Papilion blijft ook onverwoestbaar.

3. Iggy Pop - 7.5
Ouwe rocker die nog steeds weet hoe je een show moet maken. Hoogtepunten waren uiteraard The Passenger en Lust For Life.

4. The Veils - 7.5
Lekker optreden!

Nog het vermelden waard waren Frank Carter & The Rattlesnakes die zorgde voor een pit die rondom de hele India ging, John Moreland, Mumford and Sons die met hun banjo de gehele Alpha plat speelde, maar tussendoor slaapverwekkend waren, Bastille, Elbow, Black Foxxes. Naâman, Mac DeMarco.

Jammer genoeg shows van The Shins en Future Islands gemist. Echt zonde.

De nieuwe tenten zijn ook een hele verbetering. De Bravo geeft het gevoel dat je overal dichtbij staat en goed zicht hebt. De Alpha is gewoon een meesterlijk grote hangar met zelfs vanaf de heuvels uitstekend zicht en geluid.

Enige smet was het weer, waardoor je op vrijdag en zaterdag niet overal lekker in het gras kon zitten/liggen.
 

Rudy190

Gouden Tip
3 feb 2017
265
39
Beste forumleden, hier mijn Lowlandsverslag (ik vergeet sowieso een boel te vertellen):

Voor mij was dit de eerste keer LL, en meteen met de groep afgesproken ieder jaar te gaan want holy shit dit was zo leuk!
Met het inkopen 4kg japanse nootjesmix ingeslagen was een dikke tip voor iedereen (we waren met 8en en het was goede hoeveelheid en lekker snack om 5 uur 's ochtends). Lekker ver gelopen met alle drank maar we hadden meteen veel plek voor ons tentenkamp dus kon het eindelijk beginnen, partytent opgezet, tenten eromheen en aan de wodka op donderdag. We waren net op tijd voor de lange rij bij de Silent Disco in de Bravo en daar waren we uiterst blij mee, iedereen ging helemaal los daar! Daarna wat mensen ontmoet bij de wc's en eerste drugsbeleving op LL kon beginnen. We hebben het toen niet laat gemaakt om energie te sparen voor het festival. Helaas bleek mijn luchtbed zo lek te zijn dat ik hem niet meer kon maken, dus heel het weekend op de grond gelegen :(

Vrijdag lekker wakker geworden met een kater, maar meteen uitgesteld met meer alcohol, toen op weg naar X Ambassadors, wat wel leuk was, maar ook niet denderend: 6/10. Daarna Nothing But Thieves voor de 3e keer gezien en die zanger blijft me verbazen: 8,5/10. Toen meteen weer door naar de Heineken voor Glass Animals, wat denk ik wel de "verrassing" van het weekend voor mij was, wat was dat energiek en leuk: 8,5/10. Toen nog was meegepikt van Sean Paul maar die vond ik Pinkpop nog beter dan hier, bedroevend: 3/10. Tegen mijn zin vooraan gestaan bij Chef's Special, ken hun hits wel maar al te vaak gezien, maar die nieuwe show was écht heel goed, toch van genoten: 9/10. We zijn blijven staan in het voorvak voor Moderat, wat in het licht toch minder is dan in het donker denk ik, maar je zag iedereen in hun eigen wereld op gaan, wat echt heel nice was: 7,5/10. Helaas Iggy Pop moeten missen voor avondeten (Turkse Pizza!) en weer naar The XX gelopen, wat een mooie show, het had alles: electro, intimiteit en techno: 9/10. We hebben lekker de Techno nacht volgehouden en weer kom je dan elke keer leuke mensen tegen om mee op te trekken als je je groep kwijt bent, heel tof vind ik dat aan LL.

Zaterdag begonnen bij Ronnie Flex en z'n band, viel heel erg mee, de tent danste lekker door en toch ken je best veel hits. Ik vond het sowieso best grappig dat al die mensen op het podium kwamen springen, kreeg er goede moed van: 7/10. Laatste 10 minuten van A Blaze Of Feather meegepakt, eigenlijk puur voor Ben Howard. Het was mooi, maar kon mij niet boeien op dat moment: 5/10. Toen nog een stukje van Husky Loops meegepikt en vond dat ze best in de India mochten, klonk best goed: 7/10. Toen weer verder gehobbeld naar Sampha, vond het vet dat zij geen oortjes gebruikten maar echt alles improviseerden/live speelden op gehoor: 7,5/10. Daarna lekker bij Kovacs in het gras gelegen om wat energie op te doen, zo'n saxofoontje doet wonderen: 7/10. Mijn groep wilde graag naar Skepta, dus ben meegegaan, heel de Bravo was zowat een Moshpit, flinke visuals ondersteunden zijn energie, verrassing van de dag: 8/10. Daarna vlug met een vriend naar The Shins gegaan voor mijn favoriete liedje atm: Simple Song, klonk lekker: 8/10. Toen nog 45 minuten Bastille meegekeken voor mijn vrienden, maar die maakten er toch een leuke spring show van: 7,5/10. Daarna vooraan gestaan bij London Grammar: een uur lang kippenvel gehad! Naast me stonden wat buitenlanders een half uur lang non-stop cocaine te snuiven, maar het optreden was echt genieten: 8,5/10. Daarna weer terug gesprint naar de Alpha voor Alt-j: stevig optreden en verbaasde me over hoeveel fans ze wel niet hebben (ben er een van maar toch): 8,5/10. Toen met een andere vriend naar Elbow geweest en die Guy Garvey is toch echt wel een rasentertainer, heel gaaf optreden en heb blijkbaar de hele tijd naast 3fm dj Domien gestaan, die ook alle tekst kende net als ik, dus flink leuk: 9/10. Toen naar de India voor Vince Staples: heel mooi optreden, iedereen ging echt los terwijl hij bij zichzelf bleef, mooi om te zien: 8,5/10. Toen alweer gesprint (arme kuiten) naar de Alpha voor Editors en ook zij hadden een stevige show waarbij iedereen volgens mij wel sprong bij de nummers, niks op aan te merken: 8/10. Toen zijn we gaan slapen want door al het op en neer rennen kon niemand meer, als avondeten wederom een turkse pizza gehaald: aanrader.

De zondag begon slecht: ontbijt was op, overal wespen en motten, en nog maar 2 liter bier de man, dat moest dus op. Bij Billy Talent nog 1,5 liter bier naar binnen weten te hakken en dat was wel een vet optreden, mooie opener van de dag: 8/10. Toen wilden mijn vrienden naar het Noord Nederlands Orkest en hoewel ik van Klassiek houd, deed het me niks: 3/10, het was zelfs een beetje sneu dat ze Tijl Beckhand (of hoe je het spelt) nodig hadden om het wat leuker te maken. Toen 1 nummer van Triggerfinger gekeken, niet mijn ding dus door naar The Veils. Had daar wat meer van verwacht maar was best een steady optreden: 6,5/10. Iemand wilde graag Halsey zien, vraag me niet waarom, maar dat was ook niet genieten. Niemand danste, klonk redeiljk vals: 4/10. We hebben toen alwéér turkse pizza gehaald, en ook een normale pizza en zijn weer teruggegaan naar Cypress Hill: heel die tent brak los, echt heel cool: 8/10. Na dat optreden naar het voorvak gelopen voor mijn mustsees van het weekend: Flume en Mumford and Sons. We stond op de 3e rij in het rechtse voorvak en Flume brak lekker los. Iedereen danste als een gek en ik kon schaamteloos alles meebleren: 9/10. Toen met een droge keel van het zingen (kon geeneens speeksel meer aanmaken) gewacht op Mumford and Sons, en dat was het waard. Vanaf het eerste liedje wist je al dat het geweldig was, lekkere meezingers, veel confetti en rook en Marcus die zijn microfoon en drumstel kapot gooit, misschien wel beste optreden van het weekend, helaas was ik erg moe: 9,5/10. Ook vet dat First Aid Kit daar even langskwam tijdens Awake my soul, mooie vrouwen zijn dat :)

Eenmaal terug op de camping natte japanse nootjes gegeten en flink veel cola om de keel te smeren en we hebben er een einde aan gebreid. Door de Bravo muziek wel eigenlijk pas om 5 uur in slaap gevallen, maar alle mooie optredens door mijn hoofd nog terug horen was ook leuk. Toen hebben we in de ochtend op ons gemak ontbijt gehaald en alles afgebroken, gelukkig nu geen dranktas van 30kg mee hoeven sleuren, dus met goede zin naar de auto gelopen. Helaas bleek de parkeerplaats niet snel te gaan, we waren om 12 uur in de auto en pas om half 6 uit het hele terrein.. meteen dus maar naar de Mac geweest om avond te eten, en veel Lowlanders gezien daar haha, waarschijnlijk hetzelfde gehad.
Ik kan wel met zekerheid zeggen dat dit vele malen leuker is dan Pinkpop :), dus volgend jaar ben ik weer hier te vinden waarschijnlijk!

Top 5:
1. Mumford and Sons
2. The XX
3. Flume
4. Elbow
5. London Grammar

Al met al, beste weekend van het jaar, Op naar de volgende editie!
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
289
207
Ook ik heb een topweekend gehad! Het viel weer eens op hoe groot dat terrein is. En wat moet je weer veel missen omdat je met vrienden af wilt spreken, je moet eten of je gewoon niet meer op je poten kunt staan. Toch heel veel leuke dingen gezien. Ik begin even met zeiken:

De Bravo: we vonden het unaniem een ramp. Als je binnen bent is het een prima tent maar wat hebben we vaak buiten aan de rand gestaan omdat er geen doorkomen aan was. Daardoor helaas Iggy heel slecht gezien met slecht geluid. De doorstroming van de oude Bravo was zoveel beter omdat je er via alle kanten in kon lopen. Nu is dat ding veel dichter. We dachten nog, ok, bij populaire acts is dat nu eenmaal zo maar helaas was het in de nacht ook zo vreselijk druk. Geen relaxte plek om te dansen, iedereen duwt tegen je aan of wil erdoor. Erg benauwd en gewoon niet relaxed. Als je dan bier wilt halen voor je vriendengroep, dan is het helemaal niet te doen. Dus hopelijk komen er meer doorgangen, worden er buiten boxen en schermen geplaatst zodat je buiten ook nog wat mee kunt krijgen van optredens.

At the Drive In: Ik ben een groot fan en toen er een reünie werd aangekondigd en ze kwamen in de Melkweg, was ik er bij. Vanaf de eerste toon ontplofte de Melkweg en wat de zaal een grote kolkende massa. Wat een feest en wat een enthousiasme. Met dat in het achterhoofd ben ik extra vroeg naar de Bravo gegaan en stond ik echt helemaal vooraan. Maar het bleef rustig. Toen ze begonnen, bleef de zaal stil. Niemand zong mee, niemand sprong en er ontstonden geen moshpits. Bizar!! De band had dat volgens mij ook in de gaten want Cedric, de zanger, werd steeds opgefokter en ging maar raar doen. Vervolgens liep het concert niet lekker en werd de zang steeds zachter afgesteld. Ik kon amper horen wat hij zong. Nog nooit zo'n tegenstelling gezien want ik weet waar de band toe in staat is. Oor schreef nog over dat optreden in de Melkweg dat alles klopte....en nu dit. Daar stond ik met m'n bandshirtje in mijn eentje vooraan te springen. Ze stopten een kwartier eerder en mijn deceptie was compleet. Verkeerde tent, verkeerd publiek? Of de zanger nu steeds gekker ging doen uit irritatie of drugsgebruik....want het was heel bizar. De wisselwerking met het publiek is toch wel cruciaal en die bleef echt uit.

Dan de toppers:

The XX: heerlijk staan spacen, echt te gek!
ABRA: Te gek optreden in de x-ray met veel fans die luidkeels meezongen. Ze werd er verlegen van. Erg leuk om te zien want deze artiest is nog erg onbekend.
The Editors: Ja toch wel. Ik dacht nog...alweer The Editors maar ik kon er geen genoeg van krijgen. Heerlijk om even zo'n grote topshow te zien.
Skepta: best wel een verassing maar de Bravo barstte uit zijn voegen. Ik heb nog even bescheiden meegedaan met een moshpit.
Cypress Hill: Jeugdsentiment en gewoon een topfeest.
X-Ray; zaterdagnacht; oef....wat een heerlijke sets draaiden ze daar. Het werd heel laat....of heel vroeg.

Subtoppers:

Nothing but Thieves: nu 3x keer live gezien. Een topband met een goede zanger maar toch mis ik steeds "iets". Wat meer vuur, meer pit. De nummers worden prima gespeeld maar er zit volgens mij meer in.
Triggerfinger; al vaak gezien maar zo goed als deze keer zag ik ze niet eerder. Heerlijk optreden maar die drumsolo hoeft van mij niet (beetje ouderwets en haalt de vaart uit het concert).
Alt-J: prima voor op de heuvel want er moet ook even gerelaxt worden.
Glass Animals: prima dansbare indiepop, leuk begin van de vrijdag.

Liever niet meer:

Flume: zo hoog op de bill maar wat doet zo'n gozer nu eigenlijk? Wat is live en wat is voorgeprogrammeerd? Geen idee. Leuk voor de nacht in de Bravo maar om naar te kijken, geen zak aan.

Leuk om gezien te hebben:

London Grammer: een fantastische zangeres...petje af. Maar gek genoeg kwam het niet zo binnen, hoe knap ook gezongen.
Nicolaas Jaar: Na Flume en dat was niet zo handig. Ik zie dan liever een band ter afwisseling. Het leek wel een intro van een half uur waar je niet mee kon. Geluidsflarden en gepriegel maar later kwam er toch een beat en werd het toch erg lekker. 10x interessanter dan Flume.

En verder heb ik veel flarden opgepikt van concerten. dus ik ben vast wat vergeten. Nu nog steeds erg brak....
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
http://sjoerdsonafspeellijst.weebly.com/blog/sjoerd-op-lowlands

Hierbij mijn uitgebreide verslag! Lees hier btw ook al over de nieuwe Bravo, dat het een beetje mwah is. Helemaal mee eens. Gewoon niet te doen als de tent volstaat. Sowieso zouden schermen al een verbeterpunt zijn en inderdaad misschien wat meer ingangen.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik heb welgeteld een concert echt goed gezien en dat was Mumford & Sons en het was echt fantastisch, wat een sfeer in de zeer mooie nieuwe Alpha. Ik stond echt te genieten in het voorvak.

Verder heb ik vooral gewerkt (wellicht hebben jullie me wel gezien als jullie donderdag voor 15 uur met de auto aangekomen zijn dan is er best een kans dat ik je naar je parkeerplek heb gewezen :p)

Helaas had ik vrijdagmiddag dienst (15-21 uur) en dus Nothing but Thieves moeten missen. Verder was het eigenlijk vooral veel te gezellig op de camping onder de partytent met gratis bier en veel leuke vrienden zodat ik maar weinig echt af heb gekeken. Ik heb wel een groot stuk van Frank Carter gezien, was prima maar een beetje veel herrie.

At the Drive In 1,5 nummer volgehouden maar die zanger klonk echt crap, dat trokken we echt met zn allen niet. Weet niet of het aan de soundcheckers, het geluid in de Bravo of daadwerkelijk aan de zanger lag maar man man dat was niet om aan te horen. Stukje First Aid Kit gezien maar was wat saai en veel te druk in de tent (houd ik niet zo van). Toen zijn we maar backstage op de heuvel gaan zitten bij de Alpha en daardoor zo Cypress Hill publiek kunnen aanschouwen, ging goed los. Flume ook nog gehoord, wat een kutmuziek. Elke keer een leuke opbouw en dan... anti-climax. Pfff

Maar goed erg tof weekend gehad en ben er volgend jaar zeker weer bij mits ik vrij krijg van mn werk maar komt wel goed denk ik :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.875
6.046
Flume ook nog gehoord, wat een kutmuziek. Elke keer een leuke opbouw en dan… anti-climax. Pfff
Ooit wel is Flume geluisterd want nu doe je 'm wel erg te kort aan vind ik haha
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ja ik heb het hele concert gehoord. Het is sowieso niet mijn ding dus zal het echt nooit leuk gaan vinden, maar ieder zijn ding.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.798
1.713
Even alle dingen waar ik iets van te zeggen heb, nog genoeg andere dingen gezien:

Vrijdag:
- Nothing But Thieves: Zeer leuke zet en oh zo goede zanger
- Glass Animals: Ik verwactte al veel van ze, maar dit was toch wel een erg leuke set. Een van de betere dit weekend
- Moderat: Plaats dit in het donker. Eerder dit jaar gezien op Mad Cool in het pikke donker en het was een van de vetste dingen ooit. Hoewel dit ook nog steeds zeer vet is maakt het echt een groot verschil, de show komt in het donker zo veel beter over.
- The xx: Jammer genoeg pas de eerste keer maar wat ben ik blij dat ik ze heb gezien, toch wel top 5.


Zaterdag:
- A Blaze of Feather: Heerlijk wakker worden, fantastische muziek. Kan niet wachten op het nieuwe album van Ben Howard (hoogstwaarschijnlijk eind dit jaaar :)))))))))
- Black Foxxes: Hele vette verassing, was van plan Sampha te kijken maar we hadden geen zin om te lopen vanaf ons ontbijt dus zijn we hier maar vooraan gaan staan. Kende de muziek eigenlijk al maar toch positief verrast
- Bastille: Lekker vanaf de heuvel meegezongen onder het genot van een biertje. Toch wel genieten
- The Bloody Beetroots: Keihard raggen, had eigenlijk verwacht dat het een beetje stil zou vallen in de tent maar iedereen ging los waardoor het heel vet werd.
- alt-J: Al een hele tijd luister ik alt-J maar dit was toch echt de eerste keer dat ik ze live zag. Super goed optreden, maar ik zat een beetje in een dip waardoor het toch iets minder over kwam (uiteindelijk maar gewoon op de heuvel gaan zitten, biertje en loempia's gehaald en gezeten.
- Editors: Kutste clash van het weekend, Editors, Vince Staples en Colin Benders. Heel erg jammer dat ik Vince Staples heb gemist, want die gaat nog best wel een stuk groter worden, maar de Editors gaf toch echt een verdomd goede show weg.
- Aurora Halal, Robert Hood en Nina Kraviz gaven allemaal puike sets in de Bravo en ik heb lekker gedanst s'nachts

Zondag:
- John Moreland: Veels te vroeg, had nog niet ontbeten, maar heel fijn optreden
- Halsey: Viel compleet dood en had de Heineken nog niet vol gekregen, maar ik had wel zin om te dansen dus gingen we hier maar heen
- At the Drive In: Is al genoeg over gezegd, compleet kut
- Car Seat Headrest: weer een heel goed optreden met een hoop nieuwe muziek, hoogtepunt is natuurlijk Drunk Drivers.
- Flume: Heel erg genoten van de lichtshow, maar godverdomme dit is toch niet live. Tevens had dit ook niet in het licht moeten staan, zelfde als Moderat.
- Nicolas Jaar: Met afstand beste optreden van het weekend. Ik stond hier compleet stoned aan de grond vast genageld, helemaal opgaande in de set en heb van elke seconde en elk detail genoten.
- A.A.N.: Had geen zin in Mumford & Sons dus naar de Lima gegaan voor het grootste feestje van het weekend. Beetje Jungle by Night achtig maar dat nog feestelijker.
- Nachtprogramma: Credits naar Lowlands Worldwide super groot feestje. Jammer genoeg geen Ben Klock/Black Sun Empire gezien aangezien ik helemaal op was, tijd om toch nog even op de camping te keten (sorry Lowlands voor het slopen van de camping en onze geinproviseerde bierchampagnespuiten) en te gaan slapen.
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.543
833
@sjoerd

Leuk geschreven stuk.

Tipje voor volgend jaar is misschien om iets minder te willen zien. Ik kies er altijd voor om bij de dingen die ik echt graag wil zien in het voor vak te gaan staan. Of heel dicht bij het podium. Daardoor mis je wel wat dingen. Maar zijn de optredens die je graag wilt zien wel echt een stuk toffer.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
@sjoerd

Leuk geschreven stuk.

Tipje voor volgend jaar is misschien om iets minder te willen zien. Ik kies er altijd voor om bij de dingen die ik echt graag wil zien in het voor vak te gaan staan. Of heel dicht bij het podium. Daardoor mis je wel wat dingen. Maar zijn de optredens die je graag wilt zien wel echt een stuk toffer.
Thanks! Ja, normaal gesproken deed ik het ook op deze manier, en ben er nu wel achter dat ik het volgend jaar weer zo ga doen. Maar was vooral de vrijdag zo omdat ik Iggy Pop en Moderat toch écht even moest zien. Volgend jaar toch maar weer anders aanpakken.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Ik ben eindelijk bijgekomen van een fantastische eerste Lowlands!

Mijn hoogtepunten waren Canshaker Pi (waar ik sinds mijn gebroken heup bij John Coffey weer voor het eerst heb gecrowdsurft), Car Seat Headrest, DEATH GRIPS, Glass Animals, The XX, op zo'n houten ding zitten bij de cocktailbar bij de Alpha en zijknat geregend Editors 'Marching Orders' horen spelen, de silent disco op donderdag en Born Slippy tijdens de singalong (al was de uitvoering echt kut).

Wat echt tegenviel was SMIB, The Veils (wat is die zanger een fucking aansteller zeg) en Tash Sultana.

Ik heb echt enorm genoten van de mensen, het terrein en dan met name de ArmadiLLow waar ik zondag tot half zes 's ochtends gewoon met een grijns op mijn gezicht mensen heb zitten kijken. Ik heb de dag na mijn verjaardag een Heel Lowlands Bakt-taart in elkaar geknutseld en heb deze met een hoop Lowlanders gedeeld. Een betere sfeer heb ik nog nooit meegemaakt op een festival. Volgend jaar weer!

 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
Ook maar even een kort stukje over mijn 10e Lowlands. Dubbel jubileum dus!

Helaas dit jaar pas op vrijdagochtend kunnen komen en op zondag alweer vroeg weg, dus het was wel een korte editie voor mij. Maar wat voelde het weer als thuiskomen na drie jaar niet te zijn geweest! Allereerst maar even een paar opmerkingen over de veranderingen ten opzichte van een aantal jaren geleden:
- Campings: helaas niet meer op onze geliefde camping 5 kunnen geraken, aangezien deze nu pal voor de polsbandjestent ligt. Veel mensen die daar dus meteen hun kamp opslaan. Uiteindelijk helemaal achterop camping 7 beland, wat vanaf de parkeerplaats echt een pokkeeind lopen was, maar 's nachts wel heerlijk rustig bleek. Geen spijt van.
- Terreinindeling: het voelt wel heel relaxed om te merken dat de grenzen tussen festivalterrein en campings wat meer vervaagd zijn ten opzichte van vorige jaren. Veel minder hekken op het terrein en minimale controles zorgen ook echt meer voor een gevoel van vrijheid. Nu ben ik niet heel bang of paranoïde aangelegd, maar ik had echt ALLES mee kunnen nemen op de camping of festivalterrein. Zowel bij het binnenkomen met bagage als bij het festivalterrein niet één keer gecontroleerd. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die zich daar misschien iets minder veilig door voelen.
- Nieuwe tenten: Alpha is erg mooi geworden, maar een tent kun je het niet meer noemen. Het is gewoon een half open podium geworden, waar een gedeelte nog onder de overkapping kan schuilen als het regent. Je hebt nu echter wel op de heuvels nog goed zicht en je hoort ook nog wat van het geluid. Nadeel is al eerder genoemd: optredens die vanwege de lichtshow eigenlijk in het donker zouden moeten, vallen nu wel een beetje tegen. Heb er welgeteld een half optreden gezien (alt-j) maar ik begrijp wat men bedoelt.
De nieuwe Bravo levert nog wat gemengde gevoelens op. Buiten het feit dat ie spuuglelijk is aan de buitenkant, maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Van binnen is het een prachtige kathedraal, maar wat staat het snel vol zeg... Als je op tijd bent voor een optreden, is het wel ok, maar als je de tweede helft van een populaire act nog mee wil pakken, is dat wel een probleem. En 's nachts in de Bravo 'dansen' is ook niet te doen. Eén keer geprobeerd, maar toen we tien meter naar binnen stonden, kon ik nog steeds niet bewegen, laat staat dansen. Veel te druk.
- Armadillow: het is natuurlijk fantastisch dat je 24h per dag op het festivalterrein kan dansen, eten en drinken, maar (voor de hele oude mensen onder ons) ik blijf gewoon de Groove Tube missen. De Armadillow is in de buitenlucht en afgelopen weekend vond ik het 's nachts gewoon te koud om daar lang te blijven hangen. Voor de jonkies: vroegah stond op die plek de Groove Tube, gewoon een overdekte tent waar de hele dag en nacht (tot 5 uur?) dj's de meest uiteenlopende muziek aan elkaar regen. Na alle optredens kwam onze groep daar allemaal weer samen om lekker overdekt cocktails achterover te slaan en op de tafels te dansen. Misschien dat dat dit jaar ook voor extra nachtelijke drukte in de andere tenten zorgde?

Nu de optredens:
Op vrijdag lekker rustig aan gedaan, beetje op het terrein gekeken en als eerste optreden gekozen voor J. Bernardt (meteen maar de lastigste clash van het weekend met Michael Kiwanuka en Glass Animals). Jinte is een uitstekende frontman, wat ie al bewees bij Balthazar, en daarvoor krijgt ie nu nog meer ruimte. Hij bespeelt het publiek zelfverzekerd en met gemak en muzikaal is het ook dik in orde (denk: Chet Faker). Prima begin! Nog een kwartiertje Glass Animal meegepikt en ook dat klonk lekker.
Daarna even een biertje gehaald in de Brand Bijzondere Bieren bar en terug naar de Heineken voor Feist. Het geluid was in het begin niet optimaal, maar dat mocht de pret niet drukken. Als derde nummer werd The Bad In Each Other ingezet en wat is dat toch een waanzinnig goeie plaat. Veel nieuwe nummers gespeeld (die beter overeind bleven dan ik had gedacht), tussendoor lekker dansen op Nina Simone cover Sealion en eindigen met een paar publiekfavorieten. Wat is Leslie Feist toch een lekker eigenzinnige vrouw. Heerlijk. Voor mij het beste optreden van de vrijdag.
Vervolgens naar de Bravo om een prima plek te krijgen bij Solange. Door geluidsproblemen begon ze al later en ook daarna was het nog steeds niet goed. Een microfoonwissel later en alles ging een stuk beter. Helaas had ze toen al een paar pareltjes van A Seat at the Table moeten doen met een te zachte stem in de mix. Maar wat kan ze zingen zeg... En die tot in de puntjes ingestudeerde show/choreo vond ik een lust voor het oog. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ondanks de geluidsproblemen, heb ik gewoon een goed optreden gezien.
Had Moderat graag gezien, maar door de overlap met Bravo-acts Solange en Iggy Pop, toch maar gekozen om de tocht naar de Alpha te laten voor wat het was. Daar heb ik wel een klein beetje spijt van. Want de teleurstelling van het weekend was voor mij Iggy Pop, maar daar zag het na de eerste 20 minuten nog niet naar uit. Openen met drie absolute killer hits in het eerste kwartier (I Wanna Be Your Dog, Passenger en Lust For Life) en het hele publiek zat er goed in! Daarna viel het voor mij als een kaartenhuis in elkaar. Voor iemand die niet heel bekend is met zijn oude werk, blijkt elke andere song wel heel erg veel op elkaar te lijken... Gewoon een brij van gitaren... En dan ook nog één van de mindere tracks van Post Pop Depression uitkiezen (Gardenia) en hij had mij volledig verloren. Zelfs eerder weggegaan, zonde.
De vrijdagavond werd voor mij afgesloten door Ty Segall, wat een heerlijke bak herrie maakt die man met zijn band. Je kan je afvragen, wat was er dan zo anders dan bij Iggy? Er zit gewoon meer melodie in de herrie en er wordt merkbaar een hele hoop geïmproviseerd en uit de bocht gevlogen. Zo hoort een rock'n'roll optreden te zijn! En op het eind een pit die de halve India in beslag nam, geeft wel aan hoe vet het was.

Dan de zaterdag, gek gevoel om dan alweer je laatste dag in te gaan... Ook die dag rustig aan begonnen om uiteindelijk voor de tweede helft van Husky Loops voor het eerst een tent in te duiken. Heerlijk bandje hoor! Vond de zanger qua houding iets weg hebben van de oude Alex Turner, met het stemgeluid van Damon Albarn. Twee prima gasten om mee vergeleken te worden, lijkt me...
Door naar de Heineken voor één van de must-sees van de zaterdag: Sampha. Een lekker album gemaakt dit jaar en die blijkt zich prima naar het podium te vertalen. Hij lijkt vandaag wat moeite te hebben met de hoge tonen en ook hier staat het geluid in het begin niet optimaal afgesteld (die bas!! :O) maar dat staat een uitstekend optreden niet in de weg. Het minste nummer wat mij betreft wordt direct gespeeld ná het prachtige rustpunt in de set (het prachtige No One Knows Me Like The Piano, helaas wel zonder de karakteristieke hypnotiserende pianomelodie) en dat zorgt voor een inkakmomentje. Die wordt overigens weer dubbel en dwars goedgemaakt met een intermezzo met alle vier bandleden bij elkaar op percussie en bij heerlijk dansbare afsluiters 4422 en Blood On Me.
Inmiddels was de Lima volledig volgestroomd voor Jeangu Macrooy, waardoor ik alleen buiten de tent nog een beetje heb opgevangen. Dat klonk wel zeer veelbelovend, dus die ga ik eens goed in de gaten houden... Mijn volgende stop was The Shins, wat het hoogtepunt van mijn weekend zou blijken. Je hebt weleens van die optredens waar alles op z'n plek valt en voor mij was dit de enige dit weekend waarbij alles leek te kloppen. De opbouw van de setlist was heerlijk, waarbij eerst wat nieuw en oud door elkaar werd gespeeld, een rustpuntje werd ingebouwd en werd afgesloten door vier prijsnummers. James Mercer leek ook nog iets beter bij stem te zijn dan eerder dit jaar in Paradiso en voor het eerst stond ook het geluid goed afgesteld. Tenslotte leek ook het publiek in een uitstekende bui, waardoor New Slang de (relatieve) stilte kreeg die het verdient en bij de uptempo nummers goed werd meegedaan. Het overduidelijke speelplezier van de band werkte blijkbaar aanstekelijk! Uiteindelijk resulterend in een welverdiend enthousiast applaus.
Waar de rest van onze groep behoefte had om eens los te gaan bij Bloody Beetroots, was ik wel benieuwd naar London Grammar. Hoewel het prachtige muziek is en ik er ook op plaat graag naar luister, was het toch niet helemaal waar ik op dat moment zin in bleek te hebben. Na drie nummers (gelukkig wel het prachtige Hey Now en nieuw succes Big Picture gezien) de opnieuw overvolle Bravo verlaten, waar bleek dat mijn wederhelft ook Bloody Beetroots te druk vond, dus samen naar de Alpha getrokken voor alt-J. Die heb ik de laatste jaren wel vaker gezien en het nieuwe album kan me maar niet boeien, dus na een paar nummers even de heuvel opgezocht (en een biertje gedronken met Festileaks opperhoofd @Joszwa).
Vrouwlief hield alt-j ook al voor het eind gezien, waardoor we nog een onverwachts avondje samen waren bij Elbow en Vince Staples! Bij Elbow stond de Bravo alweer overvol, maar het geluid bleek zich net buiten de tent nog prima te houden, dus toch nog één van de betere optredens van het weekend geworden. Wat blijft Guy Garvey toch een ontzettend sympathieke frontman... En waar de sets de afgelopen jaren overliepen van de grootse gebaren, lijken ze nu wat meer rustpunten in te kunnen bouwen, wat hun live performance ontzettend goed doet. Onverwacht leuk!
En daarna dus Vince Staples... Wat een unieke show... Uniek als in: meneer staat in z'n eentje op het podium, slechts een silhouette door de enorme oranje lichtmuur achter hem, waar af en toe een 'big fish' overheen zwemt. En toch (of daardoor?) gaat wel de hele tent los. Wat een heerlijk energieke afsluiter van het weekend en wat een goede keuze om Editors eens een keer te skippen.

Zo, twee dagen, maar toch een lang verhaal... :)
Top 5 optredens:
1. The Shins
2. Sampha
3. Feist
4. Vince Staples
5. Elbow

Conclusie: toch een beetje opnieuw verliefd geworden op dit festival en de kans dit ik er volgend jaar weer bij ben voor nummer 11 is weer een heel stuk groter geworden.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.951
520
http://sjoerdsonafspeellijst.weebly.com/blog/sjoerd-op-lowlands

Hierbij mijn uitgebreide verslag! Lees hier btw ook al over de nieuwe Bravo, dat het een beetje mwah is. Helemaal mee eens. Gewoon niet te doen als de tent volstaat. Sowieso zouden schermen al een verbeterpunt zijn en inderdaad misschien wat meer ingangen.
Heel leuk stuk, @Sjoerd! "De Efteling van de festivals", had het zelf niet beter kunnen omschrijven :) Ook tof dat iemand mijn enthousiasme over Vince Staples (haha, zie dat we bijna hetzelfde over hem hebben geschreven) en Sampha deelt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken